RWD-15

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
RWD-15
מאפיינים כלליים
סוג מטוס תיור ותובלה קל
ארץ ייצור פולין
ממדים 
אורך 9.0 מטר
גובה 2.5 מטר
מוטת כנפיים 12.4 מטר
משקל ריק 875 ק"ג
משקל מטען מרבי 1,360 ק"ג
ביצועים 
מהירות שיוט 220 קמ"ש
מהירות מרבית 240 קמ"ש
טווח טיסה מרבי 465 ק"מ
סייג רום 5,000 מטר
הנעה 
"וולטר ג'יפסי 6" בעל הספק של 206 כ"ס

RWD-15 הוא מטוס תיור ותובלה קל מתוצרת פולין.

בארץ ישראל

המטוס הגיע לארץ ב-1939 והצטרף לצי המטוסים של חברת התעופה אוירון. למטוס יש 4–5 מושבים.

לא עשו במטוס הזה שימוש גדול. בין השנים 1939–1945 הוא היה במחסן של חברת אוירון באשדות יעקב וב-1945 המטוס הוכשר לטיסה ועבר לשדה התעופה ברמלה שם היה הבסיס החדש של חברת אוירון. ב-1946 פינו את שדה התעופה לוד מטייסות קרב הבריטיות והאמריקאיות ואז פעילות המטוס R.W.D-15 עברה ללוד והוא עשה טיסות יומיות בקו לוד-חיפה.

כששירות האויר הוקם רצו להעביר את המטוס הזה מלוד לשדה דוב והיו לזה כמה סיבות. קודם כל המטוס פעל תחת העיניים של הבריטים וגם היו קשיי גישה למקום בסביבה ערבית עוינת וסכנה מפני חבלות של פועלים ערבים שעבדו באזור. בדצמבר 1947 הוטסו כל המטוסים של החברה במבצע ציפורה מלוד לשדה דוב אבל הRWD-15 היה בזמן הזה במוסך בשביל שיפוצים ובגלל זה אי אפשר היה להטיס אותו לשדה דב. בלילה ב-13 באפריל 1948 חדרה קבוצת ערבים לשדה בלוד והעלתה את המטוס הזה באש.

קישורים חיצונים

R.W.D-15 באתר חיל האויר

ערך זה הוא קצרמר בנושא תעופה ובנושא פולין. אתם מוזמנים לתרום למכלול ולהרחיב אותו.
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

25733712RWD-15