שיחה:המלוכה ביהדות/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה


כל ישראל בני מלכים

1
איסתרק (שיחהתרומות)

לדעתי אין העניין ראוי להופיע בערך על יחס היהדות למלוכה, כל הוא הלכתי בעיקרו.

שמואל חיים (שיחהתרומות)
מרדכי עציון (שיחהתרומות)

הערה קטנה.

כתבת שהמשיח הוא המלך האחרון, מצד שני כתוב שבניו ימלכו אחריו [אולי זה תלוי אם יש למשיח בנים ].

שמואל חיים (שיחהתרומות)

כתבתי שהבנים שלו יהיו ראויים לרשת את מקומו, היינו שהם יהיו ברמה שלו, לאו דווקא שהם ימלכו באמת

איכא מאן דאמר (שיחהתרומות)

לא ראוי לציין את שיטת הרמב"ם שאחרי מות המשיח ימלכו בניו אחריו?

שמואל חיים (שיחהתרומות)

אם יש לך מקור, אז בשמחה

איכא מאן דאמר (שיחהתרומות)

"והמשיח ימות, וימלוך בנו תחתיו ובן בנו"

מקור פירוש המשניות להרמב"ם

הקדמה לפרק חלק

תבנית ניווט: המלוכה ביהדות

8
חיים יצחק (שיחהתרומות)
שמואל חיים (שיחהתרומות)
חיים יצחק (שיחהתרומות)

התבנית שציינת מדברת רק על עצם אישיותם של של מלכי ישראל.

ולא על ה"מלוכה" עצמה, (מה שאינו קשור לעצם אישיותו של מלך זה או אחר) כמו מצוות המלך, ברכות המכלים וכו'.

שמואל חיים (שיחהתרומות)

אוקי, נחכה לתגובתו של מטעמים.

מטעמים (שיחהתרומות)
חיים יצחק (שיחהתרומות)

למטעמים על התבנית היפה.

עכשיו נותר לך רק להלשילם את המלאכה ולהציב את התבנית בכל הערכים המצויינים בתוך התבנית

חילך למכלולייתא!

מטעמים (שיחהתרומות)

תודה.

הכנסתי לתבנית גם את בני מלכים,

ערך שגם הוא חסר במכלול ואני שואף לכותבו יום אחד..

שמואל חיים (שיחהתרומות)

נראה מעולה, אני רק יעשה בו קצת פיניש.

שמואל חיים (שיחהתרומות)
הכל לטובה (שיחהתרומות)

העברתי כי לדעתי הערך בשל למרחב הערכים, אבל לא כדאי שתעצור, יש מה לשפר - בעיקר מבחינת ניסוח.

בנוסף:

האם איזכור של דברי הרבי מליובאוויטש מקומם בבסיס הערך לצד פירושם של הראשונים?

השורות האחרונות צריכות למצוא מקום.

שמואל חיים (שיחהתרומות)

תודה רבה, כמובן אני עדיין באמצע עבודה, בניסוח אני פחות טוב ולכן אני אשמח לקבל המלצות בנושא.

אוקי, הורדתי.

הכל לטובה (שיחהתרומות)

בהצלחה.

לא נראה לי שיהיה לי זמן לעבור על זה, אבל מי יודע...

לא אמרתי להוריד, אני רק חושב שזה לא המקום ואפשר לחפש לזה מקום אחר בערך, אבל אולי אני טועה.

שמואל חיים (שיחהתרומות)

לא משנה, הקטע הזה מימלא לא היה קריטי במיוחד.

שמש מרפא (שיחהתרומות)

ניכרת השקעה רבה מאד בערך, מקוה שיהיה לי זמן לעבור על זה בהמשך.

ספרא (שיחהתרומות)

הוספתי ספר ב'לקריאה נוספת'. מאוד מומלץ להרחיב את הערך על בסיס הספר.

ספרא (שיחהתרומות)

שמואל חיים, לא הבנתי את הפתיח.

המלוכה ביהדות מעניקה למלך הנוהג לפי התורה תוקף רב, ודיניו שווים לחוקי ההלכה, ואף בתורה יש מצוות מינוי מלך, כדרך לחיזוק שמירת חוקי התורה בעם ישראל.

מי מעניק למלך תוקף רב?

דיניו של מי שווים לחוקי ההלכה?

מה בא לרבות ה"אף" בתורה...?

ומנלן שהוא דרך או מטרה לחיזוק שמירת חוקי התורה?

שמואל חיים (שיחהתרומות)

צודק שינתי את הניסוח, ספרא עכשיו זה בסדר?

יש"כ על הערך, מספר הערות

6
זהר הרקיע (שיחהתרומות)

שמואל חיים,

תודה רבה על הערך המקיף והמפורט,

מספר הערות ברשותך:

א. אולי כדאי להוסיף בדין כתיבת ס"ת שהדין הוא שצריך לכתוב לשמו (משנה סנהדרין).

ב. יל"ע האם בקשת העם מגדעון שימשול עליהם הייתה בקשת מלוכה. וכנ"ל האם אבימלך ביקש להקים מלוכה.

ג. הושע בן אלה מלך 19 שנים ולא 8, (אפי' שכך כתוב בפסוק, ראה במפרשים על הספוק שציינת בערך).

ד. להוסיף על מנשה: וכמוהו לא היה לפניו מלך אשר הכעיס את ה'... (מלכים)

הכל לטובה (שיחהתרומות)
הכל לטובה (שיחהתרומות)

ממליץ לבדוק שוב נחיצות של כל הציטוטים, בנוסף, לא נהוג לעשות קישורים בכותרת.


שמואל חיים (שיחהתרומות)

תודה על התודה

להכל לטובה:

בוצע פחות או יותר (אשמח גם אם תוכל להעביר)

לזהר הרקיע:

  1. העניין הזה קשור לערך "מצוות המלך", כאן אני מביא רק בקצרה את העניין
  2. לא ידוע לי באמת למה התכוונו העם בכך, ואשמח אם תחכימני בכך
  3. אין כזה פסוק, אבל הוספתי על העניין
הכל לטובה (שיחהתרומות)

אין לי לצערי זמן לבדוק באמת את הערך, לכן אני ממליץ לתייג מנטרים.

בינתיים, בדוק שוב את הציטוטים, האם הם מספיק ברורים למי שחסר רקע תורני? אולי אפשר להמיר אותם בטקסט משלך או להוסיף הסבר.

זהר הרקיע (שיחהתרומות)

שמואל חיים

ב. בל"נ אשתדל לברר.

ג. יש"כ.

ד. צודק, טעיתי עם פסוק אחר,

יש פסוק אחר: וְהוּא֩ הֶעֱבִ֨יר אֶת־בָּנָ֤יו בָּאֵשׁ֙ בְּגֵ֣י בֶן־הִנֹּ֔ם וְעוֹנֵ֤ן וְנִחֵשׁ֙ וְֽכִשֵּׁ֔ף וְעָ֥שָׂה א֖וֹב וְיִדְּעוֹנִ֑י הִרְבָּ֗ה לַעֲשׂ֥וֹת הָרַ֛ע בְּעֵינֵ֥י ה' לְהַכְעִיסֽוֹ׃ דה"ב ל"ג ו

וכן הפסוק שטעיתי בו:

וְכָמֹהוּ֩ (כיאשיהו) לֹֽא־הָיָ֨ה לְפָנָ֜יו מֶ֗לֶךְ אֲשֶׁר־שָׁ֤ב אֶל־ה' בְּכָל־לְבָב֤וֹ וּבְכָל־נַפְשׁוֹ֙ וּבְכָל־מְאֹד֔וֹ כְּכֹ֖ל תּוֹרַ֣ת מֹשֶׁ֑ה וְאַחֲרָ֖יו לֹֽא־קָ֥ם כָּמֹֽהוּ׃

אַ֣ךְ ׀ לֹֽא־שָׁ֣ב ה' מֵחֲר֤וֹן אַפּוֹ֙ הַגָּד֔וֹל אֲשֶׁר־חָרָ֥ה אַפּ֖וֹ בִּֽיהוּדָ֑ה עַ֚ל כָּל־הַכְּעָסִ֔ים אֲשֶׁ֥ר הִכְעִיס֖וֹ מְנַשֶּֽׁה׃ מלכים ב כא יא


אין נושאים ישנים יותר