נא להעביר בדחיפות לשמו האמיתי רבי צבי מאוסטרופולי, כפי שמופיע על המצבה. מבלי להתייחס לחלק מהשטויות שכתובות בערך זה, מדובר בצדיק שהיה תלמידו של רבי ברוך ממז'יבוז, והיה משעשעו ומשמחו. לא מכל טיפש היה רבי ברוך משתעשע רק מאותו צדיק וחכם שהשכיל לשלב את סודות התורה בהלצותיו.
שיחה:הרשל'ה אוסטרופולר/ארכיון
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
צוחק מי שצוחק אחרון...
אבל לא מומלץ לקחת סיכון במקרה והוא כן היה דמות רוחניות עילאית, ופשוט להוסיף לו את המילה המינימלית 'רבי'
אני גם דמות רוחנית עילאית, ומומלץ לא לקחת סיכון שבצחוקי האחרון תיקנתי תיקונים מה שלא תוכל להעלות על קצה דעתך, ועל ידי שזלזלת בצחוקי אתה עלול להיפגע.
הישמר לך!
את זה נראה לפי הכיתוב המרהיב על המצבה, אך אני מניח שאתה צעיר, כך ששנים רבות עוד לפניך, לבסס את ההתנגדות לחסידות בהמכלול, עד שנדע מה יהיה כתוב על המצבה, את מי שימחת, כמה ולמה.
תסלח לי, אבל מי כתב את הנוסח של המצבה? הבעש"ט?! ראית פעם את הנוסח על המצבה של רבי שלמה קרליבך?
אתה לא מבין לבד שאם בכמה ספרי חסידות מדגישים שהוא לא היה קל דעת ולץ, אז כנראה שלא היה אדמו"ר חשוב אלא בדחן ירא שמים?
זה ויכוח בין כותבי ההסטוריה החסידית. יש שכותבים כך ויש שכותבים כך. כעת הנוסח בסדר. בנוגע לשם הערך, אכן צריך בדיקה מחודשת, לאור המחלוקת בין כותבי הדורות. בנוגע למצבה, אם הנוסח שלה מדוייק, סביר להניח שהיא נכתבה על ידי קהילת מז'יבוז, שכן לר' הרשלה לא היתה קהילה קרליבכית כמו לשלמה קרליבך, ובהנחה שלא היה איש מורם מעם לא סביר להניח שהיו כותבים עליו הרה"ק. אך צריך עדיין לברר מה מקור המצבה ומידת אמינותה.
בלי קשר למה, נראה לי שבכבוד ישני עפר ראוי להחמיר ולא להקל.
ודרך אגב הרה"ק רבי מרדכי עציון שליט"א, איני מזלזל בכבודך חלילה וחס, אך יותר מפחד אני לזלזל בספק ספיקא של צדיק.
אולי כדאי לפצל לשני ערכים.
אחד על תלמידו של הר"ב ממז'בוז' כדמות היסטורית, ועוד ערך בשם הרשל'ה (דמות בדיונית) על הדמות המוכרת לכולנו מהקומיקסים וספרי הבדיחות.
מתייג את ספרא
ממש ממש לא דומה לשלמה קרליבך. הוא נחשב כיהודי בר דעת, בדחנו של רבי ברוך ממזעז'בוז' (שהיה זקוק לאחד כזה).
לא יודע אם נכון להגדיר אותו כ"הרה"ק" או "תלמידו" של הרבי ממז'בוז'. לא יודע אם נכון לסמוך על מצבה להגדרת תואר בשם הערך. בפנים הערך אני חושב שצריך לשים תואר.
הנימוק שרבי ברוך היה משתעשע רק מצדיק וחכם שהשכיל לשלב את סודות התורה בהלצותיו - צריכה ביסוס רציני. ואף לאחריו ספק אם ניתן להגדירו כאישיות תורנית בהגדרת המכלול.
סבורני שהמכלול אמור לתת ערכים שונים לדמות האמיתית ולדמות הבדיונית המשכילית.
בסוף הפתיח: "בדומה לתסריטים של סרטי צ'רלי צ'פלין יש הד לסיפורי גביהא בן פסיסא בתלמוד, לסיפור שמשון הגיבור-הטראגי, ולסיפור הגולם מפראג."
צודק. לא תקין. יבאתי במטרה לעבור בעיון, אך נצרכתי לעזוב באמצע. והיות ובקריאה מרפרפת לא היה נראה בעייתי עד שיצדיק העברה לאספקלריא, השארתי את זה ככה למספר שעות. כעת מחקתי.
הרב עם סגולה
אין נושאים ישנים יותר