גאון הירדן נא להשוות לוויקיפדיה. תודה!
שיחה:האימפריה הפרסית האחמנית/ארכיון
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
ישנו מאמר שכתב ד"ר חפץ ע"מ לתת את הזיהוי ההיסטורי לכל מלך ע"פ מסורת חז"ל
והנה הקישור כשבעים עמודים
בהצלחה
מכלולאים פעילים הסדר של המלכים בסוף משובש
לא יכול להיות שבית המקדש נבנה לפני אחשוורוש מהמגילה-כן שזה או טעות או שיבוש של ויקפדיה.
גילית את אמריקה...
חז"ל לא קיבלו את כל הרשימה הארוכה הזו של המלכים. בסדר עולם מנה 4 מלכים בלבד.
מאידך כל היסטוריוני התקופה מוסרים את הרשימה הזו של המלכים, מה שיוצר את בעיית השנים החסרות (חסום, ידוע לי).
כאן ניתן להוסיף סיוג שהרשימה הזו מתאימה עם ההיסטוריה האחמנית, אך לא עם דברי חז"ל...
לא הבנת.
4 המלכים הראשונים כלל לא מלכו עצמאית, ויש שני מלכים שמצויין בחז"ל שמתו תוך תקופה קצרה, כך שגם ללא עבודת מחקר רצינית, אני חושב שרוב המלכים ברשימה מופיעים בחז"ל בשינוי שם.
כך או כך אני לא מדבר על שנים חסרות, אני מדבר על העובדה שמצויין שם שמלכים מסויימים בנו את בית המקדש, כשרק דורר לאחמ"כ מופיע אחשוורוש, דבר שלא שייך לפי חז"ל.
לדעתי כדאי לפנות לרב לנדוי, כמדומני שהוציא ספר מחקרי בנושא, למישהו יש מייל שלו?
זה קשור גם קשור לשנים החסרות. שכן לדעתם בית המקדש נבנה בשנת 516 לפנה"ס, לפני תקופתו של חשיארש הראשון - הראשון לזיהוי עם אחשוורוש, ובוודאי לפני תקופתו של ארתחששתא הראשון - המזוהה עם אחשוורוש.
מבחינת רבים מהסוברים שהיו שם כל רשימת המלכים האלו, לא מאמינים למגילת אסתר, ו/או לפרטיה, שזה היה לפני הבית השני.
וכך כתב רב סעדיה גאון בספרו אמונות ודעות: "ומצאתי בני אדם שלא היתה להם עצה עד שטענו תוספת בתאריך, ודימו שמלכות פרס נתקיימה על ארץ ישראל לפני מלכות יון כשלש מאות שנה בערר, ושמנין מלכיהם בתקופה זו היו שבעה עשר מלכים, ועניתי להם מן הכתוב בספר דניאל שלא יתכן שיהא בין מלכות בבל ובין מלכות יון ממלכי פרס על ארץ ישראל יותר על ארבעה מלכים, לפי שאמר המלאך לדניאל ע"ה "ואני בשנת אחת לדריוש המדי עמדי למחזיק ולמעוז לו, ועתה אמת אגיד לך, הנה עוד שלשה מלכים עומדים לפרס, והרביעי יעשיר עושר גדול מכל, וכחזקתו בעושרו יעיר הכל את מלכות יון"".
לדעת חז"ל היו רק 4 מלכים: דריוש, כורש, אחשוורוש, דריוש השני. (כשביניהם מלכו גם כנבוזי השני ודריוש הראשון זמן מועט), יש שזיהו אותם עם כורש השני, חשיארש הראשון, ארתחשסתא הראשון ודריווש השני. רק לאחר שנחליט מי מביניהם היה אחשוורוש - נדע מי היה בנו.
זה לא ראוי לאזכור בערך?
האם אפשר להשאיר כך את החומר המציג כעובדה ברורה דברים הנוגדים בוודאות את חז"ל ואף את התנ"ך?
ברשימה יש 17 מלכים, מוריד 4 שלא היו עצמאים, עוד 2 שמוגדרים דמויות מסתוריות שיש עליהם מקור 1 בלבד [ומלכו פחות משנה], אנו אוחזים בהפרש של 6 מתוך 11.
כך או כך, כבר במלך [העצמאי] הראשון, מצויין שנתן את הצהרת כורש, דבר בעייתי, היות ואנו יודעים שלפני כן היו לפחות 2 מלכים [דריוש ואחשורוש]
בכ"א לגופו של מעשה, מישהו מוכן לשים בראש הערך תבנית המציינת את הבעייתיות?
[המציאות כעת מתארת מצב הפוך מהמתואר בתנ"ך, כדבר מובן וללא חולקים]
כורש היה לפני אחשוורוש.
צודק, טעיתי.
אבל בדריווש הראשון מצויין שנבנה ביהמ"ק, ובימי בנו חשריאש ארע הסיפור של מגילת אסתר [גירסא נוספת: בימי בנו של חשריאש-ארתחשסתא].
דבר שנוגד את קבלתנו המפורשת.
מצויין שבימיו נבנה בית שני - משום שרק הוא מלך לדבריהם בשנת 516 לפנה"ס - שנת הבנין לפ"ד.
כתבתי שכל הערך כאן נוגד את קבלתנו. וצריך לתקן, אבל חייבים שזה יהיה במקצועיות. בעבר הרחוב ניסו לעשות זאת בערכי מלכי פרס, התוצאה הייתה עלובה, חלקית ולא מקצועית
שלחתי בקשת הבהרה בנידון לחוקר הידוע הרב יהודה לנדוי, מקווה שישיב מענה מקצועי ומקיף.
טוב, זה לא רלוונטי מחוסר זמן.
מישהו מכיר יהודי ירא"ש אחר המתעסק בנושא [אולי מרצה בערכים/הדברות]?
ספרא אולי כדאי בנתיים להשמיט את המשפט שבשנה 6 למלכותו נבנה ביהמ"ק [בטבלה]?
סייגתי.
אבל אני מתפלא איך זה מניח את דעתך. הרי התארוך נוגד את מסורת חז"ל, שכן לפי מסורתנו בית המקדש הראשון נחרב בשנת ג'של"ח - 423 לפנה"ס. ואילו לפנינו בתאריך זה הערך אוחז כבר לאחר שלטונו של אחשוורוש...
בית המקדש השני נבנה בין השנים ג'ת"ט-ג'תי"ג (351 לפנה"ס - 348 לפנה"ס), שנים המקבילות לשנותיו של ארתחששתא השלישי.
נכון, אבל בשביל זה צריך טיפול שורש, מה שאין ביכולתי.
אז חשבתי שכדאי לכה"פ שלא יצרום באופן בולט - שכתוב קודם בניית ביהמ"ק ואח"כ מגילת אסתר.
אין נושאים ישנים יותר