שיחה:רבי שניאור זלמן מלאדי/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

תאריך הולדתו

20
סיכום מאת גלאטיק

תוקן

יענקל'ע (שיחהתרומות)

הצורה שבה נכתב תאריך לידתו מעמידה את המשנה החסידית ומשנת צאצאיו במקום במשני, לכאו' זה קצת מבזה השקפה תורנית וביזוי צדיקים ותלמידי חכמים, ולא מתאים למכלול אלא לויקיפדיה, אבקש תמיכה בשינוי.

אבגד (שיחהתרומות)

לשנות למה?

יענקל'ע (שיחהתרומות)

כפי שכתבתי

אבגד (שיחהתרומות)

שלח קישור למה שכתבת

יענקל'ע (שיחהתרומות)

רגע, למה כוונתך, 'למה' עם שוא בלמ"ד (היינו, מה לכתוב במקום זה), או 'למה' במובן של מדוע?

אבגד (שיחהתרומות)

מה כל כך מסובך להביא את הגרסה שאתה מתכוון אליה?

יענקל'ע (שיחהתרומות)

זה הנקודה שלא התכוונתי להביא גירסא אלא לשנות את הגרסה הקיימת, לא יותר מאשר סדר הבאת הדברים, קודם שהולדתו בי"ח אלול ואח"כ דעת החוקרים בזה

גלאטיק (שיחהתרומות)

בזמן שאתם מסתבכים..

אבגד (שיחהתרומות)

בשמחה. תן עריכה כראות עיניך. ואולי זה יהיה טוב

איש הישראלי (שיחהתרומות)

שחזרתי את העריכה של גלייך. הסיבה: הגרסה של בית רבי (חסיד חב"ד בעצמו) קדומה לדברי מוהריי"צ, לכן אין סיבה להקדים. ראוי לציין שזו הגרסה הנמצאת ב"מגילת חייו של הרב מלאדי", המשמרת מסורות חב"דיות קמאיות.

גלאטיק (שיחהתרומות)

עי' בכל המשך הערך שם התאריכים הם כפי גרסת מוהריי"צ

איש הישראלי (שיחהתרומות)

אז צריך לתקן בכל הערך.

גלאטיק (שיחהתרומות)

או לתקן את ההתחלה, מה גם שהתאריכים שבכל הערך הם עפ"י מקורתיהם ונמצא שיש יותר מקורות ומסורת משפחתית שחזקה מכל דבר אחר כדלקמן לתאריך י"ח אלול תק"ה

גלאטיק (שיחהתרומות)

מכתב של הרבי מליובאוויטש (אגרות קודש חלק י"ח אגרת ו'תשעז):

"שנת הולדת רבנו הזקן בעל התניא והשו"ע,

"כמה פעמים שמענו בע"פ מכ"ק מו"ח אדמו"ר, ונמצא בכ"מ ברשימותיו שבדפוס וזכרונותיו, שהוא ביום ח"י אלול שנת תק"ה. וישנו בזה סיפור ארוך מתקופת העבור והלידה, שחלק ממנו נתפרסם בלקוטים וזכרונות שכבר ראו אור הדפוס, והרי מובן שבשטח כהאמור, מסורת משפחה נאמנה ביותר, ובפרט כשנשענת על כמה סיפורים בשטחים שונים, שבכל אחת מהן ישנה הוכחה בהנוגע לשנת ההולדת.

"לקושיתו, מנין בא הטעות אצל כמה מסופרי דברי ימי חב"ד, שקובעים שנת תק"ז.

"בכמה ענינים כגון אלו, שבתקופה הראשונה מועטים היו החוקרים בהם, שגם דברי ימי חסידות בכללם, הרי כשמתבוננים בהשתלשלות הידיעות, לפעמים הכי תכופות, רואים, שאחד אמר שמועה והשערה מיוסדת יותר או פחות [ולפעמים הכי קרובות דוקא "פחות"], והבאים אחריו מבלי ברירה הביאוה מבלי להוסיף שזוהי השערה, וכל היודע דברי ימי ישראל בתקופת רבנו הזקן, ברוסיא, יודע שמועטים ביותר התעודות ואפילו המסורות בע"פ בהנוגע לשנות הולדת, ולא עוד אלא שמפני גזירות וכיו"ב - לפעמים קרובות סלפו הוראת גיל הילד או הילדה. וכנראה שסופרי תולדות חב"ד סמכו על דברי הבית רבי וספר תולדות הרב שקדם לו, שגם בידם לא הי' בזה אלא השערה, [לפלא שדוקא מקור אחד שממנו משמע התאריך תק"ז, לא הועתק במקורות האמורים, כוונתי להקדמת בני רבנו הזקן להשו"ע שלו, ד"ה ואחר רוב שנים כו' בהיותו בן שלשים שנה וכו' בק"ק מאהילוב, וכו' - שהשערה קרובה לודאי שהיותו שם קשורה עם עליית כמה מחסידי הרב המגיד ממעזריטש לאה"ק ת"ו שהי' בשנת תקל"ז - ושאלתי את כ"ק מו"ח אדמו"ר, שהרי אז הי' רבנו הזקן בן ל"ב שנה, וענני שבכלל בכתיבת ההקדמה לא דייקו כ"כ בתאריכי השנים [נוסף על זה, הרי בהקדמה האמורה אין ברור כ"כ אם הכוונה לזמן התחלת לימוד הש"ס בפעם הששה עשר או לסיומו], ובכ"א אין בהנ"ל כדי סתירה מסורה מפורטת מדור לדור]."

גלאטיק (שיחהתרומות)

עכ"פ, להחזיר עריכתי מהטעמים היוצאים מכל מה שכתבתי ע"ע?

איש הישראלי (שיחהתרומות)

אני עדיין נגד, מהטעמים שכתבתי לעיל. ואין רצוני להאריך. וד"ל.

יענקל'ע (שיחהתרומות)

תומך בגלייך

זיכער (שיחהתרומות)

תומך בגלאטיק (גלייך לשעבר) מנקודת טענותיו והסבריו (בשותפות ר' יענקל'ע)

זיכער (שיחהתרומות)

מה עם תיקון בזה?

סיכום מאת דויד

התבלבלתי עם הבעל שם טוב

דויד (שיחהתרומות)
חידוד (שיחהתרומות)

אתה נראה לי מתבלבל עם הבעל שם טוב

דויד (שיחהתרומות)

אכן. שכוייח.

אבגד (שיחהתרומות)

פסיקותיו בהלכה

  • עירובין - פסק[1] כי מערבין על ידי פת, ואפילו בפת של אורז או עדשים אבל לא בפת דוחן.

לא מתאים ובדיחה שרק זה. אם רוצים לעבוד רציני אז בבקשה. לדעתי יש מקום לכמה וכמה וכמה ערכים. לא ככה בבדיחה.

  1. שולחן ערוך אורח חייים, חלק ב', הלכות עירובין, סי' שסו.
טאפרו דא פלאחו (שיחהתרומות)

מפעילי מערכת - יורשה לי להחליף את התוכן שהעותק מויקפדיה לתוכן אמין עם מקורות?

מקוה (שיחהתרומות)

המכלול היא אנציקלופדיה שיתופית שכל אחד יכול לערוך. גם כעת ה תוכן הנמצא בערך הוא אמין ועל בסיס מקורות. תוכל כמובן להוסיף או לגרוע מהערך בכדי לשפר אותו עוד יותר על פי הכללים המקובלים. אולם שים לב לעובדה שזאת "אנציקלופדיה" ואין כאן מקום לסיפורי מעשיות.

טאפרו דא פלאחו (שיחהתרומות)

כפשוט. כוונתי היא, שמסתמא המכלול תעדיף ערכים משלה מאשר ערכים מויקפדיה.

מקוה (שיחהתרומות)

המכלול בעדיפות ראשונה מעדיפה תוכן איכותי אנציקלופדי אמין וראוי. תוכן עצמאי הוא סך הכל בונוס נחמד.

טאפרו דא פלאחו (שיחהתרומות)

ובאם התוכן ה'עצמאי' הינו אמין בדיוק כמו במקור ואף יותר?


מקוה (שיחהתרומות)

תוכל תמיד לערוך כמו בכל ערך אחר. זאת אנציקלופדיה שיתופית. לא? חשוב גם מה זה נחשב אמין בעיניך. התוספת הראשונה שלך למשל בערך היא סיפורים יפים למוצ"ש. אבל ממש לא מתאים לערך אנציקלופדי.

ספרא (שיחהתרומות)

הסרתי, לפני שראיתי את הדיון כאן.

אין שום מקום לסיפורים כאלו בערך אנציקלופדי.

טאפרו דא פלאחו (שיחהתרומות)

זכור לי שכאשר שמים תבנית 'בעבודה' לא נהוג לערוך בערך - ובטח שלא להסיר את הוספותיו (אלא אם כן זה השחתה). אני מודע לכך שהוספתי סיפורים, ולאור כך שלא הי' לי זמן אמש לערוך - הצבתי תבנית בעבודה. ותכננתי לערוך היום ולהרחיב. אבקש ספרא, שלהבא לא תחזור על זה, תודה. מקוה - המקורות שלי הם המקורות האמינים ביותר שיכולים ליהיות, הישר מהשיחות, מאמרי רבו"נ וספר התולדות. ככל הנראה אאלץ לפתוח באישי את הערך - וכשיושלם בעז"ה אעביר לפה. ראו משתמש:טאפרו דא פלאחו/בעל התניא

מקוה (שיחהתרומות)

חשוב להדגיש שתבנית בעבודה היא בכדי למנוע התנגשות עריכה. אבל מתוך כל הקטע ההוא שהוספת אני בספק אם יש אפילו שורה אחת שאיינה מוגדרת "סיפורי מעשיות". זהו תפקידו של המנטר לדאוג לאיכות של האנציקלופדיה.

דויד (שיחהתרומות)

טאפרו, כמו שאמרו לפניי - ערך עצמאי שנוצר במכלול הוא עדיף, אבל רק אם הוא אנציקלופדי למהדרין. אם אתה בטוח שאתה יכול לעשות כך - נשמח מאד אם תיצור אותו בטיוטה ותקרא לנו כשהוא יהיה מוכן, אבל קח בחשבון שכמו שהעירו לך - יש בזה סיכון גדול שלא תצליח ואז חבל על עבודתך.

אולי יותר כדאי שתיצור ערך שלא קיים במכלול - וכשתראה שאתה מצליח לכתוב בצורה שמתאימה למכלול - תתפנה לעבוד על החלפת ערך שיובא מויקיפדיה.

טאפרו דא פלאחו (שיחהתרומות)

אשקול זאת דויד, וכן אשמח שתביא לי רשימה (בדף השיחה שלי אם אפשר) של ערכים שיש להם חשיבות והם טרם נוצרו (אשמח בעיקר בנושא תורת החסידות ותורת חב"ד, גדולי ישראל (בעיקר ראשונים) וכדו' ). תודה!

דויד (שיחהתרומות)
טאפרו דא פלאחו (שיחהתרומות)
שמואל חיים (שיחהתרומות)
מקוה (שיחהתרומות)
דויד (שיחהתרומות)

אם עדיין לא מצאת, אני מציע שתפנה לספרא - אולי יהיה לו רעיון.

שמואל חיים (שיחהתרומות)

אבגד לא הבנתי למה מחקת את עריכתי על התמונה, הבאתי מקור לדבר

אבגד (שיחהתרומות)

ראשית יש שם מקור לחבדפדיה ולא נהוג לקשר כך שנית אסתכל בלי נדר היום-מחר על המקור שלך. כעת אנחנו מנהלים דיון מסודר פה ועד שהדיון מסתדר אל תחזיר זאת. אם אשתכנע שיש מקום בטח שאהיה בעד להכניס זאת

שמואל חיים (שיחהתרומות)

אבגד האמת שהיה מה שנכתב היה ממש בזעיר אנפין

אם כבודו יסכים אוכל גם להפוך את זה לערך שלם על התמונה

שמואל חיים (שיחהתרומות)
אבגד (שיחהתרומות)

אני מנסה למצוא זמן לעבור קודם על התמצות שלך בערך כאן. כשאסיים אוכל לעבור על זה

אבגד (שיחהתרומות)

אני לא בטוח שמגיע לזה ערך ואם כן זה יצטרך לעבור ביקורת חזקה כדי להתאים מחבפדיה לכאן.

שמואל חיים (שיחהתרומות)

זה לא מעותק מחב"דפדיה זה נכתב מחדש

אבגד (שיחהתרומות)

מדוע כתוב שזה מחבדפדיה

שמואל חיים (שיחהתרומות)

זה מבוסס על מה שכתוב בחב"דפדיה, אבל זה לגמרי שונה אתה מוזמן לעשות השוואה

אבגד (שיחהתרומות)

אני לא חושב שמגיע לזה ערך כי זה ישאר פחות ויותר כמו שזה עכשיו וכעת זה לא מע לזה ערך

אין נושאים ישנים יותר