שיחה:מין דקדוקי

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
תגובה אחרונה: לפני 4 שנים מאת אליצור בנושא סוגית הגמרא בתחילת קידושין
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

שימי

לתומי חשבתי שרק בשפות שמיות ישנה הבחנה בין זכר ונקיבה בפועל ותואר הצתייחס לעצמים שאינם בעלי חיים. שולחן גדול מנורה גדולה. לא קיים באנגלית למשל. אז מה? בהולנדית כן? מוזר--אליצור (שיחה) 02:35, 6 באוגוסט 2018 (IDT)תגובה[תגובה]

ראא"ע

האבן עזרא ידוע כל שאין בו רוח חיים זכרהו ונקבהו. כלומר שאין שיטה מחייבת בדבר. צריך לברר ולהוסיף--אליצור (שיחה) 02:37, 6 באוגוסט 2018 (IDT)תגובה[תגובה]

סוגית הגמרא בתחילת קידושין

מכלולאים פעילים‏, היש מי שיכול להוסיף את מסקנת הגמרא בתחילת מסכת קידושין אודות מין המלה "דרך"? נראה שיש בסוגית הגמרא שם גישה שלא נזכרת בערך. רוצה לדעת (שיחה) 00:33, 14 ביוני 2019 (IDT)תגובה[תגובה]

"כי משמש בד' לשונות" לא אמור להיכנס לערך?! עיר האבות (שיחה) 04:11, 14 ביוני 2019 (IDT)תגובה[תגובה]
עיר האבות, נראה לי שלא כדאי לערב שינויים דקדוקיים אחרים בערך זה, שעיקרו לשון זכר ונקבה. רוצה לדעת (שיחה) 16:32, 14 ביוני 2019 (IDT)תגובה[תגובה]
מסקנת הגמ' היא שהמילה דרך משתנה ביחס ל'נשוא' הדרך, דהיינו שכשמדובר באשה הוי דרך לשון נקיבה וכו', ובתוס' שם מוסיף עוד דוגמאות למילים משתנות כגון 'יד' 'שמש' 'מחנה' וכד' עיי"ש. מלאך (שיחה) 12:11, 14 ביוני 2019 (IDT)תגובה[תגובה]
מלאך אכן לכך התכוונתי. ולכן פניתי למי שמוכן להוסיף בתוך הערך עצמו. ובאותה הגדרה אפשר להוסיף גם מתוך פרשת השבוע הזה - את עושה לי, שתשש כוחו של משה כנקבה. רוצה לדעת (שיחה) 16:32, 14 ביוני 2019 (IDT)תגובה[תגובה]
הכלל האמור ראה שאינו דקדוקיכוונת הגמרא לומר שהתורה חורגת מן הכללים כדי לבטא מסר של דְּרָש. כמו שהמילים "שתים דובים" במלכים לא הופך את המילה דוב לנקבה. ועדיין נראה שלא יגרע אם יוסף המידע בערך. איני יודע מספיק כד להוסיף בצורה הנכונה צריך לעיין שם היטב ובדברי המדקדקים--אליצור (שיחה) 13:23, 16 ביוני 2019 (IDT)תגובה[תגובה]