תחנת הרכבת חיפה – בית המכס

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
ערך זה עוסק במיזם עתידי
ייתכן שנכללים בערך פרטים שהם בגדר הערכה, או כאלה שעשויים להשתנות עם התקדמות המיזם.
ערך זה עוסק במיזם עתידי
ייתכן שנכללים בערך פרטים שהם בגדר הערכה, או כאלה שעשויים להשתנות עם התקדמות המיזם.
תחנות עתידיות של רכבת ישראל
חיפה – בית המכס
מידע על הבנייה
חנוכת התחנה לא ידוע
מיקום
מיקום קריית הממשלה, העיר התחתית, חיפה
אתרים סמוכים מוזיאון רכבת ישראל
מידע על התחנה
שירות רכבות נהריה, עכו, כרמיאל, בית שאן/אירביד, בנימינה, תל אביב, נתב"ג, מודיעין, ירושלים
למידע מקיף על רכבת ישראל עיינו גם בפורטל רכבת ישראל

תחנת הרכבת חיפה – בית המכס היא תחנת נוסעים מתוכננת של רכבת ישראל, העתידה לשרת את העיר חיפה. התחנה תמוקם בצפון־מזרח העיר חיפה, בסמוך לקריית הממשלה ע"ש יצחק רבין, על מסילת הקו הראשי של רכבת ישראל.

היסטוריה

תחנת הרכבת תוכננה במסגרת התוכנית להקמת קריית הממשלה במחוז חיפה. כחלק מתנאי המכרז, היזמיים יכלו לבנות גם משרדים להשכרה, מסחר וחניונים בתשלום. והיזם גם היה אמור להתחייב לבנות תחנת רכבת פרוורים על חשבונו (ולא מתקציב המדינה) מול הקריה בשם "חיפה בית המכס"[1]. לתחנה הוצעו גם השמות הבאים: "חיפה קריית הממשלה" ו"חיפה - מגדל המפרש ע"ש יצחק רבין"[2]. הפרויקט היה אמור לנצל את "זכויות האוויר" מעל המסילה והתחנה. להיבנות בשטח של 25 אלף מ"ר, מתוכם 18 אלף מ"ר משרדים, כ-3,000 מ"ר מסחר, 1,000 מ"ר שיוקדשו להקמת תחנת הרכבת, 450 מקומות חניה, וכן גשר מעל דרך העצמאות שיחבר את התחנה לקריה[3]. התחנה הייתה אומרה להשתלב עם תחנת רכבת קלה בדרך העצמאות[4].

במאי 2001 פורסם המכרז להקמת התחנה[5][6].

ב־5 בפברואר 2002 אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה חיפה את התוכנית[7].

הפרויקט לבסוף לא יצאה לפועל, מאחר שלמרכז ההקמה לא ניגשה אף חברה, עקב חוסר כדאיות כלכלית ליזמים[8].

ביוני 2015, שר האוצר משה כחלון וראש עיריית חיפה יונה יהב חתמו על הסכם לפיתוח חיפה ההסכם, כולל שיקוע מסילת הרכבת בעיר והקמת תחנת בית המכס בעלות של 1.3 מיליארד שקל[9]. מועצת עיריית חיפה אישרה את הסכם בנובמבר 2015[10].

בדצמבר 2017, הוצעה תוכנית חדשה, במסגרת התוכנית לריבוע מסילת החוף עד תחנת מרכזית המפרץ, על פיה בשטח העיר חיפה הרכבת תעבור במנהרה חדשה מתחת לכרמל שתחל בחוף הכרמל ותסתיים בסמוך לתחנת חיפה – בית המכס העתידית, שתהיה תחנה תת-קרקעית, תחנות חיפה – מרכז השמונה וחיפה – בת גלים תיסגרנה והתחנה החדשה תופעל במקומן. הנושא נמצא במחלוקת מקצועית ופוליטית בין עיריית חיפה, רכבת ישראל ומשרדי התחבורה והאוצר וקיימות מספר חלופות תכנוניות[11].

בדצמבר 2021, הוועדה לתשתיות לאומיות אישרה את מתווה התוכנית למנהור מסילות הרכבת בחיפה ("תת"ל 65/ב"). על פי תוכנית זאת שתי מסילות הרכבת הקיימות ועוד שתיים חדשות ייבנו במנהרה שתעבור מצומת פז שבמזרח העיר ותגיע עד לחוף הכרמל, תחנת הרכבת מרכז השמונה תבוטל, ותחנת "בית המכס" (כנראה בשם תחנת "קריית הממשלה") תבנה במקומה[12].

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ מאת דוד חיון, ‏יזמי קריית הממשלה בחיפה יקימו פרוייקטים פרטיים צמודים, באתר גלובס, 2 בדצמבר 1997
  2. ^ רחל הניג, ‏תוכנית מתחם קרית הממשלה בחיפה, הכוללת הקמת תחנת רכבת, אושרה בוועדה המחוזית, באתר גלובס, 5 בפברואר 2002
  3. ^ דוד חיון, ‏פרוייקט "בית המכס" מחכה לתסקיר, באתר גלובס, 14 ביוני 1999
  4. ^ מאת ענת ג'ורג'י, ועדת היגוי של משרד הפנים אמורה לדון בתוכנית אב להקמת רכבת קלה בחיפה, באתר הארץ, 1 בנובמבר 2001
  5. ^ צביקה רובינס, ‏פרוייקט בית המכס בחיפה יוצא למכרז, באתר גלובס, 6 במאי 2001
  6. ^ אבי שמול, מכרז ל-20 אלף מ"ר בבית המכס בחיפה, באתר הארץ, 7 במאי 2001
  7. ^ אבי שמול, אושרה הקמת תחנת רכבת בקרית הממשלה בחיפה ב-30 מיליון ד', באתר הארץ, 5 בפברואר 2002
  8. ^ דוד רטנר, רעיון להצלת הכרמלית בחיפה: מסיבות תת-קרקעיות להשלמת הכנסה, באתר הארץ, 20 בינואר 2005
  9. ^ אודי שישון, ‏כחלון ויונה יהב חתמו על הסכם כלכלי היסטורי בחיפה, באתר גלובס, 9 ביוני 2015
  10. ^ שלומית צור, ‏חיפה: אושר פרויקט שיקוע מסילות והקמת 7,700 דירות, באתר גלובס, 4 בנובמבר 2015
  11. ^ אתר למנויים בלבד אורן דורי, 28 דקות מחיפה לתל אביב? הוויכוח הבלתי נגמר שתוקע את הרכבת, באתר TheMarker‏, 20 בדצמבר 2017
  12. ^ קינן כהן ‏, חצי שעה לתל אביב: מסילות רכבת תת-קרקעיות יוקמו בחיפה, באתר וואלה!‏, 15 בדצמבר 2021
    גיא נרדי, ‏שאלה של 13 מיליארד שקל: האם הרכבת בחיפה תרד מתחת לאדמה?, באתר גלובס, 23 בדצמבר 2021
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

33302212תחנת הרכבת חיפה – בית המכס