רודולף דרייקורס
שגיאת לואה ביחידה יחידה:תבנית_מידע בשורה 261: תבנית מדען ריקה. רודולף דרייקורס (Rudolf Dreikurs; 8 בפברואר 1897 - 25 במאי 1972), היה פסיכולוג ומחנך יהודי אוסטרי-אמריקאי, אשר פיתח את תאוריית הפסיכולוגיה האינדיבידואלית של אלפרד אדלר לגישה מעשית.
חייו
דרייקורס נולד למשפחה יהודית בווינה, אוסטריה, ב-8 בפברואר 1897. למד באוניברסיטת וינה והיה עמית וסטודנט של אלפרד אדלר, עד מותו של אדלר ב-1937. דרייקורס השלים את מסע ההרצאות של אדלר בסקוטלנד, ולאחריו החל לקדם את תאוריית הפסיכולוגיה האינדיבידואלית של אדלר. הוא עזב את אירופה ב-1937 בשל חששו מהשתלטות הנאצים, עבר לברזיל והמשיך לשיקגו, ארצות הברית.[1] ב-1939 פתח קליניקה ראשונה לטיפול בילדים בשכונת מצוקה בשיקגו. הוא הרצה בבתי כלא, בתי ספר ומוסדות בריאות, ופרסם מספר ספרים.
ב-1952 הקים יחד עם קבוצה של ממשיכי דרכו של אדלר את "האגודה הצפון אמריקאית לפסיכולוגיה אדלריאנית" (North American Society of Adlerian Psychology) והיה פעיל בה עד מותו.
ב-1963 הקים בישראל, יחד עם קבוצת פסיכולוגים, אנשי חינוך ועובדים סוציאליים, את מכון אדלר.
משנתו
משנתו של דרייקורס[2], המבוססת על התאוריה של אדלר, פותחה בזיקה לפילוסופיה של הדמוקרטיה ולעקרון השוויון האנושי. על פי גישה זו, הילד נולד ונשאר יצור חברתי, ולכל פעולה שלו יש כוונה התואמת את מאמציו להשתלב בחברה. מטבעו הילד שואף להרגיש שייך לחברה ולתרום לה תרומה של ממש. כאשר הילד מקבל די הזדמנויות להגשים את המטרות החברתיות הטבעיות הללו, הוא יתפתח להיות בטוח בעצמו, פעיל כשצריך, וסביל כשהמצב דורש זאת; מנהיג או מונהג, לפי הנסיבות, יצירתי ותורם לחברה.
לפיכך, משמעת היא מציאת הדרכים להשתלב בחברה על ידי קבלת החוקים השוררים בה: היכולת לחוש את דרישות החברה ולנהוג בהתאם להן. בעיית משמעת היא התנהגות המפריעה לתפקוד הקבוצה ולהתפתחותה. התנהגות כזו נובעת מקונפליקט בין הכמיהה להשתייכות לבין השאיפה לייחודיות.
הנחות היסוד בגישתו:
- לכל התנהגות יש משמעות חברתית - התנהגותו של הילד מובנת רק בהקשר החברתי שלה. כלומר, כאשר ידוע התפקיד של המורה או של האחרים.
- לכל התנהגות יש מטרה - הילד שואף להשתלב בחברה, והתנהגותו מכוונת לכך.
- לכל אדם יש תפיסת עולם משלו - יש לו יכולת לתפוס את המציאות בהתאם לתהליכי החשיבה האישיים שלו.
בעיות משמעת, לפי גישה זו, היא התנהגות המפריעה לתפקוד הקבוצה ולהתפתחותה, והיא מכוונת להשגת אחת מתוך ארבע מטרות אפשריות. מטרות מוטעות אלה משקפות את תפיסת העולם של הילד באשר ליחסיו עם חבריו בקבוצה וליחסיו עם דמויות סמכותיות:
- השגת תשומת לב
- הפגנת כוח
- הענשה או נקמה
- הפגנת חוסר יכולת מדומה
לקריאה נוספת
- A Parent's Guide to Child Discipline by Rudolf Dreikurs and Loren Grey
- The Challenge of Marriage בתרגום לעברית: נישואין: האתגר, יצא בהוצאת יבנה
- The Challenge of Parenthood
- Children: The Challenge by Rudolf Dreikurs, Vicki Soltz מסת"ב 978-0-470-83508-1 בתרגום לעברית: ילדים: האתגר, יצא בהוצאת יבנה
- Coping With Children's Misbehavior, a Parent's Guide
- Discipline Without Tears by Rudolf Dreikurs, et al. מסת"ב 978-0-452-26898-2
- Encouraging Children to Learn by Rudolf Dreikurs, Don, Sr. Dinkmeyer
קישורים חיצוניים
- Classical Adlerian psychology בוויקיפדיה האנגלית
שגיאות פרמטריות בתבנית:בריטניקה
פרמטרי חובה [ 1 ] חסרים
הערות שוליים
- ^ Rudolf Dreikurs, Adler etc.
- ^ שרה שמעוני, שרית סגל וורדה שרוני (1997), "משמעת בכיתה: היבטים פסיכולוגיים וחינוכיים". מכון מופ"ת
31184534רודולף דרייקורס