בואינג 757

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
(הופנה מהדף בואינג 757-200)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
בואינג 757
בואינג 757-200 בשירות יונייטד
בואינג 757-200 בשירות יונייטד
בואינג 757-200 בשירות יונייטד
מאפיינים כלליים
סוג מטוס נוסעים צר-גוף
ארץ ייצור ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
יצרן בואינג
טיסת בכורה 19 בפברואר 1982
תקופת שירות 19 בפברואר 1982 (Eastern Air Lines) – הווה
צוות 2
יחידות שיוצרו 1050
משתמש ראשי ארצות הבריתארצות הברית דלתא איירליינס
ארצות הבריתארצות הברית פדקס אקספרס
ארצות הבריתארצות הברית יונייטד איירליינס
ארצות הבריתארצות הברית United Parcel Service
מחיר 757-200 – 65 מיליון דולר
‏757-300 – 80 מיליון דולר
בואינג 757-200 בשירות איבריה
בואינג 757-300 בשירות ארקיע
בואינג 757-200F בשירות UPS

בואינג 757אנגלית: Boeing 757) הוא מטוס נוסעים צר-גוף לטווחים קצרים עד בינוניים מתוצרת חברת בואינג, הנושא כ-230 נוסעים, בעיקר לקווי התעופה העמוסים במיוחד בארצות הברית כגון ניו יורק-סן פרנסיסקו.

ה-757 נועד להחליף את מטוסי הבואינג 727 המתיישנים והוא נכנס לשירות בשנת 1983. ה-757 בנוי מרכיבים רבים שתוכננו עבור ה-767 ולשני המטוסים תא טייס זהה, לכן טייס יכול להטיס את שניהם ללא צורך ברישיון נוסף.

ייצורו של ה-757 הופסק בסוף שנת 2004, לאחר שיוצרו 1,050 מטוסים.

דגמים עיקריים

757-200

757-200: הדגם העיקרי והנמכר ביותר של ה-757. נושא כ-200 נוסעים לטווח של עד 7,100 ק"מ. למטוס גוף צר יחסית שבו שתי שורות מושבים בנות שלושה מושבים כל אחת ומעבר אחד, והוא מחולק לשתי מחלקות: מחלקת תיירים ומחלקת עסקים בקדמת המטוס.

המטוס יכול לשייט בגובה 41,000 רגל (12.5 ק"מ) במהירות של 968 קמ"ש. ה-757-200 נמכר לחברות רבות בהן: אמריקן איירליינס, דלתא, יונייטד איירליינס, קונטיננטל, רויאל ברוניי, נורת'ווסט, אל על, ארקיע וחברות נוספות.

המטוס האחרון מדגם זה נמסר ב-28 באוקטובר 2004 לשנגחאי איירליינס.

757-300

757-300: זהו דגם מוארך של ה-757-200 שיכול לשאת כ-265 נוסעים. גם בדגם זה נשאר אותו חתך גוף כמו ב-757-200 והוא משתמש גם באותם המנועים. אולם הטווח שלו קצר יותר והוא יכול לטוס כ-6,600 ק"מ. בניגוד לדגם ה-200, ה-300 לא היה פופולרי ויוצרו כ-55 יחידות.

הלקוחות שרכשו את המטוס הן: קונדור איירליינס, דלתא, נורת'ווסט איירליינס, קונטיננטל איירליינס, אייסלנדאייר, תומאס קוק איירליינס, וארקיע.

757-200F

757-200F: דגם מטען של ה-757-200. נמכר לחברות UPS, אתיופיאן איירליינס, ושגחאי איירליינס קרגו.

גם מטוסי 757 מתצורת נוסעים הוסבו לתצורת מטען. החברה הראשונה שהשתמשה במטוס כזה הייתה חברת DHL, ואחר כך גם החברות פדקס ואריג גול, אייסלנדאייר, גסטאייר איירליינס, ו-Arrow Air.

757-200M

757-200M: דגם הנקרא קומבי (Combi) וסימנו M נבנה מטוס אחד מסוג זה, והוא נמסר לחברת התעופה נפאל איירליינס. המטוס הוא תצורה משולבת של מטען ושל נוסעים וכולל מחיצה בין תא הנוסעים ותא המטען שניתן להזיז אותה כדי לשנות את תצורת הקבינה, ודלת מטען אחורית להעמסת מטען.

נתונים טכניים

תרשים המטוס
757-200 757-200F 757-300
צוות 2
נוסעים 200 (שתי מחלקות)
234 (מחלקה אחת)
מטען 243 (שתי מחלקות)
289 (מחלקה אחת)
אורך 47.32 מטר 54.47 מטר
מוטת כנפיים 38.05 מטר
גובה 13.56 מטר
רוחב פנימי 3.54 מטר
אורך פנימי 36.09 מטר 43.21 מטר
משקל ריק 57,840 ק"ג 64,590 ק"ג
משקל המראה מרבי 115,680 ק"ג 123,600 ק"ג
אורך מסלול מינימלי 1,910 מטר 1,900 מטר
מהירות שיוט 1,004.3 קמ"ש (0.83 מאך)
טווח מקסימלי 7,100 ק"מ 5,834 ק"מ 6,658 ק"מ
קיבולת דלק 43,490 ליטר 42,680 ל' 43,400 ל'
סייג רום 12,800 מטר
מנועים (×2) RB211 תוצרת רולס-רויס בעלי דחף של 37,400-43,100 ליברות של אחד,
‏ PW2000 תוצרת פראט אנד וויטני בעלי דחף של 38,400–43,734 ליברות כל אחד.

תאונות ותקריות

נכון לדצמבר 2011 היה ה-757 מעורב ב-22 תקריות מתוכם 8 אבדו בתאונות ו-11 מטוסים נחטפו ו-586 נהרגו:

  • ב-20 בדצמבר 1995 התנגשה בהר טיסה 965 של אמריקן איירליינס ממיאמי לקאלי בקולומביה, 159 בני אדם נהרגו ו-4 שרדו. המטוס התרסק עקב חפזון של הטייסים.
  • ב-6 בפברואר 1996 757 של חברת הצ'רטר הטורקית "ברגנאייר", התרסק מול החוף של סנטו דומינגו לאחר שהמריא מפוארטו פלטה לפרנקפורט, כל 189 בני האדם שהיו בטיסה 301 נהרגו. גילו שצינור הפיטו של הקברניט נחסם בעקבות קן צרעות שהוקם בתוכו.
  • ב-2 באוקטובר 1996 12:30 בלילה, טיסה 603 של אירופרו יצאה מלימה שבפרו לסנטיאגו שבצ'ילה. המטוס המריא לעבר היעד והטייס והקצין שלידו הבחינו פתאום שמד הגובה והמהירות לא פועל, וגם לא הגיבוי. המטוס החל להתריע בתא הטייס על תקלות שגויות ואף סותרות, ולבסוף התרסק לתוך המים לאחר מאבק ארוך וחוסר ודאות. כל 70 הנוסעים ואנשי הצוות נהרגו. לאחר חקירת המקרה התגלה שטכנאי המטוס באותו ערב ניקה את צינור הפיטו של המטוס וחסם אותו בטעות.
  • ב-11 בספטמבר 2001 נחטפה טיסה 77 של אמריקן איירליינס ורוסקה בפנטגון. באותו מועד נחטפה גם טיסה 93 והתרסקה בשנקסוויל, פנסילבניה לאחר מאבק בין הטרוריסטים לנוסעים.

קישורים חיצוניים

הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

30133464בואינג 757