שיחה:רבי אברהם אבולעפיה/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

מצינו עוד הסתייגות על רבי אברהם.

3
אור משה (שיחהתרומות)

דברים מבהילים נמצא בהקדמתו של המקובל ר' יהודה חייט, לספר 'מערכת אלהות' וזל גם ראיתי ספרים רבים שחיבר החכם בעיניו ר' אברהם אבולעפיא ולסכלותו וגאותו כינה עצמו אברהם המורה ומשנחרב בית המקדש ניתנה נבואה לשוטים. השמר מפניו אל תשמע בקולו כי ספריו מלאים דמיונות ושטויות על דרך הקבלה בדויים מלבו הוא עשה ספר אור השכל ובחושך הולך, וגם עשה ספר מורה המורה והוא פירוש לספרו אחד מהם היה אותו הנבל שם שרי אותו אברהם ששם עצמו נביא ומשיח, ופיתה בכזביו כמה מבני ישראל ולולי שסגרתי הפתח בפניו בחמלת השם עם רוב כתבי אל קהילות הקודש כמעט שהתחיל והיה ובהתמדת מה שהיה מרגיל ראה עד כמה הגיע סכלותו לפרש דברי המורה עם דברי קבלה בדויה מלבו אשר לא עלתה על מחשבתו של החכם האלקי ועוד עשה ספר השם והוא פירוש לשם בן ע"ב עשהו כולו כתוב בעגולים כדי להבהיל, וכולו מלא צרופים כוזבים ממוחו המדומה בדויים. ראה שם דברים מבהילים.

עוד מה שדנו כאן במה שהמהרחו מצטט מדבריו ואם כן מסכים עמו, אחר המחילה. בספר החזיונות (הוצאת שובי נפשי) למהרחו כותב מפורש נגדו. במה שבאה אליו רוח\דיבוק אחד וגילה לו דברים שאינם טובים על ר' אברהם.

כל זה כתבתי במה שראיתי, אך וודאי שאיני מביע דעה חלילה. ומי אשר יכניס ראשו בין ההרים, והמקובל הצדיק ר' דניאל פריש זיעא בעל ה'מתוק מדבש', מביאו הרבה בספריו.

פילוסוף (שיחהתרומות)

הוא כתב את זה על אדם אחר שחי בדורו וראה בדברו שם אל ר' שלמה אבולעפיה בחלומה של האלמנה ותו לא ולהפך יש הוכחות שהוא כיבדו מאד ראה בחיי העולם הבא בהוצאה של ר' אמנון גרוס [יש בהיברובוקס] בהקדמה Vמאירי לעיניך

Vמאירי (שיחהתרומות)

הכנסתי. תודה לך על ההערה.

הנחת השערות בדעת הרשב"א?

6
אוהב לדעת (שיחהתרומות)
אוהב לדעת (שיחהתרומות)
Vמאירי (שיחהתרומות)

האם אתה מערער על הנכונות או על הניסוח?

אוהב לדעת (שיחהתרומות)

Vמאירי אני לא מסכים אם הנכונות, אין ביכולתו של חוקר לתת פרשנויות כאלה לרשב"א זה ביזוי תלמידי חכמים.

פילוסוף (שיחהתרומות)

יש צדק בדברי אוהב לדעת הניסוח מקורו בדברי חוקרים חילוניים כמו משה אידל או גרשום שולם שבאים מתוך אסכולה שתכליתה להכפיש את הרשב"א ודומיו ואין המקום להאריך

Vמאירי (שיחהתרומות)

עכשיו בסדר?

Vמאירי (שיחהתרומות)
שמש מרפא (שיחהתרומות)

הרב המאירי, קצת תמיהני ששמים תבנית כזו על מי שהרשב"א הצמיד לו את הכינוי "שם רשעים ירקב", ושניסה להסית את ההמון לבל יעסקו בחלקי התורה שאינם נגלה, ועוד ועוד, ומאידך גם לא הוחזק מעולם לת"ח.

Vמאירי (שיחהתרומות)

מי יכול לבוא אחרי החיד"א ועוד יותר אחרי מארא דרזא המהרח"ו אשר החזיקוהו לגדול בחכמת הקבלה האמיתית, ויש אף טוענים שהוא רבו של רבי יוסף גיקטיקליא. ואף שהרשב"א כתב עליו, הרי רבותינו הם והם, ומי מכניס ראשו בין שני הרים. מחלוקת היא ולשם שמים

שמש מרפא (שיחהתרומות)

מהרח"ו לא החזיקו ולא הזכירו כלל, אלא הביא דברים בשמו. וכבר כתב הרשב"א בעצמו שיש דברים שהעתיק ר"א אבולעפיא והם דברים אמיתיים.

וידועים דברי הרמב"ם בשמונה פרקים שיש מקומות שהביא דברים שלא בשם אומרם, בכדי שלא לתת הכשר לכל דבריהם.

Vמאירי (שיחהתרומות)

יראתי בפצות פי על ענין "גם לא הוחזק מעולם.."

המהרחו ציטט חלקים מספרי רבי אברהם. ולכאורה החיד"א התכוון עליו, וראה בזה שהוא "מקרב את הספר וכו',

הרדב"ז מחבר הספר מגן דוד כותב בספרו דף י"ג: ציטוט "ובספר חיי עולם הבא כתיב כי שם בן ע"ב הוא שם המפורש ולפי דעתי כולם דברי אלהים"

רבי שלמה אלקבץ כותב בספרו ברית הלוי יג: ציטוט "ומצאתי בס' חיי עולם הבא פרפרת נחמדת מסכמת למה שאמרנו והוא כי ..."

גם הרמ"ק בפרדס רימונים מצטט כמה פעמים מספריו של רבי אברהם אבולעפיה.

טישיו (שיחהתרומות)

כמו שכתב "מאירי" רבי אברהם היה ידוע ומקובל בסופו בעולם הקבלה האמיתי כאחד מגדולי המקובלים. אין כיום (כמעט) מי שמחרים את ספריו, ואת המחלוקת בינו לבין הרשב"א רואים כמו הרבה מחלוקות שהיו בעבר בין גדולי ישראל זה לזה. חובה להתייחס לערך עליו בחרדת קודש, כפי שמתייחסים לכל גדולי ישראל. אבקש לסנן את דברי הבוז שנכתבו על ידי החוקרים אודותיו וצוטטו בערך זה, ומפני סיבה שאינה ידועה לי נחסמה העריכה ממני.

אין נושאים ישנים יותר