קאוואיי
קאוואיי (בהירגנה: かわいい, ברומאג'י: Kawaii, הגייה: [kaɰaiꜜi]) היא מילה ביפנית שמשמעותה "חמוד", ומתייחסת לזרם פופולרי באמנות ובפרסום. מאז שנות השבעים הפך סגנון ה"קאוואיי" למרכיב חשוב בתרבות היפנית, בפרט בתחומי הבידור, ההלבשה, עיצוב מוצרי מזון, צעצועים וההתנהגות החברתית. זרים המבקרים ביפן מתייחסים לסגנון "קאוואיי" במידה מסוימת של השתאות, מאחר שהיפנים משתמשים בו גם במצבים שבהם נהוג במערב להפגין רצינות ואיפוק, כדוגמת פרסומים של הממשלה, אזהרות ציבוריות, מודעות צבאיות ופרסומות לחברות תעופה. הקאוואי הוא חלק מאופנת ה"הרג'וקו" אך מסגנון יותר חמוד ופסטלי.
תפוצה
אלמנטים של "קאוואיי" נמצאים כמעט בכל מקום ביפן: על שלושה מטוסים של חברת התעופה אול ניפון איירווייז מצוירת דמותו של פיקאצ'ו, דמות מסדרת המאנגה פוקימון, והקמע של הדואר היפני "יו-פאק" היה תיבת דואר מעוצבת.[1]
מוצרים לקישוט ולשעשוע (מרצ'נדייז) בסגנון "קאוואיי" פופולריים מאוד ביפן. שני היצרנים הגדולים של מרצ'נדייז כאלה הם סאנריו (שיצרו את הלו קיטי) ו-San-X.הקאוואיי נפוץ בעיקר בטוקיו, עיר מולדתו.
"קאוואיי" יכול לשמש גם כדי לתאר סגנון באופנה[2] הבגדים האלה בדרך-כלל בצבעי פסטל ומעוטרים בסרטים ותחרה. נלווים להם עיטורי שיער - סרטים וקשתות, צעצועים ותיקים המעוטרים לעיתים קרובות בתמונות של דמויות אנימה.
סגנון ה"קאוואיי" נעשה פופולרי גם בטאיוואן שם יש השפעה רבה לתרבות היפנית.
לקריאה נוספת
- שפרה הורן. חוויה יפנית. ספרית מעריב, 1992. מסת"ב 9780340640463.
קישורים חיצוניים
- דנה פאר, המטרה: להיות חמוד, באתר ynet, 20.7.2008
- כתבה מתוך המגזין ווירד על תופעת החמידות ביפן (באנגלית)
- כתבה מהמגזין ביזנסוויק על תופעת החמידות ביפן (באנגלית)
- ניל סטיינברג, יפן, מדינה בקונפליקט של חמידות, באתר הארץ, 13 באוקטובר 2016
הערות שוליים
- ^ Japan Post
- ^ Kate Drake, Kwest For Kawaii, באתר מגזין טיים, 25 ביוני 2001
28782523קאוואיי