שיחה:אבלות/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

אלינדב (שיחהתרומות)
מישהו (שיחהתרומות)

האם זה מיותר או לא.

34
משך חכמה (שיחהתרומות)

לכבוד דויד, שמש מרפא

מכלולאים פעילים

בערך נאמר שיעקב אבינו התאבל שלא על פי ההלכה כדלהלן

אבלו הכבד של [[יעקב אבינו]] על [[יוסף]], התבטא בקריעת בגדים ובשימת שק כמו שכתוב וַיִּקְרַע יַעֲקֹב שִׂמְלֹתָיו וַיָּשֶׂם שַׂק בְּמָתְנָיו וַיִּתְאַבֵּל עַל בְּנוֹ יָמִים רַבִּים (אף שההלכה קובעת אבל על ילד למשך שלושים יום<ref>

והוספתי את ההערה דלהלן

יצויין שאין בזה שום סתירה להלכה כי היה זה קודם מתן תורה  ובנוסף לזה יתכן ואין שום איסור להרבות באבילות יותר משלושים יום בדבר שלא מפריע לעבודת ה' הרגילה.</ref>).


ובא ידידנו אפרון ומחק את ההערה ונימוקו עמו שהוא דבר מיותר.

אני עדיין חושב שאין זה מיותר

כי זה לא הוגן לכתוב על יעקב אבינו שנהג שלא כהלכה בלי לפרש את הדברים בהערה שלי.


לשיקול דעתכם.

ספרא (שיחהתרומות)

להעיר, מתוך מכ:ל:

יש הכותבים בגוף הערך עובדה מעניינת היא, או יש לציין כי. אין להשתמש בביטויים אלה – תנו לקוראים להחליט אם העובדה אכן מעניינת וראויה לציון. דבר אינו נגרע מהערך כאשר נמחקות ממנו מילות סרק אלה.

כל משפט שאין דרך אחרת להתחיל אותו מלבד 'יצויין' או 'יש לציין' - כנראה שהוא משפט נפרד מהטקסט שפניו ובדרך כלל מיותר.

משך חכמה (שיחהתרומות)

אפרון אולי תפרט מדוע המחיקה שלך ראויה ומדוע ההערה שלי מיותרת.

כתבת רק שזה מיותר וסמכת עלי שאני יבין למה זה מיותר אבל אני לצערי לא מבין למה זה מיותר.

אפר (שיחהתרומות)

לא כתוב בערך ש"נהג שלא כהלכה" בצורה ביקורתית, מוצגת עובדה יבשה שיעקב התאבל יותר ממה שכתוב בהלכה, אין כאן שום שאלה על יעקב אבינו ואין צורך בתשובה, במיוחד שהתשובה נראית כמחקר מקורי לכל דבר ועניין.

משך חכמה (שיחהתרומות)

לידידנו הנכבד אפרון

דבריך אינם נכונים כלל

ומן הטעמים המובאים כדלהלן.


א. כתוב בערך לשון "אף" ולשון אף הוא לשון ביקורתי דהיינו שיש כאן דבר שלא כשורה, או דבר שיוצא מן הכלל.

וכן הוא הרגילות בכל מקום בלשון אף על פי שכך הדבר במקום אחר מכל מקום כאן יוצא מן הכלל.

ממילא ההערה שלי במקומה.


ב. גם אם לא תקבל את הנ"ל עדיין לא הסברת מדוע ההערה מיותרת. כי סוף סוף הרי עשה דבר שלא כהלכה.


ג. התשובה היא לא מחקר מקורי אלא כך כתוב בכל הספרים שהאבות לא שמרו את התורה בכל דבר בדיוק כמונו כגון מה שכתב הרמב"ן שיעקב נשא ב' אחיות כי לא שמר על התורה בחוץ לארץ הרי לא שמה שכתבתי אין זה מחקר מקורי.

אפר (שיחהתרומות)

אכן זה מצויין בגלל היותו יוצא מהכלל.

לפי ההלכה אסור להתאבל יותר מל' יום?

זה בהחלט מחקר מקורי, להסביר כאן תירוצים ע"פ מה שהראשונים אמרו בעניין אחר זה מחקר מקורי.

משך חכמה (שיחהתרומות)

לידידנו הנכבד אפרון

בענין מה שכתבת שאין שום איסור להתאבל יותר מדאי לפניך ציטוט דברים מהערך.

עם כל מנהגי האבלות, יש לזכור שאבלות מופרזת מורחקת ביהדות: "אל יתקשה אדם על מתו יתר מדי... שזה הוא מנהגו של עולם; והמצער עצמו על מנהג העולם, הרי זה טיפש". בהלכה הוגדרו לאבלות כללים ברורים "שלושה ימים לבכי ושבעה להספד ושלושים לגיהוץ ולתספורת".רב הונא אף קבע כי "המתקשה על מתו יותר מדי על מת אחר הוא בוכה". כך גם הזהיר אשה שהתגוררה בשכנותו שאחד מבניה מת, שתפסיק להרבות בבכיה על בנה, וכשלא נענתה לאזהרה הוא הוסיף והזהיר אותה כי אם היא ממשיכה בבכייתה עליה להכין תכריכים לבא בתור. עקשנותה של האשה לא ידעה גבולות, וגם כאשר בצורה זו מתו שבעת בניה היא המשיכה בבכייה, ולאחר שרב הונא הזהיר אותה כי היא עצמה הבאה בתור ולא התייחסה לאזהרה, היא מתה.


בענין מה שכתבת שדבריי הם מחקר מקורי

לא כן עמדי כלל כי הרי הראשונים כתבו כלל יסודי שהאבות לא שמרו את התורה לפי הכללים שלנו, כגון הדוגמא שכתבתי למעלה שלא שמרו את התורה בחו"ל וכתבו כן לגבי מה שנשא יעקב אבינו ב' אחיות.

ספרא (שיחהתרומות)

מחקר מקורי אינו כולל רק מקרה בו אתה כותב בערך חידוש שלך, אלא גם כשאתה כותב דבר ידוע בהקשר חדש שאתה עושה.

כלומר, זה שיעקב אבינו פעל בדרך התורה בדרכו שלו, מטעמים שונים, זה כתוב בספרים רבים. אבל לציין שזה הטעם להתאבלותו היתירה - זה מחקר מקורי.

משך חכמה (שיחהתרומות)

לכבוד ידידנו

ספרא

מסכים ולא מסכים.

מסכים באופן כללי


לא מסכים באופן פרטי [כאן].

שהרי בערך נאמר שלמעשה החיוב ההלכתי וכו'

הרי שהעורך מציב כאן איזה שהיא שאלה וכו' כמדובר למעלה וכו'

והרי השאלה היא מחקר מקורי להמציא שאלה בזמן שאין כאן שום שאלה.

ואם בכל זאת אתה רוצה לכתוב

אז תכתוב דרושה הבהרה איך יעקב עשה כאן שלא כהלכה

ואין זה הגון ואין זה הוגן להכניס את זה לערך ולעשות מזה שאלה או לרמוז שיש כאן שאלה ולהשאיר את המעיין הקורא בתמהון לבב

הרי השאלה הזו מחקר מקורי גמור כשהעורך עורכו ומכניסו לערך.

ויש לכתוב את זה בדרושה הבהרה.

ספרא (שיחהתרומות)

לא הייתי עושה מזה סקנדל שלם, אבל הסוגריים אמנם מיותרים.

אפר (שיחהתרומות)

אגב מחיפוש קצר זה מה שמצאתי.

אילת השחר בראשית (פרשת וישב) פרק לז פסוק לד והנה צ"ב למה יעקב התאבל עליו כ"ב שנים שזה יותר ממש"כ (שו"ע יו"ד סימן שצ"ד) שמותר להתאבל על מת (ורבינו בחיי מפרש ימים רבים אלו ז' ימי אבלו, אמנם בהמשך דבריו גם הוא מביא מש"כ במד"ר פ"ד כ', שהתאבל כ"ב שנים), וע"כ לא מדין אבילות אלא משום צער וכמש"כ לעיל

מישהו (שיחהתרומות)

שיניתי את הניסוח ל"(למעשה החיוב ההלכתי באבלות על ילד עומד על שלושים יום)"

כך אין הו"א של ביקורת על יעקב אלא רק שנדע שכיום אין חיוב לעשות כך

משך חכמה (שיחהתרומות)

לכבוד

מישהו

לפי מה שהביא ידידנו אפרון

מהספר אילת השחר נמצא שגם את הנוסח הזה יש לשנותו כי יעקב לא התאבל מחמת אבילות אלא מחמת צער וזה לא נוגע להלכה לכן לא שייך לכתוב שהיום החיוב ההלכתי וכו' כי יעקב לא עשה אבילות מחמת דין אבילות אלא מחמת צער.

מישהו (שיחהתרומות)

בתורה כתוב "ויתאבל". והפרשנות במקומה עומדת.

משך חכמה (שיחהתרומות)

גם בארמית חמרא זה יין וחמרא זה חמור

והאם תאמר ותכתוב בספר הלכה

יש לקדש קידוש של שבת על חמור

ובפירוש של ההלכה תכתוב אמנם הפירוש חמרא כאן לגבי קידוש זה יין ולכן אין לקדש קידוש על חמור אלא על יין.


והוא הדין כאן אבילות יש לה ב' פירושים ואין להם שייכות ואין לערבב בין זה לבין זה.

דויד (שיחהתרומות)

כתבת "לא עשה אבילות מחמת דין אבילות אלא מחמת צער" זאת אומרת שגם אתה מודע שהוא עשה אבילות, רק השאלה האם מכך שיש חובת אבילות או מתוספת עליה מחמת צער. הניסוח של מישהו טוב.

משך חכמה (שיחהתרומות)

לכבוד ידידנו דויד

בתורה כתוב שהתאבל ולא היית צריך לדייק מתוך דבריי.

אבילות יש לה ב' פירושים.

ואי אפשר לערבב ביניהם כמו הדוגמא שהבאתי.

ואחזור שוב כשם שאי אפשר לומר

ראובן קנה חמור וא"ת חמרא הוא יין וי"ל חמרא הוא גם חמור.

כן כאן אי אפשר לערבב משפט אחד באבילות במשמעות זו ואבילות במשמעות אחרת,

ולכן חבל לסרבל את הערך במשפט מסורבל

של אבילות

שחלקו הראשון הוא צער רגיל וחלקו השני הוא אבילות על מת.

בזמן שאפשר לכתוב משפט ברור ונהיר לכל.

מוטי (שיחהתרומות)

דומני שאבלות תמיד היא מחמת צער רק שיש לה גדרים בהלכה, אבל בשני המקרים פירוש המילה הוא ביטוי חיצוני לצער. בשונה מחמרא ששם אלו שתי משמעויות שונות (אגב שם כפה"נ יש הבדל בניקוד).

דויד (שיחהתרומות)

מסכים עם משך חכמה שה"אף" היה בעייתי, מסכים עם אפרון שכמו שההערה שבאה לתקן נכתבה זה לא מתאים. הניסוח של מישהו אכן פותר את הבעיה. ומומלץ גם להביא בהערה מי שמדבר על קושיה זו בהדיא, כמו איילת השחר)

משך חכמה (שיחהתרומות)

הבאתי בהערה את דברי אילת השחר ותודה לאפרון על מציאת המקור לדברים האלו.

אפר (שיחהתרומות)

תודה לכולכם, אגב אם אינני טועה חלק מהמפרשים כותבים מפורש שיעקב נהג מנהגי אבלות, אם אני ימצא אני ישתדל להוסיף.

הכל לטובה (שיחהתרומות)

לא כ"כ הבנתי מה ההתחלה ומה הסוף. לא כתוב בערך כמה זמן הוא התאבל, ימים רבים יכולים להיות גם שלשה ימים (זבה גדולה למשל). קודם צריך להביא מקור לכך שהתאבל כל 22 השנים, ואח"כ לדון האם זה מותר או אסור ולמה הוא אכן נהג כך. גם בגרסה היציבה וגם בנוכחית המשפט מיותר.
כמובן, שבהנחה ויש בכך בעיה כלשהי, צריך להביא מקור מוסמך שמתרץ, ולא לעשות פלפולים עצמאיים, במיוחד שאבותינו קיימו את התורה, וכל טענה ש"לפני מתן תורה היה מותר" צריכה להיות מלווה בהסבר ברור מדוע במקרה הנוכחי זה שונה.

משך חכמה (שיחהתרומות)

ידידנו הכל לטובה

צודק מאוד.


אך לגופו של ענין מה שהבאת ראיה מזבה י"ל ששונה מזבה.

כי כל מקום יש לפרשו לפי עניינו.

ימים רבים בזבה זה ג' ימים כי יש זבה ליום אחד ממילא ג' זה רבים.

אבל אבילות רגילה היא ז' ימים לכן ימים רבים אין זה ג' ולא ז' אלא יותר מזה.

הכל לטובה (שיחהתרומות)

אגב, משך חכמה בראיה שלי מזבה גדולה כיוונתי בס"ד לדעתו של רבינו בחיי.

משך חכמה (שיחהתרומות)

היכן נמצא רבנו בחיי שציינת לי.

הכל לטובה (שיחהתרומות)

כמדומני על הפסוק של אבלות יעקב, ואם לא, אז במציאת הגביע באמתחת בנימין. עכ”פ זה מופיע על פסוק האבלות הנ”ל בשיתופתא

הכל לטובה (שיחהתרומות)

משך חכמה, אתה אומר דברים חכמים מאד, אבל זה מצוין בשביל מסירת 'חבורה' בכולל, לא בשביל המכלול. בסה"כ ציינתי שכותב הערך לא טרח לפרט מה זה "ימים רבים", וכל עוד זה לא ייעשה, אין מקום למשפט המדובר.

אפר (שיחהתרומות)

באמת צריך להוסיף, בכל המקורות כתוב שזה היה כ"ב שנים (כמדומני רש"י על פי המדרש, וכל המפרשים על התורה מלבד רבינו בחיי).

הכל לטובה (שיחהתרומות)

אפרון בבדיקה בשיתופתא, כמעט ואין התייחסות במפרשים לעניין, מלבד אלו שהזכרת ועוד אחד או שנים.

הכל לטובה (שיחהתרומות)

למעשה כל הערך הזה לא משהו, עשיתי כמה שינויים ראשוניים, אבל יש עליו עוד הרבה עבודה

משך חכמה (שיחהתרומות)

לאיזה עבודה אתה מתכוון.

הרי הרבה הלכות ומידע יש בערך.

הכל לטובה (שיחהתרומות)

הרבה הלכות ומידע - כן, ערך מכלולאי משובח - לא.

משך חכמה (שיחהתרומות)

יישר כוחו.

חג ולא חול המועד

12
סיכום מאת מוטי

תוקן

משך חכמה (שיחהתרומות)

שמש מרפא

אני מחקתי את חול המועד וכתבת חג כי זה לא קשור לחול המועד כי כן הדין גם ביום טוב ראשון ולכן לא הובן לי למה חזרת וכתבת שוב חול המועד

משך חכמה (שיחהתרומות)
מוטי (שיחהתרומות)
שמש מרפא (שיחהתרומות)

לא הבנתי. תצטרך לכתוב בצורה ברורה יותר.

מוטי (שיחהתרומות)
שמש מרפא (שיחהתרומות)

לא הבנתי. הנקודה היא ששמיני עצרת לא דוחה או שובר אבלות, וזה מה שכתוב.

משך חכמה (שיחהתרומות)

שמש מרפא

הנקודה היא לא שמיני עצרת אלא מה שכתוב קודם לכן, כמו שתוכל להשוות, בין העריכה שהיתה בעבר, לעריכה שערכתי.

משך חכמה (שיחהתרומות)
שמש מרפא (שיחהתרומות)

למה? מדובר כאן שם שבירה של יו"ט, שאינה נוהגת בשמ"ע.

משך חכמה (שיחהתרומות)

כי אין כאן שום משמעות לחול המועד כי אין הבדל בדין זה בין יום טוב לבין חול המועד לכן נכון לכתוב בחג שהוא שם כללי גם ליום טוב וגם לחול המועד.

שמש מרפא (שיחהתרומות)

טכנית, הזמן שבין יו"ט ראשון לש"ע הוא חול המועד.

משך חכמה (שיחהתרומות)

נכון, אבל ברגע שכתוב בערך חול המועד אדם לא יודע מה הדין אם המת נפטר ביום טוב ראשון מה יהא הדין אבל על ידי שכתוב חג אתה מכסה את כל האפשרויות.

מישהו (שיחהתרומות)

אליצור תוכל לסדר את התמונה שבראש הערך? הבעיה ממש מזערית, אולי אפילו שמוטיאל יבחן את זה שוב. בברכה

מישהו (שיחהתרומות)

שלחתי לדויד, אולי הוא יעלה את זה. תודה

דויד (שיחהתרומות)

גם אני לא הצלחתי. שלחתי לצוות התכנות שיטפלו.

אליצור (שיחהתרומות)

כשצריך נא לשלוח לי בפרטי. מרוב הודעות כלליות אני לא רואה מה מיועד ממש אלי

מוטיאל (שיחהתרומות)

מישהו, דויד כבר העלה תמונה מתוקנת. אתה יכול להחזיר אותה למקומה.

אין נושאים ישנים יותר