שלמה קורן (קצין)
![]() | |
שלמה קורן כמפקד מספנת חיל הים | |
לידה |
13 באפריל 1929 (גיל: 95) ג' ניסן ה'תרפ"ט בודפשט הונגריה |
---|---|
תאריך עלייה | אפריל 1939 |
השתייכות |
![]() ![]() ![]() |
תקופת הפעילות | 1948–1974 (כ־26 שנים) |
דרגה |
![]() |
תפקידים בשירות | |
ימאי באוניות קצין ים בפריגטות קצין מבצעים מפקד יחידת בחינה מפקד מספנת חיל הים מנהל תחום הים במנהל הרכשה של משרד הביטחון. | |
פעולות ומבצעים | |
![]() ![]() ![]() ![]() | |
עיטורים | |
![]() | |
תפקידים אזרחיים | |
מנהל מפעל מתכת קדמני מנהל מפעל נשר חיפה למלט מנהל חברת בת של סולל בונה בניגריה. סוכנות מכירה ותחזוקה לציוד קטרפילר בבודפשט. |
שלמה קורן (נולד ב-13 באפריל 1929) הוא קצין בכיר בדימוס מחיל הים ומנהל מפעלים בתעשייה הכבדה. בוגר הטכניון בהנדסת מכונות ותואר שני במנהל תעשייתי.
משפחה
האב שמואל קליין שירת כקצין בצבא הונגריה בשנות מלחמת העולם הראשונה, לאחר שנפצע למד באקדמיה לחקלאות בקסלהי ונעשה אגרונום. נישא להלנה מבית בריכטה. המשפחה גרה בבודפשט ולזוג נולדו שני ילדים הבן שלמה והבת אגנס. בשנת 1938 הגיע אבי המשפחה להכרה כי אין מקום ליהודים באירופה. מצא קשר לפעילי העלייה הרויזיוניסטית.
באפריל 1939 עלתה המשפחה על אנייה 'אגיוס ניקולאוס' בנמל בורגאס בולגריה עד לכרתים. שם עברו לספינת עץ והפליגו לארץ ישראל. הספינה נחתה בחוף עזה ונוצר איום על המעפילים. הצבא הבריטי הגיע למקום, חילץ והעביר אותם ברכבת לבת גלים.
-
האב שמואל קליין כקצין בצבא הונגריה 1918.
ילדות ולימודים
בחיפה למד כשלוש שנים בבית חינוך לילדי עובדים בהדר הכרמל. המורה מחנך הכיתה שמואל שדה מדגניה השפיע עליו מאוד.
ללימודי התיכון נרשם בבית הספר הימי ליד הטכניון בחיפה במגמת שייט. כתלמיד טוב זכה למלגה מטעם הקהילה היהודית בדרום אפריקה למימון הלימודים. קורן סיים את בית הספר במחזור ד' בשנת 1948 והתגייס לחיל הים.
שירות צבאי
בשנת הלימודים העליונה נעשה קורן חבר בההגנה בחיפה. קורן התגייס לחיל הים ותפקידיו הראשונים היו קצין ניווט באוניות "חנה סנש" ואח"י מעוז (ק-24). הכשרתו בבית הספר הימי זיכתה אותו בקידום לקצונה ימית ללא הכשרה נוספת והוא נעשה סגן מפקד באח"י וג'ווד.
-
סג"ם שלמה קליין 1949.
-
שלמה קורן בודק ומחשב את שגיאת המצפן באח"י מעוז 1949.
ענף מבצעים
קורן עבר בשנת 1953 לפקד על ענף המבצעים במחלקת הים וקיבל דרגת רס"ן. במסגרת זו עבר קורס צלילה למים רדודים.
הפלגת משווה
בשנת 1955 שירת קורן בפריגטה אח"י משגב (ק-30) בתפקיד סגן המפקד. ויצא עימה למבצע משווה לדרום אפריקה וחזרה.
-
אח"י משגב (ק-30) נכנסת לנמל קייפטאון 13 במרץ 1955.
מלחמת סיני
בתקופת מלחמת סיני שימש קורן כמפקד מערך הגנת החוף. תחת פיקודו הי תחנת המכ"ם בסטלה מאריס ותחנה שנייה מעל מלון בתל אביב.
בנוסף לתפקידו שימש נציג חיל הים בוועדה לשליטה בצי הסוחר שמינה שר התחבורה משה כרמל בראשותו של ד"ר נפתלי וידרא.
בית מלאכה מכשירים
בשנת 1960 לאחר שהוסמך להנדסת מכונות הוצב למספנת חיל הים כמפקד בית מלאכה מכשירים. בתפקיד זה שימש עד שנת 1962. באותה תקופה יצא לביקור במסגרת חילופי סטודנטים ועברת את שמו מ'קליין' ל'קורן'.
יחידת בחינה
בשנים 2–1967 שימש קורן בתפקיד מפקד "יחידת בחינה" בחיל הים והועלה לדרגת סא"ל. בתפקיד זה ערך בדיקות קבלה לשש ספינות הטילים הראשונות שנבנו בשרבורג. הבדיקות העלו שיש עומס רב על המנועים כתוצאה מהרצון להגיע למהירות מרבית גבוהה.
למספנות שרבורג נקבעה בחוזה פרמיה על מהירות גבוהה ובשאיפה להשיג זאת דהפו את גבול הטכנולוגיה והעמיסו את המנועים מעל למותר בהוראות יצרן המנועים. קורן המליץ לטפל במדחפים כדי להקל על המנועים. המלצתו בוצעה רק לאחר מספר שנים.
-
שלמה קורן משמאל במפעל מצפני גירוסקופ 'אנשוץ' בגרמניה עבור ספינות סער 1965.
מספנת חיל הים
בשנת 1969 קיבל את הפיקוד על מספנת חיל הים והועלה לדרגת סא"ל. התקופה במספנה הייתה הסבת המתקנים ובתי המלאכה לצורך תחזוקת ספינות סער ומערכות הנשק והאלקטרוניקה שהותקנו בהן.
הוקם בית מלאכה מיוחד למנועי מייבאך בתוך בסיס ציוד ותובלה באזור נחל הקישון. בית המלאכה כלל מתקן הרצה למנועים. עובדי המספנה היו 200 חיילים ו-600 אזרחים עובדי צבא.
תחום הים במנהל הרכשה
בשנת 1970 מונה קורן למנהל תחום הים במנהל הרכשה של משרד הביטחון והועלה לדרגת אל"ם. בין היתר עסק גם ברכישת הצוללות מסדרת גל בחברת ויקרס באנגליה, לחיל הים. בשנת 1973 חתם למספנות ישראל על רכישת אח"י רשף ומאוחר יותר אח"י קשת מספינות סער 4. בשנת 1974 סיים את תפקידו במנה"ר ויצא לגמלאות.
-
שלמה קורן כראש תחום הים במנהל הרכשה חותם על קבלת אח"י רשף ממספנות ישראל 1972.
תפקידים אזרחיים
תפקיד ראשון הוזמן קורן על ידי אלכס גתמון לנהל את מפעל המתכת קדמני בכפר הדרוזי ירכא. המפעל בבעלות משותפת גתמון קדמני והיה מתח בין הבעלים.
בשנת 1976 קיבל את הניהול של מפעל נשר חיפה למלט. המפעל נעשה רווחי מאוד וניתן היה להעלות את משכורות העובדים. קורן המשיך בניהול עד שנת 1982.
בשנת 1982 נענה ליזמת בנק שווייצרי ויצא להקים מפעל מלט בניגריה. מפעל המלט לא הוקם ובמקום זאת נעשה קורן מנהל חברת בת של סולל בונה ובנה כבישים בניגריה.
בשנת 1986 נעשה מנהל מכירות של חברת אלסינט שייצרה מתקני סריקה גופנית במזרח הרחוק.
בשנים 1991–1996 שימש קורן כמנהל סוכנות בלעדית של חברת קטרפילר בבודפשט. ציוד קטרפילר יקר ואיכותי וקורן העמיד את העסקים בצורה טובה.
לאחר חזרתו לישראל שימש במשך כ-10 שנים כמפקח על פעילות הסניף בבודפשט ונסע כל חודש לביקורת בסוכנות. בשנת 2005 פרש מעיסוק זה.
-
מיכל ענק להחסנת דלק של חברת קו צינור אילת אשקלון באילת שבנה מפעל מתכת קדמני בניהולו של שלמה קורן 1974.
-
מחפר למכירה בסוכנות קטרפילר בבודפשט 1991.
השכלה
קורן הוא בוגר בית הספר הימי בחיפה במגמת שייט אותו סיים בשנת 1948.
בשנת 1956 החל קורן בלימודים בהטכניון - מכון טכנולוגי לישראל במגמת הנדסת מכונות בנוסף לעבודתו בחיל הים והוסמך בשנת 1960. לאחר הפסקה קצרה השלים תואר שני בהנדסת תעשייה וניהול 1962.
תחביב
קורן הוא בעלים ומשיט של יאכטה קטנה "קלימרו" העוגנת דרך קבע במרינה הרצליה.
-
היאכטה קלימרו עוגנת במרינה הרצליה.
משפחה ממשיכה
קורן נישא בשנת 1950 לשרה כהן אותה פגש בשדרות הנשיא בחיפה. לזוג נולדו בן ארנון ובת. גב' קורן נפטרה בשנת 1982 ממחלה.
הבן ד"ר ארנון קורן הוא כירורג, מומחה למחלות כלי דם בבית חולים בילינסון בפתח תקווה. בשנת 1985 חבר קורן לאילנה פלד ארכיטקטית שהתאלמנה ואיתה 3 בנות ובן.
הזוג מתגורר בשכונה ב' בהרצליה.
מקורות וקריאה נוספת
- חנה ינאי, 50 שנות מספנה, הוצאה לאור חיל הים, 1998, עמ' 41.
קישורים חיצוניים
- חנה ינאי, מספנת חיל הים לדורותיה, הוצאה לאור חיל הים, 1998.
- כוכבי אזרן ריאיון עם אל"ם דימ' שלמה כהן 20 בנובמבר 2019 באתר משמר המורשת הימית.
שגיאות פרמטריות בתבנית:מיון ויקיפדיה
שימוש בפרמטרים מיושנים [ דרגה ] שלמה קורן (קצין)29709019