רבי דוד משרקי
לידה |
1696 ה'תנ"ו צנעא, תימן |
---|---|
פטירה |
1771 (בגיל 75 בערך) ה'תקל"א צנעא |
מקום פעילות | צנעא |
תחומי עיסוק | פסיקה |
תפקידים נוספים | רב של דור, שוחט מומחה, רב כני בית אלאוסטא |
רבותיו | אביו רבי שלמה |
תלמידיו | בנו רבי יחיא משרקי, רבי יחיא צאלח |
חיבוריו | שתילי זיתים או"ח ויו"ד, ראשי בשמים, שו"ת רביד הזהב, הערות על כנה"ג למהרח"ב |
מארי דוד בן שלמה משרקי (לעתים: מזרחי, מכונה גם: מהרד"ם) (ה'תנ"ו – י"ד בתמוז ה'תק"ל; 1696 – 7 ביולי 1770), היה פוסק תימני, ומחבר הספר שתילי זיתים על שולחן ערוך.
דעותיו
עמד בראש האסכולה שקיבלה והשלימה עם השינויים שחדרו כמאתיים שנה קודם לתקופתו ליהדות תימן בתחום פסיקת ההלכה ונוסחאות התפילה (הנוסח השאמי) במרכז תימן. מהרי"ץ לא הסכים עם שינויים אלו, סבר שיש לשמור על המנהגים המקוריים, שהם בדרך כלל לפי הרמב"ם, ולתפילה בנוסח התכלאל.
מארי דוד משרקי היה ככל הנראה תלמידו של סבו מארי אהרון משרקי ואביו רבי שלמה, וכן למד אצל הדיין מארי צאלח בן יחיא. שימש כרב בית הכנסת של נגיד הקהילה השר שלום עראקי (בית אלאוסטא), ובתפקיד רשמי היה שו"ב (שוחט ובודק).
מהרי"ץ למד אצלו וקראו רב של דור, רב מובהק ועוד תארים רבים ונכבדים המלמדים כי היה רבו המובהק, גם בהערותיו לשו"ע מזכירו בלשון "מורי" סתם, מה שמוכיח כי הוא היה רבו המובהק.
הוא החכם התימני הראשון והיחיד שפירש את דברי השולחן ערוך, כסדר אחר שכבר נתפשט כמה דורות לפניו.
חיבוריו
- שתילי זיתים[1], על שולחן ערוך אורח חיים. סגנון פירושו זה שונה מפרשנים אחרים של השולחן ערוך. כדי להקל על הלומד, הוא כתב את פירושו כהמשך ללשונות בעל השו"ע והרמ"א, באופן שהכל נקרא ברצף אחד[דרוש מקור] באופן מתומצת. הוא מבאר את דעת השו"ע (גם אם אין מנהג תימן תואם אותה) ומביא בקצרה דינים ומנהגים נוספים המתאימים לשיטת מרן השולחן ערוך, מדברי הפוסקים או מדעת עצמו. הוא מכריע בין הפוסקים כאלו התואמים את דברי השו"ע. הוא נהג להשמיט את דברי הרמ"א במקרים בהם הביא ממנהגי אשכנז, על מנת להקל על הלומד. מדי פעם הוא מציין את מנהג תימן.
ספרו זה זכה לתפוצה גדולה ולהשפעה מרובה על חכמי תימן. הרב שלמה עמר, מחכמי תימן במאה ה-19, המשיך את דרכו ושיטתו של הרב משרקי וחיבר פירוש על כל שולחן ערוך "אבן העזר", גם הוא בשם "שתילי זיתים". פירוש זה היה ספון בכת יד וראה אור לאחרונה ע"י מכון "שובי נפשי - ירושלים". - רביד הזהב[2], שו"ת וחידושים לשולחן ערוך. בניגוד לשתילי זיתים, בספר זה הוא מפלפל בסוגיות הגמרא ובדברי הראשונים והאחרונים בעיון רב. בהקדמתו לספר הוא מסביר באורך את הסיבות שהביאוהו לחבר אותו. חלק מתשובות אלו שייכות לבנו רבי יחיא משרקי.
- ראשי בשמים, על שולחן ערוך יורה דעה עד סימן ס'.
- שתילי זיתים יורה דעה מסימן ס"א עד סימן ק"י.
תקופת חייו של רבי דוד משרקי על ציר הזמן |
---|
|
פרשני הטור והשולחן ערוך | ||
---|---|---|
פרשני הטור | ||
על הדף | בית יוסף • דרכי משה • ב"ח • דרישה ופרישה | |
נוספים | פירוש המהר"ל מפראג • חידושי רבי יצחק אבוהב • חידושי רבי העשיל מקראקא | |
פרשני השולחן ערוך | ||
על כל החלקים | באר הגולה • באר היטב • ביאור הגר"א • כנסת הגדולה • ברכי יוסף | |
על אורח חיים | מגן אברהם • ט"ז • פרי חדש • שערי תשובה • מחצית השקל • שולחן גבוה • מטה יהודה • פתח הדביר • תוספת שבת • מחזיק ברכה • פרי מגדים • משנה ברורה • שתילי זיתים • כף החיים • מור וקציעה | |
על יורה דעה | ש"ך • ט"ז • מחצית השקל • פרי חדש • פתחי תשובה • כרתי ופלתי • שלחן גבוה • מטה יהודה • מחזיק ברכה • פרי מגדים • לבושי שרד • כף החיים • בית הלל • בית יצחק • חידושי הרי"ם • ערוגות הבושם | |
על אבן העזר | חלקת מחוקק • בית שמואל • פתחי תשובה • בית הלל • חידושי הרי"ם • אבני מילואים | |
על חושן משפט | סמ"ע • ש"ך • ט"ז • פתחי תשובה • אורים ותומים • נתיבות המשפט • קצות החושן • חידושי הרי"ם |
32001990דוד משרקי
- ^ רבי דוד משרקי, שתילי זיתים, באתר היברובוקס
- ^ רבי דוד משרקי, רביד הזהב, באתר אוצר החכמה