שיחה:לא יראה בך ערוות דבר/ארכיון
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
הערך מתמקד רק באיסור אמירת דברים שבקדושה, יש לפרט גם על פרשנויות נוספות, יעויין בערך מהאנצ"ת ששלחתי לך.
הערך אכן מתמקד בכך כיון שזה נושא הערך, אתה צודק בכך ששם הערך לא היה מדויק. הכיוון הוא כמו השם המעודכן, אבל נראה לי מסורבל קימעא.
יש ערך איסור הסתכלות בערווה שמדבר כמדומני על הפן הנוסף בפסוק זה.
זה לא שם מוצלח.
צריך להשאיר כמו השם הקודם, ולהרחיב על הכיוונים הנוספים. למה לא להרחיב?
למה?
אם אני כותב ערך על איסור אכילה לפני התפילה, אני חייב לקרוא לו לא תאכלו על הדם ולהכניס שם גם את החיוב לצום ביום שדנים דיני נפשות?!
ההבדל הוא שלא תאכלו על הדם זה לאו שבכללות שכולל הרבה מאד, וכאן יש פרשנות עיקרית, אבל צריך להרחיב גם על הפרשנויות הנוספות, וכן האם זה נכלל במניין המצוות וכו'.
נתחיל מכך שהשם לא מדוייק, משום ששיש גם חלק של "הרהור בדברי קדושה".
נמשיך בכך שאם לא יהיה לנו מקום להכניס את התוכן הרלוונטי של החיוב לצום ביום שדנים דיני נפשות - אכן נצטרך לעשות כפי שכתבת. (אל דאגה - זה שייך לערכים הרלוונטיים של בית הדין ודיני נפשות)
אחרי הכל - אין טיעון כזה "הערך מגביל את עצמו לזה וזה, נא לא להרחיבו". טיעון כזה אמור להיות מנומק היטב ומוסכם.
במיוחד שיש הבדל ענק בין הדוגמה שהבאת לערך הנוכחי. הדוגמה שהבאת היא דרשת חז"ל שלכאורה אין קשר בין הדברים, ואילו כאן הקשר בין האיסור לבין הפסוק - מובן בהחלט.
עדיף שהערך הזה יהיה ערך אב, לכל הנושאים הקשורים ישירות לפסוק זה, עם הפניות לערכים מורחבים. אם הערך יהיה מאוד רחב - זה יוכל להיות ערך מורחב.
עוד משהו, תמיד עדיף למצוא לשם הערך - צמד מילים או משפט שכבר קיים, מאשר לחדש משפט.
חידוש משפט כשם ערך - נחשב מחקר מקורי, יש להשתמש בו רק במקרים בהם אין תחליף.
נתחיל בכך שאין איסור הרהור כנגד ערווה, אלא רק במקומות המטונפים ואולי גם כנגדם (מחלוקת).
נמשיך בכך שבקשתי לשם מוצלח יותר בעינה עומדת.
נוסיף, שיש טיעון כזה כמובן, כמו שלא אכניס בערך של ראה"מ נפתלי בנט פרטים אודות יאיר לפיד, רק בגלל שהוא ראה"מ החליפי... (דוגמא קיצונית, אבל תפוס ת'עיקרון)
העובדה שיש קשר הגיוני לא מעלה ולא מורידה - אלו שני נושאים שונים, שעל אחד מהם כבר יש ערך (ואתה לא חושב לדחוף שם את הערך הנוכחי).
לגבי טענתך הראשונה אתה צודק, אבל השם עדיין מהונדס ובעייתי. השם הטבעי הוא המקורי. זה השם ה"מוצלח יותר" ואלה גם צריכים להיות קוי המתאר של הערך. מותר לנו ללמוד משהו מהאנציקלופדיה התלמודית.
הסברתי לך את ההבדל - אנחנו עוסקים כאן הנושא שנגזר מלאו מסויים, צריך להרחיב קודם כל על הלאו. זה מצוה מתרי"ג מצוות, זה מה שזה ולא שום דבר אחר. זה שיש כזה סימן בשו"ע לא אומר שנכתוב על זה ערך.
נסכם את הדיון: אני חילקתי את הערך מקומות האסורים בדברים שבקדושה כמו שכתבו רבים בדף השיחה שם.
אתם רוצים שאני אכתוב ערך כולל על לא יראה בך ערוות דבר שכולל דברים נוספים מהערך שכתבתי, שעניינו איסור אמירת דברים שבקדושה מול ערווה, ואני לא מעוניין לעשות זאת.
השאלה היא האם הנושא הנוכחי שווה ערך או לא, ובשביל זה אני פותח דיון חשיבות.
ה"יוצא זיין" ממש זועק...
אני מקוה שאמצא זמן להרחיב את זה, לפחות שלא יהיה כך כך בוטה
בוטה כמו עוד אלפי ערכים שמכילים תבנית {{להשלים}}.
אבל כמובן שאשמח שתערוך...
נכון, רק שמהערך הזה אני מצפה ליותר...
אגב, מה עושה בערך הפסקה "מצבים נוספים"?
אני לא ממש יודע מה הפיסקה הזו עושה כאן, תראה בנושא הראשון דיון קטן בעניין, אין לי בעיה למחוק את זה לגמרי.
בכל מקרה, אם אתה חושב שהערך לא ראוי, אתה יכול להחזיר אותו למרחב משתמש.
בעלי זכות הצבעה האם הנושא שווה ערך בפני עצמו או שהוא חייב להשתלב עם דברים נוספים שנלמדים מהפסוק "לא יראה בך ערוות דבר"?
נא לעיין בנושא הקודם ובשיחה:מקומות האסורים בדברים שבקדושה
הנושא הוא לא חשיבות. הנושא הוא אנציקלופדיוּת.
ערך אמור להיות בעל שם ותוכן אנציקלופדי. אם יש שם יותר אנציקלופדי, העוסק בפן רחב יותר, אין לנו זכות למנוע זאת מהקוראים.
אתה בהחלט צודק, ותציין זאת בתלוש הקרוב...
כפי שהדגשתי, אני לא מתכוון כרגע לכתוב ערך על ההיבטים הנוספים, ואם מאן דהו חפץ בכך - קדוש ייאמר לו.
נותרה השאלה, האם במצבו הנוכחי הערך זכאי לעבור למרחב או לחכות (ובעצם להישאר במקומות האסורים בדברים שבקדושה)
אפשר בפירוש להעביר, לשם אנציקלופדי, ולהשאיר בו כמה פרקים להשלמה.
עם זה אין לי בעיה
מישהו, לדעתך צריך להיות פה הקבלה לדין והיה מחנך קדוש?
"מחניך"
בהחלט. אולי פשוט תשלב בפתיח, שזה "דומה לאיסור להזכיר דברים שבקדושה במקומות מטונפים".
אתה יכול לפני התוכן הקיים או אחרי. כלומר "בדומה לאיסור להזכיר דברים שבקדושה במקומות מטונפים, ישנו איסור הלכתי להזכיר דברי קדושה מול ערוה". או "לא יראה בך ערוות דבר, הוא איסור הלכתי לדבר דברים שבקדושה מול ערווה, בדומה לאיסור להזכיר דברים שבקדושה במקומות מטונפים".
איך עכשיו? כמובן שצריך לדחוף את ההבדלים האלה היכנשהו.
יפה. ניסיתי לערוך קצת, נראה לי התחביר יותר טוב כך, לא יודע
אולי כדאי לכתוב פרק קצר על שאר המצבים האוסרים דברי קדושה, בתור הפניות לערכים מורחבים בתקווה שייכתבו?
השאלה אם זה מתאים לערכים מורחבים או מתאים יותר לפרקים בתוך ערכים קיימים.
הרבה יותר קל לקרוא על איסור דברי קדושה בבית קברות, בתוך ערך מקומות האסורים בדברי קדושה, וכפרק קצר בתוך בית קברות. אבל ערך מיוחד על זה הוא חסרון מבחינת הנגשת המידע. זה יהיה פיזור מיותר. ערך מיוחד נועד למקרה שיש מספיק תוכן, ושהקורא שבא לחפש מידע יחפש כזה ערך - או עכ"פ שיהיה מתאים לקשר מערך אחר לכזה ערך. יש ענין חשוב להביא ולפרט מידע תורני, ולהנגיש כמה שיותר. אבל אין ענין שיהיו עוד ערכים כאלו אם זה לא משרת את אחת המטרות הנ"ל.
אולי אתה צודק, אבל אז צריך להשאיר גם את הערך הנוכחי במקומות האסורים בדברים שבקדושה בניגוד למי שכתבו שם בדפ"ש. לכל אחד מהמנויים כאן יש מקורות וכללים משלו. ספיציפית בית קברות קרוב יותר לצואה, אבל זה לא מדויק כלל, וגם בטעם האיסור יש נידון (עיין בדפ"ש שם) ספרא טען ששם הערך הקיים הוא מחקר מקורי, וזה ישאר בכל צירוף שתציע. האופציה היחידה היא לכתוב פרק בתוך הערך בית קברות, אבל יש די הרבה תוכן (אם מישהו יקח ע"ע...)
שורה תחתונה, יש מקום לפרק הזה או שהוא לא מתאים אם הנושא הוא רק על ערווה?
אגב, מה עם שם הערך?
אולי פשוט נהפוך את הפרק הזה ל"ראו גם" וחלאס?
אין נושאים ישנים יותר