אה"מ נורפוק (1928)
תיאור כללי | |
---|---|
סדרה | הסיירות מסדרת קאונטי |
ציוני דרך עיקריים | |
תחילת הבנייה | 8 ביולי 1927 |
הושקה | 12 בדצמבר 1928 |
תקופת הפעילות | 30 באפריל 1930 – 3 בינואר 1950 (19 שנים) |
אחריתה | נגרטה |
מלחמות וקרבות | מלחמת העולם השנייה |
מידות | |
הֶדְחֶק | סטנדרטי: 10,196 טון, מקסימלי: 13,640 טון |
אורך | 192.86 מטר |
רוחב | 20 מטר |
שוקע | 5.5 מטר |
נתונים טכניים | |
מהירות | 31.5 קשרים |
גודל הצוות | 710 ברגיעה, 819 בחירום |
טווח שיוט | 22,000 ק"מ |
הנעה | 8 דוודים המזינים 4 טורבינות בהספק 80,000 כוחות סוס |
אמצעי לחימה | |
שריון |
חגורת השריון: 3.5 אינץ' (89 מ"מ) מצודה: עד 4 אינץ' (100 מ"מ) צריחים : 1 אינץ' (25 מ"מ) |
חימוש |
8 תותחי BL 8 אינץ' (203 מ"מ) Mk VIII 8 תותחי QF 4 אינץ' (100 מ"מ) Mk XVI (נוספו ב-1937) 16 תותחי QF 2 פאונד Mk VIII |
אה"מ נורפוק הייתה סיירת כבדה מסדרת קאונטי של הצי המלכותי; יחד עם אוניית האחות שלה דורסטשייר היא הייתה חלק מתת-סדרה מתוכננת של ארבע אוניות. היא שירתה לאורך כל מלחמת העולם השנייה, והייתה מעורבת בהטבעת אוניות המערכה הגרמניות ביסמרק ושרנהורסט.
בנייה
היא הונחה ביולי 1927 בגובן על ידי Fairfield Shipbuilding & Engineering Co. Ltd והושקה ב-12 בדצמבר 1928. היא נכנסה לשירות ב-30 באפריל 1930.
היסטוריית שירות
תקופת בין המלחמות
בספטמבר 1931, הצוות של הנורפוק היה חלק ממרד שנודע מאוחר יותר בשם מרד אינברגורדון. האונייה שירתה מאוחר יותר בצי הבית עד 1932 והייתה אז אוניית הדגל של שייטת הסיירות ה-8 בתחנת אמריקה והודו המערבית, שבסיסה במספנת הצי המלכותי באי אירלנד במושבת המבצר הקיסרי ברמודה, בין השנים 1932 ו-1934. אוניות המבוססות בברמודה בילו רוב השנה בשייט ברחבי אמריקה בנפרד או בקבוצות קטנות, בעודן זמינות להגיב למצבי חירום (כולל סיוע בהוריקן והגנה על האינטרסים הבריטיים במהלך מלחמות אזרחים כמו מלחמת כריסטרו במקסיקו) בכל מקום באזור. כל השייטת התאמנה בברמודה. נורפוק עזבה את ברמודה ואת התחנה ביום רביעי, 21 בנובמבר 1934, לאנגליה, [1] בתנאי סערה.
מ-1935 עד 1939, נורפוק שירתה עם המפקד העליון, הודו המזרחית, לפני שחזרה הביתה כדי לעבור שיפוץ ב-1939, והייתה עדיין במספנה כשהוכרזה המלחמה.
מלחמת העולם השנייה
עם פרוץ המלחמה ב-1939, הייתה נורפוק חלק משייטת הסיירות ה-18 של צי הבית, והייתה מעורבת במרדף אחר אוניות המערכה הגרמניות גנייזנאו ושרנהורסט, יחד עם אוניית המערכה של כיס אדמירל שר. עד מהרה היא קיבלה תיקונים רבים עבור נזקים שחטפה, שלא לדבר על שינויים חיוניים באונייה. התיקונים הראשונים שלה בוצעו בבלפסט, לאחר נזק של החטאה על ידי טורפדו מ-U-47, הצוללת האחראית להטבעת אוניית המערכה רויאל אוק בסקפה פלו.
זמן קצר לאחר מכן, נזק מפצצה שחטפה במהלך תקיפה אווירית כבדה של קאמפגשוואדר 26 בסקפה פלו ב-16 במרץ 1940 אילץ אותה לבצע תיקון נוסף, הפעם על הקלייד. לאחר שהסתיימו תיקונים אלו, נורפוק המשיכה למספנה על נהר טיין לתוספת חדשה לציוד שלה - מערכת מכ"ם.
בדצמבר 1940, נורפוק הצטוותה להפליג לדרום האוקיינוס האטלנטי להגן על הסחר. היא פעלה מחוץ לפריטאון כחלק מכוח K והשתתפה במצוד אחר אדמירל שר. בינואר 1941 נורפוק, בפיקודו של קפטן פיליפס, הצטרפה לחיפוש אחר סיירת העזר הגרמנית קורמוראן בדרום האוקיינוס האטלנטי. בפברואר היא ליוותה שיירות חיילים באוקיינוס האטלנטי, אך במאי היא חזרה למים האיסלנדים. נורפוק הייתה האונייה השנייה שראתה את אוניית המערכה הגרמנית ביסמרק, אחרי סאפוק, סיירת נוספת מסדרת קאונטי, שאיתה סיירה. נורפוק וסאפוק המשיכו לרדוף אחרי אוניית המערכה הגרמנית לפני ואחרי קרב מצר דנמרק; סאפוק נאלצה לנתק מגע מכיוון שהייתה קצרה בדלק. מאוחר יותר הצטרפה נורפוק לאוניות המערכה רודני וקינג ג'ורג' החמישי ואחותה דורסטשייר כחלק מהכוח שהטביע לבסוף את ביסמרק בקרב האחרון של האונייה הגרמנית.
מספטמבר ואילך, היא הועסקה כמלווה בשיירות הארקטיות המפרכות. במהלך תקופה זו, דורסטשייר הופצצה והוטבעה על ידי מפציצי טורפדו וצלילה יפנים בזירה הפסיפית כחלק מהניסיונות של הצי המזרחי להתחמק מהתקדמות יפנית בציילון. נורפוק הייתה חלק מכוח חיפוי הסיירות של שיירת JW 55B כשהיא נכנסה לקרב עם שרנהורסט, ב-26 בדצמבר 1943. היא השיגה שלוש פגיעות על האונייה הגרמנית, וחטפה בתמורה כמה פגיעות של פגזי 11 אינץ' (כולן עברו דרך האונייה דקת הגוף מבלי להתפוצץ), לפני שנסוגה; שרנהורסט נתפסה והוטבעה מאוחר יותר על ידי אוניית המערכה דיוק אוף יורק והסיירות והמשחתות המלוות שלה.
היא ספגה נזק (במיוחד לצריח X ולברבטה) בעימות הזה, ולאחר מכן היא תוקנה/שופצה (איבדה את צריח X לטובת תותחי נ"מ נוספים) על הטיין, מה שמנע ממנה להיות מעורבת בנחיתות יום ה-D ההיסטורי. נורפוק הייתה אוניית הדגל של תת-אדמירל רודריק מקגריגור מול צפון נורווגיה במהלך מבצע ג'אדג'מנט, קילבוטן, התקפה של זרוע האוויר של הצי על בסיס צוללות שהרסה שתי ספינות ואת U-711 ב-4 במאי 1945, בהתקפה האווירית האחרונה של המלחמה באירופה. כשהמלחמה הגיעה לסיומה, נורפוק עזבה את פלימות' לשיפוץ נחוץ במלטה, לאחר שהעבירה את משפחת המלוכה הנורווגית חזרה לאוסלו לאחר חמש שנות גלותם בלונדון. לאחר מכן, שירתה באיי הודו המזרחית כאוניית הדגל של המפקד העליון, הודו המזרחית.
לאחר המלחמה
ב-1949 חזרה נורפוק לבריטניה והוצבה בעתודה. היא נמכרה ל-BISCO לצורך גריטה ב-3 בינואר 1950. ב-14 בפברואר 1950, היא המשיכה לניופורט, והגיעה לשם ב-19 בפברואר, שם נגרטה לאחר 22 שנות שירות.
קישורים חיצוניים
הערות שוליים
- ^ "East End News: Personal". The Royal Gazette. City of Hamilton, Pembroke, Bermuda. 1934-11-23. p. 9.
On board H.M.S. Norfolk which left for England on Wednesday was Master Harold Osmond, son of Mr. and Mrs. Osmond, Head Gaol Keeper at St. George's. Harold who was a pupil at the St. George's Grammar School, is following in his father's footsteps, and joining the Royal Navy, and will for a time it is expected be at Gosport, England. A farewell party was held last week at the residence of his parents, when the boy and his friends had a fine time.
37837463אה"מ נורפוק (1928)