שיחה:הרב מאיר אלעזר ווייס/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

שלוימי (שיחהתרומות)
המלקט (שיחהתרומות)
שלוימי (שיחהתרומות)
נאר אמונה (שיחהתרומות)

למעשה זה באמת תלוי במשפחות עצמן, יש שכותבים כך ויש כך.

שלוימי (שיחהתרומות)
נאר אמונה (שיחהתרומות)

ויש גם ויס...

המלקט (שיחהתרומות)

בחסידות ספינקא כותבים "ווייס", אבל בערכים על אדמו"רי ספינקא, חלק כך וחלק כך. צריך להיות אחיד

משורר (שיחהתרומות)

כל אדמור"י ספינקא לדורתיהם כתבו 'ווייס' וכך צריך להיות במכלול כאינצקלופדיה חרדית

ליפשיטץ (שיחהתרומות)

כאן מובא שבנו 'נפתלי אביש' חתנו של האדמו"ר מסקולען מונסי, ואילו אצל הרב דוד משה טברסקי האדמו"ר מרחמסטריווקה ב"פ מובא שחתנו הוא אברהם אביש וייס בן הרב מאיר אלעזר מספינקא! איזה מהם הנכון?

משורר (שיחהתרומות)

ר' נפתלי אביש חתן האדמו"ר רבי דוד משה מרחמסטיווקא ב"פ ובנו ר' יהושע חתן האדמו"ר מסקולען מונסי

סיכום מאת דויד

הובהרה חשיבות ע"י טישיו

איציק 1 (שיחהתרומות)
יואל ווייס (שיחהתרומות)

מהצצה בערך אני למד שיש לו לפחות שני בתי כנסת הלא כן ?

שמש מרפא (שיחהתרומות)

נדמלי שבסוף עברה ההצעה שלא כוללת את הקריטריון הזה, ונשארנו רק עם 200 מקומות/100 חסידים.

יואל ווייס (שיחהתרומות)

200 מקומות גם במצטבר ?

שמש מרפא (שיחהתרומות)

בבית המדרש המרכזי, אבל אני אישית מוכן להתפשר על כך.

יואל ווייס (שיחהתרומות)

ובכן, נצטרך לברר כמה מקומות יש בבנין החדש בשדרה ה-18, אולי יוצר הערך יודע ?

מקור האמת (שיחהתרומות)

יש שם שני בניינים, במרכזי יכולים להיכנס 200 איש (ועוד יש שם גם 2 שטיבלאך). ובנוסף לכך יש לו גם ביהמ"ד בירושלים.

יואל ווייס (שיחהתרומות)

כמה מקומות ישיבה יש במרכזי ?

מקור האמת (שיחהתרומות)

אני חושב שאין 200 מקומות ישיבה בדרך כלל, אך בראש השנה וכדו' מוסיפים מקומות. אם מחשבים גם את השטיבלאך הצמודים (יש שם קירות הזזה שנפתחים ואז החדרים הופכים לחלק מהביהמ"ד) אז יש בוודאות 200.

טישיו (שיחהתרומות)

לדעתי יש חשיבות. בסך המצטבר מתפללים בבית מדרשו המרכזי כולל השטיבלאך כל יום למעלה ממאתים יהודים, ואולי אפילו בעת ובעונה אחת (לא מכיר עד כדי כך). דווקא בשבת כנראה יש לו פחות ממאתים, כי הקהילה שלו קטנה יחסית.

שמש מרפא (שיחהתרומות)

אני נוטה להסכים שאין צורך לדקדק עד כדי כך. עם זאת יש להרחיב מעט את הערך ולהוסיף פרטים בסיסיים כמו שנת לידה.

איציק 1 (שיחהתרומות)

יש לפקפק האם 200 מקומות הכוונה לשטיבלך, או לקהילה, שהאדמור משמועתי בה

טישיו (שיחהתרומות)

כשסופרים מקומות בבית כנסת זה בא להביע השפעה של האדמו"ר על קהל רחב שמתפלל בבית מדרשו ונחשף לאוירה ולעקרונות שלו, ולרוב גם נקשר בכל מיני צורות למקום על ידי שיעורי תורה המאורגנים בו וכדומה. בשורה התחתונה אדמו"ר שמתפללים בבית מדרשו כ"כ הרבה אנשים יש לו השפעה על קהל גדול.

ספרא (שיחהתרומות)

לא התכוונו לשטיבלאך שהרבה מקימים. התכוונו למספר מקומות כראיה למספר חסידים גדול יחסית.

כל רב בית כנסת עם שטיבלאך - הוא כזה. ורב בית כנסת אין לו השפעה על קהל גדול. זה לא עובד כך בדרך כלל.

אדמו"רים נמדדים לפי חסידים, לא לפי אוהדים, מבקרים ומהנהנים בראש...

טישיו (שיחהתרומות)

לדעתי גם רב בית כנסת עם שטיבלאך של 200 מתפללים זכאי לערך. במיוחד בארה"ב ששם רוב הציבור אינו משתייך לקהילה מסויימת, ולרבני השטיבלאך יש השפעה מסויימת על דעת הקהל באמצעות השיעורים שלהם ומודעות הקיר בשטיבלאך.

יואל ווייס (שיחהתרומות)

בשטיבלאך רגילים אין הבדל בין ארה"ב לישראל, (בבית הכנסת שומרי שבת מתפללים אלפי יהודים מדי יום וזה עדיין לא מעניק חשיבות להרב טירנואר), ההבדל הוא בבתי הכנסת דוגמת "בריזדוביץ" "מאור התפילה" "ראזלוביץ" ועוד, שם לא מדובר בשטיבלאך בהגדרה המקובלת אלא בבתי כנסת אזוריים שאכן לרב יש השפעה ניכרת על בני הקהילה.

ספרא (שיחהתרומות)

יש מקום לדון על זה, כאן. כרגע המדיניות איננה כך.

טישיו (שיחהתרומות)

ההגדרה של 200 מקומות בבית כנסת אינה מוגדרת בבירור כך שאפשר לצרף שלושה בתי כנסת (שטיבלאך) הנמצאים יחד בקומה אחת ומשמשים לעיתים יחדיו ולעיתים בנפרד. כך שאם נצמדים לכללים היבישים יכול להיות שזה עובר בכל מקרה. מה שדנו כעת זה על ההשפעה המעשית.

שומרי שבת זה משהו אחר, כי הרב טירניואר אינו מציג את עצמו כאדמור או מנהיג. אם היה מציג את עצמו ככזה הייתה לו השפעה רבה בעיר.


יואל ווייס (שיחהתרומות)

לא מדויק, בדומה לישראל אף אחד לא מגיע לשטיבלאך כי הוא אוהד של הרב או משהו כזה, הוא בסך הכל באיזור ורוצה להתפלל מנחה או מעריב, כך שלא משנה איך הרב טירנואר היה מציג את עצמו זה לא משנה את המציאות. ושוב, זה בניגוד לבתי כנסת אזוריים כמו שפירטתי ויש גם עוד רבים אחרים דוגמת "טאשנאד" במונסי ועוד

טישיו (שיחהתרומות)

כלומר אתה חושב שלרב בריסק ממונסי מגיע ערך יותר ממנו? האם ספינקא 18 זה לא בית כנסת אזורי כמו טאשנאד?

ספרא (שיחהתרומות)

הוא מתכוון כנראה שיש בתי כנסת קהילתיים, שהמתפללים מחוברים למקום, כשהרב מכהן כעין מנהיג קהילה. זה מעניק חשיבות לרב כבעל השפעה על בני קהילה.

לעומת זאת יש בתי כנסת שלא משמשים כקהילה, אלא כבית כנסת שכונתי, שהמתפללים בו לא מרגישים חיבור למקום, אלא זה ברירת מחדל בשבילם...

בירושלים למשל בית הכנסת הר צבי הוא דוגמא לבית כנסת שאינו קהילתי, כשהרב בוגרד לא מהווה בעל השפעה. ובית הכנסת של קהילת בני תורה בהר נוף הוא דוגמא לבית כנסת קהילתי, כשהרב רובין כן מהווה בעל השפעה (גם לולא הספר).

יואל ווייס (שיחהתרומות)

בדיוק.

איציק 1 (שיחהתרומות)
טישיו (שיחהתרומות)

אני לא אתעקש על השארתו של הערך אם לא יהיה עוד עורך 1 בז"ה שחושב כמוני, ולא אסכים ללכת להצבעה על זה.

דויד (שיחהתרומות)

לדעתי כדאי להמתין עוד כ-24 שעות ונראה אם מישהו רוצה להצטרף לטישיו או למחוק את הערך.

יואל ווייס (שיחהתרומות)

אני מצטרף מהטעמים הבאים.

1. גם אם ההצעה של הקריטריון המזכה של 2 שטיבלאך לא עברה בסוף ברור שזו נקודה שראוי להתחשב בה

3. לפי הנכתב בערך יש לו שלושה בתי כנסת בשני אזורים שונים (שניים בב"פ ואחד בישראל) כך שבעיני יש חשיבות

מרדכי עציון (שיחהתרומות)
  1. זה בעצם לעקוף את הקריטריונים.
  2. זה נימוק חשיבות חדש, וזה לא נאמר בפרק הזמן שנדרש להבהיר חשיבות.

אני חושב שראוי למחוק את הערך על פי הכללים, ואחר כך אפשר לפתוח דיון שחזור. זה לא יתכן שכבר מתרגלים לא לדון בדיון החשיבות לפי הכללים, ואחר כך נזכרים בכל מיני טענות חדשות.

אם חושבים ששבוע זה פרק זמן קצר מידי, אפשר להאריך לשבועיים, אבל לא יתכן שמכופפים את הכללים כפי שמתחשק [גם אם מדובר על מפעילי מערכת, זה לא נמצא בסמכויות שלהם].

טישיו (שיחהתרומות)

אני הבהרתי את החשיבות, רק שהתניתי זאת אם בסופו של דבר עוד 1 יחשוב כמוני מה שאכן קרה. הנימוקים של יואל לא אמורים להתאים לכללי החשיבות הקיימים, מהסיבה המוזכרת.

חשוב להבהיר שאם הולכים לפי הכללים היבישים - אז עד הסוף, ואז 200 מקומות אפשר לפרש בכל מיני צורות, יש הגיון רב גם בצירוף שטיבלאך המחוברים לבית מדרש גדול במיוחד אם לפעמים הם משמשים כבית מדרש 1. ואם הולכים 'גמיש' לפי ההגיון האנושי, אפשר לצרף עוד כמה סברות לפי שקול הדעת, כדי לבחון את החשיבות וההשפעה.

שמש מרפא (שיחהתרומות)

אם אכן הייתה הבהרת חשיבות מצד טישיו (כזו המתחשבת בתנאים, או שהיא טוענת לחשיבות אף ללא קיום התנאים) הרי שזכותו להתנות את הדבר בהצטרפות עורך נוסף, גם אם עבר שבוע.

ספרא (שיחהתרומות)

אני מצטרף לטישיו, אך מתנגד לפרשנות הקריטריון של 200 מקומות. הקריטריון ברור, ואפשר לראות באולם הדיונים למה הכוונה, והוא לא מכיל כל פרשנות אחרת מאשר הכוונה המקורית. לאף אחד כאן אין סמכות לפרשן קריטריונים ברורים.

מרדכי עציון (שיחהתרומות)

הקריטריון של 200 מקומות מאד ברור והוא נועד לתת אינדיקציה לגודל הקהילה של האדמו"ר. כל מיני צירופים וסברות שונות זה לעשות צחוק מהמדיניות.

אם יש בדבריך נימוק חשיבות, אז נגמר הדיון. כל מיני התניות והמתנות זה כבר מחוץ לכללים. אתה יכול לכאורה לחזור בך מנימוק החשיבות, אבל אם כן סברות אחרות לא מצטרפות לאחר תום השבוע.

לגופו של עניין אני חושב שאין בדבריך נימוק חשיבות, כיון שלא טענת שיש כאן סיבה לחשיבות, אלא שאפשר לפרש את הקריטריון בצורה מכלילה, ולספור את כלל המתפללים במקום מספר המקומות, מה שלענ"ד לא מדויק בלשון המעטה.

דברי כוונו גם למקומות אחרים בהם אנשים מתעלמים מדיון החשיבות, ורק אחר כך מתחילים כל מיני ספקות וטיעונים חדשים.

יואל ווייס (שיחהתרומות)

1. לא נחשב כמובן לנימוק בפני עצמו, אך לתמונה הכללית ניתן להתחשב בו

2. מצטער לא בדקתי כמה זמן עבר, הגבתי למה שדויד כתב

אין נושאים ישנים יותר