קנה בושם

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

קנה בושם היה אחד מחמשה רכיבים שהרכיבו את שמן המשחה, במשקל מאתיים חמישים מנה.

במקורות

בספר שמות[1] מוזכר קנה הבושם כאחד ממרכיבי שמן המשחה.

בספר ישעיה[2] הנביא בא בטענה על עם ישראל שהקנה בושם היה להם זמין בירושלים ולא היו צריכים להתאמץ להשיגו, "לֹא־קָנִ֨יתָ לִּ֤י בַכֶּ֙סֶף֙ קָנֶ֔ה וְחֵ֥לֶב זְבָחֶ֖יךָ לֹ֣א הִרְוִיתָ֑נִי"[3].

בספר יחזקאל[4] הנביא בקינתו על העיר צור, מציין את 'קנה בושם' שהיה בין סוחריה, "וְדָ֤ן וְיָוָן֙ מְאוּזָּ֔ל בְּעִזְבוֹנַ֖יִךְ נָתָ֑נּוּ בַּרְזֶ֤ל עָשׁוֹת֙ קִדָּ֣ה וְקָנֶ֔ה בְּמַעֲרָבֵ֖ךְ הָיָֽה׃"[5].

במגילת שיר השירים[6] מונה הפסוק כמה מיני בשמים ובתוכם את קנה הבושם "נֵ֣רְדְּ וְכַרְכֹּ֗ם קָנֶה֙ וְקִנָּמ֔וֹן עִ֖ם כָּל־עֲצֵ֣י לְבוֹנָ֑ה מֹ֚ר וַאֲהָל֔וֹת עִ֖ם כָּל־רָאשֵׁ֥י בְשָׂמִֽים׃"[7].

זיהוי קנה בושם

רבי סעדיה גאון מזהה את קנה הבושם אם קַסַבּ א דרירה ולדעת יהודה פליקס הכוונה לקנה בושם ההודי (שם מדעי: Andropogon nardus)[8].

הרמב"ם[9] כתב שהם הקנים הדקים כתבן האדומים שבאים מהודו וריחם טוב, והרופאים נותנים אותם בצרי, ובפירוש כסף משנה הוסיף שנקרא בלשון ערבי 'אדכר', ובלעז 'אישקינט"י'.

הרמב"ן[10] למד שקנה בושם זהו הקילופה שהזכירו חז"ל כאחד ממרכיבי קטורת הסמים, ובלשון ערבי 'דראציני'.

האברבנאל[11] כתב שקנה בושם וגם קנה הקנמון המוזכר בפסוק, שניהם מין עץ שנקרא קנילה, והקנה בושם זה החלק הפנימי.

יש שמזהים את 'קנה הבושם' עם עשב לימון (שם מדעי: Cymbopogon)[12].

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ספר שמות, פרק ל', פסוק כ"ג
  2. ספר ישעיה, פרק מ"ג, פסוק י"ד
  3. לדעת האבן עזרא הקנה המוזכר בפסוק זה הוא 'קנה בושם', וכן מתשתמע מרש"י שם
  4. ספר יחזקאל, פרק כ"ז, פסוק י"ט
  5. בתרגום יונתן תירגם קנה בשם
  6. מגילת שיר השירים, פרק ד', פסוק י"ד
  7. התרגום מתרגם את התיבה 'קנה' קנה בוסמא
  8. חי וצומח בתורה עמ' 230
  9. משנה תורה לרמב"ם, הלכות כלי המקדש והעובדין בו, פרק א', הלכה ג'
  10. שמות ל לד
  11. שמות ל לד
  12. על פי תירגומים שונים - זהר עמר בספרו צמחי המקרא עמ' 181