אין עוד מלבדו

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

אין עוד מלבדו הוא ביטוי המוזכר בפסוק שמשמעותו הוא כי לא קיים שום כח בעולם חוץ מכוחו של השם יתברך ורק הוא הקובע מה יעשה והמהווה כל נברא מאין ליש.

בפסוק

בפסוק מוזכר ביטוי זה כצורתו פעם אחת[1]:

אַתָּה הָרְאֵתָ לָדַעַת כִּי ה' הוּא הָאֱלֹהִים אֵין עוֹד מִלְּבַדּוֹ

בתלמוד

בתלמוד מובא: ”אין עוד מלבדו, אמר רבי חנינא אפילו לדבר כשפים”, כלומר, גם כישוף אינו שולט ומזיק, ללא רצון השם. בהקשר לכך מובא בתלמוד, כי הייתה מכשפת שניסתה לקחת עפר מתחת רגליו של רבי חנינא בכדי להזיק לו. הגיב לה רבי חנינא: אם את חושבת שתצליחי במעשייך, לכי עשי מה שברצונך, אך האמת היא שאין עוד מלבדו ואין בידך כל אפשרות להרע לי.

בהמשך הסוגיה מקשה הגמרא מאמרתו של רבי יוחנן שאמר שהכינוי "כשפים" הוא מלשון הכחשה, כלומר שהכישופים משתמשים בכוח של מעלה וכביכול מכחישים ומחלישים את כח הקדושה? ומתרצת שיתכן שדווקא רבי חנינא יכול היה לסמוך על אמירת אין עוד מלבדו, מכיון שזכותו רבה[2].

רבינו חננאל[3] סובר כי להלכה פוסקים כרבי חנינא, ולכוח הכישוף אין שום כוח עצמי ואין ביכולתם לעשות רק מה שנגזר על האדם מלמעלה.

ברמב"ם

ברמב"ם[4] מבואר כי הכוונה היא שאין שום נברא בעל כוח עצמי, אלא כל הנבראים מתהווים מהכח האלוקי - כח הבורא - בכל עת ורגע, כך שבלי המציאות האלוקית אין להם כלל קיום:

יסוד היסודות ועמוד החכמות, לידע שיש שם מצוי ראשון. והוא ממציא כל הנמצא, וכל הנמצאין משמיים וארץ ומה שביניהן לא נמצאו אלא מאמיתת הימצאו. ואם יעלה על הדעת שהוא אינו מצוי, אין דבר אחר יכול להימצאות. ואם יעלה על הדעת שאין כל הנמצאין מלבדו מצויין, הוא לבדו יהיה מצוי ולא ייבטל הוא לביטולן, שכל הנמצאין צריכין לו; והוא ברוך הוא אינו צריך להן, ולא לאחד מהן: לפיכך אין אמיתתו כאמיתת אחד מהן. הוא שהנביא אומר "וה' אלוהים אמת" (ירמיהו י, י) - הוא לבדו האמת, ואין לאחר אמת כאמיתו. והוא שהתורה אומרת "אין עוד, מלבדו" (דברים ד, לה), כלומר אין שום מצוי אמת מלבדו כמותו

בתורת החסידות מבואר כי אין כל כח נפרד בבריאה, וכולה בטלה אל הכח האלוקי כביטול אור של השמש לגבי השמש, שאין לה כל משמעות או קיום עצמי. ידיעה זאת היא ההופכת את היודע לבטל אל הכוח האלוקי, והכופר בה נכלל בסטרא אחרא שזהו מהות מציאותה - ההכרזה על כך שהם כוח נפרד שנברא מהכח האלוקי ששולט עליהם[5].

כסגולה

הכלל "אין עוד מלבדו" ידוע גם כסגולה נפוצה לשמירה על האדם המכוון בכלל זה[6], הידועה כ"סגולת נפש החיים"[7].

רבי מנחם נחום מצ'רנוביל כותב, ”כלל העולה כי 'אין עוד מלבדו', כי הוא העיקר בכל דבר, וכשיאמין זה באמונה שלימה לא יהיה צריך לשום עזר, כי ממילא יתוקן הכל”[8].

רבי חיים מוולוז'ין כותב: ”באמת הוא ענין גדול וסגולה נפלאה להסר ולבטל מעליו כל דינין ורצונות אחרים שלא יוכלו לשלוט בו ולא יעשו שום רושם כלל, כשהאדם קובע בלבו לאמר הלא ה' הוא האלקים האמיתי ואין עוד מלבדו יתברך שום כח בעולם וכל העולמות כלל והכל מלא רק אחדותו הפשוט יתברך שמו, ומבטל בלבו ביטול גמור ואינו משגיח כלל על שום כח ורצון בעולם, ומשעבד ומדבק טוהר מחשבתו רק לאדון יחיד ברוך הוא - כן יספיק הוא יתברך בידו שממילא יתבטלו מעליו כל הכוחות והרצונות שבעולם שלא יוכלו לפעול לו שום דבר כלל”[9].

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ מלבד פעם נוספת בביטוי דומה: ספר דברים, פרק ד', פסוק ט' וְיָדַעְתָּ הַיּוֹם וַהֲשֵׁבֹתָ אֶל לְבָבֶךָ כִּי ה' הוּא הָאֱלֹהִים בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל וְעַל הָאָרֶץ מִתָּחַת אֵין עוֹד
  2. ^ תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, דף ס"ז עמוד ב'.
  3. ^ הובא בפירוש רבינו בחיי על שמות כב, יז
  4. ^ משנה תורה לרמב"ם, הלכות יסודי התורה, פרק א', הלכות א'–ב'.
  5. ^ ליקוטי תורה אחרי כז ג
  6. ^ ראה מהרש"א הוריות יב א: מהידוע כי הטוב הוא בא ממנו ית' ב"ה, אבל הרע אינו יורד מן השמים אבל עונו של אדם הוא מסלק מדת טובו ית' ב"ה מעצמו, כמו שכתוב כי עונותיכם הבדילו ביני לביניכם, ולזה הטוב הבא ממנו ית' ב"ה בהחלט כמו שאמרו לא יצאה מדה טובה מפי הקב"ה וחזרה וכו' אבל הרע אינו בא בהחלט כי אפשר שישתנה, כמו שאיתא ברבי חנינא שלא היה יכול המכשף להזיקו משום דנפיש זכותיה שנאמר אין עוד מלבדו.
  7. ^ הסגולה המיוחדת של מרן בעל 'נפש החיים' זיע"א, באתר דרשו, ‏1 במאי 2016
  8. ^ מאור עינים, חיי שרה, באתר היברובוקס
  9. ^ נפש החיים, שער ג, פרק י"ב