מהירויות-V
מהירויות-V בתעופה (באנגלית: V-speeds או Velocity-speeds) הן מונחים תקניים להגדרת תחומים של מהירות אוויר החיוניים להפעלת כלי טיס, כמו מטוסים, דאונים, מסוקים וספינות אוויר. מהירויות אלה נגזרות מנתונים המתקבלים ממתכנני ויצרני כלי הטיס בזמן טיסות הניסוי ומאומתים ברוב המדינות על ידי פקחים מטעם הממשלה בעת בדיקות לקבלת אישור רישוי עבור כלי הטיס. באמצעותן נשקלות הטכניקות המיטביות למיקסום הבטיחות התעופתית, ביצועי המטוס או שניהם.
המהירויות הממשיות המתוארות באמצעות מחוונים אלה הן מהירויות אמיתיות (מהירות המטוס ביחס למסת האוויר בה הוא טס) ספציפיות לדגם מסוים של כלי הטיס והן מבוטאות במונחים המופיעים במד המהירות, כך שהטייס יוכל להשתמש בהן ישירות מבלי צורך לבצע תיקונים.
בתעופה הכללית המהירויות הנפוצות והקריטיות מוצגות כקשתות וקוים צבעוניים על פני מד המהירות של המטוס. הקצוות התחתונים של הקשת הירוקה והלבנה הם מהירות ההזדקרות כאשר המדפים סגורים ומהירות ההזדקרות כאשר המדפים פרוסים במלואם, בהתאמה. אלה הן מהירויות ההזדקרות של המטוס במשקל מרבי.
מהירויות-V המוצגות כהלכה הן דרישה לקבלת אישור כשירות לטיסה עבור המטוס ברוב המדינות בעולם.
תקנות
רוב מהירויות ה-V הנפוצות מוגדרות לעיתים קרובות על ידי תקנות תעופה של מדינות מסוימות. בארצות הברית, הן מוגדרות כחלק מ-14 החוקים של התקנות הפדרליות המכונות "תקנות התעופה הפדרליות" (באנגלית: Federal Aviation Regulations או FAR). בקנדה, הגוף המתקן הגדיר 26 מהירויות-V נפוצות במדריך המידע התעופתי (AIM) שלהם.
מהירויות-V תקניות
מהירויות-V אלה מוגדרות על ידי תקנות ממשלתיות.
מהירות-V | תיאור |
---|---|
V1 |
המהירות המקסימלית בזמן המראה בה הטייס יכול לבלום את המטוס בצורה בטוחה מבלי לעזוב את המסלול. זוהי גם המהירות המינימלית המאפשרת לטייס להמשיך בהמראה (למהירות V2) אפילו אם מתרחשת תקלה קריטית במנוע (בין מהירות V1 ל- V2). |
V2 |
מהירות המראה בטוחה. |
V2min |
מהירות מינימלית להמראה בטוחה. |
V3 |
מהירות סגירת מדפים. |
VA |
מהירות תמרון מיועדת, נקראת גם "מהירות מקסימלית עבור סטייה נשלטת". |
VB |
מהירות מקסימלית מיועדת עבור משב רוח עוצמתי. |
VC |
מהירות שיוט מיועדת, נקרא גם מהירות השיוט האופטימלית, זוהי המהירות היעילה ביותר במונחים של מרחק, מהירות ושימוש בדלק. |
VD |
מהירות מיועדת לצלילה. |
VDF |
מהירות צלילה בטיסת תצוגה. |
VEF |
המהירות שבה צפוי שתתרחש תקלה קריטית במנוע בזמן המראה. |
VF |
מהירות מדפים מיועדת. |
VFC |
מהירות מקסימילת עבור מאפייני יציבות. |
VFE |
מהירות טיסה מקסימלית עם מדפים פרוסים (Maximum Flap Extended speed). |
VFTO |
מהירות המראה מקסימלית. |
VH |
מהירות מקסימלית עבור טיסה מאוזנת בהספק מקסימלי ממושך. |
VLE |
מהירות הטיסה המקסימלית עם כני נחיתה פתוחים - המהירות המקסימלית בה ניתן לטוס בצורה בטוחה עם כני נחיתה פתוחים. |
VLO |
המהירות המקסימלית להפעלת כני הנחיתה - המהירות המקסימלית בה ניתן לפתוח או לסגור את כני הנחיתה בצורה בטוחה. |
VLOF |
מהירות המראה. |
VMC |
מהירות מינימלית נשלטת עם תקלה קריטית באחד מהמנועים כאשר הוא הופך להיות לא פעיל. |
Vmcg |
מהירות מינימלית לשליטה על הקרקע - מהירות האוויר המינימלית שבה המטוס ניתן לשליטה מבחינה כיוונית בזמן האצה על המסלול עם מנוע אחד לא פעיל, עם כוח המראה במנוע/ים הפעיל/ים ובהנחה שהיגוי הגלגל הקדמי לא פעיל. |
VMO |
מהירות טיסה מקסימלית במטוסים גדולים (Maximum Operating limit speed). |
VMU |
המהירות המינימלית בה המטוס יכול מבחינה פיזיקלית להתנתק מהקרקע (Minimum Unstick speed). מהירות זו תהיה תמיד נמוכה יותר מ- VR. |
VNE |
מהירות שאין לעבור אותה לעולם (Never Exceed speed). |
VNO |
מהירות שיוט מבנית מקסימלית או מהירות מקסימלית בטיסה רגילה (Maximum speed for Normal Operations). |
VR |
מהירות גלגול, המהירות שבה הגלגל הקדמי עוזב את המסלול. |
VRef |
המהירות המוגדרת לנחיתה או מהירות חציית סף. |
VS |
מהירות הזדקרות או מהירות מינימלית לטיסה יציבה בה המטוס עדיין נמצא בשליטה (Stall speed). |
VS0 |
מהירות הזדקרות או מהירות טיסה מינימלית בתצורת נחיתה. |
VS1 |
מהירות הזדקרות או מהירות מינימלית לטיסה יציבה בה המטוס עדיין נמצא בשליטה בתצורה מוגדרת. |
VSR |
המהירות המוגדרת להזדקרות. |
VSR0 |
מהירות המוגדרת להזדקרות בתצורת נחיתה. |
VSR1 |
מהירות המוגדרת להזדקרות בתצורה מוגדרת. |
VSW |
מהירות בה מופיעה אזהרת הזדקרות. |
VTOSS |
מהירות המראה בטוחה עבור כלי טיס בעל רוטור אנכי בקטגוריה A. |
VX |
מהירות המביאה בחשבון זווית טיפוס מייטבית. |
VY |
מהירות המביאה בחשבון יחס טיפוס מייטבי. |
מהירויות-V נוספות
חלק ממהירויות ה-V הן עבור סוגי כלי טיס מסוימים והן אינן מוגדרות על ידי תקנות ממשלתיות.
מהירות-V | תיאור |
---|---|
VBE |
מהירות סיבולת מייטבית - המהירות הנותנת את זמן הטיסה המרבי עבור צריכת הדלק. ניתן להשתמש בה כאשר ישנה סיבה להשאר בגובה רב זמן ממושך כמו המתנה לשיפור במזג האוויר שעל הקרקע. |
VBG |
מהירות מייטבית לדאיה ללא הנעה - המהירות המספקת יחס עילוי-גרר המקסימלי המאפשר את מרחק הדאיה הגדול ביותר. |
VFS |
המקטע האחרון של ההמראה עם תקלה במנוע אחד. |
Vimd |
כוח גרר מינימלי. |
Vimp |
כוח מינימלי. |
VLLO |
מהירות מקסימלית עם אורות נחיתה פתוחים - עבור כלי טיס בעלי פנסים מתקפלים. |
Vmde |
מהירות אנרגיית בלימה מקסימלית. |
Vmca |
מהירות שליטה מינימלית באוויר - מהירות האוויר המינימלית שבה המטוס ניתן לשליטה מבחינה כיוונית בזמן טיסה עם מנוע אחד לא פעיל וכוח המראה במנוע/ים הפעיל/ים. |
Vmcl |
מהירות שליטה מינימלית באוויר בתצורת גישה לנחיתה או בתצורת נחיתה עם מנוע אחד לא פעיל. |
Vmin |
מהירות מינימלית לטיסת מכשירים (IFR) עבור מסוקים. |
Vmp |
כוח מינימלי. |
Vp |
מהירות החלקה על המים. |
Vra |
מהירות אוויר קשה (מהירות כניסה למערבולות אוויר). |
VSL |
מהירות הזדקרות בתצורה מוגדרת. |
Vs1g |
מהירות הזדקרות עם מקדם עילוי מקסימלי. |
Vsse |
מהירות בטוחה עבור מטוס חד-מנועי. |
Vt |
מהירות סף. |
Vtocs |
מהירות טיפוס בהמראה (מסוקים). |
Vtos |
מהירות מינימלית עבור יחס טיפוס חיובי עם מנוע אחד לא פעיל. |
Vtmax |
מהירות סף מקסימלית. |
Vwo |
מהירות טיסה מקסימלית עם חלון או חופה פתוחים. |
VXSE |
המהירות של זווית הטיפוס המייטבית עם מנוע פעיל אחד במטוס קל דו-מנועי - מהירות המספקת את התוספת המרבית של גובה לכל יחידת מרחק בעקבות תקלה במנוע. |
VYSE |
המהירות של יחס הטיפוס המייטבית עם מנוע פעיל אחד במטוס קל דו-מנועי - מהירות המספקת את התוספת המרבית של גובה לכל יחידת זמן בעקבות תקלה במנוע. |
VZRC |
מהירות יחס טיפוס אפס במטוס דו-מנועי. |