שיחה:משה בארץ כוש

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
תגובה אחרונה: לפני 10 חודשים מאת רעואל בנושא אגדה
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

מכלולאים פעילים

מה אתם חושבים על הערך רעואל (שיחה) 11:10, 23 בנובמבר 2023 (IST)תגובה[תגובה]

ערך יפה. אך צריך ליטוש ועריכה רחבה. @מיעוט שיחה, מוזמן. ~ תכליתישיחה • י' בכסלו ה'תשפ"ד 12:43 (IDT) 12:43, 23 בנובמבר 2023 (IST)תגובה[תגובה]
תודה רבה רעואל (שיחה) 12:44, 23 בנובמבר 2023 (IST)תגובה[תגובה]
אכן. ערך מאוד יפה, אך עדיין צריך עיצוב ועריכה. יש פה פוטנציאל גדול. למאי נ"משיחה • י' בכסלו ה'תשפ"ד 12:48 (IDT) 12:48, 23 בנובמבר 2023 (IST)תגובה[תגובה]
ראוי לערך בפני עצמו, יפה מאד
המכלולים האלופים מפתיעים כל פעם מחדש
💪💪💪💪💪 יהודה פיש (שיחה) 21:59, 28 בנובמבר 2023 (IST)תגובה[תגובה]
@יהודה פיש תודה גדולה על העידוד מחזק מאוד רעואל (שיחה) 22:02, 28 בנובמבר 2023 (IST)תגובה[תגובה]
@לעבעדיג יש הבדל הרשב"ם והדעת זקנים מביאים זאת בתור פי' יחיש משאין כן שאר המפרשים המביאים זאת בתור פי' נוסף רעואל (שיחה) 22:20, 28 בנובמבר 2023 (IST)תגובה[תגובה]

משה בכוש

בקשר לעריכה זו, לא זה הכוונה בערך מורחב, רק למי שרוצה להרחיב בעניין שלא קשור ממש לכאן. זה לראוי לאזכור כאן. וכך זה בכל מקום שישנה הפניה לערך מורחב. לעבעדיג (שיחה) 01:17, 29 בנובמבר 2023 (IST)תגובה[תגובה]

לא ידעתי איתך הסליחה רעואל (שיחה) 01:18, 29 בנובמבר 2023 (IST)תגובה[תגובה]
סולח, סולח. אין על מה... ושוב תודה על הערך הנפלא! --לעבעדיג (שיחה) 01:19, 29 בנובמבר 2023 (IST)תגובה[תגובה]

האבן עזרא על האישה הכושית

מיעוט שיחה בקשר לעריכה זו, שהאבן עזרא דוחה אמינות הסיפור שמשה היה בכוש והתחתן רק כלפי חוץ עם מלכת כוש, האם זה בוודאות שהאב"ע התכוין לדחות כל הסיפור של משה בכוש, או אולי רק הקטע שמשה רבינו התחתן בפועל עם מלכת כוש?

כי טענתו של האב"ע היא "כל ספר שלא כתבוה נביאים או חכמים מפי הקבלה אין לסמוך עליו", וזה הוא כותב כלפי קטע שהיה כתוב בספר "דברי הימים של משה", אבל הקטע עם מלכת כוש כתוב בתרגום יונתן במדבר יב, א, והת"י בוודאי בכלל "כתיבת חכמים מפי הקבלה", אז האם כוונת האב"ע גם נגד הת"י? תהלים (שיחה) 08:14, 29 בנובמבר 2023 (IST)תגובה[תגובה]

תהלים הוא כותב את זה כלפי הזיהוי של האשה הכושית כמלכת כוש. יתכן שהאב"ע לא ראה את הת"י או שלא החשיבו לחיבור של חז"ל. הוא נערך כנראה בתקופת הגאונים ומובאות בו מסורות שונות, ראה תרגום התורה המיוחס ליונתן. לגבי סה"י ודה"י של משה יש עוד ראשונים שפקפקו בהם, ראה בערכיהם. מיעוט שיחה (שיחה) 15:25, 29 בנובמבר 2023 (IST)תגובה[תגובה]
מיעוט שיחה תוכל אולי לתת קישור לספר "דברי הימים של משה" לדף המדוייק ששם כתוב לגבי האשה הכושית, כך נוכל לדעת מה בדיוק האב"ע בא לשלול, תודה. למשל באב"ע על במדבר יב, א, הוא כותב: "יש אומרים כי משה מלך על כוש ולקח אשה כושית", והוא לא תוקף הפי' בחריפות כמו דבריו בשמות ב, כב, (שלא להאמין לכתוב בדברי הימים דמשה, ושאין לסמוך על הספר ההוא), אלא לא מפ' כך מחמת שלדעתו זה לא פשוטו של הפסוק. לכן אני מסופק אולי הוא בא לשלול פרט אחר לגבי האשה הכושית. תהלים (שיחה) 16:09, 29 בנובמבר 2023 (IST)תגובה[תגובה]
אתם יכולים לראות בדף דברי הימים דמשה שהבאתי ציטוט שר' חיים קנייבסקי סובר שזה מדרש רעואל (שיחה) 17:24, 29 בנובמבר 2023 (IST)תגובה[תגובה]
תהלים מדברי האב"ע שם ובשמות ד, כ נראה שהוא דוחה את כל הספר ומתוך כך את הפירוש (שאינו מוזכר בפירוש בספר). בנוגע להערתך יתכן שזה סגנונו של האב"ע פעם ביקורתי ופעם מתון. גם הרשב"ם שכותב שם שזה "עיקר פשוטו" כותב בשמות ש"אין לחוש לספרים החיצונים", וכן האברבנאל כותב בשמות: "אפשר שהוא אמת" ובבמדבר: "כבר ספקו בו המפרשים ואין לסמוך עליו". חותן משה, זה אמנם מדרש אבל לא כל המדרשים מוסמכים באותה מידה. יש מדרשי חז"ל ויש מדרשים שלא ידוע מקורם. יש לציין שהסיפור מוזכר כבר בקדמוניות היהודים בשינוי פרטים. מיעוט שיחה (שיחה) 20:36, 29 בנובמבר 2023 (IST)תגובה[תגובה]
מיעוט שיחה אם הפי' לא מוזכר בפירוש בספר "דברי הימים של משה", אז מניין לך שהאב"ע בא לשלול כל הסיפור של משה בכוש? זה לא בגדר "מחקר מקורי"? לגבי "הרשב"ם בשמות" על ספרים חיצונים, באיזה פסוק? וכלפי מה הוא כותב זאת? תודה רבה תהלים (שיחה) 22:53, 29 בנובמבר 2023 (IST)תגובה[תגובה]
גם ספר הישר וגם דברי הימים של משה הם ספרים מפוקפקים, שמטרתם להפוך את דמויות ההוד של עמנו לבריונים ולוחמים, אין עניין לההדיר את דברי ההבל האלו. המבקר (שיחה) 23:48, 29 בנובמבר 2023 (IST)תגובה[תגובה]
@המבקר
אני עושה מחאה נמרצת על ביזוי ספרים קדושים, שהרשב"ם והחזקוני מסבירים על פיהם את הפסוק על אודות האישה הכושית אשר לקח, והילקוט שמעוני מצטט מהדברי ימים דמשה, ואם כן מי אנחנו, שנאמר שהם דברי הבל, חוצפה שאין כדוגמתה !!
וזה עוד לפני מה שר' חיים קניבסקי כותב עליהם שהם מדרשים או שמלוקטים ממדרשים ודברי חז"ל אשר אינם לפנינו תראה בערך עליהם רעואל (שיחה) 01:02, 30 בנובמבר 2023 (IST)תגובה[תגובה]
@תהלים אם אני לא טועה הרשב"ם מדבר לגבי שמשה היה כבד פה ולשון שאומר שאי אפשר לסמוך עליהם להגיד שזה היה גמגום אבל היום מצאו מפורש בשמות רבה שהוא היה מגמגם ואם כן פירכא מעיקרא ליתא רעואל (שיחה) 01:06, 30 בנובמבר 2023 (IST)תגובה[תגובה]
אפשר להרגע. הראשונים מתייחסים לספר הזה בזהירות (ידוע גם לשון הרמב"ן בפרשתנו), זה לא 'הבל' כמו שהמבקר כתב אבל גם לא תורה מסיני ולא קרוב לכך.נא לשמור על דיון ענייני ומכובד. שמש מרפא (שיחה) 15:50, 30 בנובמבר 2023 (IST)תגובה[תגובה]
תהלים הציטוטים המלאים כאן. בדעת האבן עזרא אני לא רואה מקום לספק. מיעוט שיחה (שיחה) 17:10, 30 בנובמבר 2023 (IST)תגובה[תגובה]
@שמש מרפא @המבקר כיון שרבי חיים קניבסקי בהקדמה לספר הישר עם ציון האגדה כותב כך "בספר הישר שלפנינו יש להסתפק אם הוא מדרש חז"ל ממש או שהוא ליקוט מגמ' ומדרשים ומס' יוסיפון ומה שלא נמצא במדרשים בודאי היו לו מדרשים כת"י,
ובתוך דבריו כותב שם כך "כן דברי הימים דמשה הוא מדרש בפני עצמו ונדפס באוצר המדרשים.
ממילא כיון שהוא אוחז מהספרים הנ"ל אין לאף אחד יכולת להכניס ראשו ולהכריע בברכה רעואל (שיחה) 17:40, 30 בנובמבר 2023 (IST)תגובה[תגובה]
התורה לא התחילה ולא נגמרה בר' חיים...
מחקרו של משה הלל מתחיל להתפרסם, נראה. המבקר (שיחה) 21:00, 30 בנובמבר 2023 (IST)תגובה[תגובה]
עם כל הכבוד למחקרים ברגע שר' חיים אוחז שזה מדרש קדוש אין זכות להגיד זה הבל רעואל (שיחה) 22:59, 30 בנובמבר 2023 (IST)תגובה[תגובה]
השקפת עולם מוזרה בעיני, אך אני לא רואה סיבה להתווכח בנושא על דפי המכלול, מוזמן למייל קריצה המבקר (שיחה) 22:52, 2 בדצמבר 2023 (IST)תגובה[תגובה]

שם הערך

לדעתי לא משקף את הערך, אמור להיות "משה רבינו בארץ כוש" או לפחות "משה בארץ כוש".

בעלי זכות הצבעה, שרגא > השתתפו >> שיחה > י"ז בכסלו ה'תשפ"ד > 17:19, 30 בנובמבר 2023 (IST)תגובה[תגובה]

מכלולאים פעילים‏ דעתכם? שרגא > השתתפו >> שיחה > י"ז בכסלו ה'תשפ"ד > 17:19, 30 בנובמבר 2023 (IST)תגובה[תגובה]
תגובתי שיתכן אך מה שגרם לי לבחור את השם משה בכוש כיון שכל הערכים על משה חוץ מהערך המרכזי קרויים כך לדוגמה משה בתיבה (סיפור מקראי) ובריחת משה למדין וחשבתי שהסיבה כי כשהיה בתיבה ובכוש ובמדין הוא עדיין לא היה רבינו ולכן אני לא חושב שצריך לשנות
ואם כן מחליטים שצריך לשנות אז בהכל צריך בברכה גדולה
נ.ב. יש הפניה מהדף משה רבינו בכוש למשה בכוש אבל בדפים משה בתיבה (סיפור מקראי) ובריחת משה למדין אין את ההפניה. רעואל (שיחה) 17:30, 30 בנובמבר 2023 (IST)תגובה[תגובה]
@רעואל יש דברים בגו, עדיין יותר נכון - "משה בארץ כוש", לא? שרגא > השתתפו >> שיחה > י"ז בכסלו ה'תשפ"ד > 17:38, 30 בנובמבר 2023 (IST)תגובה[תגובה]
@שרגא אני בעד רעואל (שיחה) 17:42, 30 בנובמבר 2023 (IST)תגובה[תגובה]
@שרגא מצאתי שני ערכים נוספים ברכת משה ומות משה שבהם לכאורה צריך להוסיף את המילה רבינו רעואל (שיחה) 17:52, 30 בנובמבר 2023 (IST)תגובה[תגובה]
נראה שהדיון הוא לא על רבינו כל כך כמו על בארץ כוש. אני מצדד לכתוב "משה בארץ כוש". למאי נ"משיחה • י"ז בכסלו ה'תשפ"ד 19:01 (IDT) 19:01, 30 בנובמבר 2023 (IST)תגובה[תגובה]
וכך גם דעתי, לפני שקראתי את הערך - הייתי בטוח שזה מישהו בשם 'משה בכוש' או איזה משהו אחר שנקרא כךקריצה. איךשיחה ~ מיילי"ז בכסלו ה'תשפ"ד. 19:48, 30 בנובמבר 2023 (IST)תגובה[תגובה]
העברתי, שרגא > השתתפו >> שיחה > י"ח בכסלו ה'תשפ"ד > 19:49, 30 בנובמבר 2023 (IST)תגובה[תגובה]

משה בארץ כוש

אני חייב לומר שנהנתי לקרוא ערך זה. ניכר שנערך על הכתיבה תחקיר רציני

נחמן כהן.. (שיחה) 00:26, 10 בדצמבר 2023 (IST)תגובה[תגובה]

@נחמן כהן.. תודה רבה רעואלשיחה • כ"ז בכסלו ה'תשפ"ד • 00:32, 10 בדצמבר 2023 (IST)תגובה[תגובה]

אגדה

לתיאור המעשה כ'אגדה' יכולה להיות משמעות מזלזלת, לע"ד צריך לנסח אחרת [על אף הקישור לאגדות חז"ל]. הגדה של פסח (שיחה) 19:49, 11 בדצמבר 2023 (IST)תגובה[תגובה]

הגדה של פסח קודם מסכים אתך בכל פה דבר שני כבר פתחתי על זה דיון פה (תפתח את הקישור) אפשר לקדם אותו להצבעה בברכה גדולה מראש רעואלשיחה • כ"ט בכסלו ה'תשפ"ד • 22:09, 11 בדצמבר 2023 (IST)תגובה[תגובה]