קייטן סושי
קייטן סושי (ביפנית: 回転寿司 - מילולית: "סושי סרט נע") או קורו קורו סושי (くるくる寿司 - מילולית - "סושי קרוסלה") הוא סגנון הגשה של סושי במסעדות מזון מהיר יפניות מתמחות.
במסעדות אלה נעות צלחות סושי מסוגים שונים על גבי סרט נע, והסועד יושב על דלפק המסעדה, בוחר את המאכלים שהוא רוצה לאכול ולוקח אותם מהסרט הנע. המאכלים מוצעים במספר רמות מחיר, כאשר כל רמת מחיר מאופיינת בצבע צלחת שונה או צורת צלחת שונה. בתום הארוחה מחושב מחירה בהתאם למספר הצלחות המצויות ברשות הסועד, ועל פי צבען או צורתן. המלצרים במסעדות אלה מגישים שתייה או מנות מיוחדות בלבד, ואינם אוספים את הצלחות עד תום הארוחה (לצורך חישוב מחירה).
מסעדות מתמחות אלה לעיתים מקושטות כך שהצלחות נעות על גבי רכבת צעצוע, מכוניות צעצוע או סירות השטות בתעלה.
הצלחות נעות על גבי הסרט הנע עם כיוון השעון על מנת להקל על הסועדים לקחת את הצלחות (מתוך הנחה שמרבית הסועדים ימניים). הסועדים יישובים הן לצד הדלפק של המסעדה והן לצד שולחנות הצמודים לדלפק, דבר המאפשר לקבוצת סועדים לשבת יחדיו.
על פי רוב המנות הנעות על גבי הסרט הנע הן מנות סושי, אך לעיתים גם משקאות וקינוחים נעים על גבי הסרט הנע.
הקייטן סושי הן לרוב מסעדות מזון מהיר הזולות במחירן. מסעדות אלה פועלות ביפן וברחבי העולם. המסעדות מאפשרות לתיירים המבקרים במדינה בה אינם יודעים את השפה לבחור את המנות שהם רוצים מבלי צורך להזמין אותם. גודלן הקטן של המנות מאפשר אכילה מדודה יותר ומונעות בזבוז אוכל.
היסטוריה
שימוש בסרט נע במסעדות סושי הומצא על ידי יושיאקי שיראישי, בעל מסעדת סושי, אשר התקשה במציאת מלצרים עבור מסעדתו. הוא פיתח את הסרט הנע ופתח את המסעדה הראשונה - "מאווארו גנרוקו סושי" באוסקה בשנת 1958. הצלחת המצאתו ופופולריותה הביא לפתיחת רשת מסעדות שכללה בשיאה 250 מסעדות. נכון לשנת 2001 ברשת 11 מסעדות[1].
שיטת הסעדה זו הוצגה בתערוכת אקספו 1970 באוסקה, והצגתה הביאה לתפוצתה ברחבי העולם.
קישורים חיצוניים
הערות שוליים
- ^ מותו של יושיאקי שיראישי, מחדש הסושי, הניו יורק טיימס, 21 באוגוסט 2001.
29143583קייטן סושי