לשנות ל"הרב חיים סבתו"
שיחה:הרב חיים סבתו/ארכיון
הכלל הוא דמי שעיקר פעילותו ופרסומו הוא לא סביב פועלו התורני לא זכאי. אני חושב שהוא מוכר בעיקר כסופר.
עיקר פעילותו היא תורנית, ולמי שמכירו ידוע שמדובר בת"ח חשוב המתמיד בתורה, שלפי השקפתו העיסוק בספרות אינו סתירה ללימוד התורה, ולמי שמכיר את ספריו (הלא תורניים) יודע שאין מהם הרבה מרחק לספר תורני (פשוט שאסור להכניס אותו לשירותים).
לגבי פרסומו, פשוט שהוא מוכר יותר כסופר אצל חילונים וחרדים, אבל בציונות הדתית הוא נחשב מגדולי הרבנים.
וכחרדי אני חושב שזה בזיון ת"ח לקרוא אותו בשמו בלא הרב בגלל בורות עורכי ויקיפדיה והמכלול ברבני הציונות הדתית.
ספרים יפים אבל פרואזים בעיקרם. יותר מדויק לומר "פירסומו", או יותר נכון "זכאותו לערך".
לא הבנתי את תשובתך העקרונית
והתייחסתי בתשובתי לכלל שקבעת 'דמי שעיקר פעילותו ופרסומו הוא לא סביב פועלו התורני לא זכאי'
ואם נתחיל עם תיקוני לשון 'דמי' אינה מילה תקינה בשום שפה :)
צ"ל "שמי".
מדובר בספרות בלטריסטית ולא תורנית. היא באויוירה תורנית אבל זה חד משמעית לא ספרים תורנייים. ואני לא חושב שבלעדיהם היינו שומעים עליו יותר מדי (בלי לזלזל בגדלותו בתורה, אותה אני לא מכיר). ובהתאם הוא בשבילי "הסופר חיים סבתו", ולא "הרב חיים סבתו".
מצד היותו ראש ישיבה דיברתי, הוא מוכר גם בזכות זה
"גם", אבל לא "בעיקר".
השאלה היא האם הוא היה מקבל ערך אם הוא לא היה סופרשל ספרות שאינה קודש, אני מבין מכם שלא.
אני לא מצליח להבין את הכלל הזה. נניח שפוליטיקאי צעיר עושה הסבת מקצוע ומחליט להשקיע את חייו בתורה הקדושה, לומד 40 שנה בכולל, מקבל סמיכה לרבנות מגדולי הדור, משמש כדיין, רב שכונה וראש ישיבה לא גדולה (מספרית), נשאר בלי תואר?!
אין כזה כלל.
תקרא את הכללים.
הכל לטובה צודק, לפי הכלל כרגע זה אכן מה שיהיה.
אכן. צודק. ואני מסכים שצריך לשנות את זה.
כשימצא מקרה כזה, בינתיים נראה לי תיאורטי מדי כדי להתעסק עם מציאת הגדרה מתאימה.
אני חושב שהוא היה מקבל ערך עדיין מדובר בראש ישיבה חשוב רק שפרסומו מסופר כיום גדול מפרסומו כראש ישיבה ולטעמי זה לא סיבה לא להוסיף הרב לשמו
אם מה שכתבת נכון - אני בעד תואר.
נו...
אם כוונתך אליי, אז צריך עזרה להבין שמה שכתבת באמת נכון, שהוא ראש ישיבה חשוב ומפורסם והיה מקבל ערך גם בלי היותו סופר - זה לא כ"כ נראה כך בינתיים.
אם לרב ליאור אנגלמן קוראים הרב בשם הערך, וודאי שהרב סבתו זכאי לזה.
לדעתי צודק, אפתח גם שם דיון להסרה.
מדובר על תלמיד חכם שהרב עובדיה היה בן בית אצל אביו במצרים, והציע לרב את בתו בהיותו בן שמונה עשרה. הרב היה בקשרים עם הרב בן ציון אבא שאול שאף ביקש ממנו לקבל את אחיינו כמדומני לישיבה. חוץ מזה אהוד ומוערך על ידי כלל הרבנים בציונות הדתית כאחד מגדולי ראשי הישיבות (ומהישיבות המפוארות במגזר). עצם הדיון הזה הוא בושה וחרפה, אבל גם לגבי ספריו 'שאינם קודש' ההשוואה המדוייקת תהיה למחזות שכתב הרמח"ל, כל מי שקרא בהם ידע את מעלתם ואף הרב העיד שמותר לקרוא בהם בשבת בלא חשש. • צונזר •
אביו לא רלוונטי לדיון, קשרים עם רבנים גדולים לא רלוונטי, גם אהוד ומוערך לא כ"כ.
לדבי ספריו המפורסמים - לפי מה שאני קורא אני לא חושב שאפשר להגדיר אותם ספרים תורניים, ספריו התורניים נראים לא מהמפורסמים שבספריו.
לגבי היותו ראש הישיבה, ומעמדו בקרב הצינות הדתית - זו אכן שאלת המפתח. שמש מרפא ידוע לך משהו?
הוא בהחלט זכאי לערך בעקבות מעמדו בקרב הציונות הדתית. השאלה מה קדם למה, ספריו או מעמדו, וכמו אצל הרב הבר.
הרב אריה בינה הטיל עליו להקים את הישיבה בהיותו בשיעור ז או ח, הרבה לפני שפרסם את ספריו. בכל מקרה הדיון מה קדם למה אינו רלוונטי, במגזר הדתי לאומי הוא מוכר כראש ישיבה ומגדולי התורה.
אם היה עליו ערך לולא תחום ספרותו אני תומך בהוספת תואר בשם הערך.
(כנראה שכך הם הדברים, עמיתו לראשות הישיבה גם הוא כאן עם תואר, הרב יצחק שילת)
אצל הרב הבר זאת לא השאלה מה קדם אלא האם היה זוכה לערך רק ממעמדו התורני והתשובה כנראה שלא.
עמוס מעיד כמו שלומיאל. בתחילת הדיון לפני שנתיים טענו כך גם חרד"ל גאה וננעל במבטו, ורק שמש כתב שלדעתו מוכר בעיקר כסופר.
בעלי זכות הצבעה עושה רושם שהוא היה זוכה בהחלט לערך גם עקב פעילותו התורנית בלבד, ולכן הערך עליו צריך להופיע עם תואר. מישהו מתנגד?
הוא מוכר בעיקר כסופר, אך אם הוא היה זכאי לערך גם כראש ישיבה הערך אכן צריך להיות עם תואר לפי הכללים.
בהחלט צריך תואר
אני לא יודע אם מישהו היה כותב ערך, אבל הוא היה זכאי גם בלי הפעילות הספרותית המדהימה שלו.
זה העיקר.
מנטרים בעלי זכות הצבעה בויקיפדיה מופיע סבתו על שם "הרב" האם לא נכון לעשות זאת גם כאן, מקל וחומר?
שם הערך בויקי כמובן לא כולל תואר ובגוף הערך כאן אותו דבר. אם התכונת ללמוד קל וחומר מגוף הערך שם לשם הערך אצלינו היה עליך לזכור בערב שבת בהעלותך את דין דיו לבא מן הדין להיות כנדון.
לגוש"ע ראה שרשור מטה.
צודק. היתה לי טעות בבדיקה שלי