אגוסטה וסטלנד AW109
![]() | |||||||||
מסוק AW109 שירות חיל האוויר המלכותי של ניו זילנד | |||||||||
מאפיינים כלליים | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
סוג | מסוק תובלה, חיפוש והצלה | ||||||||
טיסת בכורה | 9 באוקטובר 1987 | ||||||||
תקופת שירות | 1999–הווה (כ־26 שנים) | ||||||||
צוות | 3–4 | ||||||||
משתמש ראשי |
הצי המלכותי הבריטי הצי האיטלקי חיל האוויר המלכותי הדני | ||||||||
| |||||||||
| |||||||||
| |||||||||
תרשים | |||||||||
![]() |
אגוסטה וסטלנד AW109 (באנגלית: AgustaWestland AW109) הוא מסוק רב-תכליתי ודו-מנועי קל, שפותח על ידי חברת אגוסטה האיטלקית (בשם הראשוני "A109") ומיוצר כיום על ידי חברת לאונרדו.
המסוק מיוצר מאז 1975 ונמצא בשירות נרחב במספר דגמים ושימושים ברחבי העולם; בהם בחילוץ, תובלה והסקה צבאית, סיור, ומשטרה. עם למעלה מ-630 מסוקים מכל הדגמים בשימוש בכ-26 מדינות, ה-AW109 נחשב לאחד המסוקים הנפוצים בשימוש כיום.
פיתוח
פיתוח ה-A109 החל בסוף שנות ה-60, כאשר אגוסטה תכננה תחילה מסוק חד-מנועי לפעילות מסחרית, ב-1969 שונה העיצוב בהתאם לצרכי השוק עם הכנסת שני מנועי טורבו-ואל Allison 250-C14. האב-טיפוס הראשון ערך את טיסת הבכורה שלו ב-4 באוגוסט 1971, מה שסימן את תחילת יצורו של קו מסוקים מוצלח[1]. לאחר שלב ניסויי טיסה ממושך, שכלל פתרון בעיות של חוסר יציבות דינמית, ה-A109 קיבל אישור רשות התעופה הפדרלית (FAA) טיסה ב-1 ביוני 1975. ההזמנות המסחריות החלו ב-1976, כאשר המסוק הציע מספר יתרונות על פני מתחרים כמו הבל 206, כולל מהירות גבוהה יותר, גמישות, יתירות של שני מנועים, וקיבולת נוסעים מוגדלת.
על בסיס ה-AW109 פותח הAW119 "קואלה" החד-מנועי, הנמצא בין היתר גם בשירות חיל האוויר הישראלי.
דגמים עיקריים


- A109A סימן II: כלל תא נוסעים מורחב (1981).
- A109C: דגם אזרחי בעל שמונה מקומות ישיבה וזוג מנועי אליסון 250-C20R-1.
- MH-68A סטינגריי: דגם בשירות משמר החופים של ארצות הברית בין 2000 ל-2008, עת הוחלפו בHH-65 דולפין.
- A109K2: בעל מנועי טורבומקה אריאל 1K1 משודרגים (1991).
- A109E פאוור: בעל מנועי פראט & וויטני PW206 (1996).
- AW109S גרנד: גרסה מוגדלת (2006).
- AW109 טרקט: מצויד בגלשי נחיתה, מנועי פראט & וויטני PW207C, ובקרת מנוע דיגיטלית מלאה (FADEC) (2014).
מפעילות
איטליה
אינדונזיה
אלבניה
אלג'יריה
אנגולה
ארצות הברית
אקוודור
בנגלדש
בולגריה
דרום אפריקה
טורקמניסטן
יפן
מצרים
ניו זילנד
פורטוגל
פיליפינים
מקסיקו
נורווגיה
ניגריה
סלובניה
פרו
צ'ילה
שוודיה
מפעילות לשעבר
מאפיינים
- צוות: 1 או 2
- תכולה: 6-7 נוסעים
- אורך: 11.44 מטר
- גובה: 3.50 מטר
- קוטר רוטור ראשי: 11.00 מטרים (36.09 רגל)
- משקל ריק: 1,590 קילוגרם (3,510 ליברות)
- משקל המראה מקסימלי: 2,850 קילוגרם (6,280 ליברות)
- הנעה: 2 × טורבו-ציר פראט אנד ויטני PW200 560 כוח סוס כל אחד
- מהירות מרבית מותרת: 168 קשר (311 קמ"ש)
- מהירות שיוט: 154 קשר (285 קמ"ש)
- טווח: 932 ק"מ
קישורים חיצוניים
שגיאות פרמטריות בתבנית:אתר רשמי
פרמטרי חובה [ 1 ] חסרים- מסוקי EH-101 בשירות הצי האיטלקי באתר Key.Aero.
הערות שוליים
- ↑ AgustaWestland AW109 first flight, European Airshows
אגוסטה וסטלנד AW10940838531Q398965