ספר דברי הימים למלכי יהודה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

ספר דברי הימים למלכי יהודה הוא חיבור אבוד המוזכר בספר מלכים 15 פעמים.

בסוף פירוט קורותיהם של 15 מתוך 20 מלכי יהודה, משתמש ספר מלכים בנוסחת סיום קבועה ”וְיֶתֶר דִּבְרֵי פלוני, וְכָל אֲשֶׁר עָשָׂה, הֲלוֹא הֵם כְּתוּבִים עַל סֵפֶר דִּבְרֵי הַיָּמִים לְמַלְכֵי יְהוּדָה”. משפט זה אינו מופיע בסוף סיפור חייהם של חמשת המלכים הבאים: אחזיה, עתליה, יהואחז, יהויכין וצדקיהו.

לדעת החוקרים "ספר דברי הימים למלכי יהודה" אינו ספר דברי הימים, כיוון שספר מלכים – אשר מזכיר את "ספר דברי הימים למלכי יהודה" – נכתב על פי חז"ל בידי ירמיהו הנביא בתקופת בית ראשון, בעוד שספר דברי הימים נכתב על ידי עזרא הסופר, במהלך המאה ה-4 לפנה"ס, בתקופת הכיבוש הפרסי בארץ ישראל[1]. גם חוקרי המקרא מתארכים את הספרים לתקופות מקבילות[2][א].

ניתן לשחזר את תוכנו המשוער של "ספר דברי הימים למלכי יהודה" לפי האזכורים שלו בספר מלכים.[4] הספר הורכב כנראה מכרוניקות רשמיות של המלכים בממלכת יהודה, כפי שהיה מקובל ליצור בממלכות במזרח הקרוב בעת העתיקה.[5] ייתכן ש”סֵפֶר דִּבְרֵי הַיָּמִים לְמַלְכֵי מָדַי וּפָרָס” המוזכר במגילת אסתר[6] הוא לא יותר מאשר העתקה סגנונית המבוססת על "ספר דברי הימים למלכי יהודה". שלמה המלך כנראה לא נכלל בתוך "ספר דברי הימים למלכי יהודה", אלא בספר אחר בשם ”סֵפֶר דִּבְרֵי שְׁלֹמֹה” (מלכים א', י"א, מ"א).

ראו גם

קישורים חיצוניים

ביאורים

  1. ^ על תיארוכו של ספר דברי הימים רומזים הלשון המאוחרת של הספר, הכוללת מילים רבות מהשפה הפרסית, וכן ואזכור עקיף של גירוש הנשים הנוכריות, שנעשה באותה התקופה.[3]

הערות שוליים

  1. ^ תלמוד בבלי, מסכת בבא בתרא, דף י"ד עמוד ב'
  2. ^ אדל ברלין, מקרא לישראל: אסתר, תל אביב: עם עובד, 2001, עמ' 27
  3. ^ אלכסנדר רופא, מבוא לספרות המקרא, ירושלים: הוצאת כרמל, 2006, עמ' 177-167
  4. ^ מרדכי כוגן, מקרא לישראל: מלכים, תל אביב: עם עובד, 2019, עמ' 18-15
  5. ^ בנימין מזר, דברי הימים למלכי יהודה וישראל, בתוך "אנציקלופדיה מקראית" ב', ירושלים: מוסד ביאליק, 1954, עמ' 607
  6. ^ מגילת אסתר, פרק י', פסוק ב'
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0