מילת מתים

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

ביצוע ברית מילה לתינוק שנפטר בטרם הספיקו למול אותו כהלכה, היא מנהג יהודי מקובל ששורשיו בימי הגאונים. המנהג מופיע בשולחן ערוך, יורה דעה, סימן רס"ג, סעיף ה'.

היסטוריה

המקור הראשון למנהג זה נזכר דברי רב נחשון גאון סורא שכתב בתשובה שנוהגים בקהילתו לעשות ברית מילה לתינוקות שמתו לפני יומם השמיני על הקבר, ללא כל ברכה,[1] רבי יצחק אבן גיאת הוסיף וכתב בשמו, שנערים אלו קיבלו שמות עבריים, "כאשר ירחמו עליו בשמים, והמתים יקומו לתחייה, יהיה ידע בילד ההוא והוא יבחין באביו".[2]

בספר אור זרוע[3] הובא מכתב מאת רבי שלמה יצחקי למספר רבנים ברומא ושאל האם ראוי לבצע ברית מילה בתינוקות שמתו לפני שמלו. התגובה שקיבל סותרת את עצמה, טענה גם שזה לא מועיל, גם שזה בסדר וגם שזה אסור. שי ג'יי.די כהן (אנ')[4] סבור שהאיסור הוסף על ידי עורך מאוחר יותר.

תשובה זו התפרסמה בשל העובדה שנראה שרש"י שאל שאלה את חכמי רומא,[5] אך אברהם גרוסמן[6] ואחרים טענו שאין הוכחה שאכן כותב שאלה זו הוא רש"י, שמחה עמנואל שיער שכותב השאלה הוא רבי שמואל בן נטרונאי.[7]

טעמים למנהג

למנהג זה נתנו במהלך דורות מספר טעמים:

הלכה

מכיוון שמתים פטורים ממצוות,[10] תוקפה של פעולה זו היא מנהג ולא הלכה.

במילה זו אין פריעה[11] ולא מברכים עליה.[12]

יש לקבור את הערלה יחד עם התינוק,[13] יש נהגו לקוברה מחוץ לארון ויחד עם סכין המילה,[14] ויש שלא הקפידו על כך.[15]

רבי גרשום הגוזר סבר שיש לבצע את הברית רק לתינוקים מחודש תשיעי.[13]

רבי עקיבא איגר סבר שאם שכחו לבצע את המילה, פותחים את הקבר ומלין אותו.

ביקורת

במהלך ההיסטוריה מנהג זה בוקר מכמה סיבות, אבן עזרא כתב, ”והטועים יחשבו כי אם מת הנער ולא נמול אין לו חלק לעולם הבא,[16] פרשנים אחרים תקפו את המנהג בהסתמך על מדרש[17] שכתב שאברהם אבינו עומד בשערי גן עדן, ומסיר את הערלה מתינוקים אלו,[18] רבי מנחם בן שלמה במדרש שכל טוב כתב אף הוא שאין צורך בפעולה זו.[19]

הרמב"ם לא הביא מנהג זה בחיבורו משנה תורה.


כיום

כל חברות החברא קדישא מבצעות ברית מילה למתים שלא מלו בחייהם, ולתינוקות שלא הגיעו לגיל שמונה ימים.[20]

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ תשובות הגאונים שערי צדק, ירושלים תשמ״ו, ג, שער ה, סימן ה, עמ׳ כב
  2. ^ רבי יצחק בן גיאת, שערי שמחה, מהדורת יצחק דוב הלוי במברגר, פירט תרכ״א, הלכות אבל, עמ׳ מא; כך גם כתב הרמב"ן, תורת האדם, כתבי רמב״ן, מהדורת חיים דב שעוועל, ירושלים תשכ״ד, כרך ב עמ' פז
  3. ^ יצחק בן משה מווינה, אור זרוע, ירושלים תש״ע, ב, סימן קד
  4. ^ פרופסור במחלקה לשפות וציוויליזציות של המזרח הקרוב של אוניברסיטת הרווארד, מובא אצל Ask the Expert: Post-Mortem Bris, My Jewish Learning (באנגלית)
  5. ^ ראו, שלמה יהודה רפפורט תולדות ר׳ נתן בעל הערוך, בכורי העתים תק״צ; אביגדור אפטוביצר, מבוא לספר ראבי״ה, ירושלים תרח״צ, עמ' 396, 400; ישראל אלפנביין, תשובות רש״י, ניו־יורק תש״ג, סימנים לט-מא, 30-36
  6. ^ אברהם גרוסמן, חכמי צרפת הראשונים, ירושלים תשנ״ה, עמ׳ 243-241
  7. ^ שמחה עמנואל, שברי לוחות, ירושלים תשס״ז, עמ׳ 68-65
  8. ^ כך הובא בשמו אצל אהרן הכהן מלוניל, ארחות חיים, מהדורת משה אליקום שלזינגר, ניו יורק תשי"ט, ב, עמ׳ 11
  9. ^ רבינו ירוחם: ספר תולדות אדם וחוה, תל אביב ש״ך, א, דף י"ג ע"א
  10. ^ ומנימוקים אחרים שנכתבו בפסוקים
  11. ^ רבי צבי יחזקאל מיכלסון, תירוש ויצהר, בילגוריי תרצ"ז, סימן קנה,, באתר היברובוקס
  12. ^ שולחן ערוך, יורה דעה, סימן רס"ג, סעיף ה'
  13. ^ 13.0 13.1 רבי גרשם ב"ר יעקב הגוזר, כללי המילה, זכרון ברית לראשונים, ב, קראקא תרנ"ב, עמ' 126 – 128, באתר היברובוקס
  14. ^ רבי גבריאל ציננער, נטעי גבריאל אבילות, א, ירושלים תש"ס, פרק קלה סעיף ל עמ' תשמד
  15. ^ רבי שלמה זלמן אוירבך, מנחת שלמה, חלק ב ירושלים תשנ"ט, סימן צו אות ב עמ' שנו
  16. ^ פירוש האבן עזרא לתורה, ספר בראשית, פרק י"ז, פסוק י"ד
  17. ^ בראשית רבה, פרשה מ"ח
  18. ^ פרשנים אחרים הסתמכו על מדרש זה בכדי להוכיח שבגן עדן האדם צריך להיות מהול
  19. ^ מדרש שכל טוב לר׳ מנחם בן שלמה, מהדורת שלמה בובר, ברלין תר״ס, עמ' 18
  20. ^ “זרקו תינוקות שמתו לבור מוזנח”: ההורים נלחמים על קבורת ילדיהם
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

32853754מילת מתים