גוזל (אונייה)
תיאור כללי | |
---|---|
סוג אונייה | אוניית צובר מדגם סקונר חופים |
דגל הצי | |
חברת ספנות | חברת המלט צמנט פורטלנד, נשר |
ציוני דרך עיקריים | |
מספנה | N. V. Kromhout Motoren Fabrick, אמסטרדם |
הושקה | 1925 |
תקופת הפעילות | 1927 – נגרטה ב-1997 |
אחריתה | ב-1932 נמכרה לאיטליה ושמה הוחלף ל-"Madre Annunziat" |
מידות | |
תפוסה | 135 טון |
מעמס | 200 טון |
אורך | 31.50 מטר |
רוחב | 5.36 מטר |
נתונים טכניים | |
מהירות | 7 קשר |
גודל הצוות | 6 |
מספר תרנים | 2 |
הנעה | מפרשים ומנוע עזר דו-פעימי 2 צילינדרים |
צורת הנעה | מדחף |
גוזל הייתה אוניית משא, מראשונות האוניות בצי העברי של היישוב היהודי בארץ ישראל[1]. גוזל הייתה בבעלות חברת המלט העברית נשר, ופעלה בין השנים 1927-1932. האונייה נרשמה באנגליה והפליגה תחת דגל בריטי. גוזל סימנה את ראשית המפנה לעצמאות ימית, להצלחת היישוב, גם בשיט מסחרי בנוסף על ראשיתן של הצלחות בדיג, ראשית כיבוש הימים.
מיכאל פולק בעל מפעלי המלט נשר ליד חיפה רצה להיות גם בעלים של אמצעי תובלה ימית לתוצרתו, ולכן רכש באנגליה אונייה קטנה ששימשה קודם לכן להעברת בלוקים בין הולנד לבריטניה.
גוזל הייתה אוניית משא שטוחה ורחבה מדגם סקונר חופים דו-תרני בעל מנוע עזר עם שוקע רדוד. צוותה של גוזל כלל ששה ימאים, מתוכם רב החובל והמכונאי אנגלים וארבעה ספנים ערביים. גוזל הגיעה לארץ ישראל לקראת חורף 1927, ונקראה בתחילה 'נשר' אך מיד הוחלף שמה ל'גוזל'. גוזל הובילה מלט מבית החרושת נשר אל חופי הים התיכון משנת 1928[2] ועד שנת 1932[3]. במחצית הראשונה של 1929 הייתה גוזל מושבתת לזמן מה, בגלל שבית החרושת לא הצליח לייצר מספיק מלט לייצוא[4]. היא נמכרה עקב ירידה ביצוא המלט שלא הצדיק אחזקת האונייה.
על סיפון הגוזל מאז נרכשה, עבד מטעם ביח"ר נשר זאב הים כקצין סיפון מנוסה. עם עזיבתו של הקפטן האנגלי בשנת 1928, קיבל הים את הפיקוד על האונייה, ומאז הוא נחשב "רב החובל העברי הראשון" (הגם שרשמית לא היה מוסמך כרב חובל עד שנת 1939).
האנייה גוזל נמכרה לחברת ספנות איטלקית ובהמשך נמכרה לקניה. היא נגרטה בסוף המאה ה-20, לאחר 72 שנות שירות.
קישורים חיצוניים
- אתר המוזיאון הימי לאומי חיפה, גוזל
- צדוק אשל, כאשר ה"גוזל" ייצאה מלט לסוריה, מעריב, 16 בדצמבר 1977
הערות שוליים
- ^ הכלכלה העברית בארץ ישראל בתרצ"ב, דבר, 5 באוקטובר 1932
- ^ לקראת התקופה החדשה בבנין הארץ, הצפירה, 13 במאי 1928
- ^ בנמל, דואר היום, 10 ביוני 1931
עוד נסיון בעבודות ים, דבר, 1 במרץ 1933
יש לנשר מלט למדי, דבר, 13 ביולי 1934 - ^ "נשר" מגביה עוף, דבר, 14 במאי 1929