רכיבה על אופניים בשבת

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

דין רכיבה על אופניים בשבת נמצא בדיון הלכתי בספרות הפוסקים החל מהמאה ה-19, לאסור ולהתיר. אמנם הדעה הרווחת בספרי ההלכה האחרונים היא לאסור.

טעם רוב הפוסקים האוסרים

  • עובדין דחול: הטעם העיקרי של הפוסקים הוא משום עובדין דחול, מאחר שעיקר ייעודם של האופניים הוא כדי להגיע בעזרתם לעבודה או לצורכי ספורט. (חוט שני חלק ג' סח, ועוד).
  • עשיית חריץ: רבי עזריאל הילדסהיימר אסר את הרכיבה באופניים בשבת, משום שגלגלי האופניים יוצרים "חריץ" בקרקע ויש בדבר איסור משום מלאכת חורש. אך הרב עובדיה יוסף דחה את דבריו מאחר שעשיית החריץ אינה נעשית על ידי מחרשה, אלא בדרך אגב, ולא אכפת לנוסע אם נעשה החריץ. (למרות זאת גם הרב יוסף אסר נסיעת אופניים בשבת).
  • תחומין: יש הטוענים כי סיבת האיסור היא מחשש שמא ייצאו הרוכבים על האופניים מחוץ לתחום שבת; (כף החיים).
  • תיקון (בונה): ויש האומרים שהחשש הוא שמא תיווצר תקלה באופניים והרוכבים יצטרכו לתקנם בשבת. (שמירת שבת כהלכתה).

דעת יחיד של הבן איש חי

הבן איש חי

הרב יוסף חיים מבגדאד בשו"ת רב פעלים (א, כה) התיר לנסוע באופניים בשבת, משום שלטענתו אין לגזור גזירות חדשות מדעתנו, ולפיכך אין לחשוש שמא יתקן את האופניים או יצא מחוץ לתחום.

בענין הקרון שקורין באי"י סכ"ל (=אופניים), דרוכבים בו בשבת. שאלה. נשאלתי מאת היקר המשכיל סי' מאיר צאלח נר"ו בעיר במביי, נמצא קרון שקורין גאר"י שקבוע בו שני גלגלים, ואינם מושכין אותו בהמות ולא בני אדם, אלא הוא מהלך מאליו על ידי אדם היושב בו, שדוחה את הגלגלים ברגליו, ורצינו לדעת אם מותר לרכוב בזה הגאר"י בשבת ויו"ט או לאו, יורינו המורה, ושכמ"ה (=ושכרו כפול מן השמים). תשובה:...אבל בעיר שיש בה עירוב מותר לרכוב בזה הגאר"י אפילו לטייל בין בשבת בין ביום טוב. והשי"ת יאיר עינינו באור תורתו אכי"ר.

שאלות ותשובות רב פעלים חלק א' אורח חיים סימן כה

על אף שהסכימו עם סברתו הרב עובדיה יוסף והרב בן-ציון אבא-שאול, למעשה כתבו שאין להקל מאחר שכבר נהגו לאסור. בנוסף, הרב עובדיה הדאיה טוען שהרב יוסף חיים לא ידע איך בדיוק עובדים האופניים ואילו היה יודע לא היה מתיר. הוא הוסיף ש"כמדומה לי ששמעתי מפי מגידי אמת מחכמי בבל... שאמרו שהגרי"ח הכיר אחר כך בטיב תהלוכי האופניים, וחזר בו מהיתרו".[1] על שמועה זו הגיב הרב עובדיה יוסף, שמאחר שהבן איש חי ייסד את היתרו על בסיס הכלל שאין לגזור גזירות מדעתנו, הרי שלא מסתבר שהיה חוזר בו גם אילו לא ידע בתחילה בטיב האופניים.[2]

כיום דעת כל הפוסקים לאסור רכיבת אופניים בשבת,[3] וישנם אף שאסרו לטלטלם כדין כלי שמלאכתו לאיסור.[4]

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ שו"ת ישכיל עבדי חלק ג' סימן יב סעיף ה' אות ד
  2. ^ שו"ת יביע אומר חלק י (אורח חיים, סימן נה, אות כט)
  3. ^ ראו ילקוט יוסף שבת כרך ה' עמוד נו, ושמירת שבת כהלכתה פרק ט"ז סימן י"ח
  4. ^ ספר ארחות שבת חלק ב פרק יט סז

הבהרה: המידע במכלול נועד להעשרה בלבד ואין לראות בו פסיקה הלכתית.

Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0