שיחה:משה רבינו/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

האם עדיין חסרה אספקלריה תורנית?

4
קהת (שיחהתרומות)
קהת (שיחהתרומות)
מיעוט שיחה (שיחהתרומות)

הוסר.

קהת (שיחהתרומות)

אמרו לי שאתה הרב של המכלול - לא הבנתי עד כמה אתה גאון עד הלילה! אני מוריד בפניך את הכובע!

המבקר (שיחהתרומות)
ייתכן שיש לשנות את השם של דף זה
בדף זה מתנהל דיון שבו מוצע לשנות את שמו של הדף.

מקובל להמתין כשבוע מתחילת הדיון. אם מושגת הסכמה, על מעביר שם הערך לתקן גם את הדפים המקושרים בכל מקום שבו ההעברה גרמה להפניה שגויה, כדוגמת הפניה שבעקבות ההעברה מפנה לדף פירושונים. (התבנית הוצבה בתאריך 09.01.23)

אם מדובר בהצעה הנוגעת לשינוי שם של קבוצת דפים, יש לדון על כך באולם הדיונים ולא בדף השיחה.

למשה רבנו כמדומני שכך יותר נכון, שמש מרפא?

מוטי (שיחהתרומות)
שמש מרפא (שיחהתרומות)

יש הבדל בין רבינו גרשום למשה רבינו. רבינו מתפרש כרבי שלנו, מה שבוודאי לא נכון אצל משה (צ"ל רב שלנו).

איש הישראלי (שיחהתרומות)

גם "רבינו" הכוונה הרב שלנו, אלא שנהגו לכתוב צירי מלא בכתיב חסר ניקוד (כשם של"אדונינו המלך" יש קרוב ל־5,000 תוצאות באוצר החכמה).
בכלל, עד לתקופת החסידות (או מעט לפניה), המילה "רבי" נועדה כתואר הקודם לשם אדם, ולא לתאר תפקיד או מקצוע, ובמילא לא שייך להטותה; מסיבה זו, המילה "רבי" בתוספת ה"א הידיעה (הרבי) כמעט ולא הייתה בשימוש, ובמקרים שכן – תמיד קדמה לשם אדם (רק לדוגמא: המילה "הרבי" במפעל המילון ההיסטורי מופיעה לראשונה אצל יוסף פרל!).

שמש מרפא (שיחהתרומות)

ככה? אתה גם כותב "כלי שיני" בכתיבה מודרנית?

קיים לאין מספר, דוגמה אחת.

איש הישראלי (שיחהתרומות)

דייקתי בלשוני. כתבתי "שנהגו", לא "שנוהגים" (וכן, בעבר היו שכתבו "כלי שיני"; עשה חיפוש באוצר החכמה). ב"רבינו" הכתיב השתמר, ב"שיני" לא.
יתכן וכתבתי בלשון נחרצת מדי, אך מהגמרא שהבאת אין ראיה, כיוון שניתן לפרשו "הרב שלי" על דרך "שלום עליך רבי ומורי".

שמש מרפא (שיחהתרומות)

(אני יודע, ולכן הוספתי את המילותיים האחרונות), ומה שעל כן? המכלול נכתב בעברית מודרנית.

קצת מוזר לפרש כן, אבל יתכן.

איש הישראלי (שיחהתרומות)

אגב, בהמשך להנ"ל, ערכתי חיפוש של המילים "רבי אחד" (כשאין פיסוק בין "רבי" ל"אחד"), וכצפוי – לא מצאתי ביטוי כזה במקורות קדומים.

שמש מרפא הסתיר את הרשומה הזאת (היסטוריה)
איש הישראלי (שיחהתרומות)

כוונתי שאין הבדל בין רבנו גרשום למשה רבנו. בשניהם למילה "רבנו" אותה משמעות, ובשניהם יש לנקוט באותה צורת כתיב.

ספרא (שיחהתרומות)

על הדיון לעבור לאולם הדיונים. שם גם התקבלה ההחלטה הקודמת.

המבקר (שיחהתרומות)

ספרא, שמש מרפא הסביר את ההבדל בין המקרים, יש צורך בדיון באולם דיונים או שאפשר לשנות את שם הערך.

הסיכום נערך בפעם האחרונה על־ידי דויד 22:32, 7 בפברואר 2023 לפני שנה

הערך נפתח לעריכה

ואולם חי אני (שיחהתרומות)

חסומה העריכה בדף זה ?

מדוע?

טישיו (שיחהתרומות)
מוטי (שיחהתרומות)
ואולם חי אני (שיחהתרומות)
מוטי (שיחהתרומות)

כי הוא עורך אספקלריה

מיעוט שיחה (שיחהתרומות)

כשיש בערך תבנית סינון הוא ננעל לעריכה מלבד לבעלי הרשאת אספקלריה,

אך אפשר לערוך כל פיסקה בודדת שאין בה תבנית כזו.

כעת הוסרו התבניות והערך פתוח.

לעבעדיג (שיחהתרומות)

עדיין לא פתוח לעריכה

מוטי (שיחהתרומות)

משה בתרבויות העולם

29
ואולם חי אני (שיחהתרומות)

נראה לי לא שייך לדף של משה רבינו אלא לדף אחר

אפרון (שיחהתרומות)

כי?

ואולם חי אני (שיחהתרומות)
אפרון (שיחהתרומות)

לא הבנתי את הטיעון, אם אפשר במילים קצרות וברורות.

ואולם חי אני (שיחהתרומות)

אין פה שום טיעון, פשוט מאוד כל הערך נלקח מויקיפדיה כמות שהוא,

ואינו מתאים למרחבי היהדות, אני עכשיו עברתי על חלק מהערך

אבל תראה איך הוא היה נראה אתמול אתה נראה לי תבין.

בכ"א לעצם העניין אינני חושב שבמכלול מישהו ירצה שיהיה כתוב שמשה רבינו לא היה קיים, (אולי בערך מסוים ושולי).

כמו שבבריאת העולם כתוב שקודם בריאת העולם - חז"ל אוסרים עלינו וכו' ...

וכאן גם מדובר ביסודי הדת כמו שהרמב"ם מכניס את זה בי"ג עיקרים.

אפרון (שיחהתרומות)

אתה רואה בעיה בלכתוב לדוגמא, על פי הנצרות מתן תורה לא היה?

ואולם חי אני (שיחהתרומות)

במכלול כן.

אני שואל אותך למה לא כתוב שיש הטוענים שהעולם נברא מפיצוץ ושאר דברים המסלפים את דעת תורתינו הקדו'

טישיו (שיחהתרומות)

מסכים. עם וח"א. דיעות אפיקורסיות אינן עוד צד שניתן להזכירו.

ואולם חי אני (שיחהתרומות)

למחוק,

או לעשות ערך כפרני נפרד.

אפרון (שיחהתרומות)

ככלל לא ראיתי בעיה, אם יש משפט ספציפי אתה מוזמנים לציין כאן.

ואולם חי אני (שיחהתרומות)

יפה שתיקנת חלקים רבים

אבל

כמו רוב האישים מתקופת הברונזה בעת העתיקה, אין עדות ארכאולוגית לחייו וקיומו של משה.

למשה חשיבות רבה באסלאם - מלבד מוחמד

שמוסא היה סולל דרכו של מוחמד

וכו' אני חושב שאין צורך באריכות...

אפרון (שיחהתרומות)

יש צורך, אין שום כפירה בלכתוב שאין ממצאים ארכיאולוגים ממנו כרוב בני תקופתו, ואף אין כפירה לומר שהמוסלמים מאמינים שהוא סלל את דרכו של מוחמד, אם יש משהו אחר אתה מוזמן לצטט.

לייבעל (שיחהתרומות)

אם אתם כבר מדברים על אמונת המוסלמים במוחמד תראה מה ששאלתי כאן.

שמש מרפא (שיחהתרומות)

"על פי הנצרות מתן תורה לא היה" זה משפט (היפותטי כמובן) מהסוג שניתן לכתוב בערך על נצרות, בניסוח הראוי. לא בערך על מתן תורה.

אפרון (שיחהתרומות)

זה נכון בנושאים שהם עיקרי הדת, לעומת זאת לא נראה לי קשור לכתוב בערך נצרות את דעתם על כל נושא המשיק עם היהדות, וכן נראה לי מעניין ואנציקלופדי לכתוב כאן (בניסוח ראוי כמובן) מה דתות אחרות "אוחזות" ממשה רבינו.

ואולם חי אני הסתיר את הרשומה הזאת (היסטוריה)
ואולם חי אני (שיחהתרומות)

עזוב אני לא מתווכח

את זה נעשה בפורומים למיניהם...

מוטי (שיחהתרומות)

רק אדייק המכלול אינו אנציקלופדיה תורנית אלא יהודית. העובדה שדתות אחרות מאמינות אף הן במשה ובתורתו אוזכרה כבר ע"י ריה"ל בספר הכוזרי. כמובן שהמקום בערך של הדתות האחרות ביחס לתורה אמור להיות שולי.

עמוס חדד (שיחהתרומות)

מצטרף להדגשתו של מוטי. המכלול אינו ספר תורני! הוא אנציקלופדיה.

הוא מגיש כל מידע שאינו נוגד את רוח היהדות. כל הציטוטים שהובאו כאן מקומם במכלול.

בקשת חכמה (שיחהתרומות)

לא ולא!


ההערה שלא נמצא ממצא ארכיאולוגי לקיומו של משה - אינו בעל ערך אנציקלופדי, איזה מין מבחן זה אם יש לכך עדות ארכיאולוגית.

כל מה שיש בזה - זה פקפוק כלפיי תוה"ק.

וזה שונה ממש מהצגת דתות אחרות וכפי שרצה לטעון מוטי, כי ארכיאולוגיה אינה דת אלא מדע, והמשמעות של זה - שזה אמור להיות טיעון נגד אמיתות קיומו של משרע"ה.

שמש מרפא (שיחהתרומות)

כאמור, מקומם במכלול, אך בערך העוסק בשיטות הנ"ל, ולא בערכים על האירועים עצמם, לצורך העניין.

אפרון (שיחהתרומות)

אכן ייתכן שהמשפט יכל להישמע קצת גרוע אלמלי האזכור "כמו רוב האישים מתקופת הברונזה בעת העתיקה".

בקשת חכמה (שיחהתרומות)

יעויין בפנים.

דומני שמצאתי ניסוח הולם.

בקשת חכמה (שיחהתרומות)

ערכתי לניסוח מעולה, בלי להשמיט שום נתון:

בשבר של מצבה[דרוש מקור] במוזיאון הבריטי ישנם סימנים לאירוע כיבוש אתיופיה על ידי משה. סיפורים אלה מתוארים בתורה שבעל פה במדרש ילקוט שמעוני (שמות קסח). כמו כן, החוקר יהושע מאיר גרינץ, מצטט טקסט מצרי קדום [דרושה הבהרה] על אדם שעמד לפני פרעה ובאופן נסי הפך החפץ שבידו לנחש, ושוב הרים את הנחש בידו וחזרה להיות חפץ.[1] והדבר מזכיר את הסיפור המקראי על משה, בספר שמות ז' 10.

מלבד זאת לא נמצאו לעת עתה שרידים ארכיאולוגיים מחייו של משה, כמו מחיי רוב האישים מתקופת הברונזה בעת העתיקה.  


מה לא טוב בניסוח הזה?

ובכן, מר אפרון - קנאותך לאריכיאולגיה הקדושה לא ברורה בעליל..

  1. מספרות מצרים העתיקה, ירושלים תשל"ה, עמ' 78-88
אפרון (שיחהתרומות)

מבחינתי זה יכול לעבור בצורה זו, כיוון שזה לא פוגע בארכיאולוגיה הקדושה.
מה שלא אמור לעבור זה:
א- עריכה בגוף הערך בנושא שדנים עליו בדף השיחה
ב- שאר העריכות שדחפת באותה עריכה והיו מיותרות.

בקשת חכמה (שיחהתרומות)

אבל אדוני השר! הודעתי שאני עורך.

ומדובר בעריכה שפותרת את הבעיה בלי לשפוך את התינוק. אז די כבר עם האדנותיות, בנוסח: "לא ביקשת רשות, אז זו הסיבה שלא".

באמת.

אנו מכירים פה מספיק זמן, בכדי שתתחיל לכבד עורכים אחרים.

אפרון (שיחהתרומות)

אני בהחלט מעוניין לכבד כל אחד מאיתנו, גם אני בעצמי לא הייתי משנה בתוך הערך תוך כדי דיון על קטע מסויים, למה לא להגיש את הצעתך כאן?

ניטראלי (שיחהתרומות)

נעים לשמוע. בתקוה שהבנתי את המשמעות של "מאיתנו"...

אפרון (שיחהתרומות)

ניטראלי אתה מוזמן להתלונן כל פעם שאתה מקבל ייחס לא מתאים.

אפרון (שיחהתרומות)

בקשר לעריכה זו, אתה מוזמן לשפר ניסוחים, אין שום סיבה להסיר חומר סתם, זה השחתה.

אפרון (שיחהתרומות)

בקשר לעריכה זו, אולי עדיף שתקרא מה כתוב בערך במקום לבקש הבהרה (רמז, זה כתוב במדר, בפירוש).

אישיותו ומנהיגותו

9
ואולם חי אני (שיחהתרומות)

נראה שכל זה מיותר ודימיוני ואינו מתאים לאינציקלופדיה תורנית אכן?

פרשנות על כבדות פה של משה

על פי המדרש ניתן ליישב סתירה זו בשני אופנים, אם הייתה הבעיה רפואית אז משה נרפא ממנה במעמד הר סיני, יחד עם שאר ישראל. ואם הכוונה לבעיה רטורית, אז הפתרון הוא ממה שנאמר במדרש: "התורה מרפא ללשון". כשהכוונה באופן מטפורי ללימוד התורה.

סיפורים

אגדות מאוחרות מהמאה ה-18 סיפרו על מלך שרצה לראות את דיוקן משה וציווה על צייר לנסוע אל המדבר ולצייר את צורת פניו. המלך, שהכיר בחכמת הפרצוף, ראה בציור שקיבל כי תווי פניו של משה מראים על היותו איש מושחת ובעל תכונות שליליות, וכעס על הצייר. לאחר שנסע המלך למדבר והקביל את פני משה, הסביר לו משה שאכן נולד כאיש בעל אופי שלילי, אלא שעידן את אופיו על ידי תיקון המידות[1]. לאגדה זו אין מקור קדום יותר.

  1. ראו אצל רבי ישראל ליפשיץ, תפארת ישראל, קידושין, פרק ד', יכין, אות ע"ז; רבי משה מפשעווארסק, אור פני משה, פרשת חוקת.
ואולם חי אני (שיחהתרומות)
טישיו (שיחהתרומות)

האגדה שמוזכרת רבות בספרי קודש בוודאי ראויה לאזכור.

ואולם חי אני (שיחהתרומות)

בתור סיפור ? איפה ?

עמוס חדד (שיחהתרומות)

אתה באמת סבור שסיפור שכתב התפארת ישראל אינו ראוי לאיזכור במכלול. גם לטענתך שזוהי אנציקלופדיה תורנית אני לא מבין טיעון שכזה.

ניטראלי (שיחהתרומות)

אגדה זו מוזכרת הרבה פעמים בספרי חסידות שונים (ע"פ רוב ברמיזה), והתחלתי עכשיו לרכז מ"מ בטיוטה אודות הפולמוס סביב מסורה זו.

אשאיר לכם להחליט אם ראוי לערך בפנ"ע (יש המון מידע להוסיף) או שיש לתמצת בתוך הערך כאן.

עמוס חדד (שיחהתרומות)

בעיני - ראוי.

בקשת חכמה (שיחהתרומות)

החלק על אישיותו ומנהיגותו, אינו מתאים כלל.

גם אינו מכבד. מצד הניסוח, זה נראה ציונים לבוגר תיכון גויי. ואין מקומו באנציקלופדיה חרדית.

וגם מחקר מקורי ברובו.


אחכה לתגובת החברים לפני עריכה.

לייבעל (שיחהתרומות)

האמונה בנבואתו של משה היא העיקר השביעי בשלושה עשר העיקרים של הרמב"ם. משום כך, היהדות כונתה לעיתים לאורך ההיסטוריה "דת משה".

לכאורה בגלל שמשה רבינו מסר לנו התורה דהיינו הדת ולא שזה אחד מהעיקרים- נבואת משה יסוד ומקור כל הדת

משה ביקש להשתחרר מהשליחות ?

1
ואולם חי אני (שיחהתרומות)

כך כתוב בערך,

כאו' הכותב התכוון ל

מי אנכי כי אלך אל פרעה וכי הוציא וכו'

הוא לא ביקש להשתחרר מזה, אלא רצה להבין מה הוא ?

צמא לדעת (שיחהתרומות)

עורכי אספקלריה‎‏, אם אפשר לפתוח הערך לעריכה, או להטמיע תבנית שלשלת הקבלה. ייש"כ.

שרגא (שיחהתרומות)

נוסף התבנית