שיוט הערים

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

שיוט הערים הוא שיוט סירות וספינות מפרש תחרותי ועממי, המתקיים לאורך חופי מדינת ישראל, מאז שנת 1939.

השיוט הראשון

ב- 25.05.39, חג שבועות, התקיים שיוט הערים הראשון, בין תל- אביב לחיפה. בשיוט השתתפו 3 סירות: "נחשון" ו"ברגר" מתל אביב ו"ויצמן" מחיפה. השיוט לווה ברוח צפונית חזקה ולסירות לקח בין 27–34 שעות להגיע לחיפה. את השיוט נצחה הסירה "נחשון" בפיקודו של מנשה ברוך. בשיוט השתתפו בין היתר, שמואל טנקוס ומוקה לימון (לימים מפקדי חיל הים).[1]

בין היוזמים של השיוט היה זיאמה חייקין אשר השתתף בשיוט הראשון כמפקדה של הסירה "ויצמן". (לאחר מותו ב-1944, ממחלת הדבר, המשיך להתקיים השיוט והוקדש לזכרו).[2]

ארגון שיוט הערים

לאורך השנים מספר רב של ארגונים לקחו חלק בארגון ותפעול השיוט.

השיוטים הראשונים אורגנו על ידי הפלוגה הימית של הפועל, ביחד עם החבל הימי לישראל. לאורך השנים אורגן השיוט בשיתוף ארגוני שיט וספורט, מעגנות, עיריות וארגונים שונים.

בשנים האחרונות מאורגן השיוט בהתנדבות מלאה על ידי קהילת שייטי הכרמל אשר לקחה את האחריות על הארגון ממועדון שייטים כרמל אשר נסגר.

פירוט שיוטים[3]

זינוק שיוט הערים ה-60
זינוק שיוט הערים ה-60
שיוט מספר תאריכים מסלול מספר סירות[2] מנצחים הערות
1 25 במאי 1939 תל אביב - חיפה 3 נחשון - הפלוגה הימית הפועל תל אביב
2 5 במאי 1944 תל אביב - חיפה 4 ניסן סט - הפועל חיפה נפסק בשל סערה צפונית קשה
3 מאי 1945 חיפה - תל אביב 6 בן-גוריון - הפועל חיפה
4 10 באוקטובר 1946 תל אביב - חיפה 11 קטנות: בן-גוריון - הפועל חיפה

גדולות: דוד נפחא - הפועל חיפה

הסירות נעצרו בחיפה על ידי המשטרה הימית הבריטית
5 4 באוקטובר 1947 תל אביב - חיפה 14 קטנות: ניסן סט - הפועל חיפה

גדולות: דוד נפחא - הפועל חיפה

התחרות שהייתה אמורה להתקיים באוגוסט מחיפה לתל אביב נדחתה בשל איסור שהטילו הבריטים על יציאת השיוט מחיפה.

סערה צפונית, התחרות הסתיימה בנווה ים.[4]

6 9 ביולי 1949 חיפה - תל אביב 20 קטנות: ברל כצנלסון - הפועל תל אביב

גדולות: דוד נפחא - הפועל חיפה[2][5]

סערה דרומית מערבית
7 29 בספטמבר 1950 תל אביב - חיפה 14 קטנות: ברל כצנלסון - הפועל בת-ים

גדולות: דוד נפחא - הפועל חיפה

8 20 באוקטובר 1951 חיפה - תל אביב 10 קטנות: ברל כצנלסון - הפלוגה הימית הפועל תל אביב

גדולות: עמירם שוחט - הפלוגה הימית הפועל תל אביב

[6]
9 10 באוקטובר 1952 תל אביב - חיפה 17 קטנות: אלכסנדר רוט - הפועל נהריה

גדולות: עמירם שוחט - הפלוגה הימית הפועל תל אביב

10 1 באוקטובר 1953 חיפה - תל אביב 27 קטנות: ברל כצנלסון - הפלוגה הימית הפועל תל אביב

גדולות: עמירם שוחט - הפלוגה הימית הפועל תל אביב

11[7] 16 באוקטובר 1954 תל אביב - חיפה 13 קטנות: בן-גוריון - הפועל בת ים

גדולות: עמל - הפועל תל אביב[8]

הסירה בן-גוריון הושאלה לפועל בת ים מהפועל חיפה
12 26 בספטמבר 1956 חיפה - תל אביב כ-16 במסגרת שיוט זה קיים מועדון שייטים כרמל תחרות מחיפה לעתלית

מפרשיות בית הספר לקציני ים עכו ובית הספר לדיג וספנות מבואות ים ליוו את השיוט[9]

13 24 במאי 1958 אשקלון - נחשולים 29 קטנות: נירית - זבולון חדרה

גדולות: אילתית - מבואות ים

שיוט זה היה השיוט הראשון שנפתח לכל העמותות הימיות בישראל ולא כמו קודמיו שהיו שיוטים פנימיים של איגוד הפועל[10]
1959
14 1961 יפו - שדות ים - חיפה[11] השיוט היה אמור להתקיים ב-2 ביוני 1960 אך נדחה עקב סערה דרומית מערבית עזה.
15 19 בספטמבר 1964 יפו - שדות ים 16 קטנות: מאיר טלבי - שדות ים

גדולות: סלפית - מכמורת

דרגון: מועדון שייטים כרמל

חרטומן: הפועל תל אביב

קרבל: שדות ים[12]

16 8 באוקטובר 1966 לוייתניות: יפו - שדות יםדרגון ו-x: חיפה - עתלית - חיפה 31 לוויתניות קטנות: שדות ים

לוויתניות גדולות: בי"ס מבואות ים

דרגון: מועדון שייטים כרמל

X: מועדון שייטים כרמל[13]

סערה דרומית מערבית חזקה מלווה בגשם[14]
17 26 באוקטובר 1967 עכו - שדות ים - תל אביב כ-25
18 1968
19 1969
20 22 באוקטובר 1970 חיפה - שדות ים - תל אביב גדולות: סלוניקי[14]
21 1971
22 26 בספטמבר 1972 יפו - מכמורת - חיפה 16 קטנות: מאיר טלבי - הפועל שדות ים

גדולות: וינדמילר - צופי ים חיפה[15]

השיוט הסתיים בטנטורה בשל רוח חזקה
24 9 במאי 1975 חיפה - יפו 39 לוויתניות קטנות: מיטל - ראש הנקרה

לוויתניות גדולות: יולית - מבואות ים מכמורת

סנוניות דגם א': צופי ים תל אביב

סנוניות דגם ב': בית הספר לחינוך ימי ת"א

בשיוט זה השתתפה סירה בה היה צוות של אלופי חיל הים בעבר ובהווה - ביני תלם, מרדכי (מוקה) לימון ושמואל טנקוס
25 4 ביוני 1976 חיפה - תל אביב 45 סנוניות קלות: ולטר דלמן - הפועל חיפה

סנוניות כבדות: המרכז הימי חיפה

לוויתניות קטנות: מעגן מיכאל

לוויתניות גדולות: ורדית - המגמה הימית מכון וינגייט

ספינות: קונטסה

26 21 במאי 1977 יפו - מכמורת- חיפה 46 סנוניות בינלאומיות: צופי ים תל אביב

סנוניות ישראליות: הפועל חיפה

לוויתניות קטנות: הנרייטה - הפועל מעגן מיכאל

לוויתניות בינוניות: הפועל ראש הנקרא

לוויתניות גדולות: וינדמילר

יאכטות: קוסט[16]

המסלול קוצר לנחשולים עקב מזג אוויר

רק 27 מתוך 46 המפרשיות סיימו את השיוט

27 20 באוקטובר 1978
28 1979
29 1980
30 16 באוקטובר 1981 יפו - שדות ים - נווה ים כ-40 סנוניות מערך גדול: ברוך מליניאק - הפועל חיפה

ספינות: רון ביליק - מועדון שייטים כרמל

גלשני רוח:

השיוט אורגן על ידי מרכז הפועל בניהולו של שמשון בובר.[17]מספר סירות ניזוקו ברוח צפון מערבית חזקה בעת

שניסו להיכנס למכמורת. ביום השני קוצר המסלול לנווה ים.

31 1982 74 סנוניות רגילות: הפועל שדות ים

סנוניות בינלאומיות: הפועל חיפה

לוויתניות: הפועל חיפה

סירות מפרש: המועדון הימי בחיפה

32 1983
33 12 באוקטובר 1984 שדות ים - תל אביב
34 29 בספטמבר 1985 תל אביב - עכו סנוניות:מקום ראשון קיסריה משדות ים בפיקודו של שגי יהלום

מקום שני אדם הפועל נהריה בפיקוד אסי ברגר

השתתפו 25 סירות המועדונים מהצפון שלטו: 4 סנוניות מהפועל נהריה,2סנוניות מקציני ים,2סנוניות מראש הנקרה, 1 מגשר הזיו

השייוט קוצר בשל רוח צפונית חזקה מאד וקו הסיום היה בשדות ים רק 4 סירות חצו את הקו ראשונים ״קיסריה״ משדות ים. מקום שני ״אדם״ הפועל נהריה

בפיקודו של אסי ברגר מקום שלישי ״מיכה שתיים״ הפועל שדות ים מקום רביעי ״ציפי״

הפועל נהריה

בשנה זאת ושקדמו לה נהריה ושדות ים היו המועדונים הדומיננטיים בכל שנה הופיעו עם סירות הכי מיתקדמות המועדונים היו המובילים בשנו. השמונים וכל שנה ניבחרו להוביל השייטים הנבחרים של אותם מועדונים

35 1986 עכו- תל אביב כ-60 סנוניות: קיסריה - שדות ים

ספינות קטנות: אמיורה - חיפה

ספינות גדולות: ברבנזה - מועדון שייטים כרמל[18]

1990 חיפה - תל אביב 72 סנוניות רוח צפונית מערבית חזקה, ספינות רבות לא מגיעות לקו הגמר[19]
1994 השנה האחרונה בו אורגן השיוט על ידי אגודת הפועל[14]
1996
46 27 בספטמבר 2002 חיפה - תל אביב 42 ספינות מהירות: שיינה - מועדון שייטים כרמל

ספינות: ימית - מבואות ים מכמורת[20]

47 15 באוקטובר 2003 אשקלון - תל אביב - חדרה - חיפה 32 ספינות +

6 E-22 +

5 סנוניות

IRC: Hp Way

ספינות מהירות: טליסמה

ספינות: קדמית

ספינות עממי: Guy

E-22: סירה מס' 2 (סיוון פרידנר)

סנוניות: סירה מס' 49

48 2 באוקטובר 2004 ספינות: חיפה- תל אביב - אשקלון

סירות: תל אביב - אשקלון

59 ספינות +

3 סנוניות

IRC: בלו וייב

IRC-a: בלו פוינט ספינות: סוול[21]

סנוניות: סנונית 72233 - אורט ימי אשדוד

49 20 באוקטובר 2005 אשקלון - תל אביב - חדרה - חיפה 22 ספינות +

6 סנוניות

ספינות מהירות: קרישנה

ספינות: אלקיון

סנוניות: עלי קמחי - הפועל עכו

50 8 באוקטובר 2006 חיפה - תל אביב - אשקלון 47 ספינות +

3 לוויתניות +

8 סנוניות

IRC: ג'ין פאלאס

ספינות מהירות: סוול

ספינות: ניו וייב[22]

51 28 בספטמבר 2007 ספינות: אשקלון- תל אביב - חיפה

סירות: חדרה - חיפה

52 17 באוקטובר 2008 ספינות: אשקלון- תל אביב - חיפה

סירות: חיפה - אולגה

28 IRC: ג'ין פאלאס

ספינות: מיסטרל 3

53 06 באוקטובר 2009 ספינות: אשקלון - תל אביב - חיפה

סירות: עכו - חדרה

השיוט בסימן שמירה על ניקיון הים והחופים הבלתי מוכרזים
54 27 בספטמבר 2010 ספינות: חיפה- הרצליה - אשקלון

סירות: עכו - חדרה

37 IRC: מריס

ספינות מהירות: קדמית

ספינות: ראקה

השיוט לזכר חיים הרצוג
55 18 באוקטובר 2011 אשקלון- הרצליה - חיפה 29 ספינות +

20 סירות

IRC1: ג'ומנג'י

IRC3: קרקיה

ספינות מהירות: גיא אל

ספינות: שחף 1

סייפנים: (ללא שם) - זבולון חיפה

סנוניות: רוטמנס - זבולון עכו

56 05 באוקטובר 2012 ספינות: חיפה- הרצליה - אשקלון[23]סירות: חיפה - חדרה IRC: סנזה פרני - חיפה

ספינות מהירות: קדמית - תל אביב

ספינות: מיקה 1 - חיפה

57 22 בספטמבר 2013 אשקלון- הרצליה - חיפה 24 ספינות מהירות: אלת הים - הרצליה

ספינות: רקה - חיפה

58 15 באוקטובר 2014 חיפה- הרצליה - אשקלון 25 ORC: בלו ווייב - הרצליה

ספינות מהירות: קדמית - הרצליה

ספינות: דפנה - רופין[24]

59 25 באוקטובר 2015 אשקלון- הרצליה - חיפה 34 ORC 1: בלו וייב - הרצליה

ORC 2: סייקלופ - קהילת שייטי הכרמל

עממי: סולרה - קהילת שייטי הכרמל

60 16/10/2016 חיפה - הרצליה - אשקלון 48 ORC 1: רוני 1 - הרצליה

ORC 2: דפנה - רופין

ORC 3: בלנדיין - קהילת שייטי הכרמל

עממי: ליז לו - קהילת שייטי הכרמל

הנצחה

לאורך השנים הוקדשו השיוטים למספר אנשים ואף למספר מטרות.

השיוטים הראשונים (החל מן השיוט השני) הוקדשו לזכרו של זיאמה חייקין. מחלוצי הפעולה הימית בהפועל ובישוב.[25] זיאמה אשר השתף בשיוט הראשון והיה ממארגניו נפטר בשנת 1944 בהיותו ימאי בנמל חיפה בעת השתוללה בה מגפת הדבר.

בשנת 2010 הונצח נשיאה השישי של מדינת ישראל, חיים הרצוג שהיה חובב שיט ושיט מפרשיות מושבע.

בשנת 2014, הונצח מי שהיה המורה הראשון לימאות בבית הספר הימי מכמורת,[26] נחום (חתולי) בן גל.

שנים בהן לא התקיים השיוט

שיוט הערים מתקיים כל שנה. עם זאת היו מספר שנים חריגות בהן לא התקיים שיוט הערים:

אנקדוטות משיוטים

לאורך השנים השתתפו מאות ואף אלפי ילדים, נערים ומבוגרים בשיוטים השונים אשר התרחשו לאורך חופי ישראל. לרבים מהם סיפורים מעניינים אותם שיתפו בפורומים שונים, בספרים ובשיחות פנים אל פנים. להלן מספר סיפורים שכאלה.

שיוט ערים 1944

  • נערך לאחר הפסקה של 4 שנים (מרבית מלחמת העולם השנייה). לפני השיוט התקיים טקס לחנוכת סירה חדשה להפועל תל אביב בשם וינגייט. לאחר הטקס יצאו ארבע הסירות המשתתפות לזינוק מתל אביב לחיפה. את הסירות ליוו הספינה ארלוזורוב בפיקודו של שמואל טנקוס ועל סיפונה עיתונאים, ותיקים וחברים וסירת המנוע טרומפלדור. רוח צפונית חזקה וגלים עלו, וכל הספינות פרשו לאורך המסלול, כאשר הסירה ניסן סט, שהובילה לאורך כל התחרות הגיעה עד עתלית ועל כן קיבלה את גביע החבל הימי לישראל.

שיוט ערים 1949

  • "האירוע השנתי הגדול היה תמיד שיוט הערים מחיפה לתל אביב או בכיוון ההפוך. סדרי זינוקים היו רחוקים מסדרי ההזנקה החוקיים של שיוטי שנים מאוחרות יותר, אך תמיד היו קשורות בהתרגשות. בשיוט השישי (למיטב זכרוני) בהיותי בדרג א', זכיתי להפליג ב"כתריאל" (ע"ש כתריאל יפה), בפיקודו של אליעזר בן ארצי... לא הגענו להיות בין הראשונים אך בחשכת הליל כשהגענו, לנמל חיפה, נאסרנו על ידי שוטרי סירת משטרה בריטית, הובאנו למעגן המשטרה הבריטית בנמל, אל קודמינו. שוחררנו רק בבוקר למחרת כשהוברר כי איננו אנשי כוח המגן."[27]

שיוט ערים 1959

  • סיפורו של נדב שריר: "למיטב זכרוני בסתיו 1959 התקיים שיוט ערים בין ת"א לחיפה, אני הייתי איש צוות בלווייתנית ע"ש רוט של הפועל נהריה. בצוות היו 8 נערים אנשי צוות בני 18-19. ביום התחרות לפנות ערב התפתחה רוח צפונית חזקה ועם רדת החשיכה היינו מול חוף טנטורה. אני הייתי מחובר בחבל לכיסא ברזנט שהיום נקרא טרפז. לקראת חשיכה השתחררתי מהחבל שאחז אותי. לאחר כ- 30 דקות באה מכת רוח חזקה והסירה התהפכה. מזל שהייתי משוחרר מהחבל אחרת לא היה מי שיספר את הסיפור היום. הסירה שהייתה ישנה וכבדה, מלאה מים ואוכל, שקעה מתחת לפני המים. מפקד הסירה היה מיודענו שמשון שושני (אז בן 20 לערך). ואחד מאנשי הצוות היה ידידי הוותיק עלי בלוּם. הצוות כלל כאמור 8 נערים. שמשון המפקד קיבל החלטה שעלי בלום ויוסי פנו יישארו עם הסירה, וכל שאר הצוות (6 אנשים) ישחה לחוף. ראוי לציין שחגורות הצלה לא היו בנמצא באותם ימים. כפי שציינתי הייתה זאת שעת לילה מאוחרת, בסביבות 11 בלילה, וכל שראינו וידענו זה שהאורות בחוף הם של קיבוץ נחשולים. לא היה לנו שום מושג או הערכה של המרחק מהחוף. שחינו להערכתי כ- 3 שעות עד שהגענו לחוף טנטורה. אין צורך לציין שמיד חיפשנו דרך איך חוזרים לסירה ואוספים את עלי בלום ויוסי פנו. רצנו לאורך החוף וזיהינו סירות דיג עם מנוע חיצוני. דהיינו, המשימה הייתה כרגע למצוא את בעל הסירה. פנינו מיד לחורבות הבתים של טנטורה ומצאנו באחד החדרים דייג ערבי ישן. הערנו אותו וביקשנו ממנו שיבוא ויעזור לנו, לאחר שאישר שהסירות בחוץ הן שלו. אך חוש ההתנדבות לא היה בסביבה, ולכן נאלצנו "לעזור לו" לקום ולהעבירו ולהושיבו בסירה. בהמשך יצאנו עם הסירה לחפש את עלי ויוסי. שמשון שעמד בחרטום הסירה כיוון אותנו בדיוק לנקודה שבה היו עלי ופנו. עד היום לא ברור איך הנס הזה קרה. את עלי מצאנו מחזיק את יוסי פנו בידיים לאחר שיוסי היה בכיווץ שרירים כללי ולא היה מסוגל להחזיק את עצמו על פני המים. בהמשך קשרנו את הסירה "רוט" לסירת המנוע של הדייג ולאט לאט הגענו לפנות בוקר לחוף טנטורה. למחרת היום בעזרת מזון שקיבלנו מקיבוץ נחשולים, ייבשנו את הציוד והסירה ויצאנו בהפלגה לכיוון חיפה. לאחר שעתיים הפלגה, עדיין ברוח צפונית אך יותר רגועה, זיהינו ספינת חיל הים ששטה לכיווננו. הייתה זאת ספינת טורפדו (שהיום מזמן איננה בשירות) שנשלחה בעקבות דרישת ההורים של אנשי הצוות לחפש את הסירה שהלכה לאיבוד. נקשרנו לסירה של חיל הים ונגררנו חזרה לנמל חיפה. ההורים: לאור העובדה שלא נוצר קשר עם הסירה עד הבוקר, אלו נכנסו לפעולה. יצרו קשר עם המשטרה והודיעו גם לחיל הים. לי אישית לא ידוע בדיוק מה נעשה על ידם ומתי. יחד עם זאת ברור לי שדאגתם הייתה רבה מאד ובדיעבד בצדק."

שיוט ערים 1977

  • 46 מפרשיות החלו את השיוט, אך רק 27 הגיעו לקו הגמר. 19 סירות פרשו ביום הראשון עקב תקלות ומזג אוויר סוער, השיוט קוצר והתקיים מיפו למכמורת וממכמורת לנחשולים.[16]

שיוט ערים 1981

  • ביום הראשון בין ת"א לשדות ים, עלתה רוח צפונית חזקה. באזור מכמורת, מספר סנוניות שיגרו אותו מצוקה (רקטות מצנח אדומות). מספר כלי שיט הגיעו לסייע, לאחר שהסנוניות אשר ניסו להיכנס למעגן מכמורת ופספסו את פתח המעגן, התהפכו והחלו להתנפץ על הסלעים צפונית לפתח. בין הסנוניות היו סירות של בית הספר לקציני ים עכו, בהן "מיכל". יתר הסירות המשיכו לשדות ים, שם מספר סירות התהפכו במהלך ביצוע ההחפה.[28]

שיוט ערים 1984

  • רוח צפונית מערבית חזקה שהופיעה במפתיע תחת העננים מלווה בגשם חזק וברד, הפכה מספר רב של סנוניות דקה לפני הזינוק בעכו. סירות המנוע לרבות של חיל הים פעלו לעזור לצוותי הסירות.[29][30][31] יאכטות שזינקו שעה קלה לפני כן ספגו נזקים קלים גם כן.[32] גלשנים אשר השתתפו בזינוק מוקדם גם כן נפגעו ממכת הרוח. סירת משטרה סייעה בחילוץ מרבית הגולשים.[33] סנוניות רבות ניזוקו בעת שגלי חוף הטילום על חוף הים של עכו.

שיוט ערים 1990

  • זינוק ללא רוח בחיפה, מתפתח לצפונית מערבית חזקה באזור עתלית. גלי גיבוע עולים ומספר סנוניות מתהפכות. מתוך 72 סנוניות אשר זינקו, 17 חצו את קו הגמר בתל אביב.[19]

שיוט ערים 2016 (השיוט ה-60)

  • השיוט התקיים ברוחות צפוניות ערות וכלל כ- 50 ספינות. לאור הרוחות העזות, למספר ספינות נקרעו מפרשים וחיבל.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ הפלוגה הימית הפועל תל אביב, באתר www.yamiya.co.il
  2. ^ 2.0 2.1 2.2 שיט וחתירה ספורטיבית, באתר http://www.infocenters.co.il/hapoel/, ‏2005
  3. ^ הפלוגה הימית הפועל תל אביב, באתר www.yamiya.co.il
  4. ^ אליעזר רואי, כרוח צפונית מתל אביב לנווה ים, עיתון דבר, 1947, עמ' 26
  5. ^ דן פחטר, מים, מפרשים ורוח, דבר, עמ' 23-24
  6. ^ שמעון פינס, ניצחון לסירות ת"א בשיוט הערים מטעם הפועל, דבר, עמ' 4
  7. ^ שיוט הערים ה-11 - ע”ש זיאמה חייקין ז”ל, באתר web.nli.org.il
  8. ^ דן פחטר, "עמל" ניצחה בשיוט הערים ה-11, דבר, עמ' 3
  9. ^ היום שיוט הערים ה-12 של הפועל, בעיתון דבר
  10. ^ ישעיהו פורת, בר-מצווה מוצלח לשיוט הערים, מעריב, עמ' 2
  11. ^ 1961 - וילדים בשקי שינה טבעו ב-?195, באתר www.tapuz.co.il
  12. ^ הסירות "סלפית" ו"טלבי" זכו בשיוט הערים, בעיתון דבר
  13. ^ תחרות שייט ע"ש חייקין ז"ל, בעיתון מעריב
  14. ^ 14.0 14.1 14.2 מזיכרונו של ר"ח דר' עזריאל רהב
  15. ^ 16 מפרשיות סיימו אתמול את שיוט הערים, בעיתון דבר
  16. ^ 16.0 16.1 27 מבין 46 מפרשיות סיימו את שיוט הערים, בעיתון דבר
  17. ^ שיוט ערים - הזינוק מעכו רוח 65 קשר, באתר www.tapuz.co.il
  18. ^ שי תלמי, שיוט הערים, מעריב, עמ' 52
  19. ^ 19.0 19.1 1990 - זינוק מול ראש כרמל, שתיל, באתר www.tapuz.co.il
  20. ^ שיוט הערים - חידוש מסורת מפוארת, באתר www.sailing-news.co.il, ‏15/10/2002
  21. ^ תוצאות שיוט ערים 2004 תחרותי, באתר www.tapuz.co.il
  22. ^ תוצאות משט הערים 2006, באתר www.tapuz.co.il
  23. ^ הזמנה לשיוט ערים ה-56, באתר http://www.sailing-news.co.il, ‏26/08/2012
  24. ^ קהילת שייטים כרמל, שיוט ערים 2014, באתר cyc.co.il, ‏2014
  25. ^ התאגדות לתרבות גופנית הפועל, 25 שנות הפועל, 25 שנות הפועל
  26. ^ עופר אדרת, החתול והים, באתר הארץ
  27. ^ שמשון בובר, הימיה - אסופת סיפורי הפלוגות הימיות, שמשון בובר, 2004
  28. ^ ליאור אני לא יודע אם אתה זוכר אבל, באתר www.tapuz.co.il
  29. ^ צפונית מערבית...., באתר www.tapuz.co.il
  30. ^ חייבים לספר על "הדרמה" במשט ערים, באתר www.tapuz.co.il
  31. ^ נדמה לי שזה היה ב-85', באתר www.tapuz.co.il
  32. ^ גם היכטות שזינקו שעה קודם...., באתר www.tapuz.co.il
  33. ^ מה שאני זוכר זה, באתר www.tapuz.co.il


הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0