טיסה 773 של פאסיפיק איירליינס
מטוס הפוקר F27 של פאסיפיק איירליינס, שנה וחצי לפני ההתרסקות, 1962 | |
תאריך | 7 במאי 1964 |
---|---|
מיקום | מחוז קונטרה קוסטה, קליפורניה, ארצות הברית |
גורם | רצח הטייסים |
הרוגים | 44 |
פצועים | 0 |
ניצולים | 0 |
המעורבים באסון | |
כלי טיס | |
כלי טיס | פוקר F27 |
מספר זנב | N2770R |
מוצא | רינו, נבדה |
יעד | נמל התעופה הבינלאומי של סן פרנסיסקו |
חניות ביניים | סטוקטון, קליפורניה |
מפעיל | פאסיפיק איירליינס |
נוסעים | 41 |
אנשי צוות | 3 |
טיסה 773 הייתה טיסה של חברת פאסיפיק איירליינס. המטוס, מדגם פוקר F27, נחטף והתרסק ליד סן רמון שבקליפורניה. ב-7 במאי 1964, בשעה 6:49 פרנסיסקו גונזלס בן ה-27 ירה בטייס וטייס המשנה ולאחר מכן התאבד, כתוצאה מכך כל 44 הנוסעים ואנשי הצוות שהיו על המטוס נהרגו.
האירועים שקדמו לתקרית
גונזלס היה חבר בנבחרת השייט של הפיליפינים באולימפיאדת רומא בשנת 1960. הוא עבד כמחסנאי בסן פרנסיסקו, ובחודשים שקדמו להתרסקות היה "מוטרד ומדוכא" על רקע קשיים כלכליים ובעיות בחיי הנישואין. גונזלס היה בחובות כבדים וכמעט מחצית ממשכורתו הופנתה לכיסוי הלוואות. הוא אמר לקרובי משפחה וחברים כי הוא "ימות ביום רביעי ב-6 במאי, או ביום חמישי ב-7 במאי", ובשבוע שקדם להתרסקות הוא רכש אקדח מסוג סמית' וסון 27. בערב שלפני ההתרסקות הוא הראה לחבריו את האקדח לפני שעלה לטיסה לרינו, נבדה ואף אמר כי הוא מתכוון לירות בעצמו. גונזלס הימר ברינו בלילה שלפני התקרית ואמר לעובד הקזינו כי לא אכפת לו להפסיד הרבה "מכיוון שזה כבר לא ישנה אחרי מחר".
המטוס
המטוס מדגם פוקר F27 בעל שני מנועי מדחף טורבו-פרופ, יוצר ב-1959 וביצע 10,250 שעות טיסה עד להתרסקות. חברת פאסיפיק איירליינס הייתה המפעיל והבעלים של המטוס.
מסלול הטיסה
המטוס המריא מרינו ב-5:54 בבוקר בדרכו לנמל התעופה הבינלאומי של סן פרנסיסקו, עם עצירה מתוכננת בסטוקטון. על סיפונו היו 33 נוסעים כולל גונזלס ושלושה אנשי צוות: הטייס ארנסט קלארק בן 52, טייס המשנה ריי אנדרס בן 31 ודיילת האוויר מרגרט שפר בת 30.
אחרי שהמטוס חצה את רכס הרי סיירה נבדה, בוצעה נחיתה בסטוקטון שם ירדו שני נוסעים ועלו עשרה, ובסך הכל 41 נוסעים. הנוסעים שירדו העידו שגונזלס ישב בדיוק מאוחרי תא הטייס. המטוס המריא ב-6:38 לעבר נמל התעופה של סן פרנסיסקו.
רצח והתאבדות
בשעה 6:48, כ-10 דקות לאחר שטיסה 773 המריאה מסטוקטון, נקלטו הודעות רדיו משובשות מהמטוס באזור הבקרה המרחבית של אוקלנד, זמן קצר לאחר מכן המטוס נעלם ממסכי המכ"ם.
כאשר טיסה 773 הייתה דקות מנחיתה בנמל התעופה הבינלאומי של סן פרנסיסקו, התפרץ גונזלס לתוך תא הטייס וירה פעמיים בשני הטייסים. הטייס מת במקום וטייס המשנה נפצע אנושות. כתוצאה מכך המטוס צלל תוך דקה מגובה 5,000 רגל ל-2,100 רגל במהירות של כ-640 קמ"ש. טייס המשנה הפצוע ביצע שידור לא ברור בזמן שניסה לייצב חזרה את המטוס. הקופסה השחורה תיעדה שהמטוס עלה בשלב זה ל-3,200 רגל. ההערכות הן שלאחר מכן גונזלס ירה שוב בטייס המשנה והרג אותו, לאחר מכן גונזלס ירה בעצמו ומת. המטוס צלל לקרקע והתרסק.
אחרי ניסיונות כושלים ליצור קשר עם טיסה 773, ביקשה הבקרה המרחבית של אוקלנד מטיסה 593 של יונייטד איירליינס שחלפה באזור, לבדוק האם הם רואים את המטוס. טיסה 593 דיווחה שאינה רואה את טיסה 773 אך הם רואים עשן רב שעולה מהקרקע.
המטוס יצר מכתש כאשר פגע בקרקע והחל לעלות בלהבות. שידור הרדיו האחרון של טייס המשנה פוענח במעבדת קול: "הקפטן נורה! אנחנו נורנו! (אני ניסיתי) לעזור!" או "אני נורתי! אנחנו נורנו! אלקים, עזרה!"
החקירה
החוקרים מצאו בהריסות המטוס מחסנית המכילה תחמושת מסוג מגניום .357, בעקבות כך הצטרף ה-FBI לחקירה. החוקרים ניסו למצוא ראיות למי אחראי הפשע שהתרחש במטוס. החוקרים גילו כי גונזלס נשא את הנשק עליו ושהוא רכש לעצמו ביטוח חיים בשווי 105 אלף בשדה התעופה, ורשם את אשתו כשארים במקרה מוות.
החוקרים קבעו כי הסיבה הסבירה להתרסקות הייתה הירי בטייס ובטייס המשנה על ידי נוסע, בנוסף נקבע כי גונזלס הוא היורה.
תוצאות
ב-6 באוגוסט 1964 נכנסו לתוקף תיקונים בתקנות הטיסה שקבעו כי דלתות תא הטייס יהיו נעולות במהלך כל הטיסות האזרחיות, התיקון לא חל על סוגי מטוסים מסוימים בהם קיים פתח מילוט בתא הטייס, ולכן במטוס כדוגמת פוקר F27 דלת תא הטייס לא ננעלת במהלך המראה או נחיתה. התיקונים אושרו על ידי רשות התעופה הפדרלית עוד קודם להתרסקות המטוס, אך נכנסו לתוקף רק לאחר מכן.
25375086טיסה 773 של פאסיפיק איירליינס