נועדיה
נוֹעַדְיָה הַנְּבִיאָה הייתה נביאת שקר בימי שיבת ציון. נועדיה היא אחת מחמש נשים הנזכרות במקרא בתואר נביאה: מרים, דבורה, חולדה ואשת ישעיהו[1], אך בשונה מהן היא הייתה נביאת שקר ולכן לא נכללת בין שבע הנביאות[2].
לדעת אוצר מדרשים וחלק ממפרשי המקרא, נועדיה הוא כינוי לנביא השקר שמעיה בן דליה שפעל בתקופה זו, ולא שהייתה נביאה בשם זה.
פעילותה
נועדיה מוזכרת פעם אחת במקרא, בתפילת נחמיה בן חכליה אל ה':
זָכְרָה אֱלֹקַי לְטוֹבִיָּה וּלְסַנְבַלַּט כְּמַעֲשָׂיו אֵלֶּה, וְגַם לְנוֹעַדְיָה הַנְּבִיאָה וּלְיֶתֶר הַנְּבִיאִים אֲשֶׁר הָיוּ מְיָרְאִים אוֹתִי
תפילה זו נכתבה אחר כתיבת מעללי סנבלט, טוביה העמוני ונביא השקר שמעיה בן דליה, שניסו להפריע לפעילותו של נחמיה ולמונעו מבניית חומת ירושלים; מפסוק זה רואים, שהיו נביאי שקר, ביניהם נועדיה, שניסו להפחיד את נחמיה בדבר ה' על מנת למונעו מפעילותו ומבניית החומה, ונחמיה ביקש מה' להשיבם כגמולם.
יש מפרשים[3], שנועדיה ושאר נביאי השקר קבלו שכר מסנבלט וחביריו על מנת להפחיד את נחמיה בנבואות השקר.
זהותה
במדרש שלושה וארבעה נכתב, כי "נועדיה" הוא כינוי לנביא השקר שמעיה בן דליה, שיעץ לנחמיה ללון בהיכל בטענה שבלילה יבואו להורגו, אך נחמיה הכיר בו שהוא נביא שקר ושסנבלט וטוביה שכרו אותו על מנת לבזות את נחמיה בחטא זה[4], ושמו נשתנה ל"נועדיה" על פי הפסוק ”הַנּוֹעָדִים עַל-ה'”[5] וכונה "הנביאה", בלשון נקבה, ”שיעץ עצת נשים”[6].
רבי משה קמחי[7] הביא, ש”הסכמת המפרשים” ששמעיה נקרא כך ”בעבור שאמר "נִוָּעֵד אֶל בֵּית הָאֱלֹקִים"”, והכינוי "הנביאה" ”באה על דרך תיבת נועדיה, שהיא כטעם נקבה בדבר, ואיננה על דרך הענין, כטעם "אמרה קהלת"[8]”.
המסורת שנועדיה היה נביא, התגלגלה גם לתרגום השבעים, בו נכתב בפסוק "נועדיה הנביא".
רבי משה קמחי עצמו סבר, שהפירוש ההגיוני יותר הוא שהייתה אשה שהתנבאה על נחמיה בשקר, והמילה "וגם לנועדיה" בא לבאר שכוונתו להוסיף על שמעיה.
הערות שוליים
- ^ מכונה נביאה כנראה בשל היותה אשת הנביא.
- ^ תלמוד בבלי, מסכת מגילה, דף י"ד עמוד א'.
- ^ המיוחס לרש"י, ספר נחמיה, שם; מצודת דוד, שם.
- ^ ספר נחמיה, פרק ו', פסוקים י'-י"ג.
- ^ ספר במדבר, פרק כ"ז, פסוק ג'.
- ^ אוצר מדרשים, מדרש שלושה וארבעה, באתר ספריא, מדרש הגדול שמות י ז.
- ^ ספר נחמיה, שם (מיוחס לאבן עזרא).
- ^ מגילת קהלת, פרק ז', פסוק כ"ז.