התצפית בעב"מים במהלך טיסה 1628 של ג'פאן איירליינס
בערך זה חסרה אספקלריה תורנית. המידע בערך זה מוצג מנקודת מבט של חול ללא אספקלריה תורנית מספקת.
| ||
בערך זה חסרה אספקלריה תורנית. המידע בערך זה מוצג מנקודת מבט של חול ללא אספקלריה תורנית מספקת. |
התצפית בעב"מים במהלך טיסה 1628 של ג'פאן איירליינס הוא אירוע נודע של מפגש מהסוג הראשון שהתרחש לכאורה ביום שני ה-17 בנובמבר 1986 כאשר שלושה עצמים בלתי מזוהים טסו בקרבת מטוס משא יפני מסוג בואינג 747 במשך 50 דקות, בעת שהמטוס עבר מעל לאלסקה.
התצפית זכתה לסיקור נרחב בתקשורת הבינלאומית, בעיקר משום שהעב"מים נצפו הן במכ"מים על הקרקע והן במכ"ם מוטס, כאשר בנוסף לכך העב"מים נצפו על ידי טייסים מנוסים, בעוד שלאחר האירוע ראש חטיבה של ה-FAA אישר את אמיתות האירוע. לאחר האירוע קפטן טראוצ'י התראיין בתוכניות רדיו וטלוויזיה רבות, בנוסף לשבועון האמריקאי פיפל.
התקרית
ביום שני בערב של ה-17 בנובמבר 1986 מטוס משא יפני של ג'פאן איירליינס מסוג בואינג 747, אשר היה בדרכו מצרפת לטוקיו[1], נכנס לתחום האווירי של אלסקה במהירות 909 קמ"ש ובגובה של 11,000 מטרים בעת שהמטוס היה בדרכו לתחנת בניים באנקורג' שבאלסקה לצורך תדלוק. שלושת אנשי הצוות שהיו במטוס הנם קפטן קנג'ו טראוצ'י, טייס קרב לשעבר עם ניסיון של מעל ל-10,000 שעות טיסה, טייס המשנה טאקאנורי טאמפוג'י ומהנדס הטיסה יושיו טסוקובה.
בשעה 17:11 הבחין סרן טראוצ'י לראשונה בשני עצמים בלתי מזוהים לשמאלם, אשר נמצאו במרחק של כ-610 מטר מתחת למטוס. טראוצ'י היה סבור בתחילה כי מדובר בכלי טיס צבאיים. בסביבות 17:18 שני האובייקטים סטו בפתאומיות ממסלולם ועלו במהירות כלפי מעלה, נצמדו למטוס וליוו אותו במרחק של בין 150 - 300 מטרים.
ב-17:19 קפטן טראוצ'י יידע לראשונה את בקרת התעבורה האווירית על העב"מים, אך להם לא היה ידוע על הימצאות כלי טיס במיקום זה. לאחר 3 עד 5 דקות האובייקטים שינו את עמדתם באופן שבו הם טסו זה לצד זה, מבנה בו נשארו במהלך 10 דקות.
בסביבות השעה 17:23 שני האובייקטים שליוו את המטוס נעו במהירות עצומה מזרחה עד שנעלמו בקו האופק.
לאחר שהאובייקטים הראשונים נעלמו, קפטן טראוצ'י הבחין כעת באובייקט ענק אשר החל להתקדם לעבר המטוס.
לאחר שקפטן טראוצ'י שינה את מכ"ם המטוס לטווח 46 ק"מ הוא ציין בפני בקרת התעבורה האווירית באנקורג' כי אובייקט זה נמצא במרחק של כ-13.9 ק"מ מהמטוס. בקרת התעבורה האווירית באנקורג' בדקה ולא זיהתה את האובייקט במכ"ם שלהם.
בשלב זה, בעת שאורות העיר פיירבנקס החלו להאיר את האובייקט בחשכת הלילה, לטענתו של קפטן טראוצ'י הוא הצליח להבחין בקווי המתאר של חללית ענקית אשר לטענתו הייתה בצורת דיסק ובגודל כפול מזה של נושאת מטוסים. אובייקט זה היה מחוץ לטווח הראייה של טייס המשנה טאמפוג'י.[2] קפטן טראוצ'י ביקש באופן מיידי אישור לשנות כיוון על מנת להתרחק מהאובייקט. עם זאת האובייקט המשיך לעקוב אחר המטוס באותו המיקום היחסי במשך כל הזמן שבו המטוס ביצע סיבוב של 45 מעלות, וירד מגובה של 11,000 מטרים ל-9,500 מטרים, וביצע לבסוף סיבוב של 360 מעלות.
בקרת התעבורה האווירית באנקורג' הציעה בשלב זה לשלוח למקום מטוסי קרב, אך קפטן טראוצ'י התעקש כי לא יעשו כן. האובייקט לא זוהה על ידי שני המטוסים שעברו בהמשך באותו הנתיב ולבסוף האובייקטים נעלמו גם מטווח הראייה של טיסה 1628.
בשעה 18:20 בערב המטוס הגיע בבטחה לאנקורג' שבאלסקה.
אחרית דבר
קפטן טראוצ'י ציין בדו"ח ה-FAA הרשמי כי האובייקט שבו צפה היה עב"ם. בדצמבר 1986, טראוצ'י העניק ראיון לרשת החדשות היפנית קיודו ניוז. בעקבות כך ג'פאן איירליינס השעו את טראוצ'י מתפקידו משום שהוא העניק ראיונות לתקשורת, והעבירו אותו לתפקיד משרדי. מספר שנים לאחר מכן טראוצ'י חזר לעבוד כטייס, ובסופו של דבר הוא יצא לגמלאות בחלקו הצפוני של מחוז קאנטו שביפן.[1]
ב-24 בדצמבר 1986 רשת החדשות היפנית קיודו ניוז יצרה קשרה עם פול סטאוסקי (Paul Steucke), מנהל צוות ההסברה של רשות התעופה הפדרלית האמריקאית (FAA) באנקורג', וקיבלה ממנו אישור על אמיתות האירוע, וב-29 בדצמבר סטאוסקי אישר את אמיתות האירוע גם בפני סוכנות הידיעות הבינלאומית UPI.[3]
לאחר חקירה רשמית שנמשכה שלושה חודשים, ה-FAA פרסם את תוצאות החקירה במסיבת עיתונאים שערך ב-5 במרץ 1987. במסיבת העיתונאים פול סטאוסקי הכחיש כי בקרי הטיסה של ה-FAA הבחינו בעב"ם באופן וודאי וייחס את התקרית ל"פיצול בתמונת המכ"ם" אשר אירע בעיתוי גרוע. הוא הבהיר כי אין ברשות ה-FAA מספיק חומר שיכול לאמת שמשהו אכן היה שם, ועל אף שה-FAA איננו פוסל את "התיאורים של צוות הטיסה" הסוכנות לא יכולה לאמת את מה שצוות הטיסה טוען שראה.[2]
התצפית זכתה לסיקור נרחב בתקשורת הבינלאומית[4], בעיקר משום שהעב"מים נצפו הן במכ"מים על הקרקע והן במכ"ם מוטס, כאשר בנוסף לכך העב"מים נצפו על ידי טייסים מנוסים, בעוד שלאחר האירוע ראש חטיבה של ה-FAA אישר את אמיתות האירוע. לאחר האירוע קפטן טראוצ'י התראיין בתוכניות רדיו וטלוויזיה רבות, בנוסף לשבועון האמריקאי פיפל.
תצפיות נוספות באלסקה בשנה העוקבת
טיסה AS-53
ב-29 בינואר 1987 בשעה 18:40 בערב, טיסה AS-53 של אלסקה איירליינס הבחינה במכ"ם באובייקט שנע במהירות עצומה.[2] על אף שצוות הטיסה לא הצליח להבחין באובייקט כלשהו, הם הבחינו כי האובייקט שהופיע על המכ"ם הגביר את מהירותו בקצב גבוה מאוד. לפי הדיווח של הטייס האובייקט טס במהירות של 5,800 קמ"ש. האובייקט היה מחוץ לטווח המכ"ם של מגדל הפיקוח של אנקורג'. נתוני המכ"ם האחרים שכיסו אזור זה לא הצליחו לבסס את הטענה של הטייסים.
התצפית בעב"ם ממטוס בואינג KC-135
ב-30 בינואר 1987 במהלך טיסה של מטוס בואינג KC-135 של חיל האוויר האמריקני מאנקורג' לפיירבנקס אנשי הצוות במטוס הבחינו באובייקט גדול מאוד בצורת דיסק. הטייס דיווח כי האובייקט היה במרחק 12 מטרים מן המטוס. לאחר מכן האובייקט נעלם.[5]
קישורים חיצוניים
- כתבה בעיתון Milwaukee Journal - פורסמה ב-30 בדצמבר 1986
- כתבה בעיתון Ellensburg Daily Record - פורסמה ב-30 בדצמבר 1986
- כתבה בעיתון The Phoenix - פורסמה ב-5 בינואר 1987
- כתבה בעיתון ניו יורק טיימס - פורסמה ב-5 בינואר 1987
- כתבה בשבועון פיפל - פורסמה ב-26 בינואר 1987
הערות שוליים
- ^ 1.0 1.1 Shincho, Shukan. "Terauchi's London interview of December 1986". JAL Pilot's UFO Story Surfaces after 20 Years. JapanToday, ufocasebook. נבדק ב-2011-05-08.
- ^ 2.0 2.1 2.2 Bernton, Hal (6 במרץ 1987). "FAA has no conclusion about UFO". Anchorage Daily News. Anchorage. p. 1.
{{cite news}}
: (עזרה) - ^ Maccabee, Bruce. "The Fantastic Flight of JAL1628". Fsplanet. נבדק ב-23 במאי 2011.
{{cite web}}
: (עזרה) - ^ F.A.A. PRESSES INVESTIGATION OF LIGHTS SEEN OVER ALASKA - The New York Times January 5, 1987 (Retrieved on July 11, 2009)
- ^ The 1987 UFO Chronology
24533850התצפית בעב"מים במהלך טיסה 1628 של ג'פאן איירליינס