אה"מ פרינס ג'ורג' (1895)
אה"מ פרינס ג'ורג' | |
תיאור כללי | |
---|---|
סוג אונייה | אוניית מערכה |
צי | הצי המלכותי הבריטי |
סדרה | מג'סטיק |
ציוני דרך עיקריים | |
תחילת הבנייה | 10 בספטמבר 1894 |
הושקה | 22 באוגוסט 1895 |
תקופת הפעילות | 26 בנובמבר 1896 – 21 בפברואר 1920 (23 שנים) |
אחריתה | נמכרה לגריטה ב-22 בספטמבר 1921 ונהרסה ב-30 בדצמבר אותה שנה |
מידות | |
הֶדְחֶק | 16,320 טון |
אורך | 128 מטר |
רוחב | 23 מטר |
שוקע | 8.2 מטר |
נתונים טכניים | |
מהירות | 16 קשרים |
גודל הצוות | 672 איש |
טווח שיוט | 13,000 ק"מ במהירות 10 קשר |
הנעה | 8 דוודים המזינים 2 מנועי קיטור בהספק 10,000 כוחות סוס |
צורת הנעה | 2 מדחפים |
אמצעי לחימה | |
שריון | שריון עיקרי – 229 מ"מ, שריון סיפון – 64–114 מ"מ, ברבטות – 356 מ"מ, מגדל הניווט – 356 מ"מ |
חימוש | 4 תותחים 12 אינץ' (305 מ"מ), 12 תותחים 6 אינץ' (152 מ"מ), 16 תותחים 12 ליטראות (3 אינץ', 76 מ"מ), 12 תותחים 3 פאונד (1.9 אינץ' (47 מ"מ)), 5 צינורות טורפדו 18 אינץ' (457 מ"מ) |
אה"מ פרינס ג'ורג' הייתה אוניית מערכה פרה-דרדנוט של הצי המלכותי מסדרת מג'סטיק שהושקה ב-1895. היא נקראה על שם המלך לעתיד ג'ורג' החמישי והייתה הספינה הרביעית והאחרונה שנשאה את השם הזה. נכנסה לשירות בשנת 1896, היא שירתה בתחילה בצי התעלה עד 1904. היא הייתה מעורבת בהתנגשות עם אוניית האחות שלה, הניבאל, והנזק שנוצר גרם לכך שחלק ניכר מהחלק האחרון של 1903 הושקע בתיקון. לאחר שיפוץ ב-1904, היא שובצה לצי האטלנטי ולאחר מכן, משנת 1907, היא הייתה חלק מצי הבית. ב-1912 היא שובצה בשייטת אוניות המערכה השביעית.
כאשר פרצה מלחמת העולם הראשונה, פרינס ג'ורג', יחד עם שאר השייטת, צורפה לצי התעלה בשלבים הראשונים של המלחמה. בתחילת 1915, היא נשלחה לים התיכון לשירות במערכת הדרדנלים. היא השתתפה בהפגזות על מבצרים עות'מאניים ותמכה בפעולות מדינות ההסכמה בגליפולי, כולל הפינוי מחצי האי בסוף 1915. היא בילתה את שארית המלחמה בבריטניה, בתחילה כספינת בסיס לפני שהוסבה לספינת אם למשחתות ב-1918 והוצבה בסקפה פלו. עבור תפקיד אחרון זה, שמה שונה לוויקטוריוס II לפני שחזרה לשמה המקורי ב-1919. היא בוטלה ב-1920, היא נמכרה לגריטה לחברה גרמנית אך טבעה מחוץ להולנד במהלך המעבר לגרמניה.
תכנון
מג'סטיק הייתה באורך כולל של 421 רגל (128 מטרים), רוחב של 75 רגל (23 מטרים) ושוקע של 27 רגל (8.2 מטרים). הדחק האונייה היה עד 16,060 טונות ארוכות (16,320 טונות) במעמס מלא. מערכת ההנעה שלה כללה שני מנועי קיטור תלת דרגתיים של 3 צילינדרים, המונעים על ידי שמונה דוודי צינורות אש גליליים על בסיס פחם. עד 1907–1908, היא הונעה מחדש עם דגמים המופעלים על ידי נפט. המנועים שלה סיפקו מהירות מרבית של 16 קשרים (30 קמ"ש) במהירות של 10,000 כוחות סוס (7,500 קילוואט). האונייה נחשבה לאוניית ים טובה עם גלגול קל ויכולת הפלגה טובה, למרות שסבלה מצריכת דלק גבוהה. היה לה צוות של 672 קצינים ומלחים.
האונייה הייתה חמושה בסוללה ראשית של ארבעה תותחי BL 12 אינץ' (305 מ"מ) Mk VIII בצריחים עם תותחים, אחד מקדימה ואחד מאחורה. הצריחים הונחו על ברבטות בצורת אגס; לשש מאחיותיה היה אותו סידור, אבל לאחיותיה סיזאר ואילוסטריוס ולכל סדרות אוניות המערכה הבריטיות העתידיות היו ברבטות עגולות. פרינס ג'ורג' גם נשאה סוללה משנית של 12 תותחים QF 6 אינץ' (152 מ"מ)/40 קליבר. הם היו רכובים בקזמטים בשני סיפוני תותחים באמצע האונייה. היא גם נשאה 16 תותחי QF 12 פאונד ו-12 תותחי QF 2 פאונד להגנה מפני סירות טורפדו. היא הייתה מצוידת גם בחמישה צינורות טורפדו בקוטר 18 אינץ' (457 מ"מ), שארבעה מהם היו שקועים בגוף האונייה, כשהאחרון היה במשגר מותקן על הסיפון.
לפרינס ג'ורג' ולשאר האוניות בסדרה שלה הייתה חגורת שריון בעובי 9 אינץ' (229 מ"מ) מפלדת הארווי, שאיפשר הגנה שווה עם עלות נמוכה יותר במשקל בהשוואה לסוגי שריון קודמים. זה איפשר לפרינס ג'ורג' ולאחיותיה חגורת שריון עמוקה וקלה יותר מאשר אוניות מערכה קודמות ללא אובדן הגנה. הברבטים לסוללה הראשית היו מוגנים עם שריון בעובי 14 אינץ' (356 מילימטרים), ולמגדל הניווט היה אותו עובי פלדה בצדדים. הסיפון המשוריין של האונייה היה בעובי 2.5–4.5 אינץ' (64–114 מילימטרים).
היסטוריית שירות
לפני מלחמת העולם הראשונה
פרינס ג'ורג' הונחה במספנת פורטסמות' ב-10 בספטמבר 1894. היא הושקה פחות משנה לאחר מכן, ב-22 באוגוסט 1895, ולאחר מכן החלו עבודות האבזור. את הטקס ערכה דוכסית יורק (לימים המלכה מרי), בנוכחות בעלה הנסיך ג'ורג', דוכס יורק (לימים המלך ג'ורג' החמישי), שעל שמו נקראה האונייה. היא נכנסה לשירות בצי המלכותי ב-26 בנובמבר 1896, כדי לשרת בצי התעלה. היא נכחה גם בסקירת הצי בספיטהד לרגל יובל היהלום של המלכה ויקטוריה ב-26 ביוני 1897. קפטן ארתור בארו מונה למפקד האונייה ב-28 ביוני 1899, והוחלף על ידי קפטן ארתור קלברט קלארק בנובמבר 1901. היא נכחה בסקירת צי ההכתרה עבור המלך אדוארד השביעי ב-16 באוגוסט 1902, ובחודש שלאחר מכן ביקרה בים האגאי לצורך תמרונים משולבים עם צי התעלה וצי הים התיכון. בסוף אוקטובר היא ביקרה בגיברלטר ובתטואן עם אה"מ מגניפיסנט.
ב-17 באוקטובר 1903, פרינס ג'ורג' ניזוקה קשות כאשר אוניית האחות שלה הניבאל נגחה בה בים סוער במהירות של 9 קשרים (17 קמ"ש) ליד ספרד, חוררה חור גדול מתחת לקו המים ברובע הימני של פרינס ג'ורג'. פרינס ג'ורג' הייתה בסכנת טביעה במשך מספר שעות, אבל הצליחה להגיע לפרול, כשהיא מנהגת עם המנועים שלה וכאשר הירכתיים שלה נשטפים במים. לאחר תיקונים זמניים בפרול, היא עזבה ב-24 באוקטובר 1903 לפורטסמות', שם הושלמו תיקוניה.
פרינס ג'ורג' סיימה את השירות שלה בצי התעלה ביולי 1904, והחלה בשיפוץ בפורטסמות'. עם השלמתו, היא נכנסה לעתודה שם ב-3 בינואר 1905. ב-14 בפברואר 1905, היא הוזמנה לשירות בצי האטלנטי, שהיה צי התעלה עד לארגון מחדש של הצי ב-1 בינואר 1905. ב-3 במרץ 1905 היא התנגשה בסיירת המשוריינת הגרמנית SMS פרידריך קרל בגיברלטר ללא נזק רציני. ב-17 ביולי 1905, פרינס ג'ורג' הועברה לצי התעלה החדש, וסיימה את השירות הזה ב-4 במרץ 1907 כאשר היא הושבתה בפורטסמות'.
פרינס ג'ורג' הופעלה מחדש ב-5 במרץ 1907 כדי לשמש כאוניית הדגל של המפקד העליון, פלגת פורטסמות' של צי הבית החדש שאורגן בינואר 1907. ב-5 בדצמבר 1907 היא התנגשה בסיירת המשוריינת שאנון בפורטסמות', ונגרמה נזק משמעותי לציפוי הסיפון ולמנופי הסירה שלה. היא הוחלפה כאוניית דגל בפברואר 1909, וממרץ עד דצמבר היא עברה שיפוץ בפורטסמות', שבמהלכו הותקן לה רדיו. פרינס ג'ורג' הצטמצמה לצוות שלדי והוכנסה למילואים בדצמבר 1910. היא עברה לדבונפורט ב-1911. ביוני 1912, פרינס ג'ורג' הפכה לחלק משייטת אוניות המערכה השביעית, הצי השלישי.
מלחמת העולם הראשונה
עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה באוגוסט 1914, חזרה פרינס ג'ורג' לשירות מלא ב-8 באוגוסט, והייתה לזמן קצר אוניית הדגל של השייטת, עד שהוחלפה בתפקיד זה על ידי אוניית המערכה ונג'נס ב-15 באוגוסט. ב-25 באוגוסט חיפתה פרינס ג'ורג' על מעברו של גדוד הנחתים של פלימות' לאוסטנדה, בלגיה, ובספטמבר היא חיפתה על תנועת חיל המשלוח הבריטי מאנגליה לצרפת. השירות בצי התעלה של פרינס ג'ורג הסתיים בפברואר 1915 כאשר עברה לדרדנלים לשירות במערכת הדרדנלים. היא הגיעה לטנדוס ב-1 במרץ 1915, שהיה הבסיס שלה עד פברואר 1916. היא השתתפה בהתקפות על מבצרים עות'מאניים המחפים על מיצרי טורקיה ב-5 וב-18 במרץ. ב-3 במאי, תוך כדי ירי על סוללות עות'מאניות, היא ספגה פגיעת פגז 6 אינץ' (152 מ"מ) מתחת לקו המים, וחזרה למלטה לצורך תיקונים.
פרינס ג'ורג' חזרה לפעולה ב-12 וב-13 ביולי, ותמכה בחיילים הצרפתיים עם תמיכה בירי מחוץ לקריתיה ואצ'י באבא. ב-18 וב-19 בדצמבר היא חיפתה על פינוי כוחות מדינות ההסכמה ממפרץ סובלה, ואת הפינוי מ-West Beach ב-8 וב-9 בינואר 1916; היא נפגעה מטורפדו ליד כף הלס ב-9 בינואר, אך הוא לא התפוצץ והיא לא סבלה מנזק. היא הייתה בסלוניקי בינואר ופברואר. פרינס ג'ורג' עזבה את הים התיכון בסוף פברואר והושבתה במספנת צ'טם במרץ כדי לספק צוותים לכלי שיט נגד צוללות. היא נשארה בצ'טם במעמד טיפול ואחזקה עד פברואר 1918, שימשה כספינת עזר ובתפקידי סיוע אחרים, ולאחר מכן שימשה שם כספינת בסיס ממרץ 1916 עד מאי 1918.
בחודשים מאי עד אוקטובר 1918 שופצה פרינס ג'ורג' בצ'טם והוסבה לספינת אם למשחתות. בספטמבר 1918 שמה שונה לוויקטוריוס II. היא צורפה לאוניית התיקונים (אוניית אחות שלה ואוניית מערכה לשעבר) ויקטוריוס בסקפה פלו, שם שימשה כאוניית שרות למשחתות של הצי הגדול. היא חזרה לשם פרינס ג'ורג' בפברואר 1919, ובמרץ עברה לשירנס כדי לשמש כספינת אם למשחתות שהוצבו על נהר מדוויי. פרינס ג'ורג' הוכנסה לרשימת הפירוק בשירנס ב-21 בפברואר 1920, ונמכרה לגריטה לחברה בריטית ב-22 בספטמבר 1921. היא נמכרה מחדש לחברה גרמנית בדצמבר 1921, ויצאה לגרמניה לצורך גריטה. במהלך המסע, פרינס ג'ורג' נהרסה ב-30 בדצמבר 1921 ליד Camperduin, הולנד. לאחר מכן הופשטו ממנה חומרים יקרי ערך ונשארה כשובר גלים, שם נשארה עד היום. בשנת 2014 היא נקברה בחול כחלק מתוכנית הרחבת החוף וסמן הוצב מעל המקום שבו שוכנים שרידי האונייה.
קישורים חיצוניים
38173354אה"מ פרינס ג'ורג' (1895)