שיחה:מצות מכונה/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

א בוחער (שיחהתרומות)
איסתרק (שיחהתרומות)

עדיין יש מה לשפר, אבל זה בהחלט בכיוון.

כיכר הלקש (שיחהתרומות)

הערך על מצה עצמו לא מומלץ אז זה כן?

ולא שזה חסרון בערך אלא בנושא של הערך

איסתרק (שיחהתרומות)

לא הבנתי את הקשר.

כיכר הלקש (שיחהתרומות)

שעם כל הכבוד לערך לערך, ערך על מצות מכונה אינו נושא כ"כ חשוב שהופך את הארך למומלץ, והראיה שעל הערך על מצה אין ערך מומלץ.

מוטי (שיחהתרומות)

ככל ויש מקום לערך (ויש), והוא מקיף, מתומצת ובקיצור אנציקלופדי מושלם (או כמעט), הוא יכול להיות ערך מומלץ.

אפר (שיחהתרומות)

הערך בהחלט בדרך ל"ערך תורני מומלץ".

המלקט (שיחהתרומות)
שלוימי (שיחהתרומות)

אני בעד, השאלה היא מה צריך לעשות בשביל זה?

המלקט (שיחהתרומות)

לא יודע. מפעילי מערכת מה צריך לעשות?

ספרא (שיחהתרומות)
שלוימי (שיחהתרומות)

להוסיף ברשימת המתנה?

צדיק וטוב לו (שיחהתרומות)

לעבעדיג אולי כדאי לציין:

מספר שנים לאחמ"כ התעורר הפולמוס שוב, עת פורסם ברבים היתרו של המהרש"ם מברז'אן.

כתגובה לכך, השיב בעל האבני נזר במענה לשואל, במכתב חריף, ובו הוא כותב:

'שמעתי ותרגז בטני כי נתעורר מחדש לעשות מצות על מאשין. וכבר התעוררו הגאונים הצדיקים והאמתים ה"ה כבוד אדמו"ר זצ"ל מגור והגאון הקדוש זצללה"ה מסאנדז והגאון הקדוש זצללה"ה מטשעכנאווי לאסור אותם בהחלט יען כי טומאתם בשוליהם ותחתיהם תעמוד הבהרת כי חמץ המה. ועוד כמה גדולים וצדיקים שאסור אותם. וכבר מאיזה שנים התחילו כן בעירכם ונתבטלה תיכף. ועתה נתעורר מחדש. וחסידים הלכו אל הרב דקהלתכם ואמר שאינו רוצה להתערב לא לאיסור ולא להיתר. אך הראה להם מכתב מהרב המתיר הוא הרב מבערזאן שהתיר גם מצות אלו. אך מה יועיל זה בהיתירו. הכי גדול הוא מהרב מלעמברג ר' יוסף שאול ז"ל שהתירם. ועם כל זה לאשר גדולים הנ"ל אשר קטנם עבה ממתניו בתורה וביראת שמים אסרום בהחלט נתבטלה דעתו. וידוע כמה הרעיש אדמו"ר זצ"ל מגור על מצות אלו. ואמר שהמתירים ניכר ממעשיהם שחפצם לנשל מכל מצוה מעט מעט וכוונתם לעקור את הכל. עתה מה יוסיף הרב מבערזאן בהתירו. ומה יערוץ הזבוב בשריקות קולו בין הכפירים וכבר קיבלו במדינתינו דעת האוסרים והוא במדינתינו איסור תורה ממש. לזאת אנו מחויבים לעמוד בפרץ. בפרט בדור הזה אם נניח להקל באיסורים ואף באיסור חמץ ראש תורתינו הקדושה ירימו יד. והיא כעין ערקתא דמסאני יען הוא גזירה ונוגע לכלל. ומה לי גזירה מעכו"ם ומה לי מרשעי ישראל מרימים יד במצוות. לזאת מבוקשני כי כבודו ילך לבית הכנסת ולבית המדרש ויפרסם איסורם ברבים. ויהא רעוא דתיתי בשורתא טבא מיהודאי דלא יעידון מאורייתא ויחוג החג הבא עלינו לטובה בקדושה וטהרה וינצל ממשהו חמץ כנפשו ונפש הדוש"ת:

מטעמים (שיחהתרומות)

אין כאן שום מידע אנציקלופדי המעשיר את הערך.

ההתנגדות של המתנגדים חריפה בהחלט. וזה כתוב בערך. (אפשר להוסיף לרשימה).

צדיק וטוב לו (שיחהתרומות)

יש כאן:

הוספת שמות באוסרים. [-החידושי הרי"ם שמופיע רק כמקור לטענה בהערת שוליים, ור' אברהם מטשכנוב.]

שהמנהג בפועל בפולין היה איסור מוחלט כדאורייתא, עד כדי 'ערקתא דמסאנא'. [-וכבר קיבלו במדינתנו, נתבטל תיכף וכד']

ויש כאן חריפות שלא הופיעה בערך, של כל המתירים לא מתקרבים לרמת האוסרים [-קטנם וכו'].

Intellectual Person (שיחהתרומות)
מטעמים (שיחהתרומות)

מעולה. תוסיף. (כמובן בכפוף למקור)

שרביט (שיחהתרומות)

רבי משה מרדכי מלעלוב היה נוהג להשאיר מצות מכונה בביתו ולא היה מכרם לגוי על אף מנהגו ככל החסידים שלא לאכלם וטעמו ונימוקו עימו: אם כ"כ הרבה יהודים אוכלים זאת אזי ה' לא מכשילם באיסור חמץ והיה לו ענין להחזיקו בביתו.

השאלה האם זה מידע מוסיף לערך וא"כ היכן כותבים זאת - כמובן אם מקור?

לעבעדיג?

מראש צורים (שיחהתרומות)

שרביט

ברור שזה מוסיף ערך!

אולי כדאי להוסיף פיסקה- טענת המתירים. או משהו כזה. תוסיף ונראה איך שזה משתלב.

שְכּוֹיֶיח!

לשונות מתוך הביטול מודעה

2
מראש צורים (שיחהתרומות)

אודה למי שיכול לנסח בפנים חלק מהלשונות : (אני לא יכול עכשיו, ובכל מקרה יש כאן יותר מוכשרים ממני).

עדיף לרכז את כל כוחות ההשגחה על מכונה אחת (קובץ יגדיל תורה תר"ע שנה שניה קובץ ו' עמ' 72 ). באפיית יד מכשולים גדולים עד אין ספורות למו (כת"ס בביטול מודעה). עד כדי שהשהיות במכונה בטלים ברובא דרובא של חששות ושהיות השל יד (ראב"ד קראקא). מהחורבן ואילך לא נאפו מצות כשרות יותר מאלו (אב"ד שטראסבורג), יותר מהירות ונקיות (רבני ראפשוויר), האי מאן דבעי למיכל מצה הכשירה בלי פקפוק וחשש ליכול מצה העשויה במאשינען וכו', דאדרבה זהירות וקדושה יתירה יש בדבר וכו' מאן יהיב לן משופרא דשופרא (תפא"י). עדיפות מלעשותן כבשנים קדמוניות (הר' במברגר אב"ד וירצבורג). מצוה מן המובחר (הר' לנדא).

טישיו (שיחהתרומות)

אי אפשר להביא לשונות מבלי מקור ברור, כלומר: מי האומר והיכן זה נדפס.

דעות רבנים ומנהגי קהילות למעשה

13
איסתרק (שיחהתרומות)

מעיון במקורות עולה כי בגליציה בכללותה התקבלה דעת האוסרים כמעט ללא עוררין. אני מחפש מקום בערך בו מתאים להוסיף זאת.

איסתרק (שיחהתרומות)

אולי נרכז פרק למניית הרבנים התומכים והמתנגדים, והקהילות הנוגהות לאיסור ולהיתר.

מראש צורים (שיחהתרומות)

יהיה כאן מלחמת רבנים, כשכל אחד ירצה להוסיף את הרבנים שלו מה שיגרום לפרק ארוך מדי.

אפר (שיחהתרומות)

רבני הדור הקודם בעד, רבני הדור הזה (לאחר השואה +/-) ספק

מוטי (שיחהתרומות)

בעד מותנה שלא תהיה רשימה אינסופית של כל רבני העיירות, אלא רק גדולי הפוסקים (מניח שיהי' מסובך לעמוד בזה).

אפר (שיחהתרומות)

אכן, כמובן מדובר על רשימה סבירה, נראה לי חשוב במיוחד בגלל הערתי על דעתו של ה"דברי חיים" (חמץ גמור או עדיף שלא...), יותר הגיוני להכניס את המחלוקות מה סברו רבנים כאלו ואחרים בהערה/ביאור ברשימת דעות, לענ"ד.

מוטי (שיחהתרומות)

החשש שלי, הוא תוצאה של רשימות ודיונים מוגזמים, בערכים אחרים.

אפר (שיחהתרומות)
שמש מרפא (שיחהתרומות)
אפר (שיחהתרומות)

לא נראה לי שיהיה כאן את הייצריות שהיתה שם, גם נושא הרבה פחות אידיאולוגי וגם עורכים פחות "שרופים" על הנושא, אני בעד צירוף כל "פוסק" בתוספת מקור מפורש.

איסתרק (שיחהתרומות)

כמובן.

ויותר מזה, חשוב לציין את מנהג העדות והחוגים השונים.

מיעוט שיחה (שיחהתרומות)

בגדול זה התחלק לפי מדינות או יותר נכון לפי קהילות. בקהילות החסידים התקבל האיסור, וגם כיום כשהשתנו הנתונים נשאר בתור מנהג.

לגבי מצות מצוה התקבלה יותר דעת המחמירים.

איסתרק (שיחהתרומות)

זה "בגדול", השאלה היא על פירוט.

אפר (שיחהתרומות)
איסתרק (שיחהתרומות)

? ?

כולם.

אפר (שיחהתרומות)

אני רואה את זה היום בעיקר כמנהג ולא כויכוח. יש לצרף מקורות מי כתב על זה כיום ומה.

מוטי (שיחהתרומות)

יש כיום מי משנה את מנהגו, לאור חוברות/קונטרסים/ספרים בעניין?

איסתרק (שיחהתרומות)

אין, ולכן?

אפר (שיחהתרומות)

הטענה היא שכיום זה לא ויכוח אלא מנהגים, כלומר גם אם יפתרו את הבעיות שהיו פעם זה לא ישנה את המצב.

טישיו (שיחהתרומות)

זה בדיוק הויכוח המתנהל בין הפוסקים. האם ניתן להתיר כיום את מצות המכונה בצורות מסויימות שבהם אולי אין את הבעיות שהיו בזמנם, או שמא מדובר בנושא חמור מדי מאשר לפסוק בו על פי ההגיון והמסורת היא המכריעה. דוגמא אחת לדיון כזה התרחשה בחסידות חב"ד לפני מספר שנים, ראו כאן בפסקה "הפולמוס על הגדרת מצות מכונה בקרב רבני חב"ד".

מוטי (שיחהתרומות)

לא כ"כ הבנתי את התשובה. השאלה האם היום עדיין מתנהל פולמוס, יש עוד דוגמאות חוץ ממה שהבאת מחב"ד?

טישיו (שיחהתרומות)

הפולמוס מתחדש תמיד מה גדרי האיסור לפי מכשירים שונים המומצאים בכל עת. גם בערך עצמו מביא כל מיני פטנטים שבימינו שיש דיעות שזה בגדר מצות מכונה

עמנואל (שיחהתרומות)

אולי לא מתאים למדיניות המכלול שהערך נוטה מאוד לצד האוסרים; בירושלים בדור הקודם רוב ציבור היראים אכל מצות מכונה, גם הראבד הגרי"י פישר זצ"ל, והיו אף כאלו שלא אכלו מצות יד אלא רק מכונה (הגר"א נבנצל שליט"א). גם למתירים יש תשובות על כל הטענות שצויינו בפרק "מצות מכונה בימינו"...

אפר (שיחהתרומות)

אדרבה, אתה ממש מוזמן להוסיף לערך כל מידע שיש לך, כמובן מגובה במקורות צמודים.

איסתרק (שיחהתרומות)

הערך מכיל יותר חומר לצד האיסור מאשר לצד ההיתר, כי לאסור צריך טעמים ולהתיר – לא.

ואין לזה שום קשר למדיניות המכלול.

עמנואל (שיחהתרומות)

נכון, אבל בכל זאת הטקסט של דעות האוסרים ארוך כמעט פי עשרים - זה יחס לא כל כך הוגן.

מטעמים (שיחהתרומות)

לא כל דעה אמורה להיות מפלגה ואין לזה שום קשר לניטרליות.

חוסר נייטרליות (פילוסופיה) - פירושה הבאת דעות של צד אחד בסכסוך מסוים.

כאן לא מדובר על סכסוך, כל יהודי רוצה לקיים את המצוות כהלכתם, ובהתאם לכך הנידונים ההלכתיים פרוסים לפי הטענות. זה הכל.

המורה זאב (שיחהתרומות)

כמדומני שכוונת הטענה היא שהערך נוטה לצד האוסרים, מכיוון שכותבי הערך משתייכים למגזר שבו מקפידים לאכול מצות עבודת יד בלבד.

עמנואל (שיחהתרומות)

לא התייחסתי כלל לכותבי הערך. דיברתי על התוכן, שכיון שלאחרונה יש בהרבה הלכות מגמה של העמדת צד אחד בלי להראות את הצד השני (כמו במעליות שבת), חששתי שהערך יתפרש כערך מגמתי.

מטעמים (שיחהתרומות)

זה עניין של נקודת מבט,

כאחד שאוכל מצות מכונה היה לי חשוב להעמיק בשיטות האוסרים ולהבינם.

אני לא חושב שיש בערכי הלכה עניין של מגמתיות, זה לא פוליטיקה.

מה גם שמדובר בפולמוס עתיק יומין, וכיום כל אחד נוהג כמנהג אבותיו, כך שמעבר להעשרת הידע אין בכך ולא כלום. (להבדיל ממעליות שבת)

מטעמים (שיחהתרומות)

אגב, אם באמת יש לך חוברות/קונטרסים/ספרים העוסקים בנושא מצד המתירים, אשמח אם תביא כאן את שמותם, ואשתדל לעבוד על כך שיכנס מזה תוכן לערך.

(אתה יכול גם. כמובן)

איסתרק (שיחהתרומות)

אם דיברו על חוברות, אני רוצה להביע את חרון אפי על הקונטרס 'מצות מכונה החדישות' של אייזנברג. בכל שנה מדפיס האיש חומר חדש, עמוס שטויות והבלים מזן אל זן.

אין תלונה על הבאתו כמקור בערך – זה מה יש. אני סתם קוצף ומניח את זה פה.

מראש צורים (שיחהתרומות)

רוב התשובות של המתירים היו בשביל להפריך את טענות האוסרים, חשבתי בתחילה אולי להביא את התשובות אך לבסוף כתבתי שהמתירים מפריכים את הטענה מה שיוצא שהטענות לאיסור הם עניין לדון בו ולא עניין לאסור את המצות בהחלטיות. הטעמים להעדיף את מצות אלו כמעט לא מצאתי. ובכל מקרה ברור שאין מי שאוסר את מצות היד שנהגו לאכול אבותינו מזמן יציאת מצרים, כך שברור שיהיה הרבה יותר חומר עם טענות לאסור את המצות.

אפר (שיחהתרומות)

יש שמקפידים דווקא על מצות מכונה, לא זוכר כרגע מי ולמה.

עמנואל (שיחהתרומות)

הבאתי דוגמאות לכך בתחילת הדיון.

מוטי (שיחהתרומות)

יש התייחסות בשתי הפסקאות שעוסקות בטעמים, אם כי כפי שנטען בדף זה אריכות הטענות לאיסור מבליעה אותם.

אפר (שיחהתרומות)

בערך מובא שהוא אחז שמצות מכונה הם חמץ גמור (כך כתב במכתבו). מאידך המשנה הלכות (חלק יא סימן שס) מביא: "ודע דבשו"ת בית שערים למרן כק"ז רשכבה"ג בחא"ח סי' קע"ח בתשובה לדו"ז גאבדק"ק האנאשאוויטץ זצ"ל כתב לענין אפיית מצות במאשין דגם הגה"ק מצאנז זצ"ל במקום שאין ברירה היה מתיר לאפות במאשין ולא אסר אלא במקום שיש ברירה לאפות בכשרות בלי מאשין אוסר לאפות במאשין וכן פסק מרן הבית שערים זצ"ל לאסור במאשין מצות כל כמה דאפשר לאפות באופן כשר לכל הדעות באפיית יד ע"ש וא"כ פשוט דודאי אין לומר דהו"ל חמץ לעבור עליו "

כלומר שאין זה חמץ ואפילו לא קרוב לזה, אני לא יודע איך לנסח את זה בערך...

מראש צורים (שיחהתרומות)

אולי בהערות שוליים, עדיף לערוך ביאורים ושם להכניסו.

מראש צורים (שיחהתרומות)
מקוה (שיחהתרומות)

נא למחוק את הרשיון הלא נכון. הוא עלול להביא טעויות.

איסתרק (שיחהתרומות)

לעבעדיג, אני מוחה בזאת מחאה נמרצת מאוד.

הבהרה: הקרדיט לכל ערך שהוא, ובמיוחד לערך מפואר זה, הוא בראש ובראשונה לכותבו. הוא השקיע ביצירה הזו את מיטב יכולותיו הנדירות. תְּשֻׁאוֹת חֵן חֵן לוֹ!

אפר (שיחהתרומות)

אכן, קשה לפספס...

שמש מרפא (שיחהתרומות)

הערכים במכלול אינם משוחררים ברשיון זה, אלא נמצאים בבעלות פרטית.

מראש צורים (שיחהתרומות)

כמובן

הבהרה:

הנכתב למעלה

נכתב לשם הומור ומתוך הערכה כנה.

שוורמר (שיחהתרומות)

אם אתה מבין אידיש, אז יש ספר שי"ל באמריקה בנושא מאת צ. רובין "די היסטאריע פון מאשין מצות", הוצאת "ישפה"

(יש לי בבית, יתכן ואוכל לעזור לך לפחות במראי מקומות)

מראש צורים (שיחהתרומות)

אני מבין אידיש (אם כי קשה לי לקרוא קצת, כי אני לא רגיל לקרוא אידיש)

אשמח אם תשלח לי מראי מקומות וציטוטים,

ואני מאמין שלא רק אני אשמח, כי אם כל משתמשי המכלול.

זה יהיה תרומה מאוד חשובה!

שוורמר (שיחהתרומות)

בעז"ה

שמש מרפא (שיחהתרומות)

תזכורת.

ייש"כ