טבי
טבי היה עבדו הכנעני של רבן גמליאל, והוזכר בתלמוד בכמה מקומות. רבן גמליאל העיד עליו שהיה תלמיד חכם ובקיא בהלכות.
אזכורו במשנה ובתלמוד
כך למשל סיפר רבן גמליאל עליו שישן תחת המיטה בסוכה, כיון שהכיר את הלכות סוכה וידע שעבדים פטורים ממנה: ”הישן תחת המטה בסוכה - לא יצא ידי חובתו. אמר רבי יהודה: נוהגין היינו ישינים תחת המטות בפני הזקנים, ולא אמרו לנו דבר. אמר רבי שמעון: מעשה בטבי עבדו של רבן גמליאל שהיה ישן תחת המטה. אמר רבן גמליאל לזקנים: ראיתם טבי עבדי, שהוא תלמיד חכם, יודע שעבדים פטורין מן הסוכה, וישן לו תחת המטה. ולפי דרכינו למדנו שהישן תחת המטה לא יצא ידי חובתו”.[1]
בדומה לכך מוזכר במסכת שמחות שטבי היה מניח תפילין אף על פי שעבדים פטורים ממצווה זו. גם מוזכר שם, שהיו קוראים לו "אבא" בדרך כבוד למרות שהיה עבד.
הגמרא במסכת בבא קמא מביאה ברייתא המספרת שרבן גמליאל סימא את עינו של טבי ושמח בכך כיוון שזו הייתה סיבה לשחרר את טבי מדין יציאה בשן ועין. רבי יהושע אמר לרבן גמליאל שמכיוון שאין עדים שראו את המעשה הוא לא יכול לשחרר את טבי. רבי בנימין וולף לוו הסיק[2] שרבן גמליאל הסכים לדברי רבי יהושע ולא שחררו, מכך שבמסכת ברכות, שם מסופר על מותו של טבי, עדיין נכתב עליו שהוא עבד. שם מסופר על יחסו המיוחד של רבן גמליאל לטבי בשונה מהיחס הרגיל לעבדים כנענים: ”וכשמת טבי עבדו – קבל עליו תנחומין. אמרו לו תלמידיו: לא למדתנו, רבינו, שאין מקבלין תנחומין על העבדים? אמר להם: אין טבי עבדי כשאר כל העבדים, כשר היה”.[3]
ועוד מעשה היה בימי רבן גמליאל הזקן שהיו מסובים אצלו והיה טבי עבדו עומד ומשמשו, אמר רבי אלעזר בן עזריה אי לך כנען שחייבת בין צדיקים בין רשעים, בדין הוא שיהא טבי יושב ואני משמשו.[4]
קישורים חיצוניים
- הרב אהרן הימן, "טבי", תולדות תנאים ואמוראים, לונדון, תר"ע, חלק ב', עמודים 522-521, באתר היברובוקס
הערות שוליים
- ^ משנה, מסכת סוכה, פרק ב', משנה א'.
- ^ נחלת בנימין בבא קמא דף עה עמוד א אות ה.
- ^ משנה, מסכת ברכות, פרק ב', משנה ז'.
- ^ מדרש שוחר טוב (משלי פרשה ט).