ג'ון טובי
לידה | רוצ'סטר, קנט, הממלכה המאוחדת |
---|---|
פטירה | פונשל, איי מדיירה, פורטוגל |
השתייכות | הצי המלכותי הבריטי |
תקופת הפעילות | 1900–1946 (כ־46 שנים) |
דרגה | אדמירל הצי |
אדמירל הצי ג'ון קרונין טובי, הברון טובי הראשון, GCB KBE, DSO (באנגלית: John Cronyn Tovey, 1st Baron Tovey; 7 במרץ 1885 – 12 בינואר 1971), המכונה לפעמים ג'ק טובי, היה קצין בכיר בצי המלכותי. במהלך מלחמת העולם הראשונה פיקד על המשחתת אה"מ אונסלואו בקרב יוטלנד ולאחר מכן פיקד על המשחתת אה"מ אורסה בקרב מפרץ הלגולנד השני. במהלך מלחמת העולם השנייה שימש בתחילה כסגן מפקד צי הים התיכון ובתפקידו פיקד על הכוחות הקלים של צי הים התיכון (כלומר סיירות ומשחתות). לאחר מכן שימש כמפקד העליון של צי הבית והיה אחראי על תזמור המרדף וההשמדה של ביסמרק. לאחר מכן הוא הפך למפקד העליון, פיקוד "הנור" עם אחריות על השליטה בשיירות החוף המזרחי וארגון מבצעי טיהור מוקשים.
ביוגרפיה
ראשית חייו
טובי נולד ב-7 במרץ 1885 בבורלי היל, רוצ'סטר, קנט, והיה הילד הצעיר ביותר (מבין אחד-עשר) של לוטננט קולונל המילטון טובי, חיל ההנדסה המלכותי ומריה אליזבת גודהו.[1] הוא התחנך בבית הספר דורנפוד, Langton Matravers (הצטרף לבית הספר זמן קצר לפני אדמירל בריטי לעתיד אחר, ג'פרי אוליבר)[2] וכצוער ימי בספינת ההדרכה בריטניה בדארטמות' (15 בינואר 1900 - 15 במאי 1901).[1] הוריו של טובי בילו זמן רב בחו"ל וכתוצאה מכך, דורנפורד והמנהל שלו, תומאס פלט, השפיעו משמעותית ומשמחת על טובי הצעיר. הוא הצטיין בספורט, שיחק טוב בקריקט עבור דורנפורד והוא היה כדורגלן בינלאומי לתלמידי בית ספר ולאחר מכן שיחק גולף עבור הצי המלכותי.[3]
טובי עבר את ההדרכה בבריטניה והצטרף לצי המלכותי ב-15 במאי 1901 כספינה. חודש לאחר מכן הוצב על אוניית המערכה מג'סטיק, ספינת הדגל של שייטת התעלה, תת-אדמירל ארתור וילסון. הוא נשאר במג'סטיק עד יוני 1902, אז עבר לסיירת אה"מ אריאדנה, ספינת דגל בתחנת צפון אמריקה והודו המערבית. טובי עבר את בחינת חובלים (דרגה ראשונה) ועם קידומו לתת-לוטננט ב-15 ביולי 1904, הוא הועבר מאריאדנה. דירוג הביצועים שלו כפרח קצונה היה טוב או טוב יותר עם הערות כמו "קנאי" ו"קפדן", אם כי לא בלי ביקורת ("קפדנית ויציבה" ו"ההתנהגות גרועה עם הגברים").[4]
ב-1905 השתתף טובי בקורסים בירי, טורפדו, ניווט וטייס.[5] בנובמבר הוא הוצב בספינת הדגל, אה"מ אקסמות', לבקשת האדמירל סר ארתור וילסון, המפקד העליון של צי התעלה.[3] משך שירותו של טובי באקסמות' אינו ברור, אך הוא הועלה לדרגת לוטננט ב-15 ביולי 1906.
טובי הוצב, ב-18 במאי 1908, בסיירת המשוריינת אה"מ המלך אלפרד, בתחנת סין, שם שירת במשך שנתיים. במהלך 1910, 1911 ו-1912, הייתה סדרה של מינויים לספינות מסוגים שונים.[4]
בתחילת 1913 הוצב טובי באה"מ ויויד (הקסרקטין הימי בדבונפורט) לניסויים של אה"מ אמפיון ובהמשך שירת באמפיון מ-2 באפריל 1913. הוא הועלה לדרגת לוטננט קומנדר ב-15 ביולי 1914.[4]
מלחמת העולם הראשונה
טובי המשיך לשרת באמפיון כקצין הראשון שלה עד שפגעה במוקש וטבעה ב-6 באוגוסט 1914 (ספינת המלחמה הבריטית הראשונה שהוטבעה במלחמת העולם הראשונה). [6] לאחר מכן הוא הוצב למשחתת אה"מ פוקנור.[4]
טובי קיבל את הפיקוד הראשון שלו ב-13 בינואר 1915, כאשר מונה למפקד המשחתת אה"מ ג'אקאל,[5] אשר כחלק משייטת המשחתות הראשונה, השתתף בקרב שרטון דוגר ב-24 בינואר. לאחר מכן פיקד על אה"מ אונסלואו (מ-7 במאי 1916) בקרב יוטלנד ב-31 במאי. אונסלואו ועוד משחתת, אה"מ מורסבי, ליוו את נושאת המטוס הימי אה"מ אנגדין, אך מאוחר יותר אונסלאו השתתפה בפעולה, תחילה נגד סיירת מערכה גרמנית, ואז בהתקפה על הסיירת הגרמנית הפגועה SMS ויסבאדן[note 1] ולבסוף על מערך אוניות המערכה של האויב. אונסלאו ניזוקה קשות במהלך ההתקפה על ויסבאדן, למרות זאת, טובי הורה לירות את הטורפדות הנותרות לעבר אוניות המערכה, למרות שלא נרשמו פגיעות. למרות הפגזות כבדות, אונסלאו נגררה למקום מבטחים על ידי אה"מ דיפנדר (גם היא נפגעה) ובסופו של דבר שתי הספינות הגיעו לאברדין.[note 2] כתוצאה מפעולה זו, טובי הועלה לדרגת קומנדר (החל ב-30 ביוני 1916), אוזכר בשדרים ולאחר מכן קיבל א עיטור DSO ב-1919.
טובי נשאר באונסלאו עד אוקטובר 1917, אז הועבר לפקד על המשחתת החדשה אה"מ אורסה, שעליה פיקד בקרב הלגולנד השני, בנובמבר 1917. בתקופה זו כי הוא קיבל את עיטור צלב המלחמה. באפריל 1918, טובי קיבל את הפיקוד על משחתת חדשה נוספת, אה"מ וולפהאונד, וכן מונה למטה המפקח על סירות הטורפדו והמשחתות; מינויים אלו נמשכו עד יוני 1919, לאחר תום המלחמה.[1]
תקופת בין המלחמות
ביוני 1919, טובי למד בקורס הטכני של קצינים בכירים במכללת הצי המלכותי, גריניץ', במשך שנה; לאחר מכן מונה לאגף המבצעים של מטה הצי באדמירליות לשנתיים נוספות.[4] המינוי הבא שלו בים, באוגוסט 1922, היה לפקד על אה"מ סיוולף,[1] בו החזיק עד קידומו לדרגת קפטן ב-31 בדצמבר 1923. באוגוסט 1924, טובי מונה לזמן קצר כקפטן (D), שייטת המשחתות השנייה, לתרגילים לפני השתתפות בקורס בבית הספר לקצינים בכירים, Sheerness.[4]
בסוף 1924, טובי מונה למפקד על אה"מ ברוס ועל שייטת המשחתות השמינית. הוא פיקד על השייטת ועל שייטות אחרות, בתורו, עד שהשתתף בקורס ההגנה הקיסרית, במשך שנה מאמצע ינואר 1927, במכללה המלכותית ללימודי הגנה. מיד לאחר מכן הגיע הקורס הטכני של קצינים בכירים בפורטסמות' ומפברואר 1928 עד אפריל 1930, טובי היה עוזר המנהל של בית הספר הטקטי,[4] ואחריו עוד מינוי חוף באדמירליות כעוזר ימי של לורד הים השני.[1]
לאחר חמש שנים על החוף, טובי קיבל את הפיקוד על אוניית המערכה אה"מ רודני באפריל 1932. אונייה זו הייתה מעורבת רבות במרד אינברגורדון האחרון וגורמים בצוותה היו בין המפגינים הקולניים ביותר, וטובי נתפס כ"זוג ידיים בטוחות" כדי להחזיר את היעילות של אוניית המערכה. טובי הפך במהירות את צוות האונייה ליחידה יעילה ובטוחה[3] ובדוח הסגל החסוי שלו, אדמירל סר ג'ון קלי קבע כי טובי "... הביא את ספינתו למצב גבוה של יעילות לחימה ".[4] הוא נשאר עם רודני עד אוגוסט 1934.[4]
באוקטובר השתתף טובי בקורס קצינים בכירים ובינואר 1935 הוא מונה לקומודור (דרגה שנייה) (באותה תקופה "קומודור" לא היה דרגה מהותית [7] ) לפקד על בסיס הצי בצ'טהם, מחסן ומתקן אימונים שהיו מעורבים בהתרחבות הימית המהירה של שנות ה-30. כאשר הועלה לדרגת אדמירל משנה ב-27 באוגוסט 1935, הוא המשיך בצ'טהאם עד שהשתתף בקורס טקטי לקצינים בכירים מספטמבר 1937 ובקורס מלחמתי לקצינים בכירים במכללת המלחמה המלכותית של הצי, גריניץ', בדצמבר 1937. עד פברואר 1938, טובי שימש גם כ-ADC הימי למלך.[4]
טובי היה מועמד בתחילת 1935 לפיקוד על שייטות המשחתות של צי הים התיכון, המינוי לא נכנס לתוקף עד תחילת 1938. לאחר ששימש בתפקיד במלטה, תפקידו של טובי כלל התערבויות במלחמת האזרחים בספרד ובחיפה וכן בתפקידי פיקוד וניהול של הבאת שייטות המשחתות לשיא היעילות.[3] הוא הועלה לדרגת תת אדמירל ב-3 במאי 1939.
מלחמת העולם השנייה
במשך כמה חודשים לאחר שהכריזו בריטניה וגרמניה מלחמה, הים התיכון היה למעשה חוף ים שקט. איטליה נשארה נייטרלית מבחינה נומינלית עם הצי שלה כאיום פוטנציאלי בלבד וצרפת שמרה על כוח ימי חזק כקונטרה לאיטלקים. כתוצאה מכך, צומצמו כוחות הצי הבריטי כאשר יחידות הועברו להתמודדות עם איומים מיידיים במקומות אחרים והפיקוד של טובי צומצם לחמש משחתות קשישות אוסטרליות מסדרות סקוט ו-V ו-W.[3]
כאשר איטליה הכריזה מלחמה ביוני 1940, טובי פיקד על הכוחות הקלים של צי הים התיכון (כלומר סיירות ומשחתות) ומונה לסגן מפקד צי הים התיכון, תחת אנדרו קנינגהם. ככל שהשתתפותה של איטליה הפכה בטוחה יותר, צי הים התיכון תוגבר ועד יוני, טובי פיקד על תשע סיירות וכ-25 משחתות, עם דגלו באה"מ אוריון.[3]
בפעולה הראשונה שלו בים התיכון פיקד טובי על שייטת הסיירות השביעית כאשר, ב-28 ביוני 1940, היא יירטה שלוש משחתות איטלקיות שביצעו גיחת אספקה דחופה לצפון אפריקה (קרב שיירת אספרו). חמש הסיירות הבריטיות ירו בשייטת האיטלקית בטווח קיצוני והצליחו להטביע את האספרו, בעוד שתי האחרות נמלטו. השימוש הבריטי בתחמושת היה נרחב, ובשל כך ובשל המחסור בחנויות באלכסנדריה, נדחו שיירות מתוכננות ממלטה. קנינגהם לא היה מרוצה והעיר שהתחמושת ששימשה הייתה "עצומה... כדי להטביע את המשחתת האחת, 1,000 טון". [8]
ב-9 ביולי פיקד טובי על כוחות הקלים (סיירות ומשחתות) בקרב הבלתי החלטי על קלבריה.[5] למרות שמעט הושג על ידי שני הציים, הטיפול של טובי בתפקידו זכה לשבחים בדו"ח של קנינגהם שלאחר מכן.[note 3][9] באוקטובר 1940 מונה למפקד שייטת אוניות המערכה הראשונה. [10]
בנובמבר 1940 מונה טובי למפקד צי הבית בדרגת ממלא מקום של אדמירל (הועלה לדרגה המהותית ב-30 באוקטובר 1942). כמפקד צי הבית היו לו כמה התנגשויות עם דדלי פאונד, לורד הים הראשון, ווינסטון צ'רצ'יל, אך שמר על התפקיד למשך שנתיים וחצי הרגילות.[1]
ההישג הידוע ביותר של טובי בתקופה זו היה תזמור המרדף וההשמדה של הביסמרק. הוא התעקש להיות אדמירל "יורד ים", למרות הלחץ מלמעלה והחסרונות של הרחק ממרכזי הפיקוד. הוא האמין שזהו מרכיב אחד בשמירה על המורל בצי, על ידי שיתוף במחסור ובסכנות של אנשיו. הקרב הסופי נגד הביסמרק הוסיף משקל נוסף להחלטתו. כאשר שתי אוניות המערכה הבריטיות אה"מ רודני ואה"מ המלך ג'ורג' החמישי איתרו את ביסמרק, השמש השוקעת הבליטה אותם בעוד ביסמרק נשארה באפלולית הערב. טובי הבחין בכך ולהפתעת הצוות שלו, הורה לדחות את הפעולה הסופית למחרת בבוקר. בכך הוא הבטיח שהיתרונות של האור יהפכו ליתרון הבריטים ושהצוותים הגרמנים יתעייפו מהטרדה מתמדת מצד המשחתות של ויאן. הסיכון היה שביסמרק, איכשהו, תברח, אבל טובי קיבל את זה.[1] טובי זכה לעיטור KBE "... עבור שירותים מכובדים בפעולה המופתית והנחושה שבה הושמדה אוניית המערכה הגרמנית ביסמרק".
לאחר פעולת ביסמרק, טובי התנגד למהלכים בבית המשפט הצבאי, הקפטן של פרינס אוף ויילס, ג'ון ליץ', ופרדריק וייק-ווקר, האדמירל שפיקד על סאפוק ונורפוק, שניתקו מגע עם ביסמרק לאחר הטבעת הוד. טובי היה מזועזע והתפתחה מריבה בין טובי לממונה עליו, פאונד. טובי ציין כי שני הקצינים פעלו נכון בנסיבות העניין. הוא איים להתפטר מתפקידו ולהופיע בכל בית משפט צבאי כ'חברו של הנאשם' וכעד הגנה. אין מקורות נוספים על הפרשייה הזאת למעט דברי טובי. [11][note 4] לאונייה המלך ג'ורג' החמישי היה מחסור חמור בדלק והיא נשארה בזירה הרבה יותר זמן ממה שטובי חשב שהיא יכולה, כך שסיבה נוספת לחיכוכים בין טובי לממונים עליו הפוליטיים והמקצועיים הייתה איתות שספינת הדגל שלו תישאר בפעולה עד שביסמרק תטבע, "יש להטביע את ביסמרק בכל מחיר... גם אם זה... פירושו גרירת המלך ג'ורג' החמישי ". בנסיבות אלו היה סביר מאוד שהספינה הייתה אובדת כתוצאה מפעולת צוללות או מטוסים. האיתות גרם בתחילה לשעשוע בקרב טובי וצוותו, אך מאוחר יותר הסיכונים והשלכותיהם הכעיסו אותם; טובי אמר מאוחר יותר "זה היה האיתות הכי מטופש והכי לא שקול שנעשה אי פעם" והוא הבהיר שהוא לא היה מציית ומסתכן בבית משפט צבאי. [12]
טובי גם היה אחראי על המעבר הבטוח של השיירות הארקטיות לרוסיה. ברית המועצות העניקה לו לאחר מכן את מסדר סובורוב, דרגה ראשונה, על "שירותים נכבדים באבטחת מעבר שיירות לברית המועצות", אך טובי מעולם לא ענד את המדליה או את הסרט שלה.[note 5] היו לו חילוקי דעות חוזרים ונשנים עם פאונד וצ'רצ'יל בנוגע להתנהלות השיירות הללו, בטענה שפעולות הקיץ מסוכנות מדי בשל שעות האור הארוכות והיעדר כיסוי אווירי.[3] שיירת ה-PQ17 ההרסנית, ביוני וביולי 1942, הוכיחה את תקפות הפחדים של טובי, שהוחמרה בשל ההחלטה הגרועה של פאונד לפזר את השיירה. השיירות הארקטיות הושעו עד ספטמבר, אז היה חיפוי אוויר צמוד והחושך הציע הגנה. [13]
למרות ההבדלים החמורים הללו ולמרות שצ'רצ'יל החשיב את טובי כ"חסימה" וניסה לפטר אותו, טובי החזיק מעמד כל השנתיים וחצי של מינויו. בתום תפקידו, כשעזב את סקפה פלו, טובי הובל לת'ורסו על ידי אה"מ אונסלואו, שנקראה על שם המשחתת הבולטת עליה פיקד במלחמת העולם הראשונה.[3]
ביוני 1943 הפך טובי למפקד העליון, פיקוד "הנור", עם אחריות על השליטה בשיירות החוף המזרחי וארגון מבצעי ניקוי מוקשים. הוא הועלה לתפקיד אדמירל הצי ב-22 באוקטובר 1943. תחומי אחריות מרכזיים אחרים היו ארגון הלוגיסטיקה לפלישת פלישת בעלות הברית לסיציליה ולפלישה לנורמנדי.[5] בינואר 1945 הוא מונה לתפקיד העוזר הימי הראשון והראשי למלך.[1]
פרישה לגמלאות
טובי פרש מהשירות בתחילת 1946 וקיבל תואר אצולה כברון טובי, מלנגטון מטרברס במחוז דורסט ב-15 בפברואר 1946. בפנסיה קיבל טובי מספר מינויים; מושבו בבית הלורדים, נציב אחוזות הכנסייה השלישית (1948–1952), נשיא The Royal Naval Benevolent Trust ושל קרן המלך ג'ורג' למלחים ונשיא ספינות ההדרכה של שפטסברי. אלה העסיקו אותו כל כך, שהיה לו מעט זמן לבילויים שלו בגולף ודיג.[3] אשתו, אאידה, סבלה מדלקת פרקים, וככל שהמצב החמיר, טובי ויתר על פעילותו החיצונית כדי להקדיש את זמנו לטיפול בה.[3] הוא מת בפונשל, מדיירה ב-12 בינואר 1971. אשתו, אאידה, מתה ביוני הקודם, ושניהם קבורים בבית הקברות גודלינגסטון. לבני הזוג לא היו ילדים, ותארו נכחד במותו.[3]
משפחתו
ב-28 במרץ 1916, טובי נישא לאאידה רו, בתו של ג'ון רו, בלינלית'גו.[1] לא היו להם ילדים.[3]
קישורים חיצוניים
ביאורים
- ^ פגיעת הטורפדו של אונסלאו בוויסבאדן הייתה אחת מחמש פגיעות הטורפדו הבריטיות במהלך יוטלנד.
- ^ הדו"ח על הקרב מאת אדמירל ביטי קבע כי: "דיפנדד, שמהירותה הופחתה ל-10 קשר, בעודה בצד המנותק של סיירות הקרב, נפגעה מפגז שפגע בדוד הראשון שלה, אך למרות זאת גררה את אונסלאו. פגזים נפלו מסביבם במהלך המבצע הזה, אשר, עם זאת, הושג בהצלחה. במהלך מזג האוויר הכבד של הלילה שלאחר מכן, הגרר נפרד פעמיים, אך אובטח מחדש. השתיים נאבקו יחדיו עד השעה 1 אחר הצהריים ב-1 ביוני, כאשר אונסלואו הועברה לגוררות. אני מחשיב את ביצועי שתי המשחתות הללו כאמיצות באופן קיצוני, ואני ממליץ על לוטננט קומנדר ג'ון טובי מאונסלאו, ועל לוטננט קומנדר פאלמר מדיפנדר, להכרה מיוחדת..." (The Beatty Papers, כרך 1, B.McL. Ranft, ed, Navy Records Society, 1989, p 323). שני הקצינים זכו לעיטור. אות השירות המצוין.
- ^ קנינגהאם דיווח: "הסיירות שלנו - היו רק ארבע בפעולה - היו נחותות במספרן ולעיתים ספגו אש כבדה מאוד. הם טופלו בצורה מעולה על ידי תת-אדמירל ג'ון טובי, C.B., D.S.O., שבאמצעות התמרון המיומנות שלו, הצליח לשמור על עמדה בכוח החלוץ ולהעסיק את שייטות סיירות האויב, ובמקביל להימנע מפגיעה בכוח שלו."
- ^ קנדי מפרט את התביעה בבית המשפט הצבאי באמצעות האפילוג במרדף - הטבעת הביסמרק. לפי קנדי התביעה להצעה לערוך משפט צבאי לליץ' ווייק-ווקר הגיעה ממכתבים שלאחר המלחמה שכתב אדמירל טובי, לאחר שפרש, ולא ממקורות אדמירליות. קנדי קובע באפילוג שלו כי "...בהמשך חייו זיכרונו של טובי איכזב אותו..." וכי בנוסף לעובדה שליץ' ווייק-ווקר נשמרו בתפקידיהם וקיבלו ציון לשבח, חייבות להטיל ספק רב בסיפור בית המשפט הצבאי.
- ^ הסיבות להתעלמותו של טובי מהעיטור הסובייטי אינן ידועות. עם זאת, זה עשוי להיות רלוונטי שהכוחות המזוינים הסובייטים הציעו הגנה מועטה לשיירות הארקטיות וחסמו את התמיכה החיונית של כוחות הצי הבריטי המלווים בצפון רוסיה.
הערות שוליים
- ^ 1.0 1.1 1.2 1.3 1.4 1.5 1.6 1.7 1.8 Houterman, Hans; Koppes, Jeroen. "Royal Navy (RN) Officers – 1939–1945". World War II Unit Histories. נבדק ב-6 בספטמבר 2014.
{{cite web}}
: (עזרה) - ^ Stephen Roskill (בינואר 1981). "Admiral Sir Geoffery Oliver GBE, KBE, DSO**" (PDF). The Naval Review. 69 (1): 4–9. אורכב מ-המקור (PDF) ב-7 בספטמבר 2014. נבדק ב-6 בספטמבר 2014.
{{cite journal}}
: (עזרה) - ^ 3.00 3.01 3.02 3.03 3.04 3.05 3.06 3.07 3.08 3.09 3.10 3.11 "Admiral of the Fleet Lord Tovey of Langton Matravers, G.C.B., K.B.E., D.S.O., D.C.L. (also published in The Naval Review, July 1980)". All things Tovey. 2001–2010. נבדק ב-6 בספטמבר 2014.
{{cite web}}
: (עזרה) - ^ 4.00 4.01 4.02 4.03 4.04 4.05 4.06 4.07 4.08 4.09 Bevand, Paul A.; Allen, Frank W. (2010). "Admiral of the Fleet Sir John Cronyn Tovey". Royal Navy Flag Officers 1904–1946. אורכב מ-המקור ב-27 במרץ 2018. נבדק ב-6 בספטמבר 2014.
{{cite web}}
: (עזרה) - ^ 5.0 5.1 5.2 5.3 "John Tovey". Royal Naval Museum. 2004. אורכב מ-המקור ב-12 באוקטובר 2013. נבדק ב-6 בספטמבר 2014.
{{cite web}}
: (עזרה) - ^ "HMS Amphion was first British warship sunk in World War One". BBC. 6 באוגוסט 2014. נבדק ב-6 בספטמבר 2014.
{{cite web}}
: (עזרה) - ^ "Officer Ranks". Royal Naval Museum. 2000. אורכב מ-המקור ב-11 באוקטובר 2014. נבדק ב-6 בספטמבר 2014.
{{cite web}}
: (עזרה) - ^ Woodman, p. 42
- ^ Cunningham, Admiral Sir Andrew B. (28 באפריל 1948). "Report of an action with the Italian Fleet off Calabria, 9 July 1940" (PDF). London Gazette. HMSO. נבדק ב-6 בספטמבר 2014.
{{cite web}}
: (עזרה) - ^ "Senior Royal Navy appointments" (PDF). אורכב מ-המקור (PDF) ב-15 במרץ 2012. נבדק ב-4 באוקטובר 2014.
{{cite web}}
: (עזרה) - ^ Kennedy, p. 212
- ^ Kennedy, pp. 211–212
- ^ Howarth, p. 554
37127307ג'ון טובי