שיחה:עיקרי האמונה/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

מב"ם (שיחהתרומות)

בכלל חסר הגדרת העיקרים - מה פירוש עיקר ולמה הם מהווים עיקרים (לאמונה/לתורה) בספר העיקרים מביא איזה 4-5 אפשרויות, בראש אמנה יש עוד איזה 2. בדברי ר' חיים רואים הבנה נוספת, ובעיון בכתבי הרבי מלובביץ' ניתן למצוא פירוש נוסף.

כמו כן יש שמנו גם שרשים וענפים וכו' (לדוגמא בעל העיקרים והרשב"ץ)

מב"ם (שיחהתרומות)

ר' יצחק עראמה, החסיד ר' יוסף יעבץ (מאמר האחדות ויסוד האמונה כמדומני. שמקבלים חיזוק מפתיע מהשפת אמת (נראה לך-לך תרמ"ט או יתרו תרנ"ב או להיפך). בעל יסודות המשכיל. בעל ה26 העיקרים שבספר העיקרים (לא להתבלבל: לא מדובר על 26 העיקרים של יסודות המשכיל) ועוד.

מב"ם (שיחהתרומות)

מחלוקת עתיקה. ראשיתה לכאורה בדברי הרמב"ם והשגת הראב"ד, ממשיך בספר העיקרים בתחילתו (אין כפירה בשוגג) אוהב משפט לרשב"ץ פ"ט כמדומני (בשלושת השרשים יש, בששה(?) ענפים הנתלים אין) האברבנאל (יש), וגם בר' חיים בריסקער יש כמה גירסאות.

רזיאל (שיחהתרומות)

יחיד ורבים לדעתי המשפט 'ואף שמעולם לא התקבעו בספרי הלכה וכדומה, קיבלו מעמד מחייב ומוחלט' איננו נכון. הרמבם הלכות יסודי התורה הוא ספר הלכה, והוא מביא את העיקרים.

יחיד ורבים (שיחהתרומות)

הם מובאים ביד החזקה?

רזיאל (שיחהתרומות)

לא נמנים אך מובאים.

יחיד ורבים (שיחהתרומות)

היכן?

רזיאל (שיחהתרומות)
עם סגולה הסתיר את הרשומה הזאת (היסטוריה)
עם סגולה (שיחהתרומות)

ראה בהלכות תשובה פרק ג'.

אבל שם הובאו רוב העיקרים ולא כולם.

יסודי התורה אינו עניין לכאן, לא הובאו שם בצורת עיקרים, ולא נקבע כלום לגבי מי שאינו מאמין בהם.

וגם רובם לא הובאו.

מישהו (שיחהתרומות)

כל העיקרים מופיעים בפרק ג' בהלכות תשובה, ובהלכות מלכים ומלחמותיהם יא א מוזכר שוב ביאת המשיח בפירוט.

רזיאל (שיחהתרומות)

בסוף הפרק הרמב"ם כן מזכיר שהם עיקרים. מה גם שהוא פותח ב'יסוד היסודות' ובפירוש המשניות הרמבם מונה אותם כיסודות ולא עיקרים.

רזיאל (שיחהתרומות)

נראה לי שכל העיקרים נמצאים ביד החזקה, וממה שבדקתי לפחות רובם. חלקם ביסודי התורה וחלקם בהלכות תשובה (לא כולם בפרק ג').

ידוע לכם אם יש מקור הלכתי לאמירת 'אני מאמין' לאחר התפילה? (כיוון שאם כן זה ודאי הוקבע בספרי הלכה ולכל הפחות בכדומה.)

יחיד ורבים (שיחהתרומות)

כשתמצא מקור הלכתי לאמירת ששת הזכירות ולפרשת היראה והתשובה[1] - תמצא מקור הלכתי גם לאמירת י"ג עקרים...

  1. לפרשת המן יש דוקא מקור הלכתי - שו"ע או"ח סי' א ס"ה
מישהו (שיחהתרומות)
סיכום מאת רזיאל

תוקן בדף.

רזיאל (שיחהתרומות)

יחיד ורבים את המילים על פי העיקרים שקבע הרמבם שיניתי מכיוון שבנוסח הקיים יש משמעות שהרמבם קבע את נוסח אני מאמין. עדיין לדעתך זה עדיף משום ה'סרבול הלשוני'?

שאר העריכות אני חושב שהניסוח שלך נכון יותר וכדאי שתתקן גם בטיוטה:אני מאמין.

יחיד ורבים (שיחהתרומות)

א) צודק. החזרתי את העריכה שלך (אם כי בשינוי קל).

ב) ראה מה שכתבתי בדף השיחה שם

שינוי שם הערך

6
סיכום מאת דרוך

הוחלף שם הערך

דרוך (שיחהתרומות)
דרוך (שיחהתרומות)

צעד ראשון בוצע והוחלף מ"עיקרי האמונה היהודית" ל"עיקרי האמונה".

עכשיו נראה לי ששם הערך צריך להיות "שלושה עשר עיקרים" - זה השם התורני

שרגא (שיחהתרומות)
הנחה (שיחהתרומות)

נראה לי שנקרא יותר בשם "עקרי הדת", בכל מקרה "שלשה עשר עקרים" לא נראה לי כי זה מחלוקת כמה עקרים יש

מוטיאל (שיחהתרומות)

"עיקרי האמונה" נשמע לי סביר בהחלט, דעתי כהנחה ש"שלושה עשר עיקרים" לא משקף נאמנה את תוכן הערך.

עיר האבות (שיחהתרומות)

לדעתי יש לבצע הפניה מהדף "שלושה עשר עיקרים" לדף זה בשמו הנוכחי.

אין נושאים ישנים יותר