שיחה:רבי דב בער פרידמן/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

איסתרק (שיחהתרומות)

לפי הידוע יצא להשכלה. מדוע הערך מתאמץ לטשטש זאת?

מטעמים (שיחהתרומות)

הנושא כבר נידון כאן למטה,

מדוע תשובתו אינה מקובלת עליך?

איסתרק (שיחהתרומות)

לא שמתי לב.

רפרפתי על הדיון שם, ואני לא מוצא תשובה.

צודע זאך (שיחהתרומות)

לפי עניות דעתי ראוי להסתיר את הערך עד לשכתובו באופן הנכון והבאת מקורות לכל פרט ופרט,

הערך גובל בלשה"ר רכילות ביזוי ת"ח וכו' , וללא מקורות אין סיכוי שלא יהיו שקרים.

(ישנם עוד ערכים רבים על רבנים בדורנו שהערך שלהם במכלול מוסתר...)

צודע זאך (שיחהתרומות)

אם מישהו יודע איך מוסיפים שיהיה מכלולאים פעילים שיסמן

תודה

עלה ירוק (שיחהתרומות)
שלום למד (שיחהתרומות)

נגד. הסתרת ערכים זהו צעד אחרון ולא מומלץ כלל וכלל.

צודע זאך (שיחהתרומות)

אני מציע להסתיר רק עד לברור הערך והעמדת דברים על תילם.

עלה ירוק (שיחהתרומות)

איפה הבעיה? אולי ניתן לתקן.

עלה ירוק (שיחהתרומות)

צודע זאך אני לא רואה בעיה.

הערך כתוב בצורה עניינית ולא מוטה.

צודע זאך (שיחהתרומות)

אז למה אין מקורות ,

לא אמרתי שהערך לא כתוב בצורה עניינית , פשוט העובדות לא אמינות וברורות.

אני מציע לחקור קצת את העניין ואז להשיב

צודע זאך (שיחהתרומות)

הבעיה שאין מקורות בכל הערך,

וגם בזמנו התרבו למאוד השקרים בכל הסיפור ורב הנסתר על הגלוי ורב השקר על האמת ,

וכל זמן שבכל זאת מדובר בכבוד צדיקים, והסיפור הוא סיפור כאוב שממעטים לדבר עליו, אין סיבה שנמשיך לפרסם שקרים וטעיות.

לכן הצעתי להסתיר אותו עד לתיקון הערך וזיככו מטעיות בנות דור.

עלה ירוק (שיחהתרומות)

מהיכן תביא מקורות לערך כ"כ עתיק?אם יש לך זה יועיל בהחלט,ואם לא אין ברירה אלא להשאיר כך.

צודע זאך (שיחהתרומות)

מאיפה שמביאים מקורות לדברים עתיקים יותר, וכל זמן שזה גובר בלשה"ר אז שפ"ד לא פחות מג"ע שאנו מצנזרים.

עלה ירוק (שיחהתרומות)

כנ"ל.

אם יש לך מקורות אתה מוזמן,ואם לא...סומכים על מה שיש ולא מוציאים מחמת ספק.

צודע זאך (שיחהתרומות)

אז לפחות אזהרה או משהו כזה, על מידע שגובל בשקרים וטעיות.

משהו יותר רציני ממה שיש עכשיו

שלמה המלך (שיחהתרומות)

צודע זאך אתה צודק באופן עקרוני, אבל קודם אני רוצה שתסביר מה השקרים בדיוק.

שלמה המלך (שיחהתרומות)

וגם למה הטענות שבערך לא מגובות ע"י הקישורים החיצוניים + ה"לקריאה נוספת" שיש בערך.

מלאך (שיחהתרומות)

הוויכוח ביניכם כבר התקיים פעם (לפני בערך 170 שנה...), ובעצם מאז לא השתנה הרבה, [-כן צדיק לא צדיק, כן משכיל לא משכיל וכו'], וזהו בעצם מהותו של הערך (ונשואו), וויכוח אחד גדול ולא פתור.

תואר

42
סיכום מאת דויד

הוחלט להוסיף תואר "רבי"

קובנא (שיחהתרומות)
מקוה (שיחהתרומות)

לכאורה אתה צודק.

מוטי (שיחהתרומות)

אם הכתוב בערך נכון יש לפקפק

יחיד ורבים (שיחהתרומות)

בעד התואר רבי.

מה עוד, שבערך עצמו לא הוזכר שום מקור אמין ומוסמך אודות כל הרכילויות אודותיו. למיטב זכרוני - ברוזי'ן שוללים זאת לגמרי, ועוד אביא את המקורות על כך בעז"ה

מקוה (שיחהתרומות)

בכל מקרה עשה מה שעשה פעם אחת וחזר בו ולא עשה זאת יותר וכנראה עשה זאת (או שגרמו לא לעשות זאת) מתוך מצב נפשי מסוים שלא ניתן באמצעות זה להרוס את מה שהיה לפני כן.

מקוה (שיחהתרומות)

ואם כדברי ר' יחיד צריך גם לתקן זאת בגוף הערך

יחיד ורבים (שיחהתרומות)

כבר כתבתי שאני מתכוון בעז"ה להביא את המקורות השוללים זאת לגמרי.

ספרא (שיחהתרומות)

הסיפור בעיקרו אמת. הוא עורר בזמנו פולמוס נרחב, הבזיונות לרוז'ין היו רבים מאוד, והסיפור היוה את אחד הטריגרים למחלוקת צאנז-רוז'ין. לא ניתן להסתמך על המקובל ברוזין כדי לשלול.

בספרות המחקרית על החסידות הרחיבו רבות בכך, ולכן הפרשה קיבלה המון מקום בערך. ראו בספריהם של רפאל הלפרין ויצחק אלפסי ואהרן מרכוס.

עם כל זה, הוא היה 'רבי', ועדיין קוראים לו עד היום "הרה"ק רבי דוב בער מליאובה".

יחיד ורבים (שיחהתרומות)

א) אנציקלופדיה בנויה על מקורות, ולא על ידיעה כללית.

ב) ודאי שמבחינה אנציקלופדית נותנים מקום לשני הצדדים, כל עוד מדובר במקורות מוסמכים.

ג) שנים מתוך האישים שהזכרת כמקורות - לא רחוקים הרבה ממימון.. (ראה ערך רבי זושא מאניפולי). אלפסי עם כל הכבוד אינו נחשב למקור, וגם מרכוס הוא אדם מאד מגמתי וספרו מלא טעויות כרימון (ראה בערכים שלו על חסידויות פולין), אבל ברור שיש להזכיר אותו, ובתוספת הסתייגות - אם ישנה כזו.

שלום למד (שיחהתרומות)

יצחק רפאל גם הוא חקר את הפרשייה.

לא הבנתי עדיין איפה כתוב שאסור להביא את מיימון, לידיעתך הוא אהד את החסידות, (מוצאו מבית חסידי גליצאי), והבעיה העיקרית שלו היא האגדיות שבכל ספריו בהם הוא כותב פחות או יותר אגדות בלבד.

אלפסי הוא מקור מצוין ברוב הפעמים, מרכוס מקור מצוין להעברת רשמים ופחות על פרטים ביוגרפיים, אך עדיין אי אפשר לזלזל בעובדת היותו בן הדור ההוא (הוא מגמתי אמנם אך מוטה לטובת רוז'ין, ונגד צאנז וקוצק למשל).

ספרא (שיחהתרומות)

החוקרים הינם מקורות טובים לדברים שאין בהם מחלוקת. אני לא מכיר חולקים על כך שהוא פרסם מכתב נגד האדמו"רות (קיים מכתב כזה היום). הפולמוס הוא רק האם חזר בו או לא. האם הוא חי בבדידות או עם חסידיו או חסידי אחיו.

מימון אינו מקור כשיש מקורות טובים יותר הסותרים את דבריו. במיוחד כשזה הערכה המוצגת כעובדה.

את תורתו של מרכוס אני לא מכיר. אך אלפסי למיטב ידיעתי הוא מקור מעולה לחסידות. הוא לא עסק בה כדי לנגחה וחיפש את שבחיה ולא את חטאיה. בשביל אנציקלופדיה חרדית זה מעולה.

יחיד ורבים (שיחהתרומות)

ספרא, היכן מופיע המכתב? (אם יש מקור - נא לציין בערך).

לדעתי אלפסי אינו מקור אם אינו מציין מקורות לדבריו (ואזכיר שוב את הטענה - שגם אתה כבר העלית אותה מספר פעמים: אם אחקור נושא מסויים, אהפוך לבר סמכא בענין?).

במיוחד כאן שיש מקורות נגדיים (אביא אותם בהמשך בעז"ה).

ספרא (שיחהתרומות)
יחיד ורבים (שיחהתרומות)

מעולה. אם יש מקורות אתה מוזמן בכבוד לשבצם בתוך הערך (אין לי גישה לאתר שציינת, מחמת הגדרות הקהילה שלי, וכמו"כ אין לי כעת את ספריו של אלפסי וגם לא את הזמן לעריכה)

ספרא (שיחהתרומות)

זה פידיאף. עם פירוט ביבליוגרפי נרחב ביותר. דומני שכשתעיין שם ייפתרו לך המון שאלות בנוגע לפרשה. (שוב, ייתכן שזה מוטה ולא אובייקטיבי)

יחיד ורבים (שיחהתרומות)

אין לי גישה לאתר הזה גם אם הוא פידיאף (אלו הם הגדרות הסינון שלי בנטפרי, אבל אבקש מהם לפתוח לי)

ספרא (שיחהתרומות)

רבותי, יש בויקיפדיה ערך מחלוקת צאנז-סדיגורא, יש צורך לייבא ולעשות שם סדר דחוף.

הבעיה, רוב המקורות בנושא - הם מקורות רכילותיים מאותה תקופה ומתקופה מאוחרת.

ספרא (שיחהתרומות)

ייבאתי ערך זה וערכתיו במקצת.

הערך בויקיפדיה היה ערך מוטה ומגמתי ולא אנציקלופדי, עם פירוט יתר והמון סתירות.

מלאך (שיחהתרומות)

הנושא מאוד מאוד מאוד (....) נפיץ ורגיש,

אם נהיה כנים, כולנו יודעים שאצל חסידי רוז'ין הוא נערץ ונקדש, אם כי באותה מידה במקומות אחרים הוא מופרך מכל וכל (בלשון המעטה), ושתי הדעות והצדדים ידועים ומפורסמים ואינם זקוקים למקורות כלשהם,

כמובן שאפשר להיתמם ולדרוש מקור על כל פסיק (משני הצדדים), וגם על עובדת היותו בנו של הריז'ינער אפשר להניח [דרוש מקור], ועד שאין מקור מפורש, הדבר בחזקת אינו נכון...

בקיצור, הנושא מסובך ביותר, ולא פשוט כלל, ומשום שהמכלול אינו במה של שום חצר וחסידות, צריך להניח מקום לשני הצדדים.

יחיד ורבים (שיחהתרומות)

האם אכן "בכל המקומות" - חוץ מצאנז - הוא מופרך מכל וכל?!

לי בכל אופן ידוע אחרת.

מלאך (שיחהתרומות)

כתבתי בכל המקומות?! כתבתי במקומות אחרים!

בדיקת ראיה לא תזיק... (פעם שנייה להיום)

יחיד ורבים (שיחהתרומות)

הפעם כבר לא מדובר בבדיקת ראיה, אלא בהבנת הנקרא...

מדבריך עולה שיש רק שני צדדים - ברוזי'ן הוא נערץ ונקדש, ואילו במקומות אחרים לא. זה אומר שרק ברוזין החזיקו ממנו ואילו בשאר כל המקומות לא? הלוא כן?

אז מי בדיוק אמור לערוך בדיקה?

ספרא (שיחהתרומות)

לא בכל המקומות. מופרך בוודאי שלא.

מקוה (שיחהתרומות)

עדיין לגבי התואר זה לא אומר שמכיון שאצל צד אחד הוא מופרך ניתן לקחת לו את התואר רבי. אם כך על חצי מהרבנים ניתן להוריד את התואר רבי.

קובנא (שיחהתרומות)

ובכן: הוספתי את התואר רבי כפי דברי המכלולאים המשתתפים בדיון, [מלבד אחד שמפקפק].

מלאך (שיחהתרומות)

הייתה הצבעה?

מקוה (שיחהתרומות)

ציטוט מתוך הדף המכלול:הצבעה "הצבעה היא "רע הכרחי" ותמיד עדיף מצב בו מגיעים לפשרה באמצעות דיון, או באמצעות בורר, מבלי להגיע להליך ההצבעה."

מלאך (שיחהתרומות)

"מצב בו מגיעים לפשרה באמצעות דיון, או באמצעות בורר"

האמנם?

ספרא (שיחהתרומות)

אם אין מתנגדים לשינוי המוצע, מלבד אחד שמפקפק בתחילת הדיון, זה אומר שכל המשתתפים מסכימים לשינוי המוצע.

מלאך (שיחהתרומות)

נו נו,

מקוה (שיחהתרומות)

רבינו לא הבנתי את רצונך.

אני דורש כעת שיורידו את תואר הרב להראי"ה קוק להרצי"ה קוק לאדמו"ר מחב"ד ואולי בעצם לכל האדמורי"ם (אני בכל אופן מאמין שיש כאלו שהיו רוצים). אני גם בטוח שיהיו כאלו שידרשו להוריד גם להרב שך להרב שטיינמן ולר' שמואל אויערבאך אולי גם להרב אלישיב וכו' ואין לדבר סוף. (אתה מבין שאני מתבדח?)

אז כמובן, שכל זמן שמישהו נחשב בחלק מהיהדות החרדית, לזכאי לתואר "הרב" אז נותנים לו כאן את התואר. ומעתה מה נשתנה יהודי זה נשוא שיחתינו?

בתקוה להבנה.

מלאך (שיחהתרומות)

אגב, אף אחד כאן לא ביקש להוריד תואר, ביקשו להוסיף,

ועל זה אמרתי שלא מוסיפים לפני שמלבנים את הנושא ומתחשבים עם עוד כמה דעות, זה הכל!

ספרא (שיחהתרומות)

רק שלא ראיתי "עוד כמה דעות". חיפשתי אותם. אין. נאדה.

יחיד ורבים (שיחהתרומות)

אני מניח שאתה חסיד צאנז, ומנסה להחיות מחדש את מחלוקת צאנז-רוזין...

אם טעיתי, עמך הסליחה, ועמי תלין משוגתי.

ט.ל.ח.

מלאך (שיחהתרומות)

אכן טעית, ואין לי שום עניין להחיות כאלו דברים שטוב להם שלא באו לעולם.

סה"כ באתי לעורר שלא מבצעים כאלו דברים בלי דיון מקיף.

ולזה שחיפש ולא מצא, אז אני אעזור לו: מלאך, מיכי. (2 מול 4 +1 חלש).

ספרא (שיחהתרומות)

אני עדיין מחפש את 'דעתך'. לא הבעת אותה כאן מעולם. כתבת דברים ידועים שיש מקומות שהוא קדוש ויש מקומות שלא, ולכן...

אין שורה תחתונה בדבריך. אין תמיכה ואין התנגדות.

מיכי שפקפק - כבר הוזכר כאן.

יחיד ורבים (שיחהתרומות)
מקוה (שיחהתרומות)

תודה

יחיד ורבים (שיחהתרומות)

אין נושאים ישנים יותר