שיחה:אבא מרי
תגובה אחרונה: לפני 10 חודשים מאת מוטי בנושא מחיקת ההפניה
כינוי
@תכליתי מה מקור הכינוי, בשנה מוסיפים הכ"מ. מוטי ~ שיחה • ט"ז בטבת ה'תשפ"ד • 16:34, 28 בדצמבר 2023 (IST)
- @מוטי, ”האומר דבר הלכה בשם אביו תוך י"ב חודש לפטירתו או שאומר בשמו איזה דבר בעניני העולם או שמזכירו באיזה ענין הנהגה לא יאמר כך אמר אבא אלא כך אמר אבא מארי הריני כפרת משכבו”
תעסה, צוריאל, אוצר כבוד אב ואם, תשנ"ט, באתר אוצר החכמה, עמוד 86 ~ תכליתי • שיחה • ט"ז בטבת ה'תשפ"ד 18:40 (IDT) 18:40, 28 בדצמבר 2023 (IST)- אצל החסידים זה מאוד מקובל, בפרט אדמו"רים בשנת האבל על אביהם הם כותבים "אבא מארי". ~ תכליתי • שיחה • ט"ז בטבת ה'תשפ"ד 18:45 (IDT) 18:45, 28 בדצמבר 2023 (IST)
- עיין גם תלמוד בבלי, מסכת קידושין, דף ל"א עמוד ב' למאי נ"מ • שיחה • ט"ז בטבת ה'תשפ"ד 18:48 (IDT) 18:48, 28 בדצמבר 2023 (IST)
- בדיוק, גם זכרתי שזה גמרא קידושין מפורשת, אך לא מצאתי מקור מדוייק. תודה @למאי נ"מ. ~ תכליתי • שיחה • ט"ז בטבת ה'תשפ"ד 18:55 (IDT) 18:55, 28 בדצמבר 2023 (IST)
- @למאי נ"מ, אולי תכתוב ערך על אבא מארי (כינוי) או תפנה לאיזשהו ערך. אני כבר שבע פשוט מכתיבת ערכים. ~ תכליתי • שיחה • ט"ז בטבת ה'תשפ"ד 18:58 (IDT) 18:58, 28 בדצמבר 2023 (IST)
- @תכליתי אם כבר, על הריני כפרת משכבו. האמת שכבר חשבתי לכתוב על זה ערך, אבל לפני כן אני צריך לדעת את המקור לאמירתם של החסידים על רבותיהם ז"ל "הריני כפרת משכבו", לא מצאתי לזה מקור.
- ואגב, יש כזה דבר לשבוע מכתיבת ערכים? למאי נ"מ • שיחה • ט"ז בטבת ה'תשפ"ד 19:17 (IDT) 19:17, 28 בדצמבר 2023 (IST)
- לגבי חסידים זה בקטנה, לא תמצא מקור, זה משהו כמו שבן אומר על אב, אז חסיד אומר על הרבי שהוא מבחינתו כמו אב, וכמו שקורע קריעה ויש מקומות שגם יושבים ביום הראשון שבעה, וכו'.
יש בהחלט. זה תלוי בהרבה דברים. ~ תכליתי • שיחה • ט"ז בטבת ה'תשפ"ד 19:19 (IDT) 19:19, 28 בדצמבר 2023 (IST) - @תכליתי @תכליתי בגמרא הדגש הוא על הכ"מ וכך מוכח ברמב"ם הלכות ממרים, פרק ו', הלכה ד' שכותב שגם בחייו אומר אבא מרי. אני חושב שגם בספר שציינת (אם אפשר להבא להוסיף בתבנית מס' עמוד) זו כוונתו.
בדקתם האם זה לא מופיע בערך על כיבוד אב? אם לא הוסיפו קודם שם לפני ערך חדש. מוטי ~ שיחה • ט"ז בטבת ה'תשפ"ד • 19:20, 28 בדצמבר 2023 (IST)- @מוטי, ההדגש זה גם וגם. "לא יאמר כך אמר אבא אלא כך אמר אבא מארי ~ תכליתי • שיחה • ט"ז בטבת ה'תשפ"ד 19:23 (IDT) 19:23, 28 בדצמבר 2023 (IST)
- לא יודע מניין לך. ברמב"ם מוכח לא כך, כי גם בחייו הוא כותב אומר אבא מרי והביא גם את ההלכה שלאחר מותו כלשונה בגמ'. מוטי ~ שיחה • ט"ז בטבת ה'תשפ"ד • 19:26, 28 בדצמבר 2023 (IST)
- הגמרא כותבת במפורש: "במותו כיצד היה אומר דבר שמועה מפיו לא יאמר כך אמר אבא אלא כך אמר אבא מרי ~ תכליתי • שיחה • ט"ז בטבת ה'תשפ"ד 19:28 (IDT) 19:28, 28 בדצמבר 2023 (IST)
- לא יודע מניין לך. ברמב"ם מוכח לא כך, כי גם בחייו הוא כותב אומר אבא מרי והביא גם את ההלכה שלאחר מותו כלשונה בגמ'. מוטי ~ שיחה • ט"ז בטבת ה'תשפ"ד • 19:26, 28 בדצמבר 2023 (IST)
- @מוטי, ההדגש זה גם וגם. "לא יאמר כך אמר אבא אלא כך אמר אבא מארי ~ תכליתי • שיחה • ט"ז בטבת ה'תשפ"ד 19:23 (IDT) 19:23, 28 בדצמבר 2023 (IST)
- לגבי חסידים זה בקטנה, לא תמצא מקור, זה משהו כמו שבן אומר על אב, אז חסיד אומר על הרבי שהוא מבחינתו כמו אב, וכמו שקורע קריעה ויש מקומות שגם יושבים ביום הראשון שבעה, וכו'.
- @למאי נ"מ, אולי תכתוב ערך על אבא מארי (כינוי) או תפנה לאיזשהו ערך. אני כבר שבע פשוט מכתיבת ערכים. ~ תכליתי • שיחה • ט"ז בטבת ה'תשפ"ד 18:58 (IDT) 18:58, 28 בדצמבר 2023 (IST)
- בדיוק, גם זכרתי שזה גמרא קידושין מפורשת, אך לא מצאתי מקור מדוייק. תודה @למאי נ"מ. ~ תכליתי • שיחה • ט"ז בטבת ה'תשפ"ד 18:55 (IDT) 18:55, 28 בדצמבר 2023 (IST)
- עיין גם תלמוד בבלי, מסכת קידושין, דף ל"א עמוד ב' למאי נ"מ • שיחה • ט"ז בטבת ה'תשפ"ד 18:48 (IDT) 18:48, 28 בדצמבר 2023 (IST)
- אצל החסידים זה מאוד מקובל, בפרט אדמו"רים בשנת האבל על אביהם הם כותבים "אבא מארי". ~ תכליתי • שיחה • ט"ז בטבת ה'תשפ"ד 18:45 (IDT) 18:45, 28 בדצמבר 2023 (IST)
עצרת באמצע משפט. מוטי ~ שיחה • ט"ז בטבת ה'תשפ"ד • 19:29, 28 בדצמבר 2023 (IST)
- כי ההמשך לא רלוונטי, במשפט הזה שונה מ"אבא" שזה בחייו ל"אבא מארי" שזה במותו. ~ תכליתי • שיחה • ט"ז בטבת ה'תשפ"ד 19:33 (IDT) 19:33, 28 בדצמבר 2023 (IST)
- @תכליתי כהיום לא תמצא אחד שאומר "אבא מרי", פשוט, מפני שלא מדברים היום בארמית. הרעיון בגמרא הוא שיתייחסו אל האב בתור מורה ולא סתם אבא. מה שאמרת בעניין הנהגת האדמו"רים - הם רק כותבים כך, אך לא אומרים. בקיצור, זה לא מקובל כיום.
אך עם כל זה, עדיין לא פסלתי את זה לגמרי. זה אמנם לא מקובל כיום, אך כינוי תלמודי זה נשאר. וצ"ע. למאי נ"מ • שיחה • ט"ז בטבת ה'תשפ"ד 19:53 (IDT) 19:53, 28 בדצמבר 2023 (IST)- וברור שזה שנוהגים כך לכתוב נובע מהגמרא בקידושין ~ תכליתי • שיחה • ט"ז בטבת ה'תשפ"ד 19:56 (IDT) 19:56, 28 בדצמבר 2023 (IST)
- נכון. אבל זה כבר כתיבה "רבנית" (רעבי"ש בלע"ז) למאי נ"מ • שיחה • י"ז בטבת ה'תשפ"ד 20:00 (IDT) 20:00, 28 בדצמבר 2023 (IST)
- לא הבנתי, זה ברור מהרמב"ם (מן הסתם גם בשו"ע אבל לא בדקתי) שההבדל העיקרי הוא שלאחר מותו מוסיף הכ"מ ולא שמוסיף אבא מארי, ביתניים לא קבלתי תשובה להוכחה מהרמב"ם. מוטי ~ שיחה • י"ז בטבת ה'תשפ"ד • 23:31, 28 בדצמבר 2023 (IST)
- @מוטי, כבר שינתי בדף. ~ תכליתי • שיחה • י"ז בטבת ה'תשפ"ד 00:24 (IDT) 00:24, 29 בדצמבר 2023 (IST)
- לא הבנתי, זה ברור מהרמב"ם (מן הסתם גם בשו"ע אבל לא בדקתי) שההבדל העיקרי הוא שלאחר מותו מוסיף הכ"מ ולא שמוסיף אבא מארי, ביתניים לא קבלתי תשובה להוכחה מהרמב"ם. מוטי ~ שיחה • י"ז בטבת ה'תשפ"ד • 23:31, 28 בדצמבר 2023 (IST)
- נכון. אבל זה כבר כתיבה "רבנית" (רעבי"ש בלע"ז) למאי נ"מ • שיחה • י"ז בטבת ה'תשפ"ד 20:00 (IDT) 20:00, 28 בדצמבר 2023 (IST)
- וברור שזה שנוהגים כך לכתוב נובע מהגמרא בקידושין ~ תכליתי • שיחה • ט"ז בטבת ה'תשפ"ד 19:56 (IDT) 19:56, 28 בדצמבר 2023 (IST)
- @תכליתי כהיום לא תמצא אחד שאומר "אבא מרי", פשוט, מפני שלא מדברים היום בארמית. הרעיון בגמרא הוא שיתייחסו אל האב בתור מורה ולא סתם אבא. מה שאמרת בעניין הנהגת האדמו"רים - הם רק כותבים כך, אך לא אומרים. בקיצור, זה לא מקובל כיום.
מחיקת ההפניה
- הועבר מהדף המכלול:בקשות ממפעילים
אבא מארי (שיחה | עריכה | היסטוריה | יומנים | מקושרים | לטיוטה | מחיקה, עם הסיבה) – מבלבל, יצרתי פירושונים, מה גם ששם זה יכול להפנות להרבה ערכים, ולא דווקא לזה ששם הערך הוא לא "אבא מארי" ~ תכליתי • שיחה • ט"ז בטבת ה'תשפ"ד 15:03 (IDT) 15:03, 28 בדצמבר 2023 (IST)
- מפעילי מערכת ~ תכליתי • שיחה • י"ט בטבת ה'תשפ"ד 14:58 (IDT) 14:58, 31 בדצמבר 2023 (IST)
- @תכליתי לא הבנתי את הנימוק. מוטי ~ שיחה • י"ט בטבת ה'תשפ"ד • 15:01, 31 בדצמבר 2023 (IST)
- זו הפניה לרבי אבא מרי הירחי, ברגע שיצרתי פירושונים קודם כל אין צורך בהפניה זו, כי יש פירושונים וגם ההפניה היא רק לשם הזה. ולמה? יש עוד כעשר ערכים עם השם של "אבא מארי" בן וכו'. לא שייך ליצור הפניה רק לערך אחד, הלא יש עוד הרבה כאלו. ~ תכליתי • שיחה • י"ט בטבת ה'תשפ"ד 15:05 (IDT) 15:05, 31 בדצמבר 2023 (IST)
- @תכליתי אני לא בטוח שזו לא משמעות עיקרית, כי הוא הידוע מבין המופיעים בדף הפירושונים. מציע לפתוח דיון בדף השיחה. מוטי ~ שיחה • י"ט בטבת ה'תשפ"ד • 15:10, 31 בדצמבר 2023 (IST)
- תוכל להעביר את השרשור בדף הרלוונטי? ~ תכליתי • שיחה • י"ט בטבת ה'תשפ"ד 15:12 (IDT) 15:12, 31 בדצמבר 2023 (IST)
- @תכליתי אני לא בטוח שזו לא משמעות עיקרית, כי הוא הידוע מבין המופיעים בדף הפירושונים. מציע לפתוח דיון בדף השיחה. מוטי ~ שיחה • י"ט בטבת ה'תשפ"ד • 15:10, 31 בדצמבר 2023 (IST)
- זו הפניה לרבי אבא מרי הירחי, ברגע שיצרתי פירושונים קודם כל אין צורך בהפניה זו, כי יש פירושונים וגם ההפניה היא רק לשם הזה. ולמה? יש עוד כעשר ערכים עם השם של "אבא מארי" בן וכו'. לא שייך ליצור הפניה רק לערך אחד, הלא יש עוד הרבה כאלו. ~ תכליתי • שיחה • י"ט בטבת ה'תשפ"ד 15:05 (IDT) 15:05, 31 בדצמבר 2023 (IST)
- @תכליתי לא הבנתי את הנימוק. מוטי ~ שיחה • י"ט בטבת ה'תשפ"ד • 15:01, 31 בדצמבר 2023 (IST)
- סוף העברה
- מכלולאים פעילים, דעתכם? ~ תכליתי • שיחה • י"ט בטבת ה'תשפ"ד 15:17 (IDT) 15:17, 31 בדצמבר 2023 (IST)
- @מוטי, נראה שאין התנגדות. ~ תכליתי • שיחה • כ' בטבת ה'תשפ"ד 18:53 (IDT) 18:53, 1 בינואר 2024 (IST)
- לא רואה שהתקיים כאן דיון, מוטי ~ שיחה • כ"א בטבת ה'תשפ"ד • 22:42, 1 בינואר 2024 (IST)
- הוי אומר שסה לא מענין את א"א, ובכבוד תוכל למחוק אותו-א"א לא התנגד לבקשתו של תכליתי לזה. ••• נאר אמונה • שיחה • דפי משנה שלי • כתוב לי • כ"א בטבת ה'תשפ"ד • 17:49, 2 בינואר 2024 (IST)
- אני מתנגד אא"כ אראה שיש דיון של ממש וסוברים בו אחרת ממני. מוטי ~ שיחה • כ"א בטבת ה'תשפ"ד • 17:51, 2 בינואר 2024 (IST)
- בעלי זכות הצבעה, יש התנגדות למחוק את ההפניה של "אבא מרי", יצרתי פירושונים. ההפניה מפנית לשם ערך אחד בלי סיבה מוצדקת, יש הרבה שמות ערכים שהיה אפשר להפנות לשם. ~ תכליתי • שיחה • א' בשבט ה'תשפ"ד 18:02 (IDT) 18:02, 11 בינואר 2024 (IST)
- @מוטי, לא רואה שום התנגדות. ~ תכליתי • שיחה • ד' בשבט ה'תשפ"ד 01:47 (IDT) 01:47, 14 בינואר 2024 (IST)
- @תכליתי שיניתי את יעד ההפניה. מוטי ~ שיחה • ד' בשבט ה'תשפ"ד • 10:39, 14 בינואר 2024 (IST)
- @מוטי, לא רואה שום התנגדות. ~ תכליתי • שיחה • ד' בשבט ה'תשפ"ד 01:47 (IDT) 01:47, 14 בינואר 2024 (IST)
- בעלי זכות הצבעה, יש התנגדות למחוק את ההפניה של "אבא מרי", יצרתי פירושונים. ההפניה מפנית לשם ערך אחד בלי סיבה מוצדקת, יש הרבה שמות ערכים שהיה אפשר להפנות לשם. ~ תכליתי • שיחה • א' בשבט ה'תשפ"ד 18:02 (IDT) 18:02, 11 בינואר 2024 (IST)
- אני מתנגד אא"כ אראה שיש דיון של ממש וסוברים בו אחרת ממני. מוטי ~ שיחה • כ"א בטבת ה'תשפ"ד • 17:51, 2 בינואר 2024 (IST)
- הוי אומר שסה לא מענין את א"א, ובכבוד תוכל למחוק אותו-א"א לא התנגד לבקשתו של תכליתי לזה. ••• נאר אמונה • שיחה • דפי משנה שלי • כתוב לי • כ"א בטבת ה'תשפ"ד • 17:49, 2 בינואר 2024 (IST)
- לא רואה שהתקיים כאן דיון, מוטי ~ שיחה • כ"א בטבת ה'תשפ"ד • 22:42, 1 בינואר 2024 (IST)
- @מוטי, נראה שאין התנגדות. ~ תכליתי • שיחה • כ' בטבת ה'תשפ"ד 18:53 (IDT) 18:53, 1 בינואר 2024 (IST)
- מכלולאים פעילים, דעתכם? ~ תכליתי • שיחה • י"ט בטבת ה'תשפ"ד 15:17 (IDT) 15:17, 31 בדצמבר 2023 (IST)