דלית רום שילוני

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
דלית רום שילוני
לידה 1961 (גיל: 63 בערך)
חיפה, ישראל
שם לידה דלית מרים רום
ענף מדעי חקר המקרא
מקום מגורים ירושלים
עיסוק פרופסור באוניברסיטת תל אביב
מנחה לדוקטורט שרה יפת
פרסים והוקרה פרס קדר

דלית מרים רום שילוני (נולדה ב-3 בנובמבר 1961) היא פרופסור חבר לחקר המקרא בחוג ללימודי התרבות העברית באוניברסיטת תל אביב. בנוסף היא מרצה בהיברו יוניון קולג' בירושלים והייתה מרצה אורחת בבית הספר לדתות של אוניברסיטת שיקגו. במחקריה היא עוסקת בתאולוגיה, ספרות הנבואה, שירה מקראית ובמחשבה דתית.[1] את השכלתה רכשה באוניברסיטה העברית בירושלים.

ביוגרפיה

נולדה בחיפה ב-1961. אמה היא יעל רום, הטייסת הראשונה שעברה קורס טיס צבאי מלא במסגרת חיל האוויר הישראלי, ואביה הוא יוסף רום, פרופסור להנדסה אווירונאוטית בפקולטה להנדסת אווירונאוטיקה וחלל בטכניון וחבר הכנסת.[2] אחותה ורד רום-קידר היא פרופסורית ישראלית למתמטיקה ואחיה רמי רום הוא דוקטור לכימיה.

השכלה

ב-1987 סיימה תואר ראשון בהצטיינות יתרה בלימודי תנ"ך ושפות שמיות עתיקות באוניברסיטה העברית בירושלים. ב-1991 סיימה תואר שני בהצטיינות יתרה באוניברסיטה העברית בירושלים. התזה שכתבה: " פרידת יעקב מלבן הארמי: בראשית ל"א" נכתבה בהנחיית פרופסור שרה יפת. ב-2001 סיימה לימודי דוקטורט באוניברסיטה העברית, עבודת הדוקטורט שלה הייתה : "אלוהים בעידן של חורבן וגלויות: תאולוגיה ואידאולוגיה בספרות הנבואית ובשירה של המחצית הראשונה של המאה השישית לפנה"ס" ונכתבה אף היא בהנחיית פרופסור שרה יפת.

עם סיום הדוקטורט ב-2001 יצאה ללימודי פוסט דוקטורט באוניברסיטת פנסילבניה, פילדלפיה, ארצות הברית, בחסות פרופסור יעקב חיים טיגאי. בשנים 2002 - 2004 עסקה במחקר, במסגרת פוסט דוקטורט נוסף בהיברו יוניון קולג' בירושלים.

באקדמיה

רום שילוני היא פרופסור חבר ומרצה בכירה בבית הספר בחוג למקרא, הפקולטה למדעי הרוח ע"ש לסטר וסאלי אנטין באוניברסיטת תל אביב.

בשנים 2006–2007 שימשה כפרופסור אורחת בבית הספר לדתות של אוניברסיטת שיקגו.

ב-2011 במרכז כץ ללימודי יהדות מתקדמים באוניברסיטת פנסילבניה.

ב-2014 באוניברסיטת אמסטרדם במסגרת חופשת מחקר וכתבה שיח תאולוגי.

ב-2016 - 2017 הרצתה במרכז אוקספורד ללימודי עברית ויהדות, באוניברסיטת אוקספורד בבריטניה.

ב-2016 - 2017 הרצתה בפקולטה לתאולוגיה, באוניברסיטת ציריך בשווייץ.

ב-2017 מונתה ליושבת ראש ועדת תוכנית המפגש הבינלאומית (IMPC) של האגודה לספרות תנ"ך (אנ').

תחומי מחקרה

מחקריה באוניברסיטה הם בתחומי תאולוגיה ואידאולוגיה של ישראל/יהודה מהמאות השישית-החמישית לפני הספירה, היסטוריוגרפיה מקראית; ספרות נבואית; שירה מקראית ודימויי טבע בספרות המקראית.

בספרה מ־2009 "א-לוהים בעידן של חורבן וגלויות" שהתבסס על עבודת הדוקטורט שכתבה, היא בחנה את השאלה מה אמרו על האלוקים נביאים, מלכים, כותבי היסטוריה, משוררים והמון העם במחצית הראשונה של המאה השישית לפסה"נ, נוכח האירועים הדרמטיים שהביאו לחורבנה של ירושלים ובראשית תקופת הגלות.

בשנת 2020 יזמה והובילה פרויקט ראשון מסוגו בעולם שנועד לשימור מורשת התנ"ך של יהדות אתיופיה. התוכנית 'תופסי האורית', על שם התנ"ך של העדה האתיופית, מיועדת לתלמידי תואר שני, נועדה לחקור ולשמר את כתבי הקודש, התרבות והמורשת של יהודי אתיופיה מפי הקייסים של ביתא ישראל. הסטודנטים, יוצאי אתיופיה, חוקרים את המורשת ועוזרים בשימורה.[3] לדבריה, "יהודי אתיופיה שעלו לישראל הביאו עמם נוסח משלהם, שכתוב בשפת הגעז – שפה שמית עתיקה הידועה רק לקייסים המשמשים בקודש. לצד הטקסטים הכתובים צמחה לאורך הדורות מסורת עשירה של תפילות בגעז, ושל תרגומים ופרשנויות בעל פה שחיברו הקייסים עבור בני הקהילה, בשפות שהיו מובנות להם – אמהרית ותיגרינית".[4]

פרסים

ב־2021 זכתה רום שילוני בפרס קדר לעידוד מצוינות במחקר בקטגוריית החוקרת הבכירה במדעי הרוח. הפרס הוענק לה על עבודתה בתחום הספרות הנבואית ועל הישגיה המחקריים אשר מיצבו אותה כמובילת תחום חקר התנ"ך והשפיעו רבות על תחום המחקר בכללותו.[5]

חיים אישיים

נשואה לאמנון שילוני. מתגוררת בעיר העתיקה בירושלים משנת 1981.

ב-2002 שירה "והאדמה לא ידעה", שנכתב בעקבות הפיגוע במסעדת מצה בחיפה, הולחן על ידי תלמה אליגון-רוז ובוצע על ידי גלי עטרי.[6][7]

פרסומיה

ספרים

  • 2009 - א-לוהים בעידן של חורבן וגלויות - תאולוגיה תנ"כית - הוצאת מאגנס
  • 2013 - רום-שילוני, דלית- Exclusive inclusivity: identity conflicts between the exiles and the people who remained (6th-5th centuries BCE) - הוצאת Bloomsbury Publishing
  • 2015 - ג'ויס, פ.מ, רום-שילוני דלית- The God Ezekiel creates - לונדון: הוצאת Bloomsbury Publishing
  • 2015 - אסתר, ס.ז, קרוליו, ס.ל, רום-שילוני, דלית - Ezekiel in its Babylonian context גטינגן:הוצאת Vandenhoeck & Ruprecht
  • 2016 - גרץ, ג.ס, לוינסון, ב.מ., רום-שילוני, דלית- The formation of the Pentateuch: bridging the academic cultures of Europe, Israel, and North America, טובינגן: הוצאת Mohr Siebeck
  • 2018 - אגו, ב, גאוס, י, מרגולים, ר, רום-שילוני, דלית- Theodicy and protest: Jewish and Christian perspectives, לייפציג: הוצאת Evangelische Verlagsanstalt
  • 2021 - רום שילוני, דלית - Voices from the ruins: Theodicy and the Fall of Jerusalem in the Hebrew Bible, מישיגן: הוצאת: William B. Eerdmans

מאמרים

  1. 1) Dalit Rom-Shiloni, “The Prophecy for ‘Everlasting Covenant’ (Jeremiah 32:36—41): An Exilic Addition or a Deuteronomistic Redaction?,” Vetus Testamentum 53,2 (2003): 201—223.
  2. (2) Dalit Rom-Shiloni, “Facing Destruction and Exile: Inner-Biblical Exegesis in Jeremiah and Ezekiel,” Zeitschrift für Altentestamentlische Wissenschaft 117/2 (2005): 189—205. Dalit Rom-Shiloni.ZAW 117,2 (2005)
  3. (3) Dalit Rom-Shiloni, “Ezekiel as the Voice of the Exiles and Constructor of Exilic Ideology” Hebrew Union College Annual 76 (2005): 1—45. Dalit Rom-Shiloni.HUCA76 (2005)
  4. (4) Dalit Rom-Shiloni, “Between Protest and Theodicy: The Dialogue between Communal Laments and Penitential Prayers in Biblical Prayer,” Shnaton: An Annual for Biblical and Ancient Near Eastern Studies 16 (2006): 71—96. דלית רום-שילוני, ״בין התרסה להצדקת האלהים: רב שיח בין קינות העם לתפילות הווידוי בתפילה המקראית״, שנתון לחקר המקרא והמזרח הקדום טז (תשס"ו), 71—96.
  5. (5) Dalit Rom-Shiloni, “The Torah in Jeremiah: The Interpretive Techniques and the Ideological Perspectives,” Shnaton: An Annual for Biblical and Ancient Near Eastern Studies 17 (2007): 43—87 Rom-shiloni.Shnaton 17 (2007) דלית רום-שילוני, ״התורה בספר ירמיה: הטכניקות הפרשניות והמגמות האידאולוגיות״, שנתון לחקר המקרא והמזרח הקדום יז (תשס״ח), 43—87
  6. (6) Dalit Rom-Shiloni, “Psalms 44: The Powers of Protest,” Catholic Biblical Quarterly 70,4 (2008): 683—698 Dalit Rom-Shiloni.Psalm 44.CBQ 70 (2008)
  7. (7) Dalit Rom-Shiloni, “Actualization of Pentateuchal Legal Traditions in Jeremiah: More on the Riddle of Authorship,” Zeitschrift für Altorientalische und Biblische Rechtsgeschichte 15 (2009): 254—281. ZAR 15_Rom-Shiloni
  8. (8) Dalit Rom-Shiloni, “Between Sender and Courier: Theological Perspectives in ‘The Valley of Slaughter’ by Bialik,” Mo'ed 20 (2010): 251—267. דלית רום-שילוני, ״בין השולח לשליחו: היבטים תאולוגיים ב׳בעיר ההרגה׳ לביאליק״, מועד כ (תשע"א), 251—267. דלית רום-שילוני. בין השולח לשליחו. מועד כ (תשע)
  9. (9) Dalit Rom-Shiloni, “Ezekiel and Jeremiah: What Might Stand Behind the Silence?” Hebrew Bible and Ancient Israel 2 (2012): 203–230. Rom-Shiloni.HeBAI 2 (2012),203-30
  10. (10) Dalit Rom-Shiloni, “How can you say, ‘I am not defiled’” (Jer 2:20–25): Allusions to Priestly Legal Traditions in the Poetry of Jeremiah,” Journal for Biblical Literature 133,4 (2014): 757–775.
  11. (11) Dalit Rom-Shiloni, “On the Day I Freed Them from the Land of Egypt”: A Non-Deuteronomic Phrase within Jeremiah’s Covenant Conception” Vetus Testamentum 65,4 (2015): 621–647.
  12. (12) Dalit Rom-Shiloni, “Hebrew Bible Theology: A Jewish Descriptive Approach,” Journal of Religion 96,2 (2016): 165–184.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

38387528דלית רום שילוני