נמל התעופה שארל דה גול
טרמינל 1 | |||||||||||||||||||||||
נתוני השדה | |||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| |||||||||||||||||||||||
מפעיל | רשות שדות התעופה של פריז | ||||||||||||||||||||||
עיר סמוכה | פריז | ||||||||||||||||||||||
קואורדינטות | 49°00′35″N 2°32′52″E / 49.009722°N 2.547778°E | ||||||||||||||||||||||
גובה מעל פני הים | 119 מטר (392 רגל) | ||||||||||||||||||||||
www.aeroportsdeparis.fr | |||||||||||||||||||||||
מסלולי טיסה | |||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||
נמל התעופה שארל דה גול (בצרפתית: Aéroport de Paris-Charles-de-Gaulle) (קוד יאט"א CDG) הוא נמל התעופה הגדול ביותר של צרפת ואחד מנמלי התעופה הגדולים והמרכזיים ביותר באירופה ובעולם. הנמל משרת את מרבית הטיסות לצרפת, והוא ממוקם בשטחה המטרופוליני של פריז, סמוך לקומונה רואסי (Roissy), כ-25 קילומטרים צפונית-מזרחית לפריז. הנמל הוא השני בגודלו באירופה מבחינת תעבורת נוסעים (הראשון הוא נמל התעופה לונדון הית'רו), עם יותר מ-72 מיליון נוסעים העוברים בשעריו מדי שנה, והגדול ביותר באירופה מבחינת תנועת מטוסים, עם יותר מחצי מיליון נחיתות והמראות בשנה. נמל התעופה נקרא על שם שארל דה גול, נשיאה הראשון של הרפובליקה הצרפתית החמישית.
בתי נתיבות ותחבורה קרקעית
תחבורה קרקעית
בתוך שדה התעופה ישנה רכבת הנקראת CDGVAL ומחברת בין כל הטרמינלים וחניוני הטווח הארוך. שדה התעופה מחובר לרשת מסילות הברזל RER, המאפשרת גישה למרכז פריז בתוך 25 דקות. כמו כן נמצאת בטרמינל 2 תחנת רכבת מהירה (TGV) שמאפשרת הגעה ללונדון תוך 3 שעות או לבריסל בתוך שעה. הכביש המהיר A1 מקשר בין שדה התעופה לפריז ולליל.
בתי נתיבות (טרמינלים)
שדה התעופה כולל שלושה בתי נתיבות (טרמינלים).
טרמינל 2
טרמינל מספר 2 נבנה במקור לחברת אייר פראנס אולם בפועל הוא מארח חברות תעופה נוספות. הוא מכיל אזורים שנקראים 'אולמות' מ A עד G. מומלץ לתייר שנמצא על טיסות לצרפת או טיסות מ-צרפת לשים לב היכן המטוס נוחת או ממריא היות שהאולמות עלולים להיות רחוקים אחד מהשני. מקום הנחיתה או ההמראה יהיה כתוב על הכרטיס, למשל 2A או 2F. טיסות אל על נוחתות בטרמינל 2A – הטרמינל המאובטח ביותר, אולם הטיסות מישראל בחברת אייר פראנס נוחתות בטרמינל 2E - הטרמינל הגדול מבין A-G. בין כל האולמות (פרט לאולם G) ישנם מעברים עיליים ותת-קרקעיים.
טרמינל 2E
כמו שצוין, הטרמינל הוא הגדול ביותר בקומפלקס A-G. הוא טרמינל בעל 2 קומות: אחת לנחיתות ואחת להמראות. בטרמינל כ-60 שערים, מהם 20 מרוחקים מהטרמינל ומחוברים אליו באמצעות רכבת.
טרמינל 2F
הייחוד העיקרי של טרמינל זה הוא שממוקמות בו כל חברות השכרת הרכבים שפועלות בשדה. שעות הפעילות של החברות הן מ-06:00 ועד 23:00. יש חברות השכרת רכב שפועלות גם מטרמינל 2D, אך שעות הפעילות שלהן מצומצמות יותר.
טרמינל 2G
למרות מספר הטרמינל, טרמינל 2G נמצא במרחק של כ-2.5 קילומטרים מקומפלקס הטרמינלים. למעשה, הוא יותר מרוחק פיזית מאשר טרמינל 1. הטרמינל ממוקם בקצה נמל התעופה, ומשמש לטיסות צ'ארטר של אייר פראנס ליעדים קרובים, כגון איטליה, בלגיה ושווייץ. כל האוטובוסים לפריז מתחילים ומסתיימים בטרמינל 2E, לכן כל נוסע המעוניין להגיע לטרמינל 2G חייב לקחת אוטובוס פנימי חינמי.
טרמינל 1
טרמינל 1 פיזית מרוחק מטרמינל 2 וישנו שירות רכבת עילית שמקשר בין הטרמינלים. הטרמינל נבנה כדי לשמש לרוב הטיסות הבינלאומיות של אייר פראנס (למעט טיסות למזה"ת ולאירופה), בפועל, הטרמינל משמש לחברות הצ'ארטר, רוב החברות באירופה, חלק ניכר מהחברות האסיאתיות ואת חברות התעופה יונייטד איירליינס.
טרמינל 3
טרמינל 3 נמצא במרחק של כק"מ מטרמינל 1, אך למעשה המעבר התת-קרקעי הוא באורך של 3 ק"מ. תחנת ה-CDGVAL נמצאת במרחק של 200 מטרים מהטרמינל. הטרמינל משמש לטיסות צ'ארטר וטיסות אזוריות, הטרמינל הוא הבסיס הראשי של חברת אייר מדיטראניאן ושל חברת XL איירוויז.
תוכניות עתידיות
בסוף 2012 הסתיימה בניית שלוחה S4, שתצורף לשלוחה S3 שכבר פועלת בטרמינל 2E, בעקבות כך, כל התנועה בקומפלקס 2 תועבר לטרמינלים 2E-G. בכל הטרמינלים יתבצעו עבודות שיפוץ שבהן בנייה מחדש של הטרמינלים 2C ו-2D. חברת איזיג'ט הביעה את רצונה להיות החברה היחידה הפועלת בטרמינל 2B בתקופה זו.
תקריות ותאונות
- 27 בנובמבר 1983 – טיסת אוויאנקה מספר 11 שהמריאה מפריז לבוגוטה, קולומביה דרך מדריד, התרסקה סמוך לשדה התעופה של מדריד. 181 הרוגים (כולל 1 על הקרקע) ו-11 ניצולים
- 19 בספטמבר 1989 – טיסת UTA מספר 772 שהמריאה מברזוויל, קונגו דרך נג'אמי, צ'אד התרסקה מעל מדבר סהרה בעקבות התפוצצות של פצצה באחת המזוודות. 170 הרוגים, אין ניצולים.
- 17 ביולי 1996 – טיסה 800 של TWA שהמריאה מניו-יורק לפריז, התרסקה 12 דקות לאחר ההמראה. 230 הרוגים, אין ניצולים. הגורם הרשמי לתאונה הוא שרפה בתא הדלק בעקבות קצר, אך ישנם גם כמה תאוריות קונספירציה על התקרית.
- 25 במאי 2000 – טיסת מטען שהמריאה מלונדון התנגשה על מסלול הנחיתה בפריז עם טיסה מקומית. 3 הרוגים (הטייס וטכנאי הטיסה במטוס המטען והטייס הראשי במטוס הנוסעים).
- 25 ביולי 2000 – טיסה 4590 של אייר פראנס שבוצעה בידי מטוס קונקורד התרסקה בבית מלון בפאתי פריז לאחר שרפה בתא הדלק בגלל רצועת מתכת שנפלה ממטוס שנחת דקות קודם לכן. 113 הרוגים (כולל 4 על הקרקע). אין ניצולים
- 3 בינואר 2004 – טיסה 604 של פלאש איירליינס משארם-א-שייח לפריז התרסקה בים האדום בעקבות טעות אנוש. 148 הרוגים, אין ניצולים.
- 2 באוגוסט 2005 – טיסה 358 של אייר פראנס מפריז לטורונטו התרסקה ונשברה לחלקים לאחר ריצת-יתר על מסלול הנחיתה. מבין ה-320 ששהו במטוס - איש לא נפצע.
- 1 ביוני 2009 – טיסה 447 של אייר פראנס מריו דה ז'ניירו לפריז, התרסקה באוקיינוס במרחק 600 ק"מ מחופי ברזיל, 284 הרוגים, אין ניצולים.
קישורים חיצוניים
מיזמי קרן ויקימדיה
|
---|
- אתר האינטרנט הרשמי של נמל התעופה שארל דה גול
תחבורה בפריז | ||
---|---|---|
מפעילים | RATP • SNCF | |
מערכות תחבורה מסילתיות | RER • הרכבת התחתית של פריז | |
תחנות רכבת מרכזיות | פריז-צפון • פריז-מזרח • תחנת סן לאזאר • תחנת אוסטרליץ • תחנת ליון • תחנת מונפרנאס • תחנת ברסי | |
נמלי תעופה | נמל התעופה שארל דה גול • נמל התעופה אורלי • נמל התעופה לה בורז'ה |
36641603נמל התעופה שארל דה גול