סטודיבייקר לארק
סטודיבייקר לארק, (באנגלית: Studebaker Lark) תוצרת יצרנית כלי הרכב סטודיבייקר, מכונית קומפקטית, אמריקאית, הורכבה במדינת ישראל על ידי "קייזר-אילין תעשיות" משנת 1960[1] עד שנת 1966. במשך תקופה זו נמכרו 3,956 לארקים[2]
היסטוריה
סטודיבייקר החלה דרכה כמפעל משפחתי "Studebaker Brothers Manufacturing Company" של האחים ג'ון וקלמנט סטודיבייקר ליצור מרכבות, בשנת 1852.
בשנת 1902 ייצרו את ה-סטודיבייקר אלקטריק אשר הוטען בסוללות. בשנת 1904 נכנסו לתעשיית הרכב, המונע על ידי מנועי בנזין.
במרוצת השנים שם המפעל שונה ל- : "Studebaker Corporation". במלחמת העולם השנייה ייצרו משאיות ומנועים למטוסים. בשנת 1950 החלו לייצר רכב משפחתי מדגם Bullet Nose, "בולט נוס". בשנת 1959 החלו לייצר את הלארק.[3]
בשנת 1958 נקלעה חברת סטודיבייקר מאינדיאנה למצוקה, שנכנסה כלכלית לתחרות עם שלושת ענקיות הרכב מדטרויט: ג'נרל מוטורס, פורד וקרייזלר. בניסיון הישרדות, הוציאה החברה את הלארק – דגם קומפקטי במונחי הרכב האמריקאי. הוצגו בארצות הברית מספר גרסאות : סדאן 4 דלתות,[4] סדאן 2 דלתות, סדאן 2 דלתות הרטופ, קונברטיבל (גג-פתוח), Lark Wagon סטיישין 2 דלתות, סטיישין 4 דלתות.[5]
בארצות הברית ובקנדה נמכר דגם ה- "לארק" גם תחת השם סטודיבייקר קומנדר.
החל מסוף 1960, הסטודבייקר לארק הורכב גם באוסטרליה.
המפעל של סטודיבייקר באינדיאנה נסגר בשנת 1963. ייצור הלארק נמשך עד 1965 במפעל של החברה בקנדה עד לסגירתו הסופית.[6]
הרכבת הלארק במדינת-ישראל
בהסכם שיתוף הפעולה עם "קייזר פרייזר" ניתן למפעל בחיפה היתר להרכיב את הלארק.[8] עד לסגירת המפעל בארצות הברית יוצאו לישראל כ- 3,500 קיטים להרכבת הלארק. במפעל בחיפה המשיכו להרכיב אל הלארק ולספק חלקי חילוף עד שנת 1969. מאוחר יותר צויד הלארק במנוע שברולט.
הלארקים שהורכבו בארץ היו מדגם סדאן, 4 דלתות.
בארץ, הוצגו 2 דגמי מנוע : 6 צלינדר טורי, בנפח של 2,800 סמ"ק, ובהספק של 90 כ"ס. הדגם השני היה בעל מנוע 8 צילינדר, בנפח 4,250 סמ"ק, ובהספק של 180 כ"ס. בסך הכל הורכבו כ- 3,500 קיטים, מתוכם כ- 60 בעל נפח המנוע הגדול יותר. מידות הלארק : אורך 4,445 מ"מ, רוחב 1,813 מ"מ, גובה 1,461 מ"מ, מיכל דלק בעל קיבולת של 68 ליטר, הרכב עם מעצורי דיסק קדמיים.
מחיר הלארק ב-1960 היה כ- 11,000 ל"י.[9] בשנת 1961 מחירו של הלארק היה 10,969 ל"י.
מלבד לציבור הפרטי שרכש את הלארק שהיה נחשב לרכב יוקרתי[10] השתמשו ברכב : הנהגת המדינה, קציני צה"ל מדרגת אל"ם ואלופי צה"ל כולל הרמטכ"ל יצחק רבין. בשנים 1966 ועד 1975 שימשה המכונית ניידת מבצעית במסגרת מערך הסיור והתנועה ב- משטרת ישראל[11] ורכב מפקדים בכירים, כולל המפכ"ל פנחס קופל. הניידות נחשבו לגדולות ומרווחות, חזקות במיוחד ובעלות אמינות גבוהה.[12] בשנת 1963 לארק הנשיא הייתה מכונית מיוחדת במינה שנבנתה במיוחד לנשיא המדינה זלמן שזר. הייתה זו המכונית היחידה בעולם עם גג מתקפל וארבע דלתות.
שמעון פרס נסע בלארק 1963 לצידו של בן-גוריון.[13]
לארק ו- חיפושית היו הרכבים הפופולרים ביותר ללימוד נהיגה, מאמצע שנות הששים ועד שנות השמונים של המאה הקודמת.
פרט ללארק יצר אילין גם משאיות טראנסטאר למשך תקופה קצרה, וכאלף טנדרים מדגם צ'אמפ שחלקם יוצאו לאירן.
ראו גם
- קייזר-אילין תעשיות
- תעשיית רכב בישראל
- אפרים אילין
- סטודיבייקר
- סטודיבייקר אלקטריק
- סטודיבייקר - גרפורד
- סטודיבייקר דיקטטור
- סטודיבייקר פראזדאנט
- סטודיבייקר Big Six
- סטודיבייקר Light Four
- סטודיבייקר Light Six
- סטודיבייקר אוואנטי
- סטודיבייקר Flight Hawk
- סטודיבייקר Golden Hawk
- סטודיבייקר Silver Hawk
- סטודיבייקר Gran Turismo Hawk
- סטודיבייקר לנד קרוזר
- סטודיבייקר Scotsman
- סטודיבייקר סטארליט
- סטודיבייקר קופה אקספרס
- סטודיבייקר צ'אמפ
לקריאה נוספת
- לארק – סטודיבייקר - בני אביעד
- והלארקים לצה"ל - 27.1.0.2012, - The Israel Motor Industry
- האלוף של סטודיבייקר The Israel Motor Industry
- אתר אדיולינק, סטודיבייקר XUV
- 1964 Studebaker Cruiser Promo Film Lark - YouTube, (2:57 דקות), סרטון באתר יוטיוב
- סטודיבייקר, לארק, 1959, (2:19 דקות), יו-טיוב, סרטון באתר יוטיוב
- סטודיבייקר, לארק, 1960, (1:54 דקות), יו-טיוב, סרטון באתר יוטיוב
- סטודיבייקר לארק, 1960, (6:36 דקות), יו-טיוב, סרטון באתר יוטיוב
- סטודיבייקר, לארק, 1962, (2:00 דקות), יו-טיוב, סרטון באתר יוטיוב
- סטודיבייקר, לארק, 1962, (4:28 דקות), יו-טיוב, סרטון באתר יוטיוב
- סטודיבייקר, לארק, 1963, (2:22 דקות), יו-טיוב, סרטון באתר יוטיוב
- סטודיבייקר לארק, 1963, (3:34 דקות), יו-טיוב, סרטון באתר יוטיוב
- סטודיבייקר לארק, 1963, (2:36 דקות), יו-טיוב, סרטון באתר יוטיוב
- סטודיבייקר לארק, 1964, (3:49 דקות), יו-טיוב, סרטון באתר יוטיוב
- סטודיבייקר לארק, 1964, (4:03 דקות), יו-טיוב, סרטון באתר יוטיוב
- סטודבייקר, לארק, 1965, (2:49 דקות), יו-טיוב, סרטון באתר יוטיוב
- סטודיביקר, לארק, 1965, (4:48 דקות), יו-טיוב, סרטון באתר יוטיוב
- סטודיבייקר, לארק 2 דלתות, אוטומט, 1965, (1:08 דקות), יו-טיוב, סרטון באתר יוטיוב
- נוסטלגיה, רכב משטרת ישראל של פעם
- סטודיבייקר הרטופ, 2 דלתות, 1964, יו-טיוב, (8:16 דקות), סרטון באתר יוטיוב
- סטודיבייקר לארק 1964, ניסוי-דרכים, (1:00 דקה)
- סטודיבייקר לארק 1960, קונברטיבל, (גג-נפתח), (3:13 דקות), יו-טיוב
- אוסף דגמי סטודיבייקר, (27:28 דקות), יו-טיוב, סרטון באתר יוטיוב
- לארק ואגוניר סטיישין, 1963, (1:47 דקות), יו-טיוב
- תצוגת רכבי סטודיבייקר, 2016, (27:28 דקות), יו-טיוב
- סטודיביקייר באוסטרליה, 2013 (Australian Studebaker Nationals Concours), (11:09), יו-טיוב
קישורים חיצוניים
- ד. כרמל, קייזר-אילין: הוכחנו את כדאיותנו. היבואנים: המפעל לא חוסך מטבע זר, דבר, 20 ביוני 1961, המשך.
הערות שוליים
- ^ לארק 1960,(2:18 דקות), יו-טיוב
- ^ אודי עציון "אז למה לא מייצרים מכונית בישראל?" ידיעות אחרונות, ידיעות רכב, 9 בפברואר 2018, עמוד 14
- ^ אספנות, קלאסיות, כלי רכב, אופנועים - פורום אספני כלי הרכב, מקונספט להיטרוד - אספנות? אתם תקבעו- הפעם סטודיבייקר
- ^ לארק 1964, (2:00 דקות), יו-טיוב
- ^ אתר ritzsite, דגמי לארק
- ^ מוזיאון סטודיביקייר, (16:11 דקות), יו-טיוב
- ^ ז'ה ז'ה גאבור בלארק 1963, (2:00 דקות), יו-טיוב
- ^ קיצור תולדות תעשיית הרכב בישראל - ארגון מנהלי תחבורה נועם קום, 17.4.2013
- ^ מחיר ה"לארק" - 11,000 ל"י כולל מסים והיטלים שונים, דבר, 24 ביוני 1960
- ^ ynet ג'נרל נגד סטודיבייקר - רכב, אלי שאולי, 18.2.2003
- ^ שוטרים וגלגלים - וואלה רכב, אביחי ברוך, 16.3.2007
- ^ גניבת רכב בישראל - אנשים בישראל, פרק : המכוניות המשרתות את המשטרה במניעת גניבות ומרדפים, שנת 1966 עד 1975
- ^ ניוז 1, עמוס באר, "איזו מכונית ייבחרו הח"כים החדשים?", תמונת לארק 1963
23136840סטודיבייקר לארק