ATR 72

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
(הופנה מהדף ATR 72-500)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
ATR 72
ATR 72-600 בשירות חברת אייר נוסטרום
ATR 72-600 בשירות חברת אייר נוסטרום
ATR 72-600 בשירות חברת אייר נוסטרום
מאפיינים כלליים
סוג מטוס נוסעים צר-גוף
ארץ ייצור צרפתצרפת צרפת
איטליהאיטליה איטליה
יצרן ATR
טיסת בכורה 27 באוקטובר 1988
צוות 2
נוסעים 68–74
יחידות שיוצרו 863 (נכון לפברואר 2016)
מחיר ATR 72-600:‏22.7 מיליון דולר (2012)
תרשים
‏ATR-72-500 בשירות בל אייר אירופה

ATR 72 הוא מטוס נוסעים לטיסות קצרות מתוצרת יצרנית המטוסים האיטלקית-צרפתית ATR. המטוס מצויד בשני מנועי מדחף טורבו-פרופ. טיסת הבכורה של המטוס נערכה באוקטובר 1988.

פיתוח

המטוס הוא גרסה מתקדמת של 500-ATR 42. במטוס זה הוגדלה קיבולת המושבים מ-50 ל-74, המטוס הוארך ב-4.5 מטר, הוגדלה מוטת הכנפיים, המטוס צויד במנועים חזקים יותר, וקיבולת הדלק שופרה בעשרה אחוזים. פיתוח המטוס החל בשנת 1986, טיסת הבכורה שלו הייתה באוקטובר 1988, המטוס הראשון נמסר לחברת התעופה פינאייר באוקטובר 1989. עד אפריל 2010 נמסרו 408 מטוסים לחברות התעופה, מתוך 472 הזמנות.

גרסאות

ATR 72-200 בשירות אורגוני אייר סרוויס

למטוס חמש גרסאות עיקריות:

  1. ATR 72-100: הגרסה הראשונה של המטוס, לדגם זה שתי גרסאות ATR 72-101 ו-ATR 72-102. מופעל על ידי שני מנועי PW124B תוצרת פראט אנד וויטני קנדה.
  2. ATR 72-200: לדגם זה שתי גרסאות - ATR 72-201 ו-ATR 72-202. למטוס שני מנועי PW124B.
  3. ATR 72-210: לדגם זה שלוש גרסאות - ATR 72-211 ,ATR 72-210, וגרסת מטען ATR 72-212. למטוס שני מנועי PW127 תוכנן לביצועים טובים בתנאי חום.
  4. ATR 72-500: היצור הסדרתי של דגם זה החל בינואר 1997. המטוס הוא גרסה משודרגת של 72–210, המצוידת בשני מנועי PW127F/PW127M. למטוס כושר נשיאה גדול יותר, ומערכת ממוחשבת לניהול צריכת החשמל.
  5. ATR 72-600: באוקטובר 2007 הודיע מנכ"ל החברה על השקת סדרה חדשה בשם ATR 72-600. המטוס כולל שיפורים רבים, בהם: צריכת דלק נמוכה, יכולת נחיתה במסלולים קצרים, ומערכת בידור, את מערכות האוויוניקה במטוס מספקת קבוצת תאלס. טיסת המבחן לדגם זה התקיימה ביולי 2009.

גרסאות נוספות למטוס

מפעילים

ATR 72-500 בשירות קונקט אייר
ATR 72-500 בשירות ארקיע

יותר מ-80 חברות תעופה מפעילות את המטוס, ובהן חברת ישראייר אשר הפעילה 3 מטוסים מדגם זה, שיצאו משירות עד ינואר 2023.[1] חברת ארקיע הפעילה 5 מטוסים מסוג זה, שיצאו משירות עד סוף 2017. חברת אייר חיפה הזמנה והחלה לקבל בשני 2023–2024 שלושה מטוסי ATR 72-600[2].

מפרט טכני

ATR 72-200 ATR 72-210 ATR 72-500 ATR 72-600
צוות 2
נוסעים ‏ 72 ‏74
אורך 27.16 מטר
מוטת כנפיים 27.06 מטר
גובה 7.65 מטר
רוחב תא הנוסעים 2.57 מטר
גובה תא הנוסעים 1.91 מטר
טווח טיסה 1,400 ק"מ 1,250 ק"מ 1,330 ק"מ 1,185 (אופציה ל-1,540 ק"מ)
משקל ריק 12,700 ק"ג ? 12,950 ק"ג 13,010 ק"ג
משקל המראה מרבי 22,000 ק"ג 22,500 ק"ג 22,800 ק"ג
מהירות שיוט 513 קמ"ש 516 קמ"ש 511 קמ"ש
קיבולת דלק מרבית 5,000 ליטרים
סייג רום 7,600 מ'
הנעה (×2) פראט אנד וויטני קנדה
PW124 ‏2,400 כ"ס
פראט אנד וויטני קנדה
PW127 ‏2,750 כ"ס
פראט אנד וויטני קנדה
PW127F ‏2,920 כ"ס
פראט אנד וויטני קנדה
PW127M ‏2,920 כ"ס

שיאי טיסה

במהלך התפרצות נגיף הקורונה בישראל הפעילה חברת ישראייר את מטוסי ה-ATR 72 שברשותה בטיסות חילוץ של ישראלים מאירופה, מעבר לטווח הטיסה של היצרן, ובהן טיסה ממילאנו ב-30 ביוני 2020 שגמאה מרחק של 2,709 ק"מ וארכה 5 וחצי שעות[1]. כמו כן הפעילה החברה טיסות במטוסים אלה לרומא, בלגרד וקייב, שנמשכו מעל 4 שעות.[3]

ATR 72-500 בשירות בנגקוק איירווייז

תאונות ותקריות

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ATR 72 בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ 1.0 1.1 איתי בלומנטל, בחסות הקורונה: ישראייר שוברת שיאים עם מטוסי הטורבו-פרופ, באתר ynet, 21 ביולי 2020
  2. ^ דף הבית, באתר airHaifa (באנגלית אמריקאית)
  3. ^ Israir's Unbelievably Long Turboprop Flight, One Mile at a Time, ‏2020-07-20 (באנגלית)
  4. ^ דו"ח תאונה ב-Aviation Herald
  5. ^ Pilot pulled wrong throttle, shut down engine
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

39342556ATR 72