הורקנוס (אבי רבי אליעזר בן הורקנוס)

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הורקנוס
ידוע בשל בנו רבי אליעזר בן הורקנוס
תפקיד ישנה דעה - מלך וכהן גדול (מזוהה כהורקנוס השני).
דעה נוספת - תנא (מזוהה כרבי הורקנוס).
צאצאים רבי אליעזר בן הורקנוס
בנים נוספים (משוער):
רבי יהושע בן הורקנוס
רבי דוסא בן הורקנוס
רבי יונתן בן הורקנוס

הורקנוס היה אביו של רבי אליעזר בן הורקנוס מגדולי התנאים בדור השני.

ביוגרפיה

על בנו רבי אליעזר מובא במדרש[1] שהיה מצאצאי משה רבינו, אולם רבי אברהם זכות[2] והרמ"ע מפאנו[3] הסיקו שלכאורה ייחוסו זה הוא מצד אמו ולא מצד אביו. השערות שונות הועלו למה לא מסתבר שאביו גם היה מבני משה[4].

בכמה מדרשים[5] מסופר שהוא היה איש עשיר ובעל אדמות שמנע מרבי אליעזר בנו ללכת ללמוד תורה ודרש ממנו שיעבוד בשדותיו. אולם בגיל 28 ברח רבי אליעזר מאביו, עלה לירושלים ונכנס לישיבתו של רבן יוחנן בן זכאי. בניו האחרים של הורקנוס שכעסו על רבי אליעזר שהזניח את חלקו בעבודות השדה לחצו על אביהם לנשל את אליעזר מהירושה[6], והורקנוס שמע להם ועלה לסנהדרין שבירושלים כדי לנשל את בנו מירושתו אולם כשהתוודע שם לגדולתו של בנו צווה את כל רכושו לרבי אליעזר, כשלאחיו הוא לא מותיר מאומה.

במדרש תנחומא הקדום מובא הסיפור עם מספר שינויים[7]: הורקנוס היה מחשובי אנשי חצר המלוכה וממונה על המלחמות. פעם אחת עמד במלחמה וכיון שראה שאויביו באים ברחו הוא ובניו, ורבי אליעזר ברח לירושלים ללמוד תורה. אחרי כמה שנים חזר הורקנוס למקומו וכשראה שרבי אליעזר לא נמצא סבר שיצא לתרבות רעה ורצה לנדותו מכל נכסיו עד הבין את טעותו והבטיחו שהוא נותן לו שני חלקים יותר מאחיו, בדומה לירושת בכור.

בפסקי תוספות מובא שהוא הורקנוס השני[8] אולם רבי דוד לוריא תמה על זיהוי זה מכמה סיבות[9]:

  • בתלמוד מובא שלא נשאר זרע ממלכות בית חשמונאי כלל אחר מלכותו של הורדוס[10] שנסתיימה לכל המאוחר בזמן חרבן הבית[11] והרי רבי אליעזר חי עוד זמן רב אחר החורבן.
  • כמו כן לא מסתבר שהורקנוס האריך ימים עד ימי רבי יוחנן בן זכאי[12] שחי עד סמוך לחורבן[13].
  • מה גם שביוסיפון מובא שהורדוס הרג את הורקנוס זמן רב לפני חרבן הבית[14].
  • הורקנוס זה כתבו עליו שהיה צדיק גמור וודאי שגידל את בניו לתלמוד תורה, מה שלא משמע כן מהמדרשים.
  • את טענותיו הוא מחזק בכמה ראיות על כך שרבי אליעזר בן הורקנוס לא היה כהן כמו מלכי בית החשמונאים שהיו כהנים (אך בזה הוא חולק על הרבה אחרונים שסברו שהיה כהן).

לכן הוא מסיק שבוודאי מדובר בטעות סופר שנפלה בדברי התוספות.

אם היה תלמיד חכם

מהמובא במדרשים מובן שהורקנוס לא גידל את בנו לתורה כלל, ולכן בין האחרונים ישנם שהגדירו אותו כעם הארץ שלא נהג על פי דעת תורה[15].

כמן כן רבי דוד לוריא מציין למקורות מובא על נכדו הורקנוס בנו של רבי אליעזר בן הורקנוס שתחילה לא רצה ללמוד תורה ולכן הקדיש אביו את כל נכסיו ובכך הדיר מהם את בנו, אולם לבסוף התירו לו חכמים את נדרו[16]. ומבאר שבמעשה זה תיקן רבי אליעזר את חטא אביו הורקנוס שרצה‏ להדירו מכל נכסיו על שעלה לירושלים ללמוד‏ תורה,‏ והוא לעומת זאת הדיר את בנו הורקנוס שנקרא בשמו של אביו על שלא למד תורה. הוא מוסיף שאולי התגלגלה בהורקנוס נפש הורקנוס אביו של רבי אליעזר, ולכן לא רצה ללמוד תורה תחלה עד שהדירו רבי אליעזר מנכסיו[17].

לעומת זאת יש מהאחרונים שסוברים שהוא היה תלמיד חכם ומגדולי הדור[18]. רבי יעקב צבי יאליש מעלה השערה שמדובר בתנא רבי הורקנוס[19]. גם בתוספות[20] מובא שרבי אליעזר למד גם לפני שברח לירושלים ואף נחשב לעילוי אלא שלא עסק בתורה עד אז (כלומר הם מחלקים בין 'לימוד' ל'עסק' בתורה).

בניו

בנו היה רבי אליעזר בן הורקנוס ובמדרשים מובא שהיה לו אחים אך לא צוינו שמותיהם. ישנם שזיהו תנאים נוספים שהיו בניו:

  • רבי יהושע בן הורקנוס, ישנם דעות באחרונים שהיה בנו[21]. רבי דוד לוריא מעיר שלכאורה צריכים לומר לפי דעות אלו שהוא לא היה מאלו שהסיתו את אחיו לנדות את רבי אליעזר מהירושה[22].
  • רבי דוסא בן הורקנוס, בעל סדר הדורות מציין שיכול להיות שהיה בנו[23].
  • לפי זה רבי יונתן בן הורקנוס אחיו של רבי דוסא בן הורקנוס גם היה בנו. אולם רבי דוד לוריא שולל זאת בין היתר בגלל תאריכים שלא מתאימים כן הוא טוען שרבי דוסא ורבי יונתן היו בני 'הרכינס' ולא 'הורקנוס' שזה שם אחר לגמרי[22].

קברו

בעל סדר הדורות כותב על רבי דוסא בן הורקנוס שנקבר עם אביו הורקנוס במערה בצפת[24]. ולפי השערתו יש מקום לומר שהוא אביו של רבי אליעזר בן הורקנוס[25].

הערות שוליים

  1. ^ במדבר רבה, פרשה י"ט, פסקה ז'.
  2. ^ רבי אברהם זכות, רבי אליעזר הגדול בן הורקנוס, יוחסין השלם.
  3. ^ עשרה מאמרות מאמר חקור דין ב טו.
  4. ^ ראו: רבי יחיאל הלפרין, רבי אליעזר בן הורקונוס, ו, היה מזרעו של משה, סדר הדורות <מהדורת רנמ"ל> - ב; רבי דוד לוריא, בית צדיק אות א, קונטרס ההקדמות והמבוא
  5. ^ ישנם כמה גרסאות לסיפור זה ראו:בית עקד האגדות, באתר אוצר החכמה. הסיפור המקובל היא על פי פירושיהם של רש"י ובניין יהושע על הסיפור המופיע באבות דרבי נתן
  6. ^ על פי פירושו של רש"י על אבות דרבי נתן היו זה אחיו שהסיתו את אביהם.
  7. ^ מדרש תנחומא הקדום פרשת לך לך אות י. וראו: רבי אהרן הימן, רבי אליעזר בן הורקנוס, תולדות תנאים ואמוראים - חלק א שמשלב בין כל הנוסחאות
  8. ^ נמצא בפסקי תוספות מנחות סימן ק"פ אולם בתוספות שלנו זה לא נמצא כי הפסקי תוספות של מנחות נלקטו מתוספות שלא נמצאים בידינו.
  9. ^ רבי דוד לוריא, בית צדיק אות א, קונטרס ההקדמות והמבוא
  10. ^ תלמוד בבלי, מסכת בבא בתרא, דף ג' עמוד א'; תלמוד בבלי, מסכת קידושין, דף ע' עמוד ב'.
  11. ^ תלמוד בבלי, מסכת עבודה זרה, דף ט' עמוד א'.
  12. ^ כמובא במדרש שפגש את בנו שהיה דורש אצל רבי יוחנן בן זכאי.
  13. ^ תלמוד בבלי, מסכת גיטין, דף נ"ו עמוד א'.
  14. ^ יוסף בן מתתיהו, קדמוניות היהודים, ספר 15, פרק ו, פסקאות א-ד, סעיפים 182-164.
  15. ^ ראו: רבי דוד לוריא, בית צדיק- אביו הורקנוס, קונטרס ההקדמות והמבוא; רבי אהרן הימן, רבי אליעזר בן הורקנוס, תולדות תנאים ואמוראים - חלק א
  16. ^ סיפור זה מופיע בתלמוד בבלי, מסכת שבת, דף קכ"ז עמוד ב' ללא השמות ובשאילתות דרב אחאי סימן מ' מופיעים שמות אלו. אולם סיפור דומה מופיע בתנא דבי אליהו זוטא ושם משמע שהסיפור היה עם אנשים אחרים.
  17. ^ רבי דוד לוריא, בית צדיק אות ו, קונטרס ההקדמות והמבוא.
  18. ^ רבי אברהם זכות, רבי הורקנוס, יוחסין השלם; רבי יחיאל הלפרין, רבי הורקנוס, סדר הדורות - ב; יערות דבש דרוש טו; סידורו של שבת שורש הששי ענף ג עלה ט.
  19. ^ הורקנוס, בית ועד לחכמים <כנוס סופרים>
  20. ^ תוספות, מסכת שבת, דף ק"ד עמוד א', ד"ה אמר לו.
  21. ^ רבי יחיאל היילפרין, רבי יהושע בן הורקנוס, סדר הדורות - חלק ב.; רבי יעקב צבי יאליש, רבי יהושע בן הורקנוס, בית ועד לחכמים <כנוס סופרים>.
  22. ^ 22.0 22.1 רבי דוד לוריא, בית צדיק אות ד, קונטרס ההקדמות והמבוא.
  23. ^ רבי יחיאל הלפרין, רבי אליעזר בן הורקנוס- אות י"ב, סדר הדורות - ב.
  24. ^ רבי יחיאל הלפרין, רבי דוסא בן הורקנוס, סדר הדורות - חלק ב.
  25. ^ כמובא בפיסקה הקודמת "בניו".