תחנת הרכבת נמל התעופה רמון
ערך זה עוסק במיזם עתידי
| ||
ערך זה עוסק במיזם עתידי |
מידע על הבנייה | |||
---|---|---|---|
חנוכת התחנה | טרם נקבע, אך צפויה לפעול כחלק ממסילת הרכבת לאילת | ||
מיקום | |||
מיקום | נמל התעופה רמון | ||
אתרים סמוכים | נמל התעופה רמון, כביש 90, באר אורה | ||
מידע על התחנה | |||
שירות רכבות | אילת, באר שבע, תל אביב, נמל התעופה בן-גוריון, ירושלים | ||
|
תחנת הרכבת נמל התעופה רמון היא תחנת נוסעים מתוכננת של רכבת ישראל העתידה לשרת את נוסעי נמל התעופה רמון ולקשר בינו לבין העיר אילת ובין מרכז הארץ[1].
התחנה צפויה לסייע בפיתוחו של נמל התעופה וכן תעמיד אותו בתחרות לנמל התעופה בן-גוריון שכן משך הנסיעה ברכבת מתל אביב לנמל התעופה צפוי לעמוד על פחות משעתיים[2]. ומפני שהנסיעה באמצעות רכבת נחשבת לבטוחה יותר מהחלופות האחרות בדרך האוויר או היבשה[3].
כדי לעמוד ביעד זמנים זה תצטרך הרכבת להתאים לנסיעה במהירות גבוהה ממהירותה הנוכחית העומדת על 150 קמ"ש בשימוש בהנעה על ידי דיזל, ולכן עובדת רכבת ישראל על העלאת המהירות של רכבות הנוסעים ל-250 קמ"ש (וייתכן שאף ליותר[4][5]), זאת באמצעות מעבר לשימוש בהנעה על ידי חשמל, דבר המצריך בנייה של תשתית מסילות במסגרת חשמול מסילות רכבת ישראל.
התחנה היא חלק מפרויקט מסילת הרכבת לאילת[6]. ותעבור בה מסילת נוסעים כפולה ומחושמלת ובנוסף גם מסילת מטענים[7].
תוכניות בנייה
בעבר נבחנה תוכנית לבניית קו רכבת קלה אשר יקשר את שדה התעופה לעיר אילת ושר התחבורה אף הכריז על תוכנית זו[8]. תוכנית זו הוקפאה עקב אי היתכנות כלכלית.
תחנת נמל התעופה ע"ש רמון, צפויה להיבנות כחלק מהתוכנית האסטרטגית של רכבת ישראל לשנת 2040. נכון ל-2022, תחנת הרכבת אינה מתוקצבת לא לתכנון ולא לביצוע אך עם תכנון השדה בוצעה התייחסות והכנה למבנה תחנת הרכבת.
עם זאת בנובמבר 2020 אישרה הוועדה לתשתיות לאומיות, את קידום התוכנית למסילות ברזל מהירות מתל אביב לבאר שבע[9]. לפי תוכנית החומש של רכבת ישראל, עד 2024 צפויה להסתיים העבודה על מקטע ת"א-ב"ש[10].
בנוסף באפריל 2021 אושרה התוכנית לקו מסילות מהירות מבאר שבע לדימונה[11].
בדצמבר 2021, הוחלט על הוספת תקצוב של 30 מיליון שקל לשם השלמת תכנון המסילה לאילת[12][13].
קו הרכבת לאילת | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
הערות שוליים
- ^ בפרט לאחר סגירת נמל התעופה שדה דב בתל אביב ונמל התעופה אילת בשנת 2019.
- ^ אודי עציון, הדרך הארוכה והיקרה לשדה התעופה החדש רמון, באתר ynet, 20 בינואר 2019
- ^ כיום נסיעה מהמרכז לנמל התעופה רמון, ולאילת מצריכים שימוש בכביש 90 נסיעה הלוקחת כ-חמש שעות ברכב בנתיב המאופיין בתאונות רבות.
- ^ כבר בנובמבר 2010 הוציא משרד התחבורה בקשה למידע RFI לבניית רכבת לאילת, ובכלל זה אפשרות לבנות חלק מהקו כקו מהיר שמהירותו עד 300 קמ"ש, כך ע"פ מהירות רכבות בין-עירוניות בארץ ובאירופה ובחינת הצעדים הנחוצים לשם העלאת מהירות הרכבות בארץ, יניב רונן, 05 במאי 2011, באתר הכנסת מרכז המחקר והמידע.
- ^ רב-שיח בנושא הקמת קו רכבת מהיר בין מרכז הארץ לאילת - אקולוגיה וסביבה, באתר אקולוגיה וסביבה, 13 בינואר 2022
- ^ ליאור גוטמן, הממשלה אישרה הקמת קו רכבת בין תל אביב לאילת, באתר כלכליסט, 5 בפברואר 2012
- ^ יובל שדה, בלעדימיכאלי וליברמן סיכמו על השלמת תכנון הרכבת לאילת, באתר כלכליסט, 20 בדצמבר 2021
- ^ אבי בר-אלי וזוהר בלומנקרנץ, לרכבת קלה תחבר בין שדה התעופה בתמנע לאילת ולמסוף טאבה, באתר TheMarker, 5 בספטמבר 2010
- ^ ליאור גוטמן, המדינה מקדמת רכבות מהירות מתל אביב לבאר שבע - זמן הנסיעה יתקצר לכחצי שעה, באתר כלכליסט, 16 בנובמבר 2020
- ^ יובל שדה, פרסום ראשוןהנוסעים ישלמו: נדחתה דרישת הרכבת להגדיל תקציבה ב-19 מיליארד שקל, באתר כלכליסט, 2 במרץ 2022
- ^ מיכל קדרון, כחצי שנה לאחר הפקדתה: אושרה התוכנית לשדרוג מסילת הרכבת מבאר שבע דרומה – כולל התחנה החדשה בדימונה, באתר מרכז הנדל"ן, באפריל 2021
- ^ יובל שדה, בלעדימיכאלי וליברמן סיכמו על השלמת תכנון הרכבת לאילת, באתר כלכליסט, 20 בדצמבר 2021
- ^ היאלי יעקבי-הנדלסמן, אופטימיות באילת: "הגענו להסכמות על תכנון רכבת", באתר ישראל היום, 17 בפברואר 2022
33952554תחנת הרכבת נמל התעופה רמון