פדריקו פניה
דיוקנו הרשמי של פניה בממשל קלינטון, שנות ה-90 | |||||||
לידה |
15 במרץ 1947 (גיל: 77) לארדו, טקסס, ארצות הברית | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
שם מלא | פדריקו פביאן פניה | ||||||
מדינה | ארצות הברית | ||||||
השכלה | אוניברסיטת טקסס באוסטין | ||||||
עיסוק | פוליטיקאי, יועץ עסקי | ||||||
מפלגה | המפלגה הדמוקרטית | ||||||
| |||||||
| |||||||
|
פדריקו פביאן פניה (באנגלית: Federico Fabian Peña; נולד ב-15 במרץ 1947) הוא פוליטיקאי אמריקאי, שכיהן כמזכיר התחבורה של ארצות הברית בשנים 1993–1997 ובהמשך כמזכיר האנרגיה בין השנים 1997–1998, במהלך נשיאותו של ביל קלינטון.
ביוגרפיה
פניה נולד בלארדו שבטקסס. בשנת 1969 השלים לימודי תואר ראשון באוניברסיטת טקסס באוסטין, וב-1972 קיבל תואר שני במשפטים מבית הספר למשפטים של אוניברסיטה זו. לאחר לימודיו הגבוהים עבר פניה לקולורדו, שם החל לעבוד כעורך דין, וב-1979 נבחר אל בית הנבחרים המדינתי של קולורדו. במרוצת הזמן התקדם בהיררכיה הדמוקרטית בבית הנבחרים המדינתי, ואף מונה למנהיג סיעת המיעוט. בשנת 1983, גבר פניה על ויליאם הנרי מקניקהולס ג'וניור בן ה-74, ונבחר אל ראש העיר ההיספני הראשון של דנוור. ב-1987 נבחר מחדש לתפקיד. בתקופת כהונתו כראש העיר בשלהי שנות ה-80 ובראשית שנות ה-90, שימש פניה תפקיד מרכז בהבאת קבוצת הבייסבול "קולורדו רוקיס" אל דנוור ב-1983[1].
פניה ייעץ למושל ארקנסו ביל קלינטון בנושאי תחבורה במהלך העברת השלטון בין הנשיא הנבחר קלינטון לנשיא היוצא ג'ורג' הרברט ווקר בוש, ולאחר מכן קלינטון בחר בו לעמוד בראש מחלקת התחבורה של ארצות הברית. במחלקת התחבורה הובילה פניה ארגון המונה 110 אלף עובדים בתקציב בן 37 מיליארד דולר אמריקני. פניה בנוסף ניהל משא ומתן עם 41 ממדינות העולם על הסכמי תעופה בינלאומיים בתקופת כהונתו, ולחץ על הגברת החופש של חברות התעופה לפעול בתעשיית התעופה. הוא קיצץ את גודל מחלקת התחבורה בכ-11,000 עובדים[2]. הוא יישם את מדיניות התעופה הבינלאומית הראשונה בארצות הברית מאז ממשל הנשיא ג'ימי קרטר. אסטרטגיה זו פתחה שוקי תעופה ברחבי העולם ותרמה להחייאת הענף. פניה ביקר בעשרות מדינות במטרה לסייע לחברות התחבורה בארצות הברית לגשת לשווקים גלובליים.
בשנת 1995 ביצעה מחלקת המשפטים של ארצות הברית חקירה ראשונית בדבר מתן חוזה לניהול פנסיה של סוכנות הובלה בקליפורניה לחברת ניהול השקעות שבעבר ניהל פניה. עם זאת, פניה ניתק את כל הקשרים עם החברה הקודמת שלו הן לפני החוזה והן לפני שמונה למזכיר התחבורה. ב-17 במרץ 1995 הקיצה התובעת הכללית ג'נט רינו את החקירה[3].
על אף שהתכוון לעזוב את ממשל קלינטון לאחר הבחירות לנשיאות ארצות הברית 1996, בשנים 1997–1998 הוסיף פניה לכהן כמזכיר האנרגיה של ארצות הברית[4]. במהלך כהונתו בת 18 החודשים הוביל פניה את מחלקת האנרגיה ובה 16,000 עובדים ישירים בתקציב של 18 מיליארד דולר. הוא פיתח את אסטרטגיית האנרגיה הלאומית המקיפה של ממשל קלינטון ופיקח על ההפרטה הגדולה ביותר בתולדות הממשלה הפדרלית של ארצות הברית — המכירה בת 3.654 מיליארד הדולרים של שדה הנפט אלק הילס, שהיה ידוע בעבר בשם שמורת הנפט הימית מס' 1. הוא עיצב את האסטרטגיה של ממשל קלינטון בנוגע לפיתוח נפט וגז באזור הים הכספי, ותמך בהשקעות של חברות אנרגיה בארצות הברית במדינות העולם.
לאחר תום נשיאות קלינטון, שב פניה אל דנוור ונטמע בעולם העסקים. ב-7 בספטמבר 2007 הודיע פניה כי יתמוך במועמדותו של הסנאטור ברק אובמה לנשיאות ארצות הברית בבחירות לנשיאות 2008, וישמש גם כיושב ראש שותף של מטה הבחירות הלאומי של אובמה. המהלך היה יוצא דופן בכך שמיאן לתמוך בהתמודדותה של הילרי קלינטון, רעייתו של הנשיא שתחתיו כיהן[5]. ב-5 בנובמבר 2008 מונה לוועד המייעץ של מיזם המעבר השלטוני של אובמה וג'ו ביידן. ביוני 2015 התמנה פניה לחבר במועצת הנאמנים של אוניברסיטת דנוור.
קישורים חיצוניים
הערות שוליים
- ^ איבר פיטרסון, DENVER WORKS AT SELLING ITSELF AS SPORTS CITY, באתר הניו יורק טיימס, 25 בדצמבר 1983 (באנגלית)
- ^ רנדולף א. שמיד, Peña Cuts 11,000 jobs at Transportation Department, באתר וושינגטון פוסט, 20 בדצמבר 1996 (באנגלית)
- ^ דייוויד ג'ונסון, Secretary of Transportation Will Not Face a Prosecutor, באתר הניו יורק טיימס, 17 במרץ 1995 (באנגלית)
- ^ מת'יו ל. וולד, Pena Resigns as Energy Secretary, Citing Concerns for Family, באתר הניו יורק טיימס, 7 באפריל 1998 (באנגלית)
- ^ AP, Federico Pena, former Clinton Cabinet member, endorses Obama, באתר דנוור פוסט, 7 בספטמבר 2007 (באנגלית)
30782399פדריקו פניה