רבי הלל בן נפתלי הירץ
לידה |
1615 ה'שע"ה בריסק, האיחוד הפולני-ליטאי | ||||
---|---|---|---|---|---|
פטירה |
1690 (בגיל 75 בערך) כ"ב בטבת ה'ת"ן זאלקווא, האיחוד הפולני-ליטאי | ||||
מדינה | האיחוד הפולני-ליטאי | ||||
מקום פעילות | קיידן, זאלקווא | ||||
תחומי עיסוק | דיין, רב | ||||
רבותיו | רבי צבי הירש דרשן | ||||
בני דורו | רבי משה לימא | ||||
חיבוריו | בית הלל | ||||
צאצאים | ר' משה אב"ד קעמפען, ר' אברהם, רבי זעליג אהרן | ||||
|
רבי הלל בן ר' נפתלי הירץ (נפתלי צבי) (בריסק ה'שע"ה (1615) - זאלקווא כ"ב בטבת ה'ת"ן (1690)) היה רב ליטאי. נודע בעיקר בזכות חיבורו בית הלל על השולחן ערוך.
ביוגרפיה
נולד בבריסק שבאיחוד הפולני-ליטאי[1] בשנת 1615. לרב נפתלי הירץ בן רבי שמואל פרנס ועד ארבע ארצות מטעם קהילת בריסק[2]. בצעירותו למד תורה אצל רבי צבי הירש דרשן, וכן אצל רבי משה לימא בעל חלקת מחוקק[3] ואצל דודו הרבי ר' העשיל מקרקוב, בערך עד גיל 30.
נישא לבת של ר' אליעזר קצין עשיר מווילנה וממנהיגי ועד מדינת ליטא[4] ועבר לגור שם. בסביבות שנת ה'ת"י נתמנה לכהן כדיין בבית דינו של רבי משה לימא[5].
בהמשך כיהן בקיידן ובכמה קהילות בליטא[6], בשנת ה'ת"ל (1670) עבר לכהן כרב בקהילות המבורג ואלטונה וכעבור שנה התאחדה עם ואנדסבק (אנ') והפכה לקהילות אה"ו. בשנת תל"ה נתמנה שוב למשך חמש שנים נוספות עד לשנת 1680. את מקומו כדיין בוילנא מילא רבי שבתי כהן (הש"ך). לאחר מכן בשנת ה'ת"ם עבר לזאלקווא, שם כיהן כרב עד פטירתו. רבי אלכסנדר סנדר שור מחבר ספר "תבואות שור" למד אצלו בתקופה זו ומרבה לצטטו בספריו[7]
שימש כציר בוועד ארבע ארצות.
נפטר בשנת 1690.
חיבורו
בתחילה לא חשב להדפיס את חידושיו, ורק בהיותו רב בזאלקווא שם התאספו רבני ועד ארבע ארצות, והם הפצירו בו להדפיס חידושיו. הספר "בית הלל", הפירוש על כל השולחן ערוך שכתב, הודפס רק על החלקים יורה דעה ואבן העזר , בידי בנו בדירנפורט בשנת תנ"א, ושני החלקים האחרים כמו גם פירושו על התורה "דברי בית הלל", נותרו בכתב יד. כן נדפסו ממנו תשובות בספר "אמונת שמואל"[8] של רבי שמואל קאיידנובר, ובספר "אהל יעקב"[9] של רבי יעקב ששפורטש.
קישורים חיצוניים
- 'ר' הלל ב"ר נפתלי־הרץ', בתוך: דב ליפץ (מרכז המערכת), נתן גורן [ואחרים] (מערכת), יהדות ליטא, כרך ג, ספר א: "אישים", תל אביב: עם הספר, תשכ"ז, עמ' 45 (ספר יזכור לקהילת ליטא, בספריית העיר ניו יורק, תמונה 1243).
- דוד הלחמי, רבי הלל ברבי נפתלי הרץ אב"ד אלטונא והמבורג (בעל „בית הלל”), ערכו בספר "חכמי ישראל", תל אביב תשי"ח, באתר אוצר החכמה (צפייה חופשית – מותנית ברישום)
- עלים לתרופה, גליון תרנ"ב (פרשת שמות, תשנ"א, שנה י"ד), באתר היברובוקס
הערות שוליים
- ^ לפי דוקס בזאלקווא
- ^ אחיו של רבי אהרן זליג בעל עמודי שבע, באתר אוצר החכמה.
- ^ אוה למושב, באתר היברובוקס
- ^ ראו הרב שלמה אנגלארד, ישורון - חלק יג, הערה 69
- ^ ראו בספרו, חלק יורה דעה, סימן קפ"ז
- ^ ראו בעמוד השער של ספרו בית הילל, באתר היברובוקס
- ^ ראו לדוגמה: בכור שור, שמלה חדשה, באתר היברובוקס.
- ^ סימן נב.
- ^ סימן מב.
פרשני הטור והשולחן ערוך | ||
---|---|---|
פרשני הטור | ||
על הדף | בית יוסף • דרכי משה • ב"ח • דרישה ופרישה | |
נוספים | פירוש המהר"ל מפראג • חידושי רבי יצחק אבוהב • חידושי רבי העשיל מקראקא | |
פרשני השולחן ערוך | ||
על כל החלקים | באר הגולה • באר היטב • ביאור הגר"א • כנסת הגדולה • ברכי יוסף | |
על אורח חיים | מגן אברהם • ט"ז • פרי חדש • שערי תשובה • מחצית השקל • שולחן גבוה • מטה יהודה • פתח הדביר • תוספת שבת • מחזיק ברכה • פרי מגדים • משנה ברורה • שתילי זיתים • כף החיים • מור וקציעה | |
על יורה דעה | ש"ך • ט"ז • מחצית השקל • פרי חדש • פתחי תשובה • כרתי ופלתי • שלחן גבוה • מטה יהודה • מחזיק ברכה • פרי מגדים • לבושי שרד • כף החיים • בית הלל • בית יצחק • חידושי הרי"ם • ערוגות הבושם | |
על אבן העזר | חלקת מחוקק • בית שמואל • פתחי תשובה • בית הלל • חידושי הרי"ם • אבני מילואים | |
על חושן משפט | סמ"ע • ש"ך • ט"ז • פתחי תשובה • אורים ותומים • נתיבות המשפט • קצות החושן • חידושי הרי"ם |
31069392הלל בן נפתלי הירץ