המכלול:מיזמים/פרקי הש"ס/היה קורא
דף זה נמצא בתהליך עבודה מתמשך. הדף פתוח לעריכה.
| ||
דף זה נמצא בתהליך עבודה מתמשך. הדף פתוח לעריכה. |
היה קורא הוא הפרק השני במסכת ברכות, עוסק בדיני הקריאה של קריאת שמע. יש בו ארבע משניות ו5 דפים בתלמוד בבלי בין הדפים יג, עמוד א - יז עמוד ב.
נושאי הפרק
כוונה בקריאת שמע
קריאת שמע ככל המצוות צריכה כוונה לצאת ידי חובה, לדעות אחרות שימת לב לקריאה כהלכה בדקדוק, ולכן לא די בקריאה בתורה סתמית לשם לימוד. בנוסף יש דין כוונה בפירוש המילים. התנאים דנו עד היכן בקריאת שמע כונה זו לעיכובא.
הפסקה בקריאת שמע
הפסקה בשעת קריאת שמע הותרה לשאילת שלום או להשבת שלום. חז"ל קבעו דרגות שונות להיתר. ישנה הבחנה בין "בפרק" היינו באמצע הפרשה ל"בין הפרקים", כמו כן בין שאילה "מפני הכבוד" לכבוד אדם חשוב, חכם או עשיר, ל"מפני היראה" אדם שיש לירוא מפניו. בנוסף יש חילוק בין הקדמת שלום לבין השבת שלום שהיא חובה גדולה יותר.
סדר קריאת שמע
קריאת שמע כוללת שלש פרשיות; שמע, והיה אם שמוע בהן נאמר לקרות בשכיבה ובקימה, ונוספה עליהן פרשת ציצית שיש בה זכירת כל המצוות עם הזכרת יציאת מצרים. המשנה מבארת את הטעם לקביעת סדר הפרשיות; קבלת מלכות שמים אחר כך קבלת עול מצוות ולבסוף פרשת ציצית הנוהגת רק ביום. רבי שמעון בר יוחאי בברייתא מציע הסבר נוסף לפיו הסדר הוא הדרגתי; פרשת שמע עוסקת במצוה ללמוד, והיה אם שמוע ללמוד וללמד, ופרשת ציצית ללמוד וללמד ולעשות.
קריאת שמע שלא כהלכתה
הקריאה צריכה לכתחלה להשמע לאזנו של הקורא, כפי שנאמר "שמע" והתנאים נחלקו אם בקריאה בלחש יצא בדיעבד. כמו כן נחלקו בקריאה שלא בדקדוק ובהחסרת אותיות על ידי אי הפרדה בין מלים דבוקות כמו "על לבבך". בקריאה למפרע בסירוס סדר הפסוקים הנכון לכל הדעות לא יצא. הטועה ומחסיר מילים, עליו לחזור למקום הטעות ולא לתחלת הפרשה.
קולות בקריאת שמע
לפועל העוסק במלאכתו בקטיף או בבניה הותר לקרוא קריאת שמע על העץ או בראש הפיגום מפני שהחובה לכוון היא רק בפסוק ראשון, אך בתפילת העמידה הדורשת יותר כוונה חייב לרדת ולהתפלל על הארץ בישוב הדעת.
דין חתן בקריאת שמע
חתן הטרוד במחשבת מצווה של ביאה הראשונה המוטלת עליו פטור מקריאת שמע. זמן הפטור מליל הנישואים עד מוצאי שבת הראשון שלאחר הנישואים.
הנהגות של רבן גמליאל
רבן גמליאל החמיר על עצמו וקרא קריאת שמע ביום נישואיו, כדי לא להיבטל מקבלת מלכות שמים. התנאים נחלקו אם כל אדם רשאי לנהוג כרבן גמליאל או רק אם מוחזק לפרוש וחכם. התוספות כתבו שבזמננו על כל חתן לקרות קריאת שמע, כיון שגם בשאר הימים אין מכוונים כראוי. הנהגות נוספות של רבן גמליאל, הקשורות דוקא לאבלות, מובאות בדרך אגב; רחץ בליל פטירת אשתו בנימוק שלאדם כמוהו הידוע כאיסטניס מניעת הרחצה גורמת צער, קבל תנחומי אבלים על עבדו טבי שהיה עבד כשר.
סוגיות מרכזיות
- קריאת שמע בכל לשון
- עד היכן צריך קריאה, כונה ועמידה מתוך פרשת שמע.
- הפסק מפני היראה בקריאת שמע הלל ומגילה
- טעימת תבשיל בתענית ופטור מברכה
- איסור שאילת שלום ועשיית חפציו קודם התפילה
- הפרדה בין ה' אלוקיכם לאמת וחזרה על אמת
- טעם סדר שלש פרשיות של שמע
- הנחת תפילין לפני קריאת שמע או בין שמע לתפילה
- דקדוק המלים בקריאת שמע
- פינוי צרכיו ונטילת ידים לתפילה
- דין השמעה לאזנו לכתחלה ובדיעבד
- להיכן יחזור כשטעה בקריאת שמע
- המקור שעוסק במצווה פטור מן המצווה
- קריאת שמע ותפילה לפועלים
- נוסח הניחום על עבדים, הספדם ואמירת המקום ימלא חסרונך
- נוסחי תפילות האמוראים אחר תפילתם
- חשש יוהרה בקריאת שמע לחתן ובמלאכה בתשעה באב
אגדה
- קריאת שלשה אבות וארבע אמהות
- אמרות מורגלות של החכמים בתורה ובמוסר ובחסד ובשעת פרידתם.