אגוסטה וסטלנד AW109

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אגוסטה וסטלנד AW109
מסוק AW109 שירות חיל האוויר המלכותי של ניו זילנד
מסוק AW109 שירות חיל האוויר המלכותי של ניו זילנד
מאפיינים כלליים
סוג מסוק תובלה, חיפוש והצלה
טיסת בכורה 9 באוקטובר 1987
תקופת שירות 1999–הווה (כ־26 שנים)
צוות 3–4
משתמש ראשי הצי המלכותי הבריטי
הצי האיטלקי
חיל האוויר המלכותי הדני
ממדים 
אורך 19.53 מטר
גובה 6.62 מטר
משקל ריק 10,500 ק"ג
משקל המראה מרבי 14,600 ק"ג
ביצועים 
טווח טיסה מרבי 833 ק"מ
שהות באוויר 5 שעות
סייג רום 4,575 מטר
הנעה 
3 מנועי טורבינת גז רולס-רויס טורבומקה RTM322 (‏2,100 כ"ס כל אחד)
תרשים

אגוסטה וסטלנד AW109אנגלית: AgustaWestland AW109) הוא מסוק רב-תכליתי ודו-מנועי קל, שפותח על ידי חברת אגוסטה האיטלקית (בשם הראשוני "A109") ומיוצר כיום על ידי חברת לאונרדו.

המסוק מיוצר מאז 1975 ונמצא בשירות נרחב במספר דגמים ושימושים ברחבי העולם; בהם בחילוץ, תובלה והסקה צבאית, סיור, ומשטרה. עם למעלה מ-630 מסוקים מכל הדגמים בשימוש בכ-26 מדינות, ה-AW109 נחשב לאחד המסוקים הנפוצים בשימוש כיום.

פיתוח

פיתוח ה-A109 החל בסוף שנות ה-60, כאשר אגוסטה תכננה תחילה מסוק חד-מנועי לפעילות מסחרית, ב-1969 שונה העיצוב בהתאם לצרכי השוק עם הכנסת שני מנועי טורבו-ואל Allison 250-C14. האב-טיפוס הראשון ערך את טיסת הבכורה שלו ב-4 באוגוסט 1971, מה שסימן את תחילת יצורו של קו מסוקים מוצלח[1]. לאחר שלב ניסויי טיסה ממושך, שכלל פתרון בעיות של חוסר יציבות דינמית, ה-A109 קיבל אישור רשות התעופה הפדרלית (FAA) טיסה ב-1 ביוני 1975. ההזמנות המסחריות החלו ב-1976, כאשר המסוק הציע מספר יתרונות על פני מתחרים כמו הבל 206, כולל מהירות גבוהה יותר, גמישות, יתירות של שני מנועים, וקיבולת נוסעים מוגדלת.

על בסיס ה-AW109 פותח הAW119 "קואלה" החד-מנועי, הנמצא בין היתר גם בשירות חיל האוויר הישראלי.

דגמים עיקריים

AW109 ‏(Hkp-15A) בשירות חיל האוויר השבדי, 2012
מסוק חילוץ A109 K2 ‏ בשירות שירות החילוץ ההררי השוויצרי (Rega), ‏2009
A109E ‏ בשירות חיל האוויר המלכותי, ‏2010
  • A109A סימן II: כלל תא נוסעים מורחב (1981).
  • A109C: דגם אזרחי בעל שמונה מקומות ישיבה וזוג מנועי אליסון 250-C20R-1.
  • MH-68A סטינגריי: דגם בשירות משמר החופים של ארצות הברית בין 2000 ל-2008, עת הוחלפו בHH-65 דולפין.
  • A109K2: בעל מנועי טורבומקה אריאל 1K1 משודרגים (1991).
  • A109E פאוור: בעל מנועי פראט & וויטני PW206 ‏(1996).
  • AW109S גרנד: גרסה מוגדלת (2006).
  • AW109 טרקט: מצויד בגלשי נחיתה, מנועי פראט & וויטני PW207C, ובקרת מנוע דיגיטלית מלאה (FADEC) ‏(2014).

מפעילות

מפעילות לשעבר

מאפיינים

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אגוסטה וסטלנד AW109 בוויקישיתוף

הערות שוליים

הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

אגוסטה וסטלנד AW10940838531Q398965