טיוטה:זיוף התלמוד הירושלמי לסדר קדשים
זיוף התלמוד הירושלמי על סדר קדשים הוא הפרשייה בה אדם בשם שלמה יאודה פרידלנדר הוציא לאור חיבור, שלדבריו הוא עותק של התלמוד הירושלמי האבוד לסדר קדשים שהודפס על פי כתב-יד שהגיע לידיו, והפולמוס שהתעורר סביב אמינות החיבור. בסופו של דבר התברר כי כתב-היד הוא אכן מזויף.
שאלת קיומו של התלמוד הירושלמי לסדר קדשים
- ערך מורחב – הדיון בשאלת קיומו של ירושלמי לקדשים בעבר
במאות השנים האחרונות אין בנמצא הירושלמי לסדר קדשים, אך הדעה המקובלת בקרב הלומדים היא כי הוא נכתב והיה קיים בעבר, אך אבד. דעה זו נסמכת על דברי כמה ראשונים שכתבו כן, כמו הרמב"ם שכתב בהקדמתו למשנה: "וכן עשו חכמי ארץ ישראל מה שעשה רב אשי וחיברו התלמוד הירושלמי ומחברו הוא רבי יוחנן, ונמצא מן הירושלמי חמשה סדרים שלמים". כן כתבו גם הרשב"ץ[1], רבי מנחם המאירי[2], ורבי אשתורי הפרחי[3].
ישנן הוכחות נוספות מדברי ראשונים שציטטו מהירושלמי לקדשים, ומכמה עדויות לכך שכתב יד שלו נמצא בספריית הוותיקן[4].
בקרב אנשי חכמת ישראל ניטש ויכוח בנושא (לפני זיוף הירושלמי, כמובן). בין התומכים בקיום ירושלמי על קדשים היו יום-טוב ליפמן צונץ, בער ראטנער[5][6], זאב וולף רבינוביץ מבריסק[7] ואברהם אהרן רבינוביץ[8]. בין המתנגדים נמנים זכריה פרנקל[9], יעקב רייפמן[10] ושלמה בובר. זה האחרון פרסם בשנת 1872 מאמר הטוען שמעולם לא היה ירושלמי על סדר קדשים[11]. ההנחה הרווחת היום בקרב החוקרים, במיוחד לאור העובדה שאין שרידים שלו בגניזה הקהירית, היא שלא היה קיים ירושלמי לקדשים.
מעשה הזיוף
בתחילת תרס"ו (1905)[12] החל אדם שהציג עצמו כ"שלמה אלגאזי המכונה פרידלנדר", אשר כתב לפני כן פירוש בשם "חשק שלמה" על מסכת יבמות של הירושלמי, ללקט משאר סדרי הירושלמי סוגיות וקטעים הקרובים לסדר קדשים. פרידלנדר סיפר שלידי אחיו שבטורקיה נפל בדרך מקרה, כתב יד עתיק של הירושלמי על סדר קדשים, והוא הורשה להחזיק בו אך זמן קצר, ולהעתיקו. פרידלנדר גרם לבעל בית דפוס בעיירה סעאיני שבחבל סאטמר, טרנסילבניה, להאמין בתגלית ולהסכים להדפיס את הספר. הוא פרסם "קול קורא" המודיע לרבני הגולה על מציאת כתב היד, ועל הדפסתו הצפויה בתרס"ז.[13] פרידלנדר ציפה שה'מציאה' תתקבל בזרועות פתוחות, והוא ירוויח כסף רב ממכירת הספרים. אכן, רבנים ששמעו על 'גילויו' של הירושלמי האבוד, ובהם הרב שלום מרדכי שבדרון והרב אליעזר דייטש, הוקירו מאד את הגואל, וכתבו המלצות חמות בשבחו של פרידלנדר.
בתחילת אותה שנה התפרסמו כרכים של הירושלמי המזויף על המסכתות חולין ובכורות שבסדר קדשים, מלווים בפירוש שכתב פרידלנדר, ובעלילותיו המומצאות של כתב היד. הכרכים נרכשו על ידי אברכים ורבנים שהביעו שמחה על הוצאת הספר. אולם, זמן קצר לאחר מכן התפרסם מאמר מאת החוקר בנימין זאב באכר, שטען לדברים תמוהים בסדר הירושלמי. רבה של רוטרדם, הרב ד"ר דב אריה ריטר, כתב במפורש שהסדר מזויף[14].
הרוכשים שקודם שמחו על הוצאת הספר התלבטו כיצד להתייחס לספרים שרכשו. הרב מנחם זמבה, התלבט האם לשרוף או לגנוז את הספר ולבסוף החליט שבכל זאת מדובר על ליקוט טוב, אך בהמשך מכר את הספר[15]. הרב ירוחם פישל פרלא כתב שאמנם רובו מזויף, אך בכל זאת נראה שמשולבים בתוכו כמה קטעים של ירושלמי קדשים אמיתי מכתב יד[16]. גם הרב מאיר דן פלאצקי (בספרו "שאלו שלום ירושלים") הצטרף לטוענים לזיוף.
בהמשך התברר גם כי פרידלנדר, שהציג עצמו כ"ספרדי טהור", הוא יליד רוסיה ובעל כישרון לשפות. ובנוסף, פרידלנדר כבר הסתבך בשנים קודמות עם סיפורי רמייה וכחש[17].
פרידלנדר החל להפיץ, בשמות בדויים, ספרים המגנים על התגלית, ותוקפים את הרבנים שטענו כי מדובר בזיוף. אחד מהם הוא קונטרס "חרב נוקמת", שנתפרסם תחת השם "יוסף בן י. הכהן", ובו אסף הסכמות רבות מגדולי ישראל (אחד מהם הוא החפץ חיים, שאף החל להניח תפילין דרבינו תם בעקבות הירושלמי, אך בהמשך חזר בו)[18], שמעידים על כשרותו ואמינותו של הירושלמי סדר קדשים שלו. עם זאת, בסופו של דבר סדר הירושלמי הובא לפני גדולי רבני אירופה, ובראשם הרוגוצ'ובר, רבי חיים מבריסק[19], הרב מאיר שמחה מדווינסק והאדמו"ר מגור, בעל ה"אמרי אמת", ואלו פסקו פה אחד שהספר מזויף מעיקרו. הפרשה דעכה בשנת תרע"ג.
יש אומרים שמאוחר יותר הודה פרידלנדר על דבר הזיוף, והתוודה ששמו אינו שלמה, אלא זוסיא, והוא יליד ביישינקוביץ.
הרב חיים קניבסקי מספר כי פרידלנדר לעת זקנתו היה אומר להגנתו ″מדוע אתם קוראים לזה מזויף, רק הכנסתי שם את הרמב"ם הקשים"[20].
תגובת שוללי קיום ירושלמי על קדשים
טרם שנודע שהינו מעשה זיוף, הירושלמי על סדר קדשים התקבל באהדה גם על ידי אלו ששללו את קיומו, הללו חזרו בהם מכל מה שכתבו עד אז. שניים מראשי השוללים מיהרו לאמצו: זכריה פרנקל אמר על הרמב"ם: "משה אמת ותורתו אמת" על שכתב שהתחבר ירושלמי על קדשים, ושלמה באבער, עוד הספיק לפני מותו לחבר פירוש למלים יווניות למסכת חולין ובכורות של הירושלמי המזויף[21].
מקורות
- "כך רימה אלגאזי את סבא", מקור ראשון 8.6.2007, מאת שאול וידר הכתבה באתר bhol.
לקריאה נוספת
- מאמרים אודות הירושלמי קדשים המזויף והמו"ל שלו מאת הרב ברוך אבערלאנדער שליח חב"ד בבודפשט, נדפסו בקובץ "אור ישראל" (מאנסי) בחוברות הבאות, ומצויים לעיון חופשי באתר HebrewBooks:
- חוברת ח (סיון תשנ"ז) עמודים קעח-קפג: "מצבתו של ש"י פרידלנדר ושאלת זיופו של הירושלמי קדשים שלו".[22]
- חוברת יא (ניסן תשנ"ח) עמודים קמו-קסד: "התחלת הדפסת הירושלמי לסדר קדשים". כולל צילום "קול קורא" - הפרסומת הראשונה לגבי ירושלמי זה, ובקשה לתרומות, וכן אסופת מכתבים של פרידלנדר למרטין בובר זלמן שכטר וחוקרי חכמת ישראל אחרים, בעניין הירושלמי.
- חוברת יב (תמוז תשנ"ח) עמודים קנד-קסח: "הוויכוח סביב הדפסת הירושלמי לסדר קודשים (א)". תמונת שער הירושלמי למסכת חולין, ואסופת מכתבים של אלגזי (פרידלנדר) המוכיחה שהמממן העיקרי של ההוצאה היה זלמן שכטר.
- חוברת יג (תשרי תשנ"ט) עמודים קלד-קנד: "הוויכוח סביב הדפסת הירושלמי לסדר קודשים (ב)". צילום שערי הספרים "חרב נוקמת" ו"קשר בוגדים", ואסופת מכתבים של אלגזי (פרידלנדר) בתקופה של תחילת החשדות בדבר הזיוף, כולל דיון על "תלמידו" המדומה, אברהם רוזנברג.
- חוברת יד (טבת תשנ"ט) עמודים סב-פב: "הוויכוח סביב הדפסת הירושלמי לסדר קדשים והמו"ל שלו" - אסופת מכתבים של פרידלנדר, מרגע שיצאו עוררין על מהימנותו ועד לניתוק הקשר של זלמן שכטר. כמו כן דיון בשמות והכינויים שבהם חתם.
- חוברת טו (ניסן תשנ"ט) עמודים קע-קפב: "הירושלמי לסדר קדשים והמו"ל שלו". - על סמיכת תלמידים לרבנות של אלגאזי (פרידלנדר) כגמול על תמיכה בו.
- חוברת טז (תמוז תשנ"ט) עמודים קס-קעג: "השלמות לתלמוד" - מקורותיו של פרידלנדר: ליקוטים מלאכותיים וניסיונות להשלמת חלקים חסרים בתלמוד ובמשנה שהיו בזמנו ובדור הקודם לו. כמו כן ניסיון לברר את מקור הסגנון שלו. הדיון בירושלמי קדשים המזויף מתחיל בעמ' קע"א.
- חוברת כד (תמוז תשס"א) עמודים רט-רכו: "הירושלמי לסדר קדשים" והמו"ל שלו,
- חוברת מד (תמוז תשס"ו) עמודים קעו-קצד: מסמכים חדשים אודות ש"י פרידלנדר והירושלמי קדשים שלו (א),
- ברוך אבערלאנדער, מסמכים חדשים אודות ש"י פרידלנדר והירושלמי קדשים שלו (ב), אור ישראל, חוברת מה (תשרי תשס"ז) עמודים קפז-רי, באתר היברובוקס
- ברוך אבערלאנדער, דברי ימי חייו, משפחתו ומקומות מגוריו של ש"י פרידלנדר, מו"ל הירושלמי לקדשים, אור ישראל, חוברת מח (תמוז תשס"ז) עמודים קצב-ריב, באתר היברובוקס
- על אודות קיומו של תלמוד ירושלמי לסדר קדשים: שערי חומת ירושלים, מבוא לתלמוד ירושלמי במהדורת דפוס וילנה.
קישורים חיצוניים
הירושלמי המזויף - טקסט
- תלמוד ירושלמי, סדר קדשים, במאגר הספרים הסרוקים של הספרייה הלאומית
- שלמה פרידלנדר, תלמוד ירושלמי עם פירוש חשק שלמה - מסכת בכורות, תרס"ו -1906, באתר היברובוקס
- שלמה פרידלנדר, תלמוד ירושלמי עם פירוש חשק שלמה - מסכתות זבחים וערכין, תרס"ט -1909, באתר היברובוקס
- שלמה פרידלנדר, תלמוד ירושלמי עם פירוש חשק שלמה - מסכת חולין, תרס"ז -1907, באתר היברובוקס
הפולמוס על הירושלמי המזויף
- בנימין זאב בכר, תלמוד ירושלמי על מסכת חולין ומסכת בכורות, הקדם גיליון 1, סט. פטרבורג, ניסן תרס"ז
- בער ראטנער, ירושלמי סדר קדשים, העולם, 2 ביולי 1907, המשך, המשך, המשך, המשך, המשך, המשך, המשך, המשך
- אברהם ראזענבערג, ענה כסיל, סאיני תרס"ח, באתר היברובוקס; ענה כסיל באתר אוצר החכמה
- דוד צבי קצבורג, מאמר על הירושלמי, תל תלפיות, אלול תרס"ז, מכתבי רבנים אל קצבורג, חשון תרס"ט
- הרידב"ז, בדבר הירושלמי קדשים, חבצלת, 24 בדצמבר 1907, המשך; שלום איזרעלזאן, תגובה, חבצלת, 1 במאי 1908; נחום אתרוג, תגובה לתגובה, חבצלת, 24 ביולי 1908
- דב אריה ריטטער, הירושלמי סדר קדשים, מחזיקי הדת, 8 במאי 1908, המשך, המשך, המשך, המשך; תשובת המערכת, מחזיקי הדת, 4 ביוני 1908; הרב אליעזר דייטש, תשובה לרב ריטטער, מחזיקי הדת, 3 ביולי 1908
- יחזקאל בנעט, כתב יד הירושלמי קדשים, מחזיקי הדת, 9 באוקטובר 1908
- הרב רפאל גארדאן, מאמר "קדושת קדשי ירושלמי", מחזיקי הדת, 19 בפברואר 1909, המשך
- הרב מאיר דן פלוצקי, שאלו שלום ירושלים, בילגורייא תר"ע (מהדורת צילום נ"י תשנ"א), באתר היברובוקס
- הרב יוסף בן י. הכהן, חרב נוקמת, סאיני תרע"א, באתר היברובוקס (קונטרס תשובה לרב פלוצקי)
- יעקב צבי ינובסקי, ציד רמיה, פולטבה תרע"ג, באתר היברובוקס
- הרב מאיד דן פלוצקי, מכתב לאחד האדמו"רים, צפונות ו.
- הרב יקותיאל יהודה גרינוואלד, הירושלמי על קדשים, (פרק מזכרונותי), הופיע בתוך ספר היובל - "הפרדס", ניו־יורק, תשי״א / 1955, באתר היברובוקס
- (בגרמנית) אפטוביצר בתוך MGWJ שנת 1910 מעמ' 564 והלאה (באתר Compact Memory)
- א. אביגד, 'פרשת זיופו של הירושלמי לקדשים', הצופה, 5 באוקטובר 1956, עמ' 6
- מי כתב את הירושלמי על קודשים, באתר מכון צומת
דיון על קיומו של ירושלמי לקדשים
- בפולמוס סביב הירושלמי קדשים, בתוך: הצופה לדורו, עמ' 88 והלאה, באתר HebrewBooks
- אשכול בנושא האם היה ירושלמי לקדשים באתר פורטל הדף היומי
הערות שוליים
- ^ בסוף פירושו למסכת קינים
- ^ ב'סדר הקבלה', ירושלים תשנ"ה, עמ' 108
- ^ בכפתור ופרח, ירושלים תשמ"ו, פרק ה, דף קמ"א ע"ב.
- ^ להרחבה בנושא ראה ירושלמי על סדר קדשים
- ^ בער ראטנער, שיורי ברכה מכתב יד (ביקורת ספר), המליץ, 17 במרץ 1899
- ^ שלמה בובר, דברי שלמה, המליץ, 21 באפריל 1899
- ^ זאב וולף רבינוביץ, דברים אחדים ע"ד ירושלמי מסדר קדשים, ירושלים (מאסף), כרך שביעי, חוברות א-ב, תרס"ו, עמ' 177-179, באתר היברובוקס
- ^ ירושלמי לסדר קדשים, הלבנון, 30 באוגוסט 1876
- ^ א. אביגד, פרשת זיופו של הירושלמי לקדשים, הצופה, 5 באוקטובר 1956
חיים לשם, הירושלמי לקדשים, הצופה, 26 באוקטובר 1956 - ^ הערות, הכרמל, 22 בינואר 1863
- ^ תשובה אם ניסדר ירושלמי לסדר קדשים, הלבנון, 18 בספטמבר 1872
- ^ בשורה טובה, קול מחזיקי הדת, 3 בנובמבר 1905
- ^ צילום ה"קול קורא" בדבר הירושלמי, באתר היברובוקס.
- ^ הירושלמי סדר קדשים?, מחזיקי הדת, 4 ביוני 1908
- ^ ברוך אבערלאנדער, מסמכים חדשים אודות ש"י פרידלנדר והירושלמי קדשים שלו (ב), אור ישראל, חוברת מה (תשרי תשס"ז) עמודים קפז-רי, באתר היברובוקס
- ^ ברוך אבערלאנדער, מסמכים חדשים אודות ש"י פרידלנדר והירושלמי קדשים שלו (ב), אור ישראל, חוברת מה (תשרי תשס"ז) עמודים קצא, באתר היברובוקס
- ^ פאלטאווא (לתקנת בנות ישראל), המליץ, 11 באפריל 1892
פאלטאווא, המליץ, 25 באפריל 1892
נבוכים אנחנו, המליץ, 13 במאי 1892
הקץ לדברי רוח, המליץ, 1 ביולי 1892
כאשר פתרנו כן היה, המליץ, 11 באוגוסט 1892 - ^ אריה לייב פופקא, תולדות וקורות חייו של בעל החפץ חיים, עמוד כז, באתר היברובוקס
- ^ כך מופיע אצל גדליה הוניסברג, הספרים - של רבינו הגר"ח קניבסקי, בני ברק תשע"ז, עמוד קמ"ד, בשם הרב חיים קניבסקי בשמו. רבי חיים מבריסק הסביר שבכל סדר של הירושלמי יש שם של תנא חדש וכאן אין שם חדש. בספר מופיע גם השמועה שאף המהרש"ם שנתן הסכמה פרסם שחוזר בו.
- ^ הובא אצל גדליה הוניסברג, הספרים - של רבינו הגר"ח קניבסקי, בני ברק תשע"ז, עמוד קמ"ה.
- ^ מאמר על היקף הירושלמי וכאן
- ^ למנויים בתשלום בלבד, ניתן לקרוא את החוברת המקוונת במאגר "אוצר החכמה".
קטגוריה:המכלול: ערכים ששוכתבו או הורחבו במכלול